Ανατιμήσεις λόγω Σουέζ: Έως και 45% μείωση της κίνησης στο λιμάνι του Πειραιά - Μεγάλες καθυστερήσεις στα εισαγόμενα από Ασία
Οι επιπτώσεις στην τσέπη των Ελλήνων καταναλωτών λόγω και της μεγάλης εξάρτησης της εγχώριας αγοράς από τα εισαγόμενα προϊόντα αναμένονται βαριές
Καμπανάκι για «τσουνάμι» νέων ανατιμήσεων στα εισαγόμενα προϊόντα εξαιτίας της κρίσης στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και του τριπλασιασμού του κόστους χτυπούν οι εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου, οι οποίοι καλούν την ελληνική κυβέρνηση να παρέμβει σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης για να ζητήσει την επιβολή πλαφόν στα κόστη μεταφοράς.
Η καθίζηση αυτή είναι το αποτέλεσμα της αλλαγής ρότας στους θαλάσσιους διαδρόμους του εμπορίου, καθώς τα πλοία που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια από την Ασία είτε φτάνουν με μεγάλη καθυστέρηση είτε δεν έρχονται καθόλου στον Πειραιά, διότι πλέον ακολουθούν τις ασφαλέστερες αλλά πολύ ακριβότερες διαδρομές γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας και ξεφορτώνουν σε λιμάνια της Βόρειας Θάλασσας.
Το κόστος μεταφοράς ενός container από την Ασία στον Πειραιά τριπλασιάστηκε, καθώς οι μεγάλες εκτροπές -εκτός από τη Διώρυγα του Σουέζ- προκαλούν αύξηση του κόστους αποστολής, το οποίο επηρεάζει ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού αγαθών μέχρι το ταμείο: από τα, μέχρι σήμερα, γνωστά στοιχεία αναλύσεων τα οποία δημοσιοποίησαν οι Clarksons, Freightos και Drewry, αλλά και αυτά της «τοπικής» για την Ελλάδα αγοράς τα κόστη διαμετακόμισης έχουν αυξηθεί κατά 88% από τις αρχές Δεκεμβρίου 2023, με τάση περαιτέρω αύξησης.
Οι επιπτώσεις στην τσέπη των Ελλήνων καταναλωτών λόγω και της μεγάλης εξάρτησης της εγχώριας αγοράς από τα εισαγόμενα προϊόντα αναμένονται βαριές: το ντόμινο της αύξησης των ναύλων, της επιβολής επίναυλου, του κόστους των καθυστερήσεων παράδοσης και των τελικών ανατιμήσεων των αγαθών θα επηρεάσει τις τιμές των εισαγόμενων -και όχι μόνο- καταναλωτικών προϊόντων, τα οποία θα εκτοξευθούν σε νέα ύψη σε μια ήδη πολύ επιβαρυμένη από τον πληθωρισμό ευρωπαϊκή αγορά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία της Ευρωζώνης αλλά και το σύνολο του ευρωπαϊκού εμπορίου.
Συγκεκριμένα:
● Να επιτραπεί στα εμπορεύματα που μεταφέρονται με πλοία από την Ασία προς την Ευρώπη, που κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, να μην επιβάλλονται δασμολογικές και φορολογικές επιβαρύνσεις στο 100% των σημερινών και συνεχώς αυξανόμενων ναύλων, αλλά να μειωθούν σε ποσοστό που θα αντιστοιχεί στα μέσα επίπεδα των ναύλων που θα καταβάλλονταν όταν τα πλοία διέρχονται κανονικά από τη Διώρυγα του Σουέζ. Να εφαρμοστεί δηλαδή ένα είδος πλαφόν στις επιβαρύνσεις επί των ναύλων, με βάση τις τιμές της 12ης Δεκεμβρίου 2023 και για όσο διαρκεί η εμπόλεμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα.
● Επιπλέον, προτείνεται η παρέμβαση της ελληνικής κυβέρνησης στην ΕΕ για τις επιπλέον επιβαρύνσεις στους ναύλους των θαλάσσιων μεταφορών από Ασία.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή»
Αλλαγής ρότας στους θαλάσσιους διαδρόμους του εμπορίου
Ήδη το λιμάνι του Πειραιά, το μεγαλύτερο στη Μεσόγειο για τα φορτηγά πλοία που διασχίζουν το Σουέζ και ένα από τα τέσσερα μεγαλύτερα στην Ευρώπη μετά το Ρότερνταμ, την Αμβέρσα και το Αμβούργο, πληρώνει βαρύ τίμημα. Σύμφωνα με στοιχεία που επικαλείται το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά, μόνο στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου το λιμάνι έχει υποστεί καθίζηση της κίνησης σε όλα τα επίπεδα: τα έμφορτα εμπορευματοκιβώτια εισαγωγής έχουν μειωθεί κατά 45%, τα έμφορτα εξαγωγής κατά 14% και οι μεταφορτώσεις έχουν μειωθεί κατά 20%!Η καθίζηση αυτή είναι το αποτέλεσμα της αλλαγής ρότας στους θαλάσσιους διαδρόμους του εμπορίου, καθώς τα πλοία που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια από την Ασία είτε φτάνουν με μεγάλη καθυστέρηση είτε δεν έρχονται καθόλου στον Πειραιά, διότι πλέον ακολουθούν τις ασφαλέστερες αλλά πολύ ακριβότερες διαδρομές γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας και ξεφορτώνουν σε λιμάνια της Βόρειας Θάλασσας.
Μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις Ελλάδα και σε άλλες χώρες της Μεσογείου
Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες της Μεσογείου καταγράφονται ήδη μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις ρούχων, υποδημάτων, οικιακών και ηλεκτρονικών συσκευών και αυτοκινήτων από την Ασία.Το κόστος μεταφοράς ενός container από την Ασία στον Πειραιά τριπλασιάστηκε, καθώς οι μεγάλες εκτροπές -εκτός από τη Διώρυγα του Σουέζ- προκαλούν αύξηση του κόστους αποστολής, το οποίο επηρεάζει ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού αγαθών μέχρι το ταμείο: από τα, μέχρι σήμερα, γνωστά στοιχεία αναλύσεων τα οποία δημοσιοποίησαν οι Clarksons, Freightos και Drewry, αλλά και αυτά της «τοπικής» για την Ελλάδα αγοράς τα κόστη διαμετακόμισης έχουν αυξηθεί κατά 88% από τις αρχές Δεκεμβρίου 2023, με τάση περαιτέρω αύξησης.
Οι επιπτώσεις στην τσέπη των Ελλήνων καταναλωτών λόγω και της μεγάλης εξάρτησης της εγχώριας αγοράς από τα εισαγόμενα προϊόντα αναμένονται βαριές: το ντόμινο της αύξησης των ναύλων, της επιβολής επίναυλου, του κόστους των καθυστερήσεων παράδοσης και των τελικών ανατιμήσεων των αγαθών θα επηρεάσει τις τιμές των εισαγόμενων -και όχι μόνο- καταναλωτικών προϊόντων, τα οποία θα εκτοξευθούν σε νέα ύψη σε μια ήδη πολύ επιβαρυμένη από τον πληθωρισμό ευρωπαϊκή αγορά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία της Ευρωζώνης αλλά και το σύνολο του ευρωπαϊκού εμπορίου.
Επιστολή Κορκίδη στον Κυριάκο Μητσοτάκη
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, με επιστολή του στον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, και τους υπουργούς του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης προτείνει την παρέμβαση της ελληνικής κυβέρνησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να ληφθούν μέτρα για την αποφυγή υπέρμετρων επιβαρύνσεων σε εμπορεύματα.Συγκεκριμένα:
● Να επιτραπεί στα εμπορεύματα που μεταφέρονται με πλοία από την Ασία προς την Ευρώπη, που κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, να μην επιβάλλονται δασμολογικές και φορολογικές επιβαρύνσεις στο 100% των σημερινών και συνεχώς αυξανόμενων ναύλων, αλλά να μειωθούν σε ποσοστό που θα αντιστοιχεί στα μέσα επίπεδα των ναύλων που θα καταβάλλονταν όταν τα πλοία διέρχονται κανονικά από τη Διώρυγα του Σουέζ. Να εφαρμοστεί δηλαδή ένα είδος πλαφόν στις επιβαρύνσεις επί των ναύλων, με βάση τις τιμές της 12ης Δεκεμβρίου 2023 και για όσο διαρκεί η εμπόλεμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα.
● Επιπλέον, προτείνεται η παρέμβαση της ελληνικής κυβέρνησης στην ΕΕ για τις επιπλέον επιβαρύνσεις στους ναύλους των θαλάσσιων μεταφορών από Ασία.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή»