BOAK: Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προτιμητέος επενδυτής
Άνοιξαν οι οικονομικές προσφορές
Το κατασκευαστικό κόστος του έργου του ΒΟΑΚ υπολογίζεται σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ
Σήμερα, όπως είχε προαναγγείλει προ ημερών η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, άνοιξαν οι οικονομικές προσφορές για το κεντρικό τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο (με προαίρεση για την κατασκευή του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά). Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ του Γιώργου Περιστέρη κατέθεσε την πλέον συμφέρουσα προσφορά για το τελευταίο από τα μεγάλα οδικά έργα με σύμβαση παραχώρησης στην Ελλάδα. Η προσφορά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προβλέπει το χαμηλότερο ποσό χρηματοδότησης από το δημόσιο και το μικρότερο ποσοστό επιδότησης διοδίων έναντι των άλλων δύο ανταγωνιστικών προσφορών. Έτσι, αν δεν υπάρξουν εκπλήξεις, ο όμιλος αναμένεται να ανακηρυχθεί προτιμητέος επενδυτής.
Το κατασκευαστικό κόστος του έργου υπολογίζεται σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ, η αιτούμενη κατά την περίοδο μελετών – κατασκευών χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται στα 693 εκατ. ευρώ (σε τρέχουσες τιμές), ενώ η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης σκιώδους διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών.
Τα σχήματα που κατέθεσαν οικονομικές προσφορές ήταν μια κοινοπραξία της ΑΒΑΞ με τις γαλλικές EGIS και Meridiam (επενδυτική εταιρεία), η κοινοπραξία της Mytilineos με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις του ομίλου Ελλάκτωρ (με σχεδόν σίγουρη και τη συμμετοχή της ΑΚΤΩΡ, που πλέον ανήκει στον όμιλο της Intrakat) και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που υπέβαλε αυτόνομη προσφορά.
Τα επόμενα βήματα της διαδικασίας
Τα επόμενα βήματα της διαδικασίας είναι καταρχάς η ανάδειξη προσωρινού αναδόχου, μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου των φακέλων οικονομικών προσφορών, την έκδοση του σχετικού πρακτικού της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού και την απόφαση της Αναθέτουσας Αρχής επί του πρακτικού.
Διαβάστε ακόμα: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: 10 διεθνή χαρτοφυλάκια μπήκαν στην ιδιωτική τοποθέτηση
Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων, η ανάδειξη οριστικού αναδόχου, ο προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας και η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και κατόπιν (μεταξύ άλλων) η υπογραφή της σύμβασης και η κύρωσή της από τη Βουλή. Στη συνέχεια, με την έναρξη της παραχώρησης, θα ξεκινήσει η περίοδος της μελέτης του έργου κι ακολούθως, όταν οριστικοποιηθούν οι μελέτες και αφού έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις ώστε να καταστεί διαθέσιμος ο χώρος εκτέλεσης του έργου, θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.
Υπενθυμίζεται ότι η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε (5) έτη (έως 60 μήνες) είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών.
Όπως είχε γράψει πρόσφατα το powergame.gr, η μάχη για τη σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ υπήρξε σκληρή τους τελευταίους μήνες, με παρεμβάσεις και από το Μέγαρο Μαξίμου. Πρόκειται για την τελευταία μεγάλη σύμβαση παραχώρησης οδικού άξονα στην Ελλάδα και μία από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη. Επίσης, πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο που δημοπρατήθηκε τις τελευταίες δεκαετίες, με φυσικό αντικείμενο που προσεγγίζει τα δύο δισεκατομμύρια ευρώ, υψηλότερο από το περίπου 1,5 δισ. για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας. Η σύμβαση παραχώρησης περιλαμβάνει σκιώδη διόδια, δηλαδή επιδότηση κάθε διέλευσης από το κράτος.
Το συνολικό μήκος του τμήματος που θα παραχωρηθεί, από τον Κίσσαμο Χανίων μέχρι το Ηράκλειο, φτάνει τα 194,5 χιλιόμετρα και περιλαμβάνει 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους σχεδόν 35 χιλιομέτρων και 11 χιλιόμετρα γεφυρών.
Πάντως, δεν υπάρχουν περιθώρια καθυστερήσεων, αφού η κυβέρνηση έχει εντάξει το έργο στο Ταμείο Ανάκαμψης, από το οποίο θα λάβει 200 εκατ. ευρώ. Για να λάβει αυτά τα κεφάλαια η χώρα μας πρέπει μέχρι το καλοκαίρι του 2026 (σε 2,5 χρόνια από σήμερα δηλαδή) να έχει κατασκευαστεί το 15% του έργου. Ένα άλλο τμήμα των κεφαλαίων (τουλάχιστον 600 εκατ.) θα καλυφθεί από το Δημόσιο, ενώ τουλάχιστον 700 εκατ. ευρώ θα είναι η συμμετοχή του παραχωρησιούχου. Με ξεχωριστές εργολαβίες προχωρούν άλλα δύο τμήματα του ΒΟΑΚ, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει σημειωθεί μεγάλη πρόοδος ούτε σε αυτά τα έργα. Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, μήκους 22,4 χιλιομέτρων, υλοποιείται με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat. Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (προϋπολογισμού 169 εκατ.) έχει ανατεθεί ως δημόσιο έργο στην ΑΚΤΩΡ.
Πηγή: powergame.gr