Αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για το μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης να τιθασεύσει την ακρίβεια, που καλπάζει ανεξέλεγκτα, και να βάλει φρένο στα διάφορα «κόλπα» των βιομηχανιών και των λιανεμπόρων, που επιβαρύνουν την τσέπη των καταναλωτών με τις «δήθεν» προσφορές και τα εκπτωτικά τιμολόγια που ποτέ δεν φτάνουν στην τελική τιμή.

Η αρχή έγινε με τη δημοσίευση στο ΦΕΚ των υπουργικών αποφάσεων οι οποίες εξειδικεύουν τα μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και για τα οποία ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, δηλώνει ότι αποδίδουν, καθώς «ήδη αποσύρονται ανατιμήσεις».

* Διαβάστε ακόμα: Αυτά είναι τα 4 μέτρα κατά της ακρίβειας - Πότε απαγορεύονται οι προσφορές, πλαφόν στο κέρδος για το βρεφικό γάλα

Οι κυβερνητικές παρεμβάσεις που έρχονται να αντιμετωπίσουν χρόνιες παθογένειες της ελληνικής αγοράς αλλά έχουν και προληπτικό χαρακτήρα για τη συγκράτηση των τιμών, ενόψει του αναμενόμενου νέου κύματος αυξήσεων λόγω των προβλημάτων στις θαλάσσιες μεταφορές, κινούνται σε τέσσερις άξονες:

1) Μείωση παροχών και πιστώσεων από τους προμηθευτές προς τα σουπερμάρκετ με σκοπό την εξασφάλιση χαμηλότερων τελικών τιμών για τον καταναλωτή.
2) Αποτροπή ανατιμήσεων προϊόντων με παράλληλη εφαρμογή προωθητικών ενεργειών επί των αυξημένων τιμών.
3) «Καθαρές» τιμές από το χωράφι στο ράφι προς όφελος του καταναλωτή αλλά και του παραγωγού.
4) Πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους για το βρεφικό γάλα από τον Μάρτιο, με σκοπό τη σημαντική μείωση των τιμών των συγκεκριμένων προϊόντων.

Βρεφικό γάλα


Έτσι, από την 1 Μαρτίου 2024 το μεικτό περιθώριο κέρδους στα προϊόντα του βρεφικού γάλακτος δεν πρέπει να είναι μεγαλύτερο από το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων, βάσει των οικονομικών καταστάσεων της αμέσως προηγούμενης διαχειριστικής περιόδου, προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων. Οι εταιρείες καλούνται να στείλουν αναλυτικά στοιχεία στη ΔΙΜΕΑ εντός των επόμενων δέκα ημερών.

Μείωση απευθείας στην τιμή

Τα υπόλοιπα μέτρα «βάζουν χέρι» στα τιμολόγια των προϊόντων, με φιλόδοξο στόχο να τερματιστεί μια σειρά από «πονηρές» πρακτικές που οδηγούσαν σε ανατιμήσεις. Το πρώτο μέτρο φιλοδοξεί να εξασφαλίσει μείωση της αρχικής τιμής συγκεκριμένων κατηγοριών προϊόντων, η οποία ισούται τουλάχιστον με το 30% του αθροίσματος των παροχών-εκπτώσεων των προμηθευτών προς τους λιανέμπορους. Στο εξής, στις εκπτώσεις επί τιμολογίου -δηλαδή εκπτώσεις που αναγράφονται στο τιμολόγιο πώλησης των προϊόντων από την επιχείρηση στον λιανοπωλητή και τα πιστωτικά τιμολόγια που εκδίδονται από την επιχείρηση προς τον λιανοπωλητή- δεν θα περιλαμβάνονται τιμολόγια παροχής υπηρεσιών, π.χ. για διαφημίσεις κ.λπ.

Η παρέμβαση αφορά:
► Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (σε σκόνη, υγρό ή ταμπλέτες)
► Απορρυπαντικά ρούχων για πλύσιμο στο χέρι
► Απορρυπαντικά πλυντηρίου πιάτων (σε σκόνη, υγρό ή ταμπλέτες)
► Απορρυπαντικά για πλύση πιάτων και σκευών στο χέρι
► Καθαριστικά επιφανειών παντός είδους
► Χλωρίνες
► Σαμπουάν και κοντίσιονερ
► Αφρόλουτρα
► Σαπούνια σε υγρή μορφή
► Σαπούνια σε στερεά μορφή
► Οδοντόκρεμες
► Βρεφικές και παιδικές πάνες.

Πλασματικές εκπτώσεις


Στον δεύτερο άξονα η κυβέρνηση προσπαθεί να αποτρέψει τις πλασματικές εκπτώσεις. Έτσι, για τρεις μήνες απαγορεύονται μια σειρά από ενέργειες εφόσον ανατιμηθεί ένα προϊόν, και συγκεκριμένα: α) η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται με οποιονδήποτε τρόπο ότι πωλείται σε χαμηλότερη τιμή από οποιαδήποτε τιμή αναφοράς (λ.χ. έκπτωση ή προσφορά), β) η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται με οποιονδήποτε τρόπο ότι πωλείται σε συσκευασία που περιέχει επιπλέον ποσότητα ως «δώρο» για τον καταναλωτή, γ) η πώληση πολυσυσκευασίας, αποτελούμενης από περισσότερα του ενός όμοια μεταξύ τους συσκευασμένα προϊόντα, π.χ. 1+1 δώρο, δ) η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται ότι πωλείται μαζί με άλλο, διαφορετικό, προϊόν ως «δώρο», π.χ. πατατάκια μαζί με αναψυκτικό, ε) η πώληση προϊόντος με έκπτωση ή προσφορά που παρέχεται από εκπτωτικό κουπόνι, δωροεπιταγή, πόντους αγορών ή άλλα συστήματα επιβράβευσης (λ.χ. loyalty cards), στ) η συμμετοχή σε οποιοδήποτε φυλλάδιο ή διαφήμιση λιανοπωλητή που αναφέρει ή υπονοεί ότι το προϊ όν προσφέρεται σε συμφέρουσα για τον καταναλωτή τιμή (π.χ. αναφορές όπως «μόνο», «best value», «εξαιρετική τιμή», «ευκαιρία»).

Καθαρές τιμές


Το μέτρο των «καθαρών τιμών» σε νωπά προϊόντα προβλέπει ότι οι επιχειρήσεις που πωλούν νωπά τρόφιμα δεν χορηγούν εκπτώσεις, πιστώσεις ή άλλες παροχές σε άλλες επιχειρήσεις που υπερβαίνουν, αθροιστικά, το 3% επί της τιμής πώλησης προ εκπτώσεων. Αφορά νωπά προϊόντα, φρούτα, λαχανικά, μοσχάρι, χοιρινό, κοτόπουλο και ψάρια.

Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή στις 31 Ιανουαρίου