Wall Street Journal: Ύμνοι για την Capital του Βαγγέλη Μαρινάκη και τα τέσσερα πλοία αξίας 300 εκατ. δολαρίων που ναυπηγούνται
Ναυτιλία
Τα πλοία που θα ναυπηγηθούν πρόκειται να παραδοθούν το 2025 και το 2026
Στις προσπάθειες απανθρακοποίησης του πλανήτη κομβικό ρόλο αναμένεται να διαδραματίσει η ναυτιλία, καθώς ως λύση προβάλλεται η συλλογή του διοξειδίου του άνθρακος και της εγκατάστασης του σε υποθαλάσσια κοιλώματα στα βάθη των ωκεανών. Μάλιστα, ειδικά σχεδιασμένα πλοία θα μεταφέρουν το CO2 σε κατάσταση υπερψύξης, ώστε να υγροποιηθεί και να είναι δυνατή η μεταφορά του.
Στο πλαίσιο η Hyundai Heavy Industries, το μεγαλύτερο ναυπηγείο στον κόσμο, και η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Capital Product Partners LP προκειμένου να απαντήσουν σε αυτή την πρόκληση σχεδίασαν έναν εξειδικευμένο τύπο πλοίου για τη μεταφορά υγροποιημένου CO2 .
Το όραμα των δύο μεγάλων εταιρειών είναι, όπως αναφέρει σε μεγάλο αφιέρωμά της για το θέμα η Wall Street Journal τα τέσσερα πλοία, που θα ναυπηγηθούν και παραδοθούν το 2025 και το 2026, με συνολικό κόστος περισσότερα από 300 εκατομμύρια δολάρια, να μεταφέρουν το φορτίο τους σε εξαντλημένες υποθαλάσσιες πηγές πετρελαίου και φυσικού αερίου ή σε χερσαίες αποθήκες, όπου θα αντλείται και θα ενταφιάζεται για μόνιμη αποθήκευση.
«Τα πλοία μεταφέρουν τα πάντα, από το πετρέλαιο μέχρι τα έπιπλα, τα ρούχα και την οδοντόκρεμα μας. Τώρα θα μεταφέρουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Πρόκειται ουσιαστικά για διαχείριση αποβλήτων», όπως σημειώνει ο κ. Γεράσιμος Καλογηράτος, Διευθύνων Σύμβουλος της Capital Product Partners, της μεγάλης, εισηγμένης στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρείας.
Σύμφωνα με την Capital Product Partners LP, ένα συνηθισμένο ταξίδι ενός πλοίου μεταφοράς CO2 , το οποίο θα διαθέτει ενισχυμένο κύτος και ειδικές δεξαμενές, θα ξεκινά από έναν τερματικό σταθμό με εγκαταστάσεις υγροποίησης φυσικού αερίου. Ψυχόμενο στους -50 βαθμούς Κελσίου (-58 Φαρενάιτ), το διοξείδιο του άνθρακα μετατρέπεται σε υγρό με πυκνότητα πάνω από 600 φορές μεγαλύτερη από το αέριο, επιτρέποντας τη μεταφορά μεγάλων ποσοτήτων. Τα πλοία είναι κατασκευασμένα για να μεταφέρουν το καθένα έως και 25.400 μετρικούς τόνους CO 2 ανά ταξίδι.
Το υγροποιημένο φυσικό αέριο μεταφέρεται επί μακρόν με πλοία, αλλά το υγροποιημένο διοξείδιο του άνθρακα είναι βαρύτερο από το πρώτο και μετακινείται υπό υψηλότερη πίεση και διαφορετικές θερμοκρασίες, απαιτώντας διαφορετικές δεξαμενές αποθήκευσης και συνολικό σχεδιασμό του πλοίου.
Τα πλοία θα μπορούσαν να μεταφέρουν το φορτίο του υγροποιημένου CO2 σε τερματικούς σταθμούς στη βόρεια Ευρώπη, όπου εκεί με τη σειρά του θα διοχετεύεται σε δεξαμενές πετρελαίου στην ενδοχώρα μέσω μιας σειράς σωλήνων. Εναλλακτικά, θα κατευθύνεται προς τη θάλασσα, όπου θα χρησιμοποιούνται αντλίες σε υπεράκτιες εξέδρες για να μεταφέρουν το CO2 σε ανεκμετάλλευτα υπεράκτια πηγάδια πετρελαίου και φυσικού αερίου και σε σπήλαια κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας.
Τα πλοία θα είναι εξοπλισμένα με πρυμναίους και πλωτούς προωθητήρες που τα καθιστούν πιο ευέλικτα και τα διατηρούν σταθερά στην ανοιχτή θάλασσα.
Θα δεσμεύουν επίσης τις δικές τους εκπομπές ή θα καταναλώνουν αμμωνία που δεν εκπέμπει άνθρακα. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της φόρτωσης ή της εκφόρτωσης, θα συνδέονται με πηγές ενέργειας στην ξηρά για την ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης καυσίμων. Σύμφωνα με την Capital Product Partners, ο συνολικός όγκος των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που προορίζεται για ταφή θα είναι πολλαπλάσιος από τις εκπομπές που παράγονται κατά την υγροποίηση και τη μεταφορά του CO2 μέσω θαλάσσης.
Η Capital Product Partners δήλωσε ότι έχει επενδύσει στα πλοία μετά από συνομιλίες με ορισμένους από τους μεγαλύτερους πελάτες της, συμπεριλαμβανομένων μεγάλων ενεργειακών εταιρειών, επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας και εμπόρων βασικών αγαθών. Ο κ. Καλογηράτος δηλώνει μάλιστα στην Wall Street Journal, πεπεισμένος ότι η θαλάσσια μεταφορά CO2 θα σημειώσει μεγάλη ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια, καθώς σε πολλές περιοχές δεν υπάρχουν πετρελαιοπηγές στην ενδοχώρα για την αποθήκευση των εκπομπών.
Σύμφωνα με την BCC Research με έδρα τη Βοστώνη, η παγκόσμια αγορά δέσμευσης, αξιοποίησης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα αναμένεται να αυξηθεί σε 5,2 δισ. δολάρια έως το 2026 από 2,6 δισ. δολάρια το 2021, με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης περίπου 15%. Στην ΕΕ, η αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα αναμένεται να αυξηθεί σε 80 εκατομμύρια μετρικούς τόνους CO2 το 2030 και να φθάσει σε τουλάχιστον 300 εκατομμύρια μετρικούς τόνους το 2040, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.