Η ακρίβεια ''κόβει'' δευτερεύοντα έξοδα: ''Ψαλίδι'' στους λογαριασμούς, τις εξόδους, τα συνεργεία και τις επισκευές
Όλο και περισσότεροι πλέον ''τρώνε από τα έτοιμα''
Οι Έλληνες έχουν κόψει πλέον αγαθά και υπηρεσίες που θεωρούν δευτερεύοντα
Η ακρίβεια δεν αποτυπώνεται μόνο στο χρήμα που βγαίνει από το πορτοφόλι του καταναλωτή, αλλά και σε εκείνο που… δεν βγαίνει.
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι Έλληνες έχουν κόψει πλέον αγαθά και υπηρεσίες που θεωρούν δευτερεύοντα, αν και σε αρκετές περιπτώσεις είναι πολύ σημαντικά για την καθημερινή τους διαβίωση. Δεν είναι πια μόνο η διασκέδαση και το «έξω» που έχουν περιορίσει πολλοί, αλλά και έξοδα για φαγητό, τη συντήρηση του αυτοκινήτου τους ή τις επισκευές στο σπίτι τους.
Σε δείγμα 1.000 καταναλωτών που ρωτήθηκαν τον Νοέμβριο 2023, το 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο 2023) δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.ά.
Το 52% (έναντι 50% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
Το 55% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου. Το 48% (έναντι 40% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.
Μόλις το 4% του κοινού δηλώνει ότι δεν έχει λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.
Για να αντεπεξέλθουν οι καταναλωτές αξιοποιούν πάντως τα «εργαλεία» που έχουν θεσμοθετηθεί από την κυβέρνηση: η χρήση του «Καλαθιού του νοικοκυριού» έχει αυξηθεί από 28% σε 61%, ενώ οι πολίτες που θεωρούν ότι δεν προσφέρει κάποιο πλεονέκτημα έχουν μειωθεί από 44% σε 29%.
Το κύριο μέτρο που θα ήθελαν να δουν να εφαρμόζεται οι καταναλωτές, θεωρώντας ότι θα βοηθούσε, είναι με διαφορά η μείωση του ΦΠΑ σε βασικά τρόφιμα, καθώς το «ψηφίζει» το 81%, ενώ ακολουθούν τα προϊόντα με «Μόνιμη μείωση τιμής» με 10% και το «Μarket pass» με 6%.
*Δημοσιεύθηκε στην «Απογευματινή»
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι Έλληνες έχουν κόψει πλέον αγαθά και υπηρεσίες που θεωρούν δευτερεύοντα, αν και σε αρκετές περιπτώσεις είναι πολύ σημαντικά για την καθημερινή τους διαβίωση. Δεν είναι πια μόνο η διασκέδαση και το «έξω» που έχουν περιορίσει πολλοί, αλλά και έξοδα για φαγητό, τη συντήρηση του αυτοκινήτου τους ή τις επισκευές στο σπίτι τους.
Σε δείγμα 1.000 καταναλωτών που ρωτήθηκαν τον Νοέμβριο 2023, το 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο 2023) δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.ά.
Το 52% (έναντι 50% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
Το 55% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου. Το 48% (έναντι 40% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.
«Τρώνε από τα έτοιμα»
Όλο και περισσότεροι πλέον «τρώνε από τα έτοιμα». Το 28% (έναντι 24% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του. Το 28% (έναντι 29% τον Ιανουάριο) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει σταματήσει να πληρώνει υποχρεώσεις. Το 15% (έναντι 11% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να ενισχύσει το εισόδημά του.Μόλις το 4% του κοινού δηλώνει ότι δεν έχει λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.
Για να αντεπεξέλθουν οι καταναλωτές αξιοποιούν πάντως τα «εργαλεία» που έχουν θεσμοθετηθεί από την κυβέρνηση: η χρήση του «Καλαθιού του νοικοκυριού» έχει αυξηθεί από 28% σε 61%, ενώ οι πολίτες που θεωρούν ότι δεν προσφέρει κάποιο πλεονέκτημα έχουν μειωθεί από 44% σε 29%.
Το κύριο μέτρο που θα ήθελαν να δουν να εφαρμόζεται οι καταναλωτές, θεωρώντας ότι θα βοηθούσε, είναι με διαφορά η μείωση του ΦΠΑ σε βασικά τρόφιμα, καθώς το «ψηφίζει» το 81%, ενώ ακολουθούν τα προϊόντα με «Μόνιμη μείωση τιμής» με 10% και το «Μarket pass» με 6%.
*Δημοσιεύθηκε στην «Απογευματινή»