Νέες ανατιμήσεις από την Ερυθρά Θάλασσα: Ακριβότερα κατά 10% τα εισαγόμενα προϊόντα τον Μάρτιο
14-15 ημέρες η μέση καθυστέρηση στις αφίξεις προϊόντων
Πτώση 12,6% των αφίξεων κοντέινερ στο λιμάνι του Πειραιά
Με ανατιμήσεις προϊόντων έως και 10% τον ερχόμενο Μάρτιο απειλείται το ελληνικό λιανεμπόριο εξαιτίας της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλη Κορκίδη, ακόμη και τα προϊόντα για το τραπέζι της Καθαρής Δευτέρας κινδυνεύουν, αφού ήδη στην αγορά παρατηρούνται και ελλείψεις.
Στοιχεία τα οποία έχει συλλέξει το ΕΒΕΠ δείχνουν 174 αφίξεις πλοίων και 282.000 κοντέινερ τον Ιανουάριο, έναντι 167 πλοίων και 322.000 εμπορευματοκιβωτίων τον αντίστοιχο περσινό μήνα (μείωση περίπου 12,6%). Τα πλοία είναι αριθμητικά περισσότερα, αλλά μικρότερου μεγέθους, τα εμπορεύματα που φτάνουν στο λιμάνι είναι λιγότερα, ενώ οι καθυστερήσεις στις αφίξεις υπολογίζονται στις 14-15 ημέρες. Τον Δεκέμβριο του 2023 άλλωστε στο λιμάνι του Πειραιά είχαν αφιχθεί 208 πλοία, τα οποία μετέφεραν 379.000 κοντέινερ.
Όπως εξηγεί: Ένα κοντέινερ που θα αποφύγει τη διέλευση από τη Διώρυγα του Σουέζ και θα διανύσει περίπου 6.000 μίλια, για να έρθει στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, το πληρώνουμε σήμερα γύρω στις 6.500 €. Αυτό σημαίνει έναν τριπλασιασμό των ναύλων, έναν δεκαπλασιασμό της ασφάλισης των εμπορευμάτων, οπότε δεν νομίζω ότι είναι κάτι που το χρησιμοποιεί κανείς για να δικαιολογήσει μια αύξηση. Με το που θα έρθουν τα εμπορεύματα στον Πειραιά μέσω κάποιου άλλου λιμανιού ή ενός μικρότερου πλοίου ή με καθυστέρηση 14 ημερών, θα επιβληθεί ένας επίναυλος. Αυτό το πληρώνει ο εισαγωγέας, ο οποίος το κοστολογεί, και μάλιστα πάνω στα μεταφορικά μπαίνουν οι δασμοί από τρίτες χώρες και ο ΦΠΑ.
«Ζητήσαμε να μπορέσει σε κεντρικό ευρωπαϊκό επίπεδο, σύμφωνα με τον ενωσιακό τελωνειακό κώδικα, να μπει ένα πλαφόν στην τιμή των μεταφορικών, όπως ήταν πριν ξεκινήσουν οι αναταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα, δηλαδή περίπου στα 2.000 € και όχι στα 6.000-7.000 €, ώστε να μπορέσουμε κατ’ αυτόν τον τρόπο να περιορίσουμε αυτή την αύξηση των εμπορευμάτων που έρχονται από χώρες της Ασίας», έχει αποκαλύψει στο powergame ο Βασίλης Κορκίδης.
*Δημοσιεύθηκε στην «Απογευματινή»
Στοιχεία τα οποία έχει συλλέξει το ΕΒΕΠ δείχνουν 174 αφίξεις πλοίων και 282.000 κοντέινερ τον Ιανουάριο, έναντι 167 πλοίων και 322.000 εμπορευματοκιβωτίων τον αντίστοιχο περσινό μήνα (μείωση περίπου 12,6%). Τα πλοία είναι αριθμητικά περισσότερα, αλλά μικρότερου μεγέθους, τα εμπορεύματα που φτάνουν στο λιμάνι είναι λιγότερα, ενώ οι καθυστερήσεις στις αφίξεις υπολογίζονται στις 14-15 ημέρες. Τον Δεκέμβριο του 2023 άλλωστε στο λιμάνι του Πειραιά είχαν αφιχθεί 208 πλοία, τα οποία μετέφεραν 379.000 κοντέινερ.
Ερυθρά Θάλασσα: Δομική αποσταθεροποίηση στην εφοδιαστική αλυσίδα
«Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει προκαλέσει δομική αποσταθεροποίηση στην εφοδιαστική αλυσίδα, έχει δημιουργήσει καθυστερήσεις και αυξήσεις στο ευρωπαϊκό εμπόριο, ενώ εμφανίζει ελλείψεις πρώτων υλών στις βιομηχανίες των χωρών της ΕΕ», αναφέρει ο Βασίλης Κορκίδης σε άρθρο του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, επισημαίνοντας τον κίνδυνο «ο λογαριασμός των επιπτώσεων της Ερυθράς Θάλασσας να έρθει αναδρομικά και “φουσκωμένος” και να φέρει νέες επιβαρύνσεις, τόσο στην ελληνική όσο και στην ευρωπαϊκή αγορά». Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ, οι ανατιμήσεις στα μεταφορικά φτάνουν το 259% και απειλούνται με ανατιμήσεις κυρίως προϊόντα που έρχονται από την Κίνα: ηλεκτρονικοί υπολογιστές και συσκευές, οικιακές συσκευές, ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια, αλλά και αλιεύματα.Όπως εξηγεί: Ένα κοντέινερ που θα αποφύγει τη διέλευση από τη Διώρυγα του Σουέζ και θα διανύσει περίπου 6.000 μίλια, για να έρθει στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, το πληρώνουμε σήμερα γύρω στις 6.500 €. Αυτό σημαίνει έναν τριπλασιασμό των ναύλων, έναν δεκαπλασιασμό της ασφάλισης των εμπορευμάτων, οπότε δεν νομίζω ότι είναι κάτι που το χρησιμοποιεί κανείς για να δικαιολογήσει μια αύξηση. Με το που θα έρθουν τα εμπορεύματα στον Πειραιά μέσω κάποιου άλλου λιμανιού ή ενός μικρότερου πλοίου ή με καθυστέρηση 14 ημερών, θα επιβληθεί ένας επίναυλος. Αυτό το πληρώνει ο εισαγωγέας, ο οποίος το κοστολογεί, και μάλιστα πάνω στα μεταφορικά μπαίνουν οι δασμοί από τρίτες χώρες και ο ΦΠΑ.
«Ζητήσαμε να μπορέσει σε κεντρικό ευρωπαϊκό επίπεδο, σύμφωνα με τον ενωσιακό τελωνειακό κώδικα, να μπει ένα πλαφόν στην τιμή των μεταφορικών, όπως ήταν πριν ξεκινήσουν οι αναταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα, δηλαδή περίπου στα 2.000 € και όχι στα 6.000-7.000 €, ώστε να μπορέσουμε κατ’ αυτόν τον τρόπο να περιορίσουμε αυτή την αύξηση των εμπορευμάτων που έρχονται από χώρες της Ασίας», έχει αποκαλύψει στο powergame ο Βασίλης Κορκίδης.
*Δημοσιεύθηκε στην «Απογευματινή»