Μια πρωτοποριακή και άµεσα εφαρµόσιµη λύση στις αυξανόµενες ενεργειακές ανάγκες αεροδροµίων, λιµανιών, αυτοκινητοδρόµων, καθώς και άλλων µεγάλων καταναλωτών για πρόσβαση σε καθαρή ενέργεια έρχεται να δώσει µια καινοτόµος προσέγγιση που ανέπτυξε ο Οµιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε αποκλειστική συνεργασία µε την ελληνική εταιρεία EasyPower A.E., που είναι κάτοχος της αντίστοιχης τεχνολογίας.

Η λύση αυτή εφαρµόζεται ήδη στον Σταθµό Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) «Σείριος», στη Μαλακάσα, που λειτουργεί η Νέα Οδός. Πρόκειται για τον πρώτο και µεγαλύτερο στην Ελλάδα υβριδικό σταθµό φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων µε φωτοβολταϊκά.

Πιο αναλυτικά, τα τελευταία χρόνια µεγάλοι καταναλωτές, ειδικά στον κλάδο των µεταφορών, όπως λιµάνια, αεροδρόµια και αυτοκινητόδροµοι, αναζητούν τρόπο να καλύψουν εξ ολοκλήρου τις ενεργειακές ανάγκες τους µε «πράσινη» ενέργεια, αφού, πέρα από φιλική προς το περιβάλλον και φθηνή ως προϊόν, η ενέργεια από Ανανεώσιµες Πηγές δεν επιβαρύνεται και από µια σειρά από τέλη άνθρακα.

Περαιτέρω, η εντεινόµενη τάση εξηλεκτρισµού των µεταφορών δηµιουργεί µεγαλύτερη ανάγκη για ηλεκτρική ενέργεια, που τα δίκτυα ηλεκτρισµού δυσκολεύονται να καλύψουν άµεσα.

Χαρακτηριστικό παράδειγµα είναι οι αυτοκινητόδροµοι, όπου, µε βάση το κανονιστικό πλαίσιο της Ε.Ε., εκτιµάται πως στην Ελλάδα τα επόµενα χρόνια θα απαιτούνται νέοι υποσταθµοί τουλάχιστον 10 MW νέας ηλεκτρικής ισχύος ανά 60 χλµ. δρόµου, προκειµένου να καλυφθούν οι ανάγκες φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

500 kWp περίπου συνολικής ισχύος είναι τα Φ/Β που τοποθετούνται στα στέγαστρα για τα πάρκινγκ των αυτοκινήτων και συνολικά υπάρχουν τέσσερις φορτιστές, ισχύος 120 kW έκαστος

Γεφυρώνει το χάσμα µεταξύ της όλο και πιο επιτακτικής ζήτησης για πρόσβαση σε «πράσινη» ενέργεια

Ο Οµιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αξιοποιώντας την εξειδικευµένη γνώση που διαθέτει ως ο µεγαλύτερος παραγωγός καθαρής ενέργειας στην Ελλάδα αλλά και ο µεγαλύτερος επενδυτής σε έργα παραχωρήσεων, µε περισσότερα από 1.600 χλµ. αυτοκινητοδρόµων υπό διαχείριση, έρχεται να γεφυρώσει το χάσµα που έχει δηµιουργηθεί µεταξύ της όλο και πιο επιτακτικής ζήτησης εκ µέρους των µεγάλων καταναλωτών για πρόσβαση σε «πράσινη» ενέργεια και της εξαιρετικά απαιτητικής διαχείρισης που αυτή προκαλεί στα δίκτυα ηλεκτρισµού µέσω µιας πρωτοπόρου ενεργειακής αρχιτεκτονικής και µιας ειδικά σχεδιασµένης εφαρµογής αξιοποίησης Ανανεώσιµων Πηγών µε Αποθήκευση Ενέργειας (µε χρήση µπαταριών). Παρότι η ιδέα για τοπική παραγωγή και αποθήκευση «πράσινης» ενέργειας για την κάλυψη των αναγκών µιας µεταφορικής υποδοµής δεν φαντάζει πρωτάκουστη, εντούτοις η πιστοποιηµένα επιτυχηµένη εφαρµογή της αποτελεί σηµαντική πρωτιά. Πρόκειται για ένα έργο που η ιδέα, η αρχιτεκτονική και η πρωτοποριακή τεχνολογία του διαµορφώνουν ένα νέο πλαίσιο σχεδιασµού, κατασκευής και λειτουργίας «πράσινων» σταθµών ταχυφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, που καλύπτει πλήρως τις αδυναμίες που αντιμετωπίζουν όχι μόνο τα ελληνικά, αλλά και τα ευρωπαϊκά ηλεκτρικάδίκτυα για την ηλεκτροφόρτιση.

Υβριδικός σταθμός 

Ο Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) «Σείριος», στη Μαλακάσα, που λειτουργεί η Νέα Οδός, είναι ο πρώτος ηλιακός υβριδικός σταθμός ταχυφόρτισης σε ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους που λειτουργεί με απευθείας σύνδεση των ταχυφορτιστών στο συνεχές ρεύμα που παράγεται από τα ηλιακά πάνελ και θα συνδυάζεται με σύστημα αποθήκευσης ενέργειας σε μπαταρίες ιόντων λιθίου υψηλής τάσης.

Το εν λόγω έργο περιλαμβάνει:

• Κατασκευή στεγάστρων για τα πάρκινγκ των αυτοκινήτων.
• Τοποθέτηση σε αυτά Φ/Β, συνολικής ισχύος περίπου 500 kWp.
• Δύο φορτιστές DC υψηλής ισχύος σε κάθε κλάδο, δηλαδή σύνολο 4 φορτιστές, ισχύος 120 kW έκαστος.
• Υβριδικούς Ιnverter. Το ρεύμα από τα Φ/Β πηγαίνει στον φορτιστή όταν υπάρχει αυτοκίνητο να φορτίζει κατά τη διάρκεια της ημέρας και, παράλληλα, όση ενέργεια δεν καταναλώνεται από τις φορτίσεις οχημάτων χρησιμοποιείται απευθείας για να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες του κτιρίου του Σταθμού Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών Μαλακάσας («Σείριος»).

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στα σημαντικότερα χαρακτηριστικά του πρωτοποριακού σταθμού περιλαμβάνονται η χρήση εξειδικευμένων υβριδικών μετατροπέων, ικανών να παρέχουν ηλεκτρική ενέργεια με ή χωρίς το δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ. Επίσης, οι εξελιγμένοι ταχυφορτιστές δύνανται να τροφοδοτούνται απευθείας με σταθερή τάση από τους ηλιακούς συλλέκτες ή τις μπαταρίες ή και από τα δύο συγχρόνως, αποφεύγοντας απώλειες άνω του 12%, ενώ εφαρμόστηκε ειδικό Σύστημα Διαχείρισης Ενέργειας, που εξυπηρετεί ταυτόχρονα τις ανάγκες των ταχυφορτιστών αλλά και των ιδιοκαταναλώσεων του σταθμού, αποφεύγοντας την έγχυση ενέργειας προς το δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ.


25.000 φορτίσεις κατ’ έτος αποκλειστικά από τον ήλιο επιτυγχάνει το σύστημα σε απευθείας σύνδεση με τα Φ/Β πάνελ, αποφεύγοντας τις απώλειες ανόρθωσης σε εναλλασσόμενο ρεύμα

«Έξυπνο» σύστημα

Παρουσιάζοντας το έργο, ο κ. Μάνος Μουστάκας, εκτελεστικό μέλος Δ.Σ. και γενικός διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ανέφερε: «Είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς που το φιλόδοξο αυτό έργο γίνεται μια ρεαλιστική εφαρμογή για τις υποδομές μεταφορών. Είναι σαφές πως οι προοπτικές και οι δυνατότητες εμπορικής εφαρμογής αυτής της προσέγγισης στον κλάδο των μεταφορών είναι πραγματικά ανεξάντλητες. Λειτουργώντας σχεδόν όπως ένα υβριδικό αυτοκίνητο, το “έξυπνο” σύστημα διαβάζει τις ανάγκες του σταθμού ηλεκτροφόρτισης και των υποδομών του ΣΕΑ, την ενέργεια που παράγεται, την ενέργεια που έχει αποθηκευτεί και την κατάσταση του δικτύου και ανάλογα προτεραιοποιεί τις πηγές άντλησης ενέργειας, εξασφαλίζοντας όχι μόνο τη βέλτιστη ενεργειακή λειτουργία στον ΣΕΑ, αλλά και φροντίζοντας να μην υπάρχει επίδραση στο ίδιο το δίκτυο ηλεκτρισμού». Και εξήγησε πως «αν, για παράδειγμα, ο Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών απαιτεί έξτρα ενέργεια, βασίζεται σε αυτήν που έχει ήδη αποθηκεύσει, χωρίς να προκαλεί ξαφνική κλιμάκωση στο κεντρικό δίκτυο ηλεκτρισμού».

Επίσης, όπως εξήγησε ο κ. Μουστάκας, οι αιχμιακές ανάγκες της φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων ικανοποιούνται κατά προτεραιότητα από την παραγωγή ηλιακής ενέργειας, και μάλιστα σε απευθείας σύνδεση με τα Φ/Β πάνελ, αποφεύγοντας τις απώλειες ανόρθωσης σε εναλλασσόμενο ρεύμα και επιτυγχάνοντας ικανότητα 25.000 φορτίσεων κατ’ έτος αποκλειστικά από τον ήλιο.

*Δημοσιεύθηκε στο «MoneyPro» της εφημερίδας «Παραπολιτικά»