Το νέο τοπίο για τους servicers - Έρχεται μεγάλο "ξεκαθάρισμα"
Διαχειρίζονται δάνεια 91 δισ. ευρώ
Οι έλεγχοι από την Τράπεζα της Ελλάδος εντός του Μαρτίου αναμένεται να θέσουν εκτός αγοράς αρκετές από τις εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων
Μήνας αναδιάρθρωσης του τοπίου στις εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων θα είναι ο Μάρτιος, με επερχόμενη μείωση της περιμέτρου των δραστηριοποιούμενων εταιρειών και αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας τους, αλλά και νέο θεσμικό πλαίσιο εποπτείας, που, σύμφωνα με πληροφορίες του «MoneyPro», προετοιμάζει η ΤτΕ για τον κλάδο. Όλα τα παραπάνω θα φέρουν μεγάλο «ξεκαθάρισμα» και θα αναδιαμορφώσουν τον χάρτη των servicers, ο οποίος άρχισε να στήνεται στα τέλη του 2016 και σήμερα έχει υπό διαχείριση συνολικές απαιτήσεις από δάνεια 91 δισ. ευρώ (εκ των οποίων 73 δισ. δεν περιλαμβάνονται πλέον σε τραπεζικούς ισολογισμούς), ενώ συναλλάσσεται με 2,4 εκατ. οφειλέτες.
Το χρονόμετρο μετράει από χθες, 1η Μαρτίου, αντίστροφα για τις εταιρείες διαχείρισης, καθώς μέχρι τις 29 του μηνός πρέπει να έχουν υποβάλει στην Τράπεζα της Ελλάδος νέους, επικαιροποιημένους φακέλους για τη δομή, τα κεφάλαια και τη λειτουργία τους, καθώς και επικαιροποιημένα business plans, προκειμένου να αδειοδοτηθούν εκ νέου. Το «κοσκίνισμα» των εταιρειών διαχείρισης από την ΤτΕ θα αποβάλει αρκετές από τις υφιστάμενες σήμερα εταιρείες, δεδομένου ότι από τις 23 που κατέχουν άδεια λειτουργίας μόνο το 1/3 έχει ουσιαστική δραστηριοποίηση στη διαχείριση «κόκκινων» δανείων και από τις υπόλοιπες, 5-7 φαίνεται ότι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις νέες προϋποθέσεις για τη διατήρηση της άδειάς τους. Στο πλαίσιο αυτό, το προσεχές διάστημα θα φέρει «λουκέτα» ή πωλητήρια και συμπράξεις στον κλάδο των servicers, μέσω των οποίων θα διαμορφωθεί ο νέος χάρτης των εταιρειών διαχείρισης στις 29 Ιουνίου, όταν η ΤτΕ θα ανακοινώσει τους νέους κατόχους άδειας λειτουργίας.
Το μεγάλο «ξεκαθάρισμα» στις εταιρείες διαχείρισης είναι απόρροια του Νόμου 5072/2023 για τη διαφάνεια, τον ανταγωνισμό και την προστασία των ευάλωτων στα δάνεια, ο οποίος συμπεριλαμβάνει νέο πλαίσιο υποχρεώσεων για τη λειτουργία των servicers, αλλά και της Πράξης Εκτελεστικής Επιτροπής της ΤτΕ, με την οποία οι servicers θα έχουν και τη δυνατότητα να αναχρηματοδοτούν δάνεια υπό εξυγίανση.
Δημοσιεύτηκε στο MoneyPro των Παραπολιτικών
Το χρονόμετρο μετράει από χθες, 1η Μαρτίου, αντίστροφα για τις εταιρείες διαχείρισης, καθώς μέχρι τις 29 του μηνός πρέπει να έχουν υποβάλει στην Τράπεζα της Ελλάδος νέους, επικαιροποιημένους φακέλους για τη δομή, τα κεφάλαια και τη λειτουργία τους, καθώς και επικαιροποιημένα business plans, προκειμένου να αδειοδοτηθούν εκ νέου. Το «κοσκίνισμα» των εταιρειών διαχείρισης από την ΤτΕ θα αποβάλει αρκετές από τις υφιστάμενες σήμερα εταιρείες, δεδομένου ότι από τις 23 που κατέχουν άδεια λειτουργίας μόνο το 1/3 έχει ουσιαστική δραστηριοποίηση στη διαχείριση «κόκκινων» δανείων και από τις υπόλοιπες, 5-7 φαίνεται ότι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις νέες προϋποθέσεις για τη διατήρηση της άδειάς τους. Στο πλαίσιο αυτό, το προσεχές διάστημα θα φέρει «λουκέτα» ή πωλητήρια και συμπράξεις στον κλάδο των servicers, μέσω των οποίων θα διαμορφωθεί ο νέος χάρτης των εταιρειών διαχείρισης στις 29 Ιουνίου, όταν η ΤτΕ θα ανακοινώσει τους νέους κατόχους άδειας λειτουργίας.
Καμία παράταση
Σημειώνεται ότι καμία παράταση δεν πρόκειται να δοθεί στην ημερομηνία της 29ης Μαρτίου για την υποβολή των φακέλων και συνακόλουθα στην ημερομηνία της 29ης Ιουνίου για την ανακοίνωση των νέων αδειοδοτήσεων. Σήμερα, τον χάρτη των εταιρειών διαχείρισης, κατά χρονολογική σειρά αδειοδότησης, καλύπτουν οι εταιρείες: Cepal (2016), Pillarstone Ελλάς (2017), Resolute Asset Management (2017), Copernicus Hellas (2017), UCI Ελλάς (2017), Veraltis Asset Management (2017), DV 01 Asset Management (2017), QQuant Master Servicers (2017), Θεά Αρτεμις (2018), Hoist Hellas (2018), doValue Greece (2018), APS Recovery (2018), Cerved Credit Management Risk (2018), EOS Matrix Greece (2019), EuPraxis FSI (2019), MountStreet Hellas (2019), NPA Servicing (2019), Intrum Hellas (2019), Pepper Hellas (2019), Hipoges Ελλάς (2020), FirstCapital (2020) και Silverton (2020).Το μεγάλο «ξεκαθάρισμα» στις εταιρείες διαχείρισης είναι απόρροια του Νόμου 5072/2023 για τη διαφάνεια, τον ανταγωνισμό και την προστασία των ευάλωτων στα δάνεια, ο οποίος συμπεριλαμβάνει νέο πλαίσιο υποχρεώσεων για τη λειτουργία των servicers, αλλά και της Πράξης Εκτελεστικής Επιτροπής της ΤτΕ, με την οποία οι servicers θα έχουν και τη δυνατότητα να αναχρηματοδοτούν δάνεια υπό εξυγίανση.
Αναλυτική ενημέρωση
Ειδικά ο Νόμος 5072, που ψηφίστηκε τον περασμένο Δεκέμβριο, υποχρεώνει τις εταιρείες διαχείρισης σε μεγάλες επενδύσεις για υποδομές στην τεχνολογία, προκειμένου να γίνεται η επικοινωνία με τους οφειλέτες των οποίων τα δάνεια διαχειρίζονται. Οι εταιρείες διαχείρισης καλούνται να φτιάξουν η καθεμία ειδική ψηφιακή πλατφόρμα, που θα παρέχει προσωποποιημένη και αναλυτική ενημέρωση προς τους οφειλέτες για το ύψος της οφειλής, το ιστορικό των πληρωμών, τις δόσεις, το επιτόκιο της ρύθμισης κ.λπ. Ο οφειλέτης θα μπορεί να βλέπει όλα τα στοιχεία εισερχόμενος με χρήση του κωδικού του σε ειδική εφαρμογή στις ιστοσελίδες των servicers, όπως κάνει σήμερα με το web banking της τράπεζάς του. Tο νέο σύστημα «web servicing» προσωποποιημένης πληροφόρησης θα πρέπει να είναι έτοιμο το αργότερο έως τις 31 Μαρτίου 2024.Δημοσιεύτηκε στο MoneyPro των Παραπολιτικών