Επιβραδύνει, δεν "φρενάρει" η ακρίβεια - Τι δείχνει η έρευνα του ΙΕΛΚΑ
Σε ποιες κατηγορίες προϊόντων υπήρξαν αυξήσεις τιμών
Οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά μέσο όρο κατά 3% τον Ιανουάριο του 2024 σε σχέση με 12 μήνες πριν
Με µεγάλες ανατιµήσεις σε λαχανικά, αναψυκτικά και τροφές για κατοικίδια και «διορθώσεις» τιµών σε χαρτικά, πάνες, γάλα, χυµούς και αλλαντικά ξεκίνησε για τα σουπερµάρκετ το νέο έτος σύµφωνα µε έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεµπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Στο πλαίσιο στοχευµένης έρευνάς του αποκλειστικά στο κανάλι των µεγάλων αλυσίδων σουπερµάρκετ σχετικά µε τις πληθωριστικές πιέσεις στο λιανεµπόριο τροφίµων, διαπιστώθηκε ότι, σε σχέση µε τον Ιανουάριο του 2023, οι τιµές των προϊόντων στα σουπερµάρκετ τον Ιανουάριο 2024 αυξήθηκαν κατά µέσο όρο κατά 3%. Ειδικότερα, για την κατηγορία των τροφίµων καταγράφεται άνοδος κατά 3,39% τον Ιανουάριο 2024. Όσον αφορά τις κατηγορίες µε λοιπά ταχυκίνητα είδη παντοπωλείου µη τροφίµων καταγράφεται πληθωρισµός της τάξης του 0,81%.
• Αυστηροποίηση του θεσµικού πλαισίου µε το οποίο λειτουργούν πλέον οι αλυσίδες σουπερµάρκετ (π.χ. νόµος αθέµιτης κερδοφορίας Ν.4818/2021).
• Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεµάτων. Η συγκράτηση στις τιµές εµφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα µεγάλα σηµεία πώλησης λόγω µεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεµάτων.
• Σταδιακή αποκλιµάκωση πληθωρισµού.
• Προσφορές και εκπτώσεις, οι οποίες στο οργανωµένο λιανεµπόριο είναι περισσότερες σε αριθµό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιµές των προϊόντων.
• Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα µερίδια πωλήσεων των οποίων είναι µεγαλύτερα στις µεγάλες αλυσίδες σουπερµάρκετ λόγω µεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου
Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή
Σουπερμάρκετ: Το κύριο κανάλι διάθεσης των αγαθών
Τα συµπεράσµατα και αποτελέσµατα της έρευνας βασίζονται σε ανάλυση στο σύνολο των πραγµατικών µηνιαίων πωλήσεων και όχι σε δειγµατοληψία. Στόχος είναι η αντικειµενική καταγραφή των τιµών ξεχωριστά στο κανάλι της οργανωµένης λιανικής (σουπερµάρκετ), το οποίο αποτελεί πλέον το κύριο κανάλι διάθεσης βασικών καταναλωτικών αγαθών. Οι µεγαλύτερες µειώσεις τιµών καταγράφονται στις κατηγορίες:- Χαρτικά, πάνες και σερβιέτες: -6,12%.
- Γάλα και χυµοί: -4,15%.
- Γιαούρτια και λοιπά γαλακτοκοµικά: -4,11%.
- Αλλαντικά: -2,11%.
- Τυροκοµικά: -1,79%.
- Τροφές και είδη για κατοικίδια: +12,08%.
- Νερά και αναψυκτικά: +10,48%.
- Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +9,59%.
- Έτοιµα γεύµατα: +8,20%.
- Βρεφικές και παιδικές τροφές: +6,98%.
- H κατηγορία τρόφιµα παντοπωλείου, που περιλαµβάνει και το ελαιόλαδο, καταγράφει αύξηση κατά 5,18%.
Οι λόγοι για τη μερική αποκλιμάκωση των τιμών
Ως κυριότεροι λόγοι που οδήγησαν στη µερική αποκλιµάκωση θεωρούνται:• Αυστηροποίηση του θεσµικού πλαισίου µε το οποίο λειτουργούν πλέον οι αλυσίδες σουπερµάρκετ (π.χ. νόµος αθέµιτης κερδοφορίας Ν.4818/2021).
• Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεµάτων. Η συγκράτηση στις τιµές εµφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα µεγάλα σηµεία πώλησης λόγω µεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεµάτων.
• Σταδιακή αποκλιµάκωση πληθωρισµού.
• Προσφορές και εκπτώσεις, οι οποίες στο οργανωµένο λιανεµπόριο είναι περισσότερες σε αριθµό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιµές των προϊόντων.
• Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα µερίδια πωλήσεων των οποίων είναι µεγαλύτερα στις µεγάλες αλυσίδες σουπερµάρκετ λόγω µεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου
Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή