Τα μεγάλα έργα "αναζητούν" 100.000 εργάτες - Ζητείται τεχνικό προσωπικό για τα εργοτάξια
Οι λύσεις που ζητούν οι κατασκευαστικές εταιρίες
Σε Αίγυπτο, Βιετνάμ και Μπανγκλαντές ρίχνουν τα δίχτυα τους οι κατασκευαστικές εταιρείες, προκειμένου να βρουν τεχνικό προσωπικό για τα εργοτάξια που στήνονται ανά την επικράτεια
«Ουδέν μονιμότερον του προσωρινού», λέει ο θυμόσοφος λαός και, όπως φαίνεται, η προσπάθεια που έχει αρχίσει το τελευταίο διάστημα για την έλευση εξειδικευμένου τεχνικού προσωπικού, που θα κληθεί να στελεχώσει τον όλο και μεγαλύτερο αριθμό εργοταξίων ανά την επικράτεια, δεν θα έχει έκτακτο χαρακτήρα. Αντιθέτως, σύμφωνα με όσα αναφέρουν στελέχη του κλάδου, με δεδομένο ότι ένα ποσοστό των ξένων που θα απασχοληθούν στα έργα θα είναι υψηλής εξειδίκευσης, είναι πολύ πιθανό οι άνθρωποι αυτοί να αξιοποιηθούν για σημαντικό χρονικό διάστημα στα έργα της κάθε εταιρείας, είτε αυτά είναι εντός είτε εκτός Ελλάδας. Αλλωστε, ανάγκες ανθρώπων έχουν και άλλες χώρες της Ευρώπης, στο σκέλος των έργων υποδομής, κάτι που σημαίνει ότι υπάρχει σημαντικός ανταγωνισμός, όχι μόνο εγχώριος, αλλά και διεθνής.
Στο πλαίσιο αυτό, οι διακρατικές συμφωνίες που έχουν ήδη αρχίσει να υπογράφονται μεταξύ της Ελλάδας και τρίτων χωρών, όπως η Αίγυπτος (επικυρώθηκε στις αρχές του 2024), το Μπανγκλαντές και οι Φιλιππίνες, θα αποδειχθούν χρήσιμο εργαλείο για τη διευκόλυνση της έλευσης εργαζομένων. Αυτήν τη στιγμή, οι κατασκευές έχουν ίσως τις μεγαλύτερες ανάγκες ανθρώπων, όχι μόνο ανειδίκευτων, αλλά κυρίως ειδικευμένων στελεχών, από μηχανικούς και χειριστές μηχανημάτων μέχρι ηλεκτροσυγκολλητές και εργοδηγούς. Υπολογίζεται ότι, για να υλοποιηθεί απρόσκοπτα το πρόγραμμα υποδομών της χώρας, που έχει ήδη συμβασιοποιηθεί και υπολογίζεται σε πάνω από 17 δισ. ευρώ, θα απαιτηθούν τουλάχιστον 100.000 άνθρωποι, που σήμερα δεν είναι διαθέσιμοι.
Ασφαλώς, «ανάσα» θα δοθεί από την ολοκλήρωση μιας σειράς έργων που είχαν προκηρυχθεί τα προηγούμενα χρόνια, όπως , π.χ. , το μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο η Intrakat έχει δεσμευτεί ότι θα είναι έτοιμο έως τον προσεχή Νοέμβριο. Η δε επέκταση προς την Καλαμαριά θα ολοκληρωθεί έως το 2026. Παράλληλα, άλλα έργα, όπως το νότιο τμήμα του Ε65 (Λαμία-Ξυνιάδα), που κατασκευάζει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, θα είναι έτοιμο το αργότερο μέχρι το Πάσχα. Με τον τρόπο αυτό, θα απελευθερωθούν πολύτιμοι πόροι, τόσο ανθρώπινοι όσο και σε μηχανήματα, που θα απασχοληθούν σε άλλα εργοτάξια.
Ταυτόχρονα, σημαντική βοήθεια έχει προσφέρει ο βραδύς ρυθμός ωρίμανσης δεκάδων διαγωνισμών μεγάλων έργων, ενώ , ακόμα και σε περιπτώσεις που έχουν προκύψει ανάδοχοι, η διαδικασία υπογραφής των συμβάσεων απαιτεί πολλούς μήνες, ακόμα και χρόνια (π.χ. , η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού), με αποτέλεσμα να είναι σχετικά ομαλός ο ρυθμός με τον οποίο προκύπτουν νέες ανάγκες ανθρώπων. Ακόμα κι έτσι, βέβαια, όπως τονίζουν παράγοντες των μεγάλων ομίλων, η ελληνική κατασκευαστική αγορά δεν έχει τον απαιτούμενο αριθμό ανθρώπων, ώστε να μπορέσει να καλύψει όλες τις ανάγκες και από ένα σημείο και μετά το μόνο που επιτυγχάνει κάθε εταιρεία είναι να «κλέβει» ανθρώπους από τον ανταγωνισμό. Αντίστοιχα, όσοι Έλληνες αποχώρησαν κατά την περίοδο της κρίσης για να εργαστούν σε άλλες χώρες, όπως π.χ. στις χώρες του αραβικού κόσμου, δύσκολα θα επιστρέψουν, καθώς οι οικονομικές τους απολαβές είναι πολλαπλάσιες σε σχέση με την Ελλάδα, παρά τις αυξήσεις που γίνονται.
Γι’ αυτό και τις περισσότερες φορές έρχονται μαζί με τις οικογένειές τους. Οι εταιρείες που τους απασχολούν αναλαμβάνουν όχι μόνο την αμοιβή τους (συνήθως με τον κατώτατο μισθό, που όμως είναι μεγαλύτερος απ' ό,τι στη χώρα καταγωγής τους), αλλά και τη σίτιση και τη διαμονή τους.
Δημοσιεύτηκε στο MoneyPro των Παραπολιτικών
Στο πλαίσιο αυτό, οι διακρατικές συμφωνίες που έχουν ήδη αρχίσει να υπογράφονται μεταξύ της Ελλάδας και τρίτων χωρών, όπως η Αίγυπτος (επικυρώθηκε στις αρχές του 2024), το Μπανγκλαντές και οι Φιλιππίνες, θα αποδειχθούν χρήσιμο εργαλείο για τη διευκόλυνση της έλευσης εργαζομένων. Αυτήν τη στιγμή, οι κατασκευές έχουν ίσως τις μεγαλύτερες ανάγκες ανθρώπων, όχι μόνο ανειδίκευτων, αλλά κυρίως ειδικευμένων στελεχών, από μηχανικούς και χειριστές μηχανημάτων μέχρι ηλεκτροσυγκολλητές και εργοδηγούς. Υπολογίζεται ότι, για να υλοποιηθεί απρόσκοπτα το πρόγραμμα υποδομών της χώρας, που έχει ήδη συμβασιοποιηθεί και υπολογίζεται σε πάνω από 17 δισ. ευρώ, θα απαιτηθούν τουλάχιστον 100.000 άνθρωποι, που σήμερα δεν είναι διαθέσιμοι.
Ασφαλώς, «ανάσα» θα δοθεί από την ολοκλήρωση μιας σειράς έργων που είχαν προκηρυχθεί τα προηγούμενα χρόνια, όπως , π.χ. , το μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο η Intrakat έχει δεσμευτεί ότι θα είναι έτοιμο έως τον προσεχή Νοέμβριο. Η δε επέκταση προς την Καλαμαριά θα ολοκληρωθεί έως το 2026. Παράλληλα, άλλα έργα, όπως το νότιο τμήμα του Ε65 (Λαμία-Ξυνιάδα), που κατασκευάζει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, θα είναι έτοιμο το αργότερο μέχρι το Πάσχα. Με τον τρόπο αυτό, θα απελευθερωθούν πολύτιμοι πόροι, τόσο ανθρώπινοι όσο και σε μηχανήματα, που θα απασχοληθούν σε άλλα εργοτάξια.
Ταυτόχρονα, σημαντική βοήθεια έχει προσφέρει ο βραδύς ρυθμός ωρίμανσης δεκάδων διαγωνισμών μεγάλων έργων, ενώ , ακόμα και σε περιπτώσεις που έχουν προκύψει ανάδοχοι, η διαδικασία υπογραφής των συμβάσεων απαιτεί πολλούς μήνες, ακόμα και χρόνια (π.χ. , η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού), με αποτέλεσμα να είναι σχετικά ομαλός ο ρυθμός με τον οποίο προκύπτουν νέες ανάγκες ανθρώπων. Ακόμα κι έτσι, βέβαια, όπως τονίζουν παράγοντες των μεγάλων ομίλων, η ελληνική κατασκευαστική αγορά δεν έχει τον απαιτούμενο αριθμό ανθρώπων, ώστε να μπορέσει να καλύψει όλες τις ανάγκες και από ένα σημείο και μετά το μόνο που επιτυγχάνει κάθε εταιρεία είναι να «κλέβει» ανθρώπους από τον ανταγωνισμό. Αντίστοιχα, όσοι Έλληνες αποχώρησαν κατά την περίοδο της κρίσης για να εργαστούν σε άλλες χώρες, όπως π.χ. στις χώρες του αραβικού κόσμου, δύσκολα θα επιστρέψουν, καθώς οι οικονομικές τους απολαβές είναι πολλαπλάσιες σε σχέση με την Ελλάδα, παρά τις αυξήσεις που γίνονται.
Το «πάντρεμα» προσφοράς και ζήτησης εργασίας και η «στροφή» στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες
Έτσι, οι περισσότερες εταιρείες έχουν αρχίσει να στρέφονται στην εύρεση ανθρώπων από τρίτες χώρες, αξιοποιώντας , μάλιστα , και σχετικές ηλεκτρονικές πλατφόρμες, που έχουν αρχίσει να λειτουργούν ακριβώς για τον σκοπό αυτό. Μία εξ αυτών είναι η WorkΙnGreece (www.workingreece.io), η οποία συνεργάζεται με γραφεία εύρεσης εργασίας σε δεκάδες χώρες και αναλαμβάνει τον ρόλο του ενδιάμεσου, ώστε να «παντρέψει» τη ζήτηση ανθρώπων με την προσφορά. Στη συνέχεια, προχωρά τη διαδικασία έκδοσης άδειας παραμονής και εργασίας, σε συνεργασία με την τοπική πρεσβεία. Μέχρι στιγμής, η ζήτηση που διαπιστώνουν οι άνθρωποι της εταιρείας σε ό,τι αφορά τον κατασκευαστικό κλάδο αφορά κυρίως ανθρώπους υψηλής εξειδίκευσης, που είναι και πιο δυσεύρετοι. Από χώρες όπως η Αίγυπτος, το Βιετνάμ και το Μπανγκλαντές θεωρείται ότι θα προέλθουν οι περισσότεροι άνθρωποι που θα απασχοληθούν στις κατασκευές στην Ελλάδα. Αρκετοί εξ αυτών εκτιμάται ότι θα παραμείνουν στη χώρα για αρκετά χρόνια, λόγω των αναγκών που υπάρχουν, αλλά και επειδή πολύ συχνά οι άνθρωποι αυτοί επιθυμούν να φτιάξουν τη ζωή τους και να εργαστούν.Γι’ αυτό και τις περισσότερες φορές έρχονται μαζί με τις οικογένειές τους. Οι εταιρείες που τους απασχολούν αναλαμβάνουν όχι μόνο την αμοιβή τους (συνήθως με τον κατώτατο μισθό, που όμως είναι μεγαλύτερος απ' ό,τι στη χώρα καταγωγής τους), αλλά και τη σίτιση και τη διαμονή τους.
Δημοσιεύτηκε στο MoneyPro των Παραπολιτικών