Επενδυτικά projects που αντιμετωπίζουν δυσκολίες: Το μπαράζ προσφυγών που καθυστερούν τις μεγάλες επενδύσεις στα νησιά
Εμπόδια στις τουριστικές επενδύσεις στα ελληνικά νησιά
Ο κυριότερος λόγος είναι ότι σε πολλές περιπτώσεις οι Δήμοι και οι τοπικές κοινωνίες αντιδρούν έντονα, προτάσσοντας κατά κύριο λόγο το επιχείρημα ότι απειλείται με υπερδόμηση και αλλοίωση το φυσικό περιβάλλον των νησιών
Πολλές από τις σύνθετες τουριστικές επενδύσεις που έχουν ανακοινωθεί για ελληνικά νησιά αντιμετωπίζουν δυσκολίες υλοποίησης. Ο βασικός λόγος οφείλεται στις έντονες αντιδράσεις από Δήμους και τοπικές κοινωνίες, οι οποίοι φοβούνται την υπερδόμηση και την αλλοίωση του φυσικού περιβάλλοντος.
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Μύκονος, στην οποία έχουν δρομολογηθεί ένα μπαράζ επενδύσεων από ελληνικά και ξένα κεφάλαια, τα οποία στοχεύουν στη δημιουργία σύνθετων πεντάστερων τουριστικών αναπτύξεων. Ένα από αυτά είναι το project Blue Iris, συμφερόντων της εταιρείας AGC Partners, το οποίο έχει περάσει από «σαράντα κύματα» για να προχωρήσει η υλοποίησή του. Η εν λόγω επένδυση, που θα γίνει στο Καλό Λιβάδι, ξεκίνησε την πορεία της το 2019 με την ένταξή της στο καθεστώς των στρατηγικών επενδύσεων, ενώ τον Ιούνιο του 2020 εγκρίθηκε το ΕΣΧΑΣΕ με προεδρικό διάταγμα. Ακολούθως, τον Ιανουάριο του 2022 το επενδυτικό σχέδιο έλαβε έγκριση χωροθέτησης. Το αρχικό σχέδιο περιελάμβανε τη δημιουργία ξενοδοχειακής μονάδας πέντε αστέρων, 192 κλινών, με συνοδευτικές εγκαταστάσεις κέντρου άθλησης, κέντρου ευεξίας (spa), υπαίθριου θεάτρου, πολυχώρου εκδηλώσεων και καταστημάτων. Ακόμη, η μονάδα θα διέθετε και μαρίνα 32 θέσεων για σκάφη αναψυχής μεγαλύτερα των 24 μέτρων (superyachts), ενώ στη χερσαία ζώνη της προβλέπει κτιριακές εγκαταστάσεις, πισίνα, ζώνη περιπάτου.
Ωστόσο, η μαρίνα που θα συνόδευε το project Blue Iris κόπηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας μετά από τρεις προσφυγές που κατέθεσε ο Δήμος Μυκόνου. Το πρόβλημα που υπήρχε ήταν ότι οι διαστάσεις της εν λόγω μαρίνας ήταν μεγάλης δυναμικότητας. Στην προσφυγή του μάλιστα ο δήμος, για την οποία δικαιώθηκε από το ΣτΕ, υποστήριξε ότι δεν υφίσταται στη Μύκονο άλλο τουριστικό κατάλυμα με δικό του λιμένα και η εν λόγω μαρίνα θα προκαλούσε τη διάβρωση της ακτής του Καραπέτη. Η πιο πρόσφατη εξέλιξη ωστόσο ήταν, ότι εγκρίθηκε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η Τεχνική Περιβαλλοντική Μελέτη (ΤΕ.ΠΕ.Μ) για το έργο, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για την έναρξη των κατασκευών με την εγκατάσταση του εργοταξίου.
Σε «παζλ» για δυνατούς λύτες τείνει να εξελιχθεί και το περίφημο «Project Blue» της Grivalia στην Ανω Μερά της Μυκόνου, καθώς το εν λόγω έργο έχει κολλήσει εδώ και αρκετό καιρό στα «γρανάζια» του ΣτΕ. Το επενδυτικό σχέδιο που προέβλεπε τη δημιουργία τουριστικών εγκαταστάσεων δυναμικότητας 340 κλινών με πρόβλεψη και για μικρό αριθμό βιλών, σε έκταση 92,5 στρεμμάτων, σε απόσταση 400 μέτρων από την παραλία Καλό Λιβάδι είχε «παγώσει». Εν τέλει, έχει υπάρξει πλήρης επανασχεδιασμός, όπου περιορίστηκε σημαντικά η δυναμικότητά του. Συγκεκριμένα, ο νέος σχεδιασμός, από 150 κλίνες που ήταν αρχικά περιλαμβάνει πλέον 80 από τις οποίες οι 20 θα είναι βίλες.
Ιδιαίτερα αρνητικές αντιδράσεις έχει προκαλέσει στην τοπική κοινωνία και η νέα Στρατηγική Επένδυση της Southrock Property Company του Γιάννη Δεληκανάκη. Το σχέδιο που έδωσε σε διαβούλευση το Invest In Greece αφορά ξενοδοχειακή μονάδα 82 κλινών και 12 τουριστικών κατοικιών, κέντρο ευεξίας, spa πισίνες και κλειστό γυμναστήριο με δόμηση 15.781 τ.μ σε έκταση 193 στρεμμάτων.
Η Πάρος είναι ένα ακόμη ισχυρό επενδυτικό hotspot μεγάλων τουριστικών projects, που σημειώνονται προβλήματα, καθώς δεν προχωρούν όλα τα έργα στο νησί χωρίς αντιδράσεις. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πολύπαθη επένδυση που προσπαθεί να υλοποιήσει η ΕΚΤΕΡ στο νησί, την οποία είχε μπλοκάρει το ΣτΕ αλλά ταυτόχρονα είχε προκαλέσει και την αντίδραση του πρώην Δημάρχου, Μάρκου Κωβαίου. Ο ίδιος μάλιστα είχε δηλώσει ότι «ο Δήμος θέλει να προστατευτεί η Πάρος, ώστε να παραμείνει ένα παραδοσιακό Κυκλαδονήσι, γι’ αυτό έχουμε και ένα γενικό πολεοδομικό σχέδιο από το 2012. Ειδικότερα, στα 8 στρέμματα είναι το άρτιο και οικοδομήσιμο στην Πάρο, ενώ στα άλλα νησιά του Αιγαίου είναι στα 4 στρέμματα. Η «επίμαχη» επένδυση ύψους 53 εκατ. ευρώ στις Κολυμπήθρες της Πάρου περιλαμβάνει ξενοδοχείο πέντε αστέρων, πολυτελείς κατοικίες, συνολικής επιφανείας 12.000 τ.μ. αθλητικές εγκαταστάσεις, εμπορικές χρήσεις και άλλα. Η ΕΚΤΕΡ ωστόσο αναθεώρησε το ειδικό πολεοδομικό σχέδιο της προκειμένου να συμμορφωθεί σε κάποιες παρατηρήσεις που ζήτησε το Συμβούλιο της Επικρατείας και να προχωρήσει η επένδυση.
«Φρένο» φαίνεται ότι μπήκε προ ολίγων ημερών από τις δημοτικές αρχές στην επένδυση των Invel και Prodea, αυτήν την φορά στη Μήλο για την επέκταση του πεντάστερου White Coast. Συγκεκριμένα, ο δήμος γνωμοδότησε αρνητικά επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων σχετικά με την ανέγερση ξενοδοχειακού καταλύματος 5 αστέρων, 271 κλινών στον Μύτακα Μήλου. Ο δήμαρχος, Εμμανουήλ Μικέλης αντιστέκεται στην μελέτη του έργου, καθώς όπως ξεκαθαρίζει «πρόκειται για μια πολύ μεγάλη τουριστική μονάδα για τη Μήλο και για την περιοχή Μύτακας, η οποία τελεί υπό προστασία ως καταφύγιο άγριας ζωής». Πρέπει, πάντως, να σημειωθεί πως η Περιφέρεια Νότιου Αιγαίου είχε γνωμοδοτήσει θετικά επί της μελέτης για την επένδυση.