Πόσο θα κοστίσει φέτος το πασχαλινό τραπέζι - Στα 12 ευρώ θα κυμανθει ο οβελίας
Ποια η διαφορά του συγκριτικά με πέρυσι
Πού θα φθάσει η αυξημένη τιμή στα τσουρέκια και τα σοκολατένια αυγά
Μικρές αποκλίσεις σε σχέση με πέρυσι εκτιμάται ότι θα καταγραφούν φέτος στην τιμή των αμνοεριφίων και των άλλων αγαθών του πασχαλινού τραπεζιού, με εξαίρεση τα κηπευτικά και τα φρούτα, τα οποία και στις λαϊκές αγορές και στα σουπερμάρκετ καταρρίπτουν όλα τα ρεκόρ ακρίβειας. Παρά τη θεομηνία «Daniel» στη Θεσσαλία και τις καταστροφικές πυρκαγιές σε Θράκη, Μαγνησία και Εύβοια, που προκάλεσαν τεράστια πλήγματα στο ζωικό κεφάλαιο, άνω των 85.000 μονάδων, οι εκπρόσωποι του κλάδου πιστεύουν ότι η τελική τιμή για τον οβελία των 12-14 κιλών μπορεί να συγκρατηθεί στα 12 ευρώ το κιλό. Αλλωστε, το Πάσχα των Καθολικών πέρασε και έτσι η εγχώρια παραγωγή θα διατεθεί αμιγώς στο ελληνικό τραπέζι, ενώ ήδη έχουν κλείσει τα περισσότερα συμβόλαια παραγγελιών από Γαλλία, Ολλανδία, Βέλγιο, Ρουμανία, Βουλγαρία, Αλβανία κ.τ.λ.
Σημαντικό ρόλο στη συγκράτηση του τελικού κόστους αναμένεται να διαδραματίσει για ακόμα μία χρονιά το «Καλάθι του Πάσχα», που θα περιλαμβάνει αρνί, κατσίκι, τσουρέκι και σοκολατένια αυγά. «Δεν χρειάζεται πανικός. Αυτή τη στιγμή πουλάμε στις ίδιες τιμές με πέρυσι. Είναι νωρίς ακόμη για να ξέρουμε πόσο και αν θα υπάρξει διαφορά», σημειώνει ο επικεφαλής του Συνδέσμου Ελληνικής Κτηνοτροφίας, Δημ. Μόσχος, υπογραμμίζοντας σε κάθε περίπτωση ότι «τα μεταφορικά κόστη και οι ζωοτροφές εκτοξεύονται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά».
Πασχαλινό τραπέζι: Συγκρίσεις σε 17 προϊόντα σε σχεχη με τις περυσινές τιμές
Από την πλευρά τους, οι καταναλωτικές οργανώσεις συγκρίνουν τις φετινές με τις περυσινές τιμές σε 17 προϊόντα. Πέρυσι, για παράδειγμα, η τιμή πώλησης του αρνιού στη Βαρβάκειο Αγορά ξεκινούσε από 10,99 ευρώ και έφτανε έως τα 12,89 ευρώ το κιλό. Στα σουπερμάρκετ κυμαινόταν από 9,80 έως 9,98 ευρώ και στα συνοικιακά κρεοπωλεία από 11,50 έως 15 ευρώ. Φέτος, στα σουπερμάρκετ το κόστος για το αρνί διαμορφωνόταν από 10 έως 12 ευρώ το κιλό λίγες ημέρες πριν τεθεί σε ισχύ το «Καλάθι του Πάσχα». Αντίστοιχα, η τιμή για το κατσίκι πέρυσι διαμορφωνόταν μεταξύ 9-11,89 ευρώ το κιλό στη Βαρβάκειο Αγορά, 10,69-10,90 ευρώ το κιλό στα σουπερμάρκετ και 12,80-15,50 ευρώ στα κρεοπωλεία. Φέτος, η τιμή για το κατσίκι ξεκινούσε στα σουπερμάρκετ από τα 11,11 ευρώ το κιλό και έφτανε έως τα 11,95 ευρώ. Πλέον, η τιμή εκκίνησης είναι στα επίπεδα των 10 ευρώ (9,90-11,40 ευρώ το κιλό) στα σουπερμάρκετ και στα κρεοπωλεία κοντά στα 12 ευρώ.
Αντίθετα, σαφέστερη και καλύτερη είναι η εικόνα σε τυριά και γαλακτοκομικά. Πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Λιανεμπορίου (ΙΕΛΚΑ) έδειξε ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ έτρεξε το πρώτο 3μηνο του τρέχοντος έτους με ρυθμό 2,75%. Οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφηκαν σε τυροκομικά (-3,70%), γαλακτοκομικά (-3,39%), χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής (-1,22%), είδη μίας χρήσης (-0,37%), αυγά και βούτυρα (-0,10%).
Μεγάλο ερώτημα ωστόσο εξακολουθεί να αποτελεί η κατηγορία των σοκολατοειδών ένεκα της πολλαπλάσιας αύξησης της τιμής (άνω του 600%) του τόνου κακάο.
Τσουρέκια και σοκολατένια αυγά από... χρυσό
Στην αρτοποιία, η τιμή στα τσουρέκια στα συνοικιακά ζαχαροπλαστεία, από 12 ευρώ το κιλό πέρυσι, φέτος αναμένεται να ξεπεράσει τα 13 ευρώ το κιλό. Η τιμή στο σοκολατένιο αυγό των 200 γραμμαρίων, που πέρυσι ξεκινούσε από τα 8 ευρώ, φέτος εκτιμάται ότι θα φτάσει και τα 10 ευρώ. «Ενόψει Πάσχα αναμένεται το απλό τσουρέκι να είναι ακριβότερο κατά 10%-15% και τα πασχαλινά αυγά σοκολάτας ακριβότερα περίπου 30%», εκτιμά ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝ.ΚΑ.), Γιώργος Λεχουρίτης. Οσο δε για τις λαμπάδες και τα παιχνίδια, δεν αποκλείεται και φέτος να εφαρμοστεί το «Καλάθι του νονού», όπως και το 2023. Σε αυτή την περίπτωση θα περιλαμβάνει λαμπάδες από 3 ευρώ, σοκολατένια αυγά από 2,5 ευρώ και παιχνίδια με μειωμένες τιμές τουλάχιστον κατά 20%.Τα μεγάλα καταστήματα πώλησης παιχνιδιών και οι αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών που έχουν στα ράφια τους παιδικά δώρα έχουν αρχίσει να μειώνουν τιμές σε 50-100 κωδικούς παιχνιδιών, τόσο επώνυμων όσο και «ανώνυμων», για όλα τα βαλάντια, με στόχο να προσελκύσουν όσο το δυνατόν περισσότερους καταναλωτές.
*Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά»