«Παρέρχεται η ανάγκη για τα έκτακτα µέτρα κατά της ακρίβειας, οπότε οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης θα εστιάσουν σταδιακά σε διαρθρωτικά µέτρα» είναι η είδηση που «έδωσε» από τους ∆ελφούς ο γενικός γραµµατέας Εµπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.
Είναι πλέον σαφές ότι τα στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης ήδη έχουν στο µυαλό τους την «επόµενη ηµέρα» της ακρίβειας, κατά την οποία σταδιακά θα «απαλλάξουν» την αγορά από τα µέτρα-παρεµβάσεις.

Τα µέτρα κατά της ακρίβειας που µένουν και αυτά που φεύγουν

Για τον πληθωρισµό στα τρόφιµα, ο υπουργός Ανάπτυξης, Κ. Σκρέκας, επανέλαβε ότι παρουσιάζει αποκλιµάκωση και σηµείωσε ότι τα πρόσφατα µέτρα έχουν φρενάρει τις ανατιµήσεις συνολικά στα σουπερµάρκετ και αυτό θα αποτυπωθεί και στους σχετικούς δείκτες.

Έτσι, κάποια από τα µέτρα που έχουν θεσµοθετηθεί θα παραµείνουν πολύ καιρό ακόµα στη διάθεση του καταναλωτή, ενώ κάποια άλλα θα απαλειφθούν πολύ σύντοµα - όχι πάντως αµέσως µετά το Πάσχα. Άλλωστε, όλες οι παρεµβάσεις στη µάχη κατά της ακρίβειας, από το «Καλάθι του νοικοκυριού» και τη «Μόνιµη Μείωση Τιµής» έως και το πλαφόν στο µεικτό περιθώριο κέρδους, έχουν χαρακτήρα έκτακτο και έχουν θεσµοθετηθεί µε εξάµηνες υπουργικές αποφάσεις που ανανεώνονται διαρκώς.

Σύµφωνα µε απολύτως ασφαλείς πληροφορίες της «Απογευματινής», το «Καλάθι του νοικοκυριού» αλλά και το e-katanalotis θα παραµείνουν πολύ καιρό ακόµα στο πλευρό των καταναλωτών, καθώς έχει αποδειχτεί ότι βοηθούν στην επιλογή οικονοµικότερων προϊόντων χωρίς να υπάρχει κρατική παρέµβαση στην αγορά. Υπό συζήτηση µπαίνουν τα µέτρα που «βάζουν χέρι» στα τιµολόγια του λιανεµπορίου.

Η πρώτη παρέµβαση που θα καταργηθεί, όταν το κυβερνητικό οικονοµικό επιτελείο κρίνει ότι επέρχεται αποκλιµάκωση του πληθωρισµού χωρίς κίνδυνο νέας αναστροφής προς τα πάνω, θα είναι το πλαφόν στο µεικτό περιθώριο κέρδους. Σήµερα, µε ορισµένης διάρκειας υπουργική απόφαση, που συνεχώς ανανεώνεται, καµία επιχείρηση της εφοδιαστικής αλυσίδας από την παραγωγή έως την κατανάλωση δεν επιτρέπεται να παρουσιάζει περιθώριο κέρδους µεγαλύτερο από εκείνο του καλοκαιριού του 2021, που ήταν η πρώτη χρονιά µετά την πανδηµία. Προσφάτως, µε τα «µέτρα Σκρέκα» επιβλήθηκε και στο βρεφικό γάλα πλαφόν κέρδους 7%, µετά και την παρέµβαση της Επιτροπής Ανταγωνισµού. Ο πρώτος «βραχνάς», λοιπόν, που θα αποτινάξει από πάνω του το λιανεµπόριο θα είναι αυτός ο περιορισµός.

Σύµφωνα µε τις ίδιες πληροφορίες, σε δεύτερο χρόνο θα αξιολογηθούν τα µέτρα για τις προσφορές και την κατά 30% µείωση των προµηθευτών προς τα σουπερµάρκετ µε την υποχρέωση η έκπτωση να µετακυλίεται στον καταναλωτή, και αυτό αφορά ορισµένα προϊόντα. Τα µέτρα φαίνεται να έχουν αποδώσει, αφού στα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισµό, τα είδη νοικοκυριού τα οποία αφορούν οι συγκεκριµένες παρεµβάσεις παρουσιάζουν µείωση τιµών κατά 2,7%.

Σίγουρα θα παραµείνει πολύ καιρό ακόµα -ίσως και µόνιµα- το net pricing (τα «καθαρά» από τα φύρα τιµολόγια στην εφοδιαστική αλυσίδα των νωπών κρεάτων - λαχανικών - ψαριών). «Η συζήτηση δεν είναι της παρούσης. Τα µέτρα θα διατηρηθούν όσο διαρκεί η κρίση», ξεκαθάρισε, µιλώντας στην «Α», ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.


Τα παράπονα της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος

Όλα αυτά την ώρα που τα στελέχη της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος εντείνουν την κριτική τους για τα κυβερνητικά µέτρα και εκφράζουν το «παράπονο» πως ενώ το πρόβληµα του πληθωρισµού στα τρόφιµα αποκλιµακώνεται και δεν είναι µεγαλύτερο απ’ ό,τι είναι στην Ευρώπη αναπαράγεται ως µείζον δηµιουργώντας τη λανθασµένη εντύπωση ότι υπάρχει ακρίβεια και αισχροκέρδεια.

Από το Φόρουµ των ∆ελφών ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, πρόεδρος και διευθύνων σύµβουλος METRO AEBE σχολίασε: «∆ύο ειδήσεις υπάρχουν στην Ελλάδα: δολοφονίες και ακρίβεια. ∆εν αµφισβητώ ότι υπάρχει πρόβληµα, αλλά η εικόνα που δηµιουργούµε βλάπτει την καταναλωτική ψυχολογία».

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή