Ακρίβεια στα πίτουρα και φτήνια στο αλεύρι είναι το συµπέρασµα της νέας έρευνας του ΙΕΛΚΑ για τον δείκτη τιµών στα σούπερ µάρκετ τον Μάρτιο του 2024. Σύµφωνα µε τα στοιχεία, το σύνολο των προϊόντων καταγράφει ανατιµήσεις µόλις 0,28% σε σχέση µε τον Μάρτιο 2023, κάτι που θεωρείται σηµαντική συγκράτηση έναντι της αύξησης 2,75% που καταγράφηκε τον Φεβρουάριο 2024, όµως δεν σταµατούν να αυξάνονται οι τιµές σε βασικά είδη διατροφής. Είναι, άλλωστε, χαρακτηριστικό πως από τις 23 κατηγορίες προϊόντων που εξετάστηκαν, οι 10 παρουσίασαν µείωση και οι 13 παρουσίασαν αύξηση.

Ανά κατηγορία

Στο πλαίσιο της στοχευµένης έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεµπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποκλειστικά στο κανάλι των µεγάλων αλυσίδων σούπερ µάρκετ σχετικά µε τις πληθωριστικές πιέσεις στο λιανεµπόριο τροφίµων, οι µεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Νερά και αναψυκτικά: +9,40%.
  • Ξηροί καρποί και σνακ: +5,02%.
  • Έτοιµα γεύµατα: +4,62%.
  • Ξηρά τρόφιµα παντοπωλείου: +4,57%.
  • Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +4,31%.

Όπως αναφέρεται στα συµπεράσµατα της έρευνας, τα περισσότερα από αυτά τα είδη επηρεάζονται από τις διεθνείς τιµές πρώτων υλών, και κυρίως τις τιµές της ζάχαρης και του κακάο. Η κατηγορία «τρόφιµα παντοπωλείου» επηρεάζεται κυρίως από το ελαιόλαδο. Την ίδια ώρα, επισηµαίνεται πως στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, των οποίων οι τιµές καταγράφουν καθ’ όλο το 2023 αυξήσεις ως αποτέλεσµα του αυξηµένου κόστους παραγωγής, των ακραίων κλιµατικών φαινοµένων και των διεθνών τιµών πρώτων υλών και οδηγούσαν τις αυξητικές πιέσεις στον πληθωρισµό τροφίµων, περιορίζεται ο ρυθµός αύξησης στο 1,77%.

Τα μέτρα Σκρέκα

Ταυτόχρονα, διαπιστώνεται ότι αποκλιµακώνονται οι τιµές στα είδη που περιλαµβάνονται στα λεγόµενα «µέτρα Σκρέκα», που παρεµβαίνουν στα τιµολόγια των προµηθευτών. Έτσι, οι µεγαλύτερες µειώσεις τιµών καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Χαρτικά, πάνες και σερβιέτες: -5,21%.
  • Νηστίσιµα, αλίπαστα: -4,37%.
  • Αλλαντικά: -3,78%.
  • Τυροκοµικά: -2,98%.
  • Γαλακτοκοµικά: -2,96%.

Στα γαλακτοκοµικά και τυροκοµικά, οι µειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσµα της οµαλοποίησης της αγοράς µετά την πανδηµία και της µείωσης στις τιµές παραγωγού σε ορισµένα προϊόντα, ενώ τα νηστίσιµα/αλίπαστα περιλαµβάνουν πολλά είδη τα οποία τον Μάρτιο ήταν σε προσφορά λόγω της Καθαράς ∆ευτέρας και της 25ης Μαρτίου.

Συμπεράσματα

Τα συµπεράσµατα των αναλυτών του ΙΕΛΚΑ είναι πως σταδιακά η µάχη µε την ακρίβεια κερδίζεται όπου η κυβέρνηση αποφασίσει να παρέµβει. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιµών προϊόντων στα σούπερ µάρκετ είναι η επίδραση των µέτρων της πολιτείας, και κυρίως το µέτρο του αποκλεισµού για τρεις µήνες από προωθητικές ενέργειες των προϊόντων που παίρνουν ανατίµηση («µέτρα Σκρέκα»), η σταδιακή αποκλιµάκωση του πληθωρισµού, το αυστηρό θεσµικό πλαίσιο (π.χ. νόµος αθέµιτης κερδοφορίας Ν.4818/2021), οι προσφορές και εκπτώσεις, η επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (πολλά περιλαµβάνονται στο «καλάθι του νοικοκυριού», έχοντας δώσει ώθηση στα µερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, που είναι µεγαλύτερα στις µεγάλες αλυσίδες σουπερµάρκετ λόγω µεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου). Πάντως και ο πρωθυπουργός, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου µετά το πέρας της Συνόδου Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις Βρυξέλλες, επανέλαβε πως «θα εξακολουθήσουµε να στηρίζουµε το διαθέσιµο εισόδηµα», επισηµαίνοντας ότι υπάρχει µια αντίφαση µεταξύ της πραγµατικής κατάστασης της οικονοµίας και της αντίληψης που έχουν οι πολίτες γι’ αυτήν. Αναφέρθηκε στην ακρίβεια και σηµείωσε ότι τα στοιχεία για τον πληθωρισµό τον τελευταίο µήνα δείχνουν ενθαρρυντικά.

Σωσίβιο και στις φετινές γιορτές τα "καλάθια του Πάσχα και του Νονού"

Πολύτιμη ανάσα για τους καταναλωτές ενόψει της Μεγάλης Εβδομάδας και του Πάσχα, την ώρα που η ακρίβεια συνεχίζει να απειλεί το εισόδημά τους, καθώς ανακοινώθηκαν από το υπουργείο Ανάπτυξης δύο παρεμβάσεις στην αγορά:

1. Το «Καλάθι του Πάσχα», ως επέκταση του «Καλαθιού του νοικοκυριού», θα βρίσκεται και φέτος στα σουπερμάρκετ από τις 24 Απριλίου 2024 έως τις 4 Μαΐου 2024 και θα περιλαμβάνει: αρνί, κατσίκι, τσουρέκι αλλά και πασχαλινά σοκολατένια αυγά και αντίστοιχα προϊόντα, προαιρετικά όμως. Υπενθυμίζεται ότι σε παλαιότερες δηλώσεις του ο υπουργός Ανάπτυξης είχε ενημερώσει πως έχει γίνει προσπάθεια με την αγορά, ώστε η τιμή του οβελία φέτος να μην ξεπεράσει τα 10 ευρώ/κιλό, όπως είχε γίνει και στο περσινό «Καλάθι του Πάσχα».

2. Την ίδια ώρα, σε τροπολογία του φορολογικού νομοσχεδίου ορίζονται η διάρκεια και τα περιεχόμενα για το «Καλάθι του νονού», που θα εφαρμοστεί στα καταστήματα παιχνιδιών ακόμη μία χρονιά. Θα ισχύσει από τις 22 Απριλίου 2024 έως τις 4 Μαΐου 2024 και θα περιλαμβάνει: πασχαλινές λαμπάδες-παιχνίδια, επιτραπέζια/παζλ, παιχνίδια με κούκλες, κουκλόσπιτα και άλλα αξεσουάρ (παιχνίδια μίμησης), βρεφικά παιχνίδια, φιγούρες δράσης, παιχνίδια κατασκευών και δημιουργίας (π.χ. παιχνίδια με τουβλάκια), οχήματα-τηλεκατευθυνόμενα, ηλεκτρονικά παιχνίδια, αθλητικά παιχνίδια (π.χ. μπάλες, παιδικές μπασκέτες και τέρματα), λούτρινα και μουσικά παιχνίδια.

«Πρωτοβουλίες όπως το “Καλάθι του Πάσχα” αυξάνουν και τον ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων πώλησης τροφίμων προς όφελος των καταναλωτών. Με το “Καλάθι του νονού” βοηθάμε ουσιαστικά τους νονούς και τους γονείς να αγοράσουν ποιοτικά παιχνίδια σε προσιτές τιμές, ώστε να κάνουν χαρούμενα όλα τα παιδιά αυτές τις γιορτινές ημέρες», δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας.

*Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή