Χαμένος ο Πειραιάς από την αλλαγή “ρότας” της Cosco Shipping Ports
Σε αναδρομολογήσεις πλοίων και φορτίων προς άλλα λιμάνια στα οποία συμμετέχει ως επενδυτής/μέτοχος στη δυτική Ευρώπη, προχώρησε κατά την διάρκεια του φετινού πρώτου τριμήνου η Cosco Shipping Ports, μητρική της Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ), που διαχειρίζεται τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στο λιμάνι του Πειραιά. Πρόκειται για ένα έκτακτο μέτρο, που λαμβάνεται προκειμένου να αντιμετωπιστεί η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα.
Όπως αναφέρει η διοίκηση της εταιρείας σε ανακοίνωσή της, προκειμένου να αντιμετωπίσει την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, «η εταιρεία συντονίστηκε με τα υπόλοιπα μέλη της OCEAN Alliance, προτείνοντας την προσωρινή αναδρομολόγηση εμπορευματοκιβωτίων που αρχικά προορίζονταν για το λιμάνι του Πειραιά, σε άλλα λιμάνια και συγκεκριμένα στον σταθμό του Zeebrugge (Βέλγιο), ή στον αντίστοιχο της Βαλένθια (Ισπανία)». Με τον τρόπο αυτό, η Cosco επιχειρεί να μην απωλέσει έσοδα ως όμιλος, μεταφέροντας μέρος της κίνησης που δεν μπορεί να εξυπηρετήσει μέσω του Πειραιά, σε άλλες λιμενικές υποδομές, συμφερόντων της.
Η εξέλιξη αυτή έχει ασφαλώς άμεσο αντίκτυπο στο λιμάνι του Πειραιά, όπου κατά το φετινό πρώτο τρίμηνο, καταγράφηκε μείωση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων κατά 11,4% σε 931.350 «κουτιά», έναντι 1,05 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Μόνο τον Μάρτιο, σημειώθηκε πτώση της κίνησης κατά 15,4% σε 343,3 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, δείγμα του μεγέθους του προβλήματος που έχουν προκαλέσει οι αντάρτες Χούθι και οι σχεδόν καθημερινές επιθέσεις τους. Μείωση καταγράφουν κι άλλα λιμάνια της περιοχής, όπως π.χ. στην γειτονική Ιταλία, όπου στο λιμάνι της Gioia Tauro σημειώνεται μείωση του αριθμού των εξυπηρετούμενων πλοίων κατά 20% από τον Οκτώβριο του 2023 και μέχρι σήμερα.
Στον αντίποδα, τα λιμάνια της Cosco στη δυτική Ευρώπη έχουν ωφεληθεί, καταγράφοντας αύξηση των μεγεθών τους. Ειδικότερα, στην Βαλένθια, η διακίνηση αυξήθηκε κατά 4,3% σε 764.748 εμπορευματοκιβώτια κατά το φετινό πρώτο τρίμηνο, ενώ στο Βέλγιο, η αύξηση την ίδια περίοδο άγγιξε το 3,7% σε 155.488 εμπορευματοκιβώτια.
Ανάλογη εικόνα παρατηρείται όμως και συνολικά στα λιμάνια της δυτικής Μεσογείου (εκτός δηλαδή από εκείνα της Cosco) και ιδίως της Ισπανίας και του Μαρόκου, όπου έχει μεταφερθεί ένα σημαντικό ποσοστό της ροής φορτίων, που υπό κανονικές συνθήκες προορίζονταν για το λιμάνι του Πειραιά και άλλα λιμάνια της ευρύτερης περιοχής της ανατολικής Μεσογείου. Η εκτροπή σημαντικού αριθμού πλοίων γύρω από την Αφρική, ώστε να αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα και τις σχεδόν καθημερινές επιθέσεις των ανταρτών Χούθι, αποφεύγοντας έτσι την Διώρυγα του Σουέζ, έχει ως αποτέλεσμα οι απώλειες των λιμανιών της ανατολικής Μεσογείου, να μετατρέπονται σε κέρδη για τα λιμάνια της δυτικής Μεσογείου. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της εκτροπής φορτίων που γίνεται, αρκεί να σημειωθεί, σύμφωνα με τα στοιχεία της Βρετανικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ONS), ότι οι διελεύσεις από την Διώρυγα του Σουέζ έχουν μειωθεί κατά 66% από τα μέσα Δεκεμβρίου.
Μέχρι σήμερα, το μεγαλύτερο όφελος το εισπράττουν λιμάνια, όπως της Βαρκελώνης και του Αλγκεσίρας, όπως επίσης και της Ταγγέρης στο Μαρόκο. Όπως αναφέρουν ναυτιλιακοί παράγοντες, ήδη στα λιμάνια αυτά έχει αρχίσει να δημιουργείται έντονη συμφόρηση, καθώς καλούνται να ανταπεξέλθουν σε πολύ υψηλότερους όγκους φορτίων, σε σχέση με τις δυνατότητές τους, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Για παράδειγμα, η Maersk έχει εκδώσει οδηγία προς τους πελάτες της, προκειμένου να παραλαμβάνουν τα κοντέινερ που τους παραδίδει η εταιρεία, το συντομότερο δυνατό, ώστε να μην δημιουργείται συμφόρηση στους χώρους αποθήκευσης των λιμανιών. Τον Φεβρουάριο, το λιμάνι της Βαρκελώνης, κατέγραψε αύξηση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων κατά 17%, ενώ αύξηση κατά 10% σε ετήσια βάση, σημείωσε και η διακίνηση φορτίων στο λιμάνι του Αλγκεσίρας, τόσο τον Ιανουάριο, όσο και τον Φεβρουάριο.
Όπως αναφέρει η διοίκηση της εταιρείας σε ανακοίνωσή της, προκειμένου να αντιμετωπίσει την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, «η εταιρεία συντονίστηκε με τα υπόλοιπα μέλη της OCEAN Alliance, προτείνοντας την προσωρινή αναδρομολόγηση εμπορευματοκιβωτίων που αρχικά προορίζονταν για το λιμάνι του Πειραιά, σε άλλα λιμάνια και συγκεκριμένα στον σταθμό του Zeebrugge (Βέλγιο), ή στον αντίστοιχο της Βαλένθια (Ισπανία)». Με τον τρόπο αυτό, η Cosco επιχειρεί να μην απωλέσει έσοδα ως όμιλος, μεταφέροντας μέρος της κίνησης που δεν μπορεί να εξυπηρετήσει μέσω του Πειραιά, σε άλλες λιμενικές υποδομές, συμφερόντων της.
Η εξέλιξη αυτή έχει ασφαλώς άμεσο αντίκτυπο στο λιμάνι του Πειραιά, όπου κατά το φετινό πρώτο τρίμηνο, καταγράφηκε μείωση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων κατά 11,4% σε 931.350 «κουτιά», έναντι 1,05 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Μόνο τον Μάρτιο, σημειώθηκε πτώση της κίνησης κατά 15,4% σε 343,3 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, δείγμα του μεγέθους του προβλήματος που έχουν προκαλέσει οι αντάρτες Χούθι και οι σχεδόν καθημερινές επιθέσεις τους. Μείωση καταγράφουν κι άλλα λιμάνια της περιοχής, όπως π.χ. στην γειτονική Ιταλία, όπου στο λιμάνι της Gioia Tauro σημειώνεται μείωση του αριθμού των εξυπηρετούμενων πλοίων κατά 20% από τον Οκτώβριο του 2023 και μέχρι σήμερα.
Στον αντίποδα, τα λιμάνια της Cosco στη δυτική Ευρώπη έχουν ωφεληθεί, καταγράφοντας αύξηση των μεγεθών τους. Ειδικότερα, στην Βαλένθια, η διακίνηση αυξήθηκε κατά 4,3% σε 764.748 εμπορευματοκιβώτια κατά το φετινό πρώτο τρίμηνο, ενώ στο Βέλγιο, η αύξηση την ίδια περίοδο άγγιξε το 3,7% σε 155.488 εμπορευματοκιβώτια.
Ανάλογη εικόνα παρατηρείται όμως και συνολικά στα λιμάνια της δυτικής Μεσογείου (εκτός δηλαδή από εκείνα της Cosco) και ιδίως της Ισπανίας και του Μαρόκου, όπου έχει μεταφερθεί ένα σημαντικό ποσοστό της ροής φορτίων, που υπό κανονικές συνθήκες προορίζονταν για το λιμάνι του Πειραιά και άλλα λιμάνια της ευρύτερης περιοχής της ανατολικής Μεσογείου. Η εκτροπή σημαντικού αριθμού πλοίων γύρω από την Αφρική, ώστε να αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα και τις σχεδόν καθημερινές επιθέσεις των ανταρτών Χούθι, αποφεύγοντας έτσι την Διώρυγα του Σουέζ, έχει ως αποτέλεσμα οι απώλειες των λιμανιών της ανατολικής Μεσογείου, να μετατρέπονται σε κέρδη για τα λιμάνια της δυτικής Μεσογείου. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της εκτροπής φορτίων που γίνεται, αρκεί να σημειωθεί, σύμφωνα με τα στοιχεία της Βρετανικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ONS), ότι οι διελεύσεις από την Διώρυγα του Σουέζ έχουν μειωθεί κατά 66% από τα μέσα Δεκεμβρίου.
Μέχρι σήμερα, το μεγαλύτερο όφελος το εισπράττουν λιμάνια, όπως της Βαρκελώνης και του Αλγκεσίρας, όπως επίσης και της Ταγγέρης στο Μαρόκο. Όπως αναφέρουν ναυτιλιακοί παράγοντες, ήδη στα λιμάνια αυτά έχει αρχίσει να δημιουργείται έντονη συμφόρηση, καθώς καλούνται να ανταπεξέλθουν σε πολύ υψηλότερους όγκους φορτίων, σε σχέση με τις δυνατότητές τους, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Για παράδειγμα, η Maersk έχει εκδώσει οδηγία προς τους πελάτες της, προκειμένου να παραλαμβάνουν τα κοντέινερ που τους παραδίδει η εταιρεία, το συντομότερο δυνατό, ώστε να μην δημιουργείται συμφόρηση στους χώρους αποθήκευσης των λιμανιών. Τον Φεβρουάριο, το λιμάνι της Βαρκελώνης, κατέγραψε αύξηση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων κατά 17%, ενώ αύξηση κατά 10% σε ετήσια βάση, σημείωσε και η διακίνηση φορτίων στο λιμάνι του Αλγκεσίρας, τόσο τον Ιανουάριο, όσο και τον Φεβρουάριο.