Στο μικροσκόπιο οι συρρικνωμένες συσκευασίες - Οι προσδοκίες της κυβέρνησης για τον πληθωρισμό των τροφίμων
Η Γαλλία πρωτοστατεί µε ειδική σήµανση
Η Ελλάδα έχει ήδη αντιμετωπίσει το “τρικ” εδώ και ενάµιση χρόνo
Mε εύλογη αγωνία αναµένουν σήµερα στο Μαξίµου και το υπουργείο Ανάπτυξης τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισµό του µηνός Απριλίου, µε την προσδοκία ότι ειδικά στα τρόφιµα θα καταγραφούν σαφείς ενδείξεις προσγείωσης στον ρυθµό ανόδου των τιµών, και ενώ σε δέκα ηµέρες, στις 24 Μαΐου, θα πραγµατοποιηθεί η προ ηµερησίας συζήτηση για την ακρίβεια που έχει ζητήσει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Την ίδια στιγµή και παρά την κάµψη του γενικού πληθωρισµού διεθνώς, οι χώρες της Ευρώπης αρχίζουν η µία µετά την άλλη να δροµολογούν αυστηρά µέτρα, όχι µόνο για να περιορίσουν αυτή καθ’αυτή την αύξηση των τιµών στο ράφι, αλλά τη γενικευµένη προσπάθεια πολλών βιοµη[1]χανιών να παραπλανήσουν τους καταναλωτές µέσω της περιβόητης πρακτικής του «shrinkflation».
∆ηλαδή του «τρικ» µείωσης των ποσοτήτων στις συσκευασίες µε ταυτόχρονη άνοδο τιµών. Η Γαλλία αναλαµβάνει πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτό το εγχείρηµα να µπει φρένο στην παραπλάνηση των καταναλωτών, και από την 1η Ιουλίου όλα τα καταστήµατα πώλησης τροφίµων και ειδών οικιακής χρήσης µε εµβαδόν άνω των 400 τετραγωνικών µέτρων είναι υποχρεωµένα να αναρτούν ενηµερωτικές πινακίδες και ετικέτες στα ράφια µε τα προϊόντα που πωλούνται σε συσκευασίες µικρότερες από αυτές του πρόσφατου παρελθόντος, χωρίς την ανάλογη µείωση τιµής.
Η αρχή δεν έγινε από την κυβέρνηση της χώρας αλλά από τη µεγαλύτερη αλυσίδα σουπερµάρκετ, την Carrefour, η οποία εδώ και περισσότερο από ενάµιση χρόνο έχει αναρτήσει ενηµερωτικές πινακίδες µπροστά από συσκευασίες προϊόντων από δηµοφιλή brands των οποίων το περιεχόµενο µειώθηκε.
Σύµφωνα, λοιπόν, µε το προεδρικό διάταγµα του γαλλικού υπουργείου Οικονοµίας και Οικονοµικών, που δηµοσιεύθηκε το Σάββατο στην Εφηµερίδα της Κυβερνήσεως, η ετικέτα ή η πινακίδα που θα προειδοποιεί τους καταναλωτές για κάθε προϊόν που θα έχει υποστεί συρρίκνωση συσκευασίας θα πρέπει να βρίσκεται σε θέση «ορατή και ευανάγνωστη», είτε πολύ κοντά είτε ακόµα και πάνω στο προς πώληση προϊόν, ενώ η παράλειψή της επισύρει πρόστιµα έως 3.000 ευρώ για φυσικά πρόσωπα και 15.000 ευρώ για νοµικά πρόσωπα.
Τον ίδιο δρόµο προετοιµάζεται να ακολουθήσει η Ρουµανία, καθώς ο πρωθυπουργός Marcel Ciolacu κάλεσε τους νοµοθέτες να λάβουν µέτρα για την καταπολέµηση του shrinkflation, ενώ άλλες χώρες εκτός ΕΕ, όπως οι ΗΠΑ, η Ινδία και άλλες, λαµβάνουν ανάλογα µέτρα.
Πώς αντιμετώπισε το πρόβλημα η Ελλάδα
Η χώρα µας είχε αντιµετωπίσει το πρόβληµα πριν από ενάµιση, περίπου, χρόνο, όταν στα ράφια των σουπερµάρκετ είχαν εµφανιστεί συσκευασίες µε λιγότερο περιεχόµενο. Τότε, είχαν αντιδράσει έντονα οι ενώσεις των καταναλωτών, προκαλώντας την παρέµβαση του υπουργείου Ανάπτυξης. Μιλώντας στην «Α» ο γενικός γραµµατέας Εµπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, θυµίζει ότι είχε επιβληθεί η αυξηµένη «ορατότητα» της τιµής µονάδας σε κάθε συσκευασία και η αναγραφή µε µεγάλα γράµµατα του βάρους (ή του όγκου), της τιµής συσκευασίας και της τιµής ανά κιλό (ή λίτρο). «Ταυτόχρονα, ελέγχουµε το περιθώριο κέρδους. Ανεξάρτητα µε το περιεχόµενο κάθε συσκευασίας, µε τον νόµο για τη συγκράτηση του µεικτού κέρδους στα όρια του καλοκαιριού του 2021, παρεµβαίνουµε κατά της αισχροκέρδειας µε τον καλύτερο δυνατό τρόπο», λέει ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.