Αποκλίσεις τιμών: Η αναζήτηση της ''Απογευματινής'' στα e-shops ξένων σουπερµάρκετ δείχνει αδικαιολόγητες διαφορές στα ίδια προϊόντα
''Καπέλο'' 100% από τις πολυεθνικές
∆ιαφορές που σε πολλές περιπτώσεις αγγίζουν ακόµη και το 100% και οι οποίες δεν µπορούν να δικαιολογηθούν λόγω του µικρού µεγέθους της ελληνικής αγοράς
Πολύ µεγάλες αποκλίσεις τιµών καταγράφονται στα ίδια προϊόντα που πωλούν οι πολυεθνικές εταιρείες στα ελληνικά σουπερµάρκετ και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
∆ιαφορές που σε πολλές περιπτώσεις αγγίζουν ακόµη και το 100% και οι οποίες δεν µπορούν να δικαιολογηθούν λόγω του µικρού µεγέθους της ελληνικής αγοράς - πόσω µάλλον µε τα χαµηλότερα εισοδήµατα των Ελλήνων. Μπορούν, όµως, να δικαιολογήσουν την πρωτοβουλία συγκρότησης «πανευρωπαϊκού µετώπου» κατά της ακρίβειας από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος ανακοίνωσε ότι θα ζητήσει ευρωπαϊκή παρέµβαση ώστε «να µας εξηγήσουν οι πολυεθνικές γιατί τιµολογούν διαφορετικά τα προϊόντα στις χώρες-κράτη της ΕΕ».
Ενδεικτικά, αναφέρουµε τα παρακάτω προϊόντα:
ΑΠΟΣΜΗΤΙΚΟ DOVE
ΓΑΛΛΙΑ 81,80 €/λίτρο
ΕΛΛΑ∆Α 110,40 €/λίτρο (σε προσφορά διαµορφώνεται 60,40 €/λίτρο)
PEPSI 1,5 λίτρο
ΓΑΛΛΙΑ 1,09 €
ΕΛΛΑ∆Α 2,04 € (σε προσφορά διαµορφώνεται 1,54 €)
KELLOG’S COCO POPS
ΙΤΑΛΙΑ 450g 3,65 € (8,10 €/kg)
ΕΛΛΑ∆Α 330gr 4,48 € (13,58 €/kg)
RIO MARE 2Χ160g
ΙΤΑΛΙΑ 5,35 €
ΕΛΛΑ∆Α 8,56 € (σε προσφορά διαµορφώνεται 5,99 €)
Πώς, όµως, µπορούν οι ευρωπαϊκοί θεσµοί να παρέµβουν; Ο έλεγχος των τιµών των πολυεθνικών εταιρειών είναι ένα σύνθετο θέµα και η αποτελεσµατικότητά του εξαρτάται από τον συνδυασµό πολλών παραγόντων και την ενεργητική ρύθµιση της αγοράς.
Οι πολυεθνικές διαθέτουν δίκτυα πωλήσεων µε µητρικές και θυγατρικές εταιρείες που λειτουργούν µε πολλούς τρόπους, ανάλογα µε τη στρατηγική και τον τοµέα της επιχείρησης.
«Οι συνηθέστερες πρακτικές που ακολουθούνται για να ανεβάζουν το κόστος των πωλούµενων στην Ελλάδα προϊόντων, ειδικά όταν η θυγατρική στην Ελλάδα είναι εµπορική εταιρεία, είναι η επιβολή πολύ υψηλών δικαιωµάτων χρήσης των σηµάτων “royalties”, οι υψηλές τιµές προϊόντων ιδιωτικής τους ετικέτας, ο εσωτερικός τους δανεισµός µε πολύ υψηλά επιτόκια και βεβαίως εκµεταλλεύονται τα χαµηλά επίπεδα φορολόγησης σε χώρες της ΕΕ».
*Δημοσιεύθηκε στην «Απογευματινή»
∆ιαφορές που σε πολλές περιπτώσεις αγγίζουν ακόµη και το 100% και οι οποίες δεν µπορούν να δικαιολογηθούν λόγω του µικρού µεγέθους της ελληνικής αγοράς - πόσω µάλλον µε τα χαµηλότερα εισοδήµατα των Ελλήνων. Μπορούν, όµως, να δικαιολογήσουν την πρωτοβουλία συγκρότησης «πανευρωπαϊκού µετώπου» κατά της ακρίβειας από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος ανακοίνωσε ότι θα ζητήσει ευρωπαϊκή παρέµβαση ώστε «να µας εξηγήσουν οι πολυεθνικές γιατί τιµολογούν διαφορετικά τα προϊόντα στις χώρες-κράτη της ΕΕ».
Τεράστιες οι διαφορές τιμών συγκριτικά με τα ελληνικά σουπερμάκετ
Μια µικρή αναζήτηση της «Α» στα ηλεκτρονικά καταστήµατα σε σουπερµάρκετ της Ελλάδας, της Γαλλίας και της Ιταλίας ανέδειξε τεράστιες διαφορές τιµών.Ενδεικτικά, αναφέρουµε τα παρακάτω προϊόντα:
ΑΠΟΣΜΗΤΙΚΟ DOVE
ΓΑΛΛΙΑ 81,80 €/λίτρο
ΕΛΛΑ∆Α 110,40 €/λίτρο (σε προσφορά διαµορφώνεται 60,40 €/λίτρο)
PEPSI 1,5 λίτρο
ΓΑΛΛΙΑ 1,09 €
ΕΛΛΑ∆Α 2,04 € (σε προσφορά διαµορφώνεται 1,54 €)
KELLOG’S COCO POPS
ΙΤΑΛΙΑ 450g 3,65 € (8,10 €/kg)
ΕΛΛΑ∆Α 330gr 4,48 € (13,58 €/kg)
RIO MARE 2Χ160g
ΙΤΑΛΙΑ 5,35 €
ΕΛΛΑ∆Α 8,56 € (σε προσφορά διαµορφώνεται 5,99 €)
Πώς, όµως, µπορούν οι ευρωπαϊκοί θεσµοί να παρέµβουν; Ο έλεγχος των τιµών των πολυεθνικών εταιρειών είναι ένα σύνθετο θέµα και η αποτελεσµατικότητά του εξαρτάται από τον συνδυασµό πολλών παραγόντων και την ενεργητική ρύθµιση της αγοράς.
Οι πολυεθνικές διαθέτουν δίκτυα πωλήσεων µε µητρικές και θυγατρικές εταιρείες που λειτουργούν µε πολλούς τρόπους, ανάλογα µε τη στρατηγική και τον τοµέα της επιχείρησης.
Ο γενικός τρόπος λειτουργίας των πολυεθνικών
- Η µητρική -που είναι και η κεντρική εταιρεία -βρίσκεται στη χώρα προέλευσης της πολυεθνικής. Συνήθως, η µητριυπεύθυνες για την τοπική διαχείριση, τις πωλήσεις, το µάρκετινγκ, την υποστήριξη πελατών και άλλες δραστηριότητες. Οι πολυεθνικές εταιρείες υπόκεινται σε κανόνες φορολόγησης στα κράτη-µέλη της ΕΕ και υπάρχουν προσπάθειες για τη βελτίωση της φορολογικής διαφάνειας και την αντιµετώπιση της φορολογικής αποφυγής.
«Οι συνηθέστερες πρακτικές που ακολουθούνται για να ανεβάζουν το κόστος των πωλούµενων στην Ελλάδα προϊόντων, ειδικά όταν η θυγατρική στην Ελλάδα είναι εµπορική εταιρεία, είναι η επιβολή πολύ υψηλών δικαιωµάτων χρήσης των σηµάτων “royalties”, οι υψηλές τιµές προϊόντων ιδιωτικής τους ετικέτας, ο εσωτερικός τους δανεισµός µε πολύ υψηλά επιτόκια και βεβαίως εκµεταλλεύονται τα χαµηλά επίπεδα φορολόγησης σε χώρες της ΕΕ».
*Δημοσιεύθηκε στην «Απογευματινή»