«Δεν μπορούμε να πάμε σε μηδενικό ΦΠΑ σε βασικά τρόφιμα, διότι δεν θα πέσουν οι τιμές των τροφίμων. Δεν είναι μόνιμη αυτή η μείωση, η αγορά είναι σύνθετη» επισήμανε ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, αρμόδιος για τη φορολογικη πολιτική Χάρης Θεοχάρης, μιλώντας σήμερα στο ΕΡΤNews, στην εκπομπή ΝEWSROOM και στους δημοσιογράφους Γιώργο Σιαδήμα και Στέλλα Παπαμιχαήλ.

Ο κ. Θεοχάρης ερωτηθείς για τα μέτρα κατά της ακρίβειας, τόνισε ότι:

«Ο πρωθυπουργός εξειδικεύει συγκεκριμένα τα προβλήματα. Βλέπουμε το πρόβλημα αυτών των πολυεθνικών, δηλαδή μια ενοποίηση της αγοράς και επίσης βλέπουμε και τις επιτροπές ανταγωνισμού, τις ευρωπαϊκές να ασχολούνται με τις ξένες εταιρείες που έρχονται στην Ευρώπη και κατά πόσον είναι δίκαια σε σχέση με τον ευρωπαϊκό χώρο.

Ωστόσο, δεν βλέπουμε να ασχολούνται με τις εταιρείες, τις πολυεθνικές, ευρωπαϊκές και μη, οι οποίες πουλάνε τα ίδια προϊόντα σε διαφορετικές τιμές. Άρα βλέπουμε την εμβάθυνση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς να μην έχει φτάσει στο επίπεδο που θα θέλαμε και να το πληρώνει ο Έλληνας καταναλωτής».

Το σχόλιο για την επιστολή του πρωθυπουργού

Για την επιστολή του πρωθυπουργού που θα στείλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ακρίβεια ο κ. Θεοχάρης υπογράμμισε:

«Όλα τα πράγματα δεν μπορούν με τη μία να ξεδιπλωθούν. Το πρώτο που κάνουμε είναι να παίρνουμε τα μέτρα και αυτό ήδη έγινε την πρώτη τετραετία και ενισχύθηκε. Επιβλήθηκαν τα πρόστιμα, μπήκαν τα πλαφόν στα περιθώρια κέρδους καθώςκαι μια σειρά από μέτρα τα οποία έχουν αρχίσει να αποδίδουν και βλέπουμε ό,τι ο πληθωρισμός έχει αποκλιμακωθεί.

Αυτή τη στιγμή εξειδικεύεται περαιτέρω και βλέπουμε ό,τι υπάρχει σημείο στο οποίο εμείς μόνοι μας δεν μπορούμε να δώσουμε λύση και η λύση πρέπει να δοθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Το τρίτο όμως και αν θέλετε το πιο σημαντικό, είναι ό,τι βλέπουμε μια διαφορετική αλλαγή φιλοσοφίας. Υπάρχουν αυτοί οι οποίοι λένε με διοικητικά μέτρα, με κατασταλτικά μέτρα, με την αστυνομία, έξω από κάθε μαγαζί, μέσα στα λογιστήρια των εταιρειών θα μπορέσεις να χτυπήσεις την ακρίβεια. Και εμείς λέμε ό,τι μόνο με την αύξηση των εισοδημάτων θα τη χτυπήσεις».

Για να συμβεί αύξηση των εισοδημάτων υπάρχουν δύο προϋποθέσεις, επισήμανε ο κ. Θεοχάρης:

«Η πρώτη είναι να έχουμε ανάπτυξη, η οικονομία να παράγει πλούτο για να μπορέσει αυτός ο πλούτος να μοιραστεί. Και η δεύτερη είναι να μοιραστεί ο πλούτος, δηλαδή οι επιχειρήσεις να δώσουν αυξήσεις και γι αυτό πιέζουμε προς κάθε κατεύθυνση».

Επιπλέον ο Υφυπουργός ανέφερε: «Η Κομισιόν μπορεί με την Επίτροπο Ανταγωνισμού και τις υπηρεσίες της να εξετάσει ακριβώς κοστολογικά τους λόγους για τους οποίους υπάρχουν αυτές οι διαφοροποιήσεις στις τιμές και να καλέσει για εξηγήσεις, όπου δει μεγάλες διαφορές, αλλιώς να επιβάλλει πρόστιμα.

Εντωμεταξύ τα πρόστιμα της επιτροπής δεν είναι πρόστιμα χάδια» και συνέχισε «Όλο αυτό είναι εμβάθυνση της ελεύθερης αγοράς, αλλά σε ένα ενιαίο ευρωπαϊκό επίπεδο, δηλαδή είναι ουσιαστικά το όραμα της Ευρώπης, ότι ενωμένοι μαζί αντί να είμαστε κατακερματισμένες μικρότερες αγορές, θα λειτουργούμε καλύτερα προς όφελος των πολιτών και της Ευρώπης».

Για τις πολυεθνικές ο κ. Θεοχάρης είπε: «Το πρώτο βήμα των πράξεων έγινε το οποίο είναι ακριβώς οι μηχανισμοί να βάζουν πρόστιμα στις πολυεθνικές. Υπάρχει μόνο η διάθεσή μας να επιβάλλουμε τη νομιμότητα και αυτό είναι το πρώτο βήμα.

Το δεύτερο βήμα τώρα είναι όταν ο πρωθυπουργός είπε θα το κάνουμε ευρωπαϊκό θέμα. Η ευρωπαϊκή ενιαία αγορά δεν είναι στα χαρτιά. Δεν είναι μόνο όταν κερδίζουν οι μεγάλοι. Θα είναι και όταν κερδίζουν και οι μικρές αγορές».

Η προθεσμία για τα POS και τα πρόστιμα

Για τη διασύνδεση των POS των επιχειρήσεων καθώς και τα πρόστιμα που επιβάλλονται αν δεν έχει γίνει η σύνδεση ο κ. Θεοχάρης υπογράμμισε:

«Αυτή τη στιγμή συνεχίζουμε τις επικοινωνίες με τον ελεγκτικό μηχανισμό ώστε να πάρουμε τις εξηγήσειςγια όλους όσους δεν έχουν πραγματοποιήσει τη σύνδεση ενώ το επόμενο διάστημα θα καλέσουμε σε εξηγήσεις όλους όσους δεν έχουν λάβει τα μέτρα που θα έπρεπε.

Φυσικά τα πρόστιμα έχουν ήδη ξεκινήσει και αρχίζουν από το ένα εκατομμύριο και κάτω, δηλαδή ξεκινάμε πρώτα από τους μεγάλους τζίρους και μετά θα αρχίσουμε να κατεβαίνουμε σιγά -σιγά και στους χαμηλότερους. Αυτή τη στιγμή τα πρόστιμα είναι διψήφιοι με τριψήφιοι αριθμοί».

Εντωμεταξύ ο υφυπουργός ανέφερε ό,τι σε περίπτωση υποτροπής: «Το ύψος του προστίμου είναι 10.000 για απλογραφικά, 20.000 για διπλογραφικά. Αυτό το έργο ήταν πάρα πολύ πολύπλοκο, πολύ δύσκολο. Όταν έχεις έναποσοστό της τάξεως του 80 με 90% με πλήρη συμμόρφωση, είναι προφανές ό,τι αυτοί οι λίγοι που δεν έχουν συμμορφωθεί θα πρέπει να έρθουν αντιμέτωποι στο να δώσουν εξηγήσεις».

Όσον αφορά το IRIS o κ. Θεοχάρης τόνισε : «Η διαδικασία γίνεται μέσω του e-banking. Καταβάζει την εφαρμογή και η εγγραφή είναι πανεύκολη. Μπαίνεις μέσα, εγγράφεσαι και ξεκινάς τις συναλλαγές».

Φορολογικές δηλώσεις


Για το θέμα των φορολογικών δηλώσεων ο κ. Θεοχάρης σημείωσε : «Τα λάθη είναι λιγότερα από άλλες χρονιές, διότι είχαμε ενεργοποιήσει μια διαδιασία για γρήγορη διόρθωση και φυσικά και η ΑΑΔΕ ανταποκρίνεται πιο γρήγορα από άλλες χρονιές».

Όσον αφορά το τεκμαρτό εισόδημα ο υφυπουργός επισήμανε «Έχουμε δύο κατηγορίες, αυτούς οι οποίοι καλούνται να πληρώσουν περισσότερα γιατί μπαίνουν τα τεκμήρια και ενεργοποιούνται και αυτούς που δηλώνουν περισσότερα και είναι πάνω από τα τεκμήρια. Καταλαβαίνουμε λοιπόν ό,τι τα τεκμήρια φαίνεται να οδηγούν κάποιους να δηλώσουν περισσότερα με αποτέλεσμα να μην ενεργοποιηθούν τα ίδια τα τέλη».

Τι αλλάζει για τα ανασφάλιστα οχήματα

Για το τι αλλάζει για τα ανασφάλιστα οχήματα καθώς και για το νέο σύστημα ο κ. Θεοχάρης τόνισε :

«Το νομοσχέδιο είναι σε διαβούλευση και φυσικά το πρώτο είναι να τελειώσει η διαβούλευση του νομοσχεδίου. Θα γίνουν οι απαραίτητες προσαρμογές και από το φθινόπωρο θα κατατεθεί.

Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων θα έχει δεδομένα από τις ασφαλιστικές εταιρείες, δεδομένα από την ΑΑΔΕ, δεδομένα από το μητρώο του Υπουργείου Μεταφορών και με αυτόν τον τρόπο θα μπορούμε να δούμε ποιος είναι ανασφάλιστος.

Το πρόστιμο είναι 500 ευρώ και για τα ανασφάλιστα καθώς και για το ΚΤΕΟ» και πρόσθεσε: «Μπορεί αυτό το πρόστιμο να φοβίζει κάποιους, αλλά όταν κάποιος ανασφάλιστος τρακάρει το όχημά του, τότε αυτός ενδεχομένως καταστρέφεται. Αυτά τα μέτρα είναι μέτρα απόλυτης προστασίας των πιο ευάλωτων συμπολιτών μας, έστω και αν τους πονάει το γεγονός ό,τι πρέπει να ασφαλιστούν. Η ασφάλιση είναι κυρίως για τους οδηγούς».