Με την κατάλληλη έρευνα αγοράς και την επιλογή προϊόντων σε προσφορά είτε ιδιωτικής ετικέτας είτε όσων για οποιονδήποτε λόγο διατίθενται φθηνότερα, ο Έλληνας καταναλωτής µπορεί να διαµορφώσει το µηνιαίο καλάθι των αγορών του για τα τρόφιµα και τα είδη πρώτης ανάγκης µε χαµηλότερο κόστος από τους Ευρωπαίους γείτονές του.


Δειγματοληψίες για την ακρίβεια

Το συµπέρασµα προκύπτει από την έρευνα που πραγµατοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεµπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) σε ένα σηµαντικό δείγµα πάνω από 6.000 προϊόντα και σε 40 διαφορετικές αλυσίδες σουπερµάρκετ σε οκτώ χώρες συνολικά, ώστε να υπολογισθούν οι µέσες τιµές µε δειγµατοληψίες από έγκυρα sites σύγκρισης τιµών σε Ελλάδα και εξωτερικό αλλά και µέσω των αλυσίδων σουπερµάρκετ.

Η σύγκριση των µέσων τιµών των καλαθιών δείχνει ότι πέντε χώρες έχουν σηµαντικά ακριβότερο µέσο καλάθι από την Ελλάδα: κατά 24% η Γερµανία, 20% η Γαλλία, 25% το Ηνωµένο Βασίλειο, 16% η Ιταλία, 7% η Πορτογαλία, ενώ η Ισπανία και η Ρουµανία είναι αρκετά κοντά στην Ελλάδα, αλλά παραµένουν ακριβότερες κατά 5% και 1% αντίστοιχα. Οι ερευνητές του ΙΕΛΚΑ επισηµαίνουν την υψηλή φορολογία στη χώρα µας, καθώς στην έκθεση αναφέρεται πως η διαφορά των αποτελεσµάτων διευρύνεται σηµαντικά, όταν αφαιρέσουµε τον αναλογούντα ΦΠΑ ανά χώρα για να γίνουν αντιληπτές οι πραγµατικές τιµές των προϊόντων σουπερµάρκετ.

Η σύγκριση των καλαθιών σε αυτή την περίπτωση δείχνει ότι έχουν πιο ακριβό µέσο καλάθι από την Ελλάδα: η Γερµανία κατά 31%, η Γαλλία κατά 28%, το Ηνωµένο Βασίλειο κατά 33%, η Ιταλία κατά 24%, η Ισπανία κατά 12%, η Πορτογαλία κατά 10% και η Ρουµανία κατά 6%.


Συντελεστές

Στην Ελλάδα ο ΦΠΑ στα τρόφιµα και ποτά είναι 13%, σηµαντικά υψηλότερος από το Ηνωµένο Βασίλειο (0% ή 5%) και τη Γαλλία (10% και 5,5%), την Ισπανία (10% και 4%), την Πορτογαλία (13% και 6%), την Ιταλία (5% και 4%), τη Γερµανία (7%) και τη Ρουµανία (9%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της ΕΕ. Η βασική διαφορά είναι ότι τρόφιµα που στην Ελλάδα υπάγονται στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ µε 24%, στις υπόλοιπες χώρες υπάγονται στον χαµηλό συντελεστή ΦΠΑ, ο οποίος είναι και χαµηλότερος του ελληνικού µε 6%, 5,5%, 4% ή ακόµα και 0%. Όπως αναφέρουν οι συντάκτες της έκθεσης, «το γενικό συµπέρασµα που προκύπτει από την παραπάνω ανάλυση είναι ότι το οργανωµένο ελληνικό λιανεµπόριο τροφίµων (σουπερµάρκετ) παρέχει στους Έλληνες καταναλωτές πρόσβαση σε προϊόντα για το τυπικό του καλάθι κατά µέσο όρο σε χαµηλότερες τιµές, που είναι αποτέλεσµα της οργανωµένης προσπάθειας των προµηθευτών και των λιανεµπόρων για συγκράτηση των τιµών τα τελευταία χρόνια».

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή