Πτώχευση κήρυξε χθες (3/06) η FTI Touristik GmbH (Γερμανία), ύστερα από 41 χρόνια λειτουργίας.

Ο γερμανικός τουριστικός κολοσσός ιδρύθηκε το 1983 ως ταξιδιωτική εταιρεία στη Γερμανία για τα μεσογειακά νησιά Μάλτα, Γκόζο και Κόμινο.


Η πορεία του στον χρόνο

Το 1987, η FTI εξαγόρασε τις μετοχές της LAL Sprachreisen GmbH, που ιδρύθηκε το 1981, και το 1989 της CA Ferntouristik GmbH, ενός γερμανικού ταξιδιωτικού πράκτορα μεγάλων αποστάσεων.

Το 1990 ιδρύθηκαν η Frosch Software GmbH, μια εταιρεία που ειδικεύεται στο τουριστικό λογισμικό, και η UK Touristik GmbH, ένας εξειδικευμένος ταξιδιωτικός πράκτορας για τη Μεγάλη Βρετανία και την Ιρλανδία.

Το 1992 ιδρύθηκε από την FTI και τέσσερις μεμονωμένους μετόχους ο ελβετικός ταξιδιωτικός πράκτορας CA Fernreisen AG (αργότερα: FTI Touristik AG).

Το 1993, η FTI ίδρυσε την CA Ferntouristik Inc. στο Ορλάντο, η οποία αργότερα μετονομάστηκε σε FTI North America Inc.

Το 1995, η FTI εξαγόρασε την Air-Maritime Seereisen GmbH, έναν πάροχο ποτάμιων και ωκεάνιων κρουαζιέρων, και ξεκίνησε τις δραστηριότητές της ως tour operator στην Αυστρία στο Linz.

Το 1996 εισήχθη το εμπορικό σήμα ομπρέλα. Η FTI ίδρυσε την TVG Touristik Vertriebsgesellschaft mbH. Η εταιρεία ανέλαβε τη διανομή του ιταλικού παρόχου Club Valtur στη Γερμανία και την Αυστρία.

Το 1998, η FTI επέκτεινε το πρόγραμμά της για να συμπεριλάβει ταξίδια πόλης. Το ίδιο έτος ιδρύθηκε το κανάλι πωλήσεων της τελευταίας στιγμής 5vorFlug. Τον Μάιο, ο βρετανικός ταξιδιωτικός πράκτορας Airtours plc απέκτησε μερίδιο 30 τοις εκατό στην FTI. Η FTI εγκαινίασε το δικό της μεσίτη ενοικίασης αυτοκινήτων driveFTI το 1999.

Το 2000 ο βρετανικός ταξιδιωτικός όμιλος Airtours/My Travel εξαγόρασε την FTI Frosch Touristik και την αναδιάρθρωσε ως μια ολοκληρωμένη ταξιδιωτική εταιρεία με την αεροπορική εταιρεία FTI και τα ξενοδοχεία του ομίλου. Η εξαγορά δεν απέδωσε λόγω της οικονομικής κρίσης και των υψηλών ζημιών εκκίνησης το 2001/2002.

Την 1η Οκτωβρίου 2003, η RM2366 Vermögensverwaltungs GmbH, ένας όμιλος επενδυτών, εξαγόρασε την εταιρεία και την αναδιάρθρωσε.

Το 2004 ο τομέας προϊόντων 5vorFlug διαχωρίστηκε στη θυγατρική 5vorFlug GmbH.

Το 2005 ιδρύθηκε η διαδικτυακή πύλη αναζήτησης πτήσεων και ταξιδιών fly.de. Το 2006, η FTI επέκτεινε περαιτέρω τη διανομή της σε πολλαπλά κανάλια συνεργαζόμενη με την Euvia Travel GmbH (εταιρεία εκμετάλλευσης της sonnenklar.TV) και την BigXtra Touristik GmbH.

Από το φθινόπωρο του 2006, η εστίαση αυτή συμπληρώνεται από την έννοια του franchise της TVG με την ονομασία sonnenklar.TV Reisebüro. Το τμήμα ΙΑΤΑ και η δραστηριότητα ενοποίησης του FTI Ticketshop αποσχίστηκαν σε μια ξεχωριστή εταιρεία, την FTI Ticketshop GmbH.

Το 2007, η FTI πούλησε την Air-Maritime Seereisen GmbH στον διευθύνοντα σύμβουλό της, Alexander Gessl. Η Euvia Travel GmbH, η εταιρεία εκμετάλλευσης της sonnenklar.TV, έγινε θυγατρική της FTI τον Δεκέμβριο.

Στις αρχές Απριλίου 2010, η Frosch Touristik GmbH άλλαξε την επωνυμία της σε FTI Touristik GmbH και μετακόμισε στα νέα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στο Μόναχο.

Η εταιρεία επανήλθε στον τομέα της κρουαζιέρας το 2011 και υπέγραψε μακροχρόνιο συμβόλαιο για το Spirit of Adventure, το πρώην Traumschiff Berlin. Από τον Μάιο του 2012, το πλοίο χρησιμοποιήθηκε από την FTI Cruises ως FTI Berlin.

Το 2012, η FTI απέκτησε το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του βρετανικού ομίλου Youtravel και ανέλαβε τον γαλλικό ταξιδιωτικό πράκτορα Starter, ο οποίος σήμερα είναι η FTI Voyages. Ένα χρόνο αργότερα, ιδρύθηκε η μάρκα ενοικίασης αυτοκινήτων Meeting Point Rent-A-Car. Από τον Μάρτιο του 2014, ο Αιγύπτιος επενδυτής ξενοδοχείων Samih Sawiris κατέχει ποσοστό 75,1% στον όμιλο FTI Group από τον Απρίλιο του 2020. 2022, ο Samih Sawiris μεταβίβασε τις μετοχές του στην FTI στον γιο του Naguib Sawiris.

Κατά το οικονομικό έτος 2018/19, οκτώ εκατομμύρια πελάτες ταξίδεψαν με τους ταξιδιωτικούς πράκτορες του ομίλου FTI. Αυτό απέφερε πωλήσεις ύψους περίπου 4,1 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αυτή τη στιγμή, η εταιρεία εξακολουθούσε να θεωρείται ο τρίτος μεγαλύτερος ταξιδιωτικός πράκτορας στην Ευρώπη.

Τον Ιούλιο του 2020, μετά την πανδημία COVID-19, η FTI ανακοίνωσε ότι θα διακόψει το τμήμα κρουαζιέρας FTI Cruises και θα το εκκαθαρίσει στο τέλος του έτους. Το Βερολίνο είχε αρχικά προγραμματιστεί να σταματήσει τη λειτουργία του την 1η Νοεμβρίου 2020. Αφού το πλοίο πωλήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2020 με άμεση ισχύ στη μαλτέζικη επενδυτική εταιρεία Royalton Investment για την Dreamliner Cruises, η οποία σχεδιάζει να το μετατρέψει σε πολυτελές γιοτ, η εταιρεία ακύρωσε όλες τις κρουαζιέρες που είχαν προγραμματιστεί μέχρι τον Οκτώβριο του 2020.

Στις αρχές του 2021, ο ιδρυτής Dietmar Gunz αποσύρθηκε από την επιχειρησιακή διαχείριση και παρέδωσε τη σκυτάλη στον Ralph Schiller.

Μετά από μια τυπική για τον κλάδο ύφεση κατά τη διάρκεια και μετά την πανδημία COVID-19, ο όμιλος επέστρεψε σε πωλήσεις ύψους 4,1 δισεκατομμυρίων ευρώ το οικονομικό έτος 2022/23.

Glomex Player(40599x1hkkig7d8l, v-d1qjpdkphn3l)

Τον Ιούλιο του 2023, ο Karl Markgraf ανέλαβε τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου από τον Ralph Schiller, ο οποίος μετακινήθηκε στο εποπτικό συμβούλιο ως αντιπρόεδρος.

Κατά τη διάρκεια της σχεδιαζόμενης εξαγοράς της FTI από τη θυγατρική της Rewe DER Touristik τον Ιανουάριο του 2023, αποκαλύφθηκε ότι ο διευθύνων σύμβουλος Ralph Schiller είχε ποινικό μητρώο για απάτη υπό την ιδιότητά του ως μέλος του διοικητικού συμβουλίου της FTI Touristik εκείνη την εποχή, μαζί με άλλα (εν μέρει πρώην) μέλη του διοικητικού συμβουλίου (συμπεριλαμβανομένου του ιδρυτή της FTI Dietmar Gunz). Ως εκ τούτου, ο Schiller προήχθη στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου παρά το ποινικό του μητρώο.

Τον Μάρτιο του 2023, έγινε γνωστό ότι η FTI είχε εφοδιαστεί με μυστικές πληροφορίες σχετικά με τα επιχειρηματικά στοιχεία χιλιάδων ταξιδιωτικών γραφείων εν αγνοία τους από τη συνεργασία ταξιδιωτικών γραφείων RTK (Raiffeisen-Tours-Kooperation, θυγατρική του ομίλου Raiffeisentouristik) από το 2015. Ως αποτέλεσμα, η FTI είχε επίσης πρόσβαση στα στοιχεία που είχαν κάνει τα ταξιδιωτικά γραφεία με ανταγωνιστικούς ταξιδιωτικούς πράκτορες.

Τον Απρίλιο του 2024, μια κοινοπραξία με επικεφαλής τον αμερικανικό χρηματοοικονομικό επενδυτή Certares εξαγόρασε τον όμιλο FTI.

Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η κοινοπραξία, στην οποία συμμετέχει και η οικογένεια Sawiris, απέκτησε το 100% των μετοχών έναντι ενός συμβολικού ποσού ευρώ, αλλά ανέλαβε επίσης χρέη εκατοντάδων εκατομμυρίων και παρείχε στην FTI φρέσκο κεφάλαιο 125 εκατομμυρίων ευρώ.

Στις 3 Ιουνίου 2024, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι την ίδια ημέρα θα καταθέσει αίτηση πτώχευσης στο τοπικό δικαστήριο του Μονάχου. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση δεν ήταν πλέον διατεθειμένη να παράσχει περαιτέρω οικονομική στήριξη, όπως είχε κάνει κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού με περίπου 600 εκατομμύρια ευρώ.

Glomex Player(40599x1hkkig7d8l, v-d1qzt35y9n49)

Ποιοι τουρίστες κινδυνεύουν να χάσουν τις διακοπές τους

Καθησυχαστικοί, αλλά με «αστερίσκους», εμφανίζονται οι αρμόδιοι για τους πελάτες του ομίλου FTI.

Όπως επισημαίνει στην ιστοσελίδα του το γερμανικό υπουργείο Εξωτερικών και μεταδίδει η Deutsche Welle, όσοι έχουν κλείσει στον FTI πλήρες «πακέτο διακοπών» (πτήσεις, διαμονή και πιθανόν διατροφή ή ενοικίαση αυτοκινήτου) θα αποζημιωθούν από το Ταμείο Ταξιδιωτικής Ασφάλισης.

Το Ταμείο είχε συσταθεί το 2021, μετά τη χρεοκοπία του Thomas Cook, του μεγαλύτερου την εποχή εκείνη τουρ-οπερέιτορ στην Ευρώπη.

O αντίκτυπος του "κανονιού" του FTI για τα ξενοδοχεία της Χαλκιδικής

Η ακύρωση, όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η Deutsche Welle, με παράλληλη παρέμβαση του Ταμείου ισχύει, σε πρώτο στάδιο, για όσους επρόκειτο να αναχωρήσουν για διακοπές μεταξύ 3 και 5 Ιουνίου.

Για αναχωρήσεις από τις 6 Ιουνίου και μετά, εκπρόσωπος του FTI δήλωσε στο πρώτο πρόγραμμα της γερμανικής τηλεόρασης (ARD) ότι «καταβάλλεται προσπάθεια, στο μέτρο του δυνατού, να βρεθεί μια εναλλακτικη λύση», ώστε οι ενδιαφερόμενοι να κάνουν κανονικά τις διακοπές τους.

Δεν επηρεάζονται όσοι έκλεισαν μέσω FTI πακέτα διακοπών σε άλλους, συνεργαζόμενους ομίλους, καθώς σε αυτή την περίπτωση ο FTI είναι απλώς διαμεσολαβητής και όχι αντισυμβαλλόμενος.


Ωστόσο, δυσκολίες θα αντιμετωπίσουν όσοι έχουν κλείσει μόνο πτήση ή μόνο ξενοδοχείο στον FTI, δεδομένου ότι το Ταμείο Ταξιδιωτικής Ασφάλισης δεν καλύπτει «μεμονωμένα» ταξιδιωτικά προϊόντα και υπηρεσίες.

Σημειωτέον, επίσης, ότι για τους πελάτες του FTI δεν προβλέπεται αλλαγή κράτησης (rebooking) σε άλλους τουρ-οπερέιτορ.

Πάντως, το γεγονός ότι η χρεοκοπία ανακοινώθηκε μόλις λίγες ημέρες πριν αρχίσουν οι καλοκαιρινές διακοπές στη Γερμανία (στις 20 Ιουνίου κλείνουν τα σχολεία σε Σαξονία και Θουριγγία, ακολουθούν Βρέμη και Κάτω Σαξονία) όχι μόνο δεν θεωρείται πρόβλημα, αλλά μάλλον αποτελεί θετική εξέλιξη. Και αυτό γιατί, όπως εκτιμά το Spiegel Online, οι περισσότεροι δεν έχουν αρχίσει καν τις διακοπές τους, άρα δεν πρόκειται να εγκλωβιστούν σε κάποιον μακρινό προορισμό. Επιπλέον, πολλοί δεν έχουν προπληρώσει ολόκληρο το αντίτιμο του «πακέτου», παρά μόνο μία προκαταβολή.

Glomex Player(40599x1hkkig7d8l, v-d1qiesovaodt)

Οι οφειλές προς τους ξενοδόχους

Διαχειριστής της πτώχευσης ορίστηκε δικηγορικό γραφείο του Μονάχου με εμπειρία σε ανάλογες περιπτώσεις. Οι λεπτομέρειες της υπόθεσης δεν έχουν γίνει ακόμη γνωστές. Πάντως, η γενική αρχή του Πτωχευτικού Δικαίου είναι ότι τηρείται μία συγκεκριμένη σειρά προτεραιότητας, μέχρι να ικανοποιηθούν όλοι οι πιστωτές και οι έχοντες έννομο συμφέρον. Σε αυτή τη σειρά πρώτο είναι το κράτος.


Εδώ υπάρχει ένα σοβαρό ζήτημα, καθώς το γερμανικό Δημόσιο στην περίοδο της πανδημίας είχε χορηγήσει στον όμιλο FTI οικονομική βοήθεια ύψους 595 εκατομμυρίων ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας δεν έχει ακόμη επιστραφεί.

«Υπάρχουν δημοσιονομικοί, νομικοί και οικονομικοί λόγοι για τους οποίους δεν μπορεί να δοθεί περαιτέρω βοήθεια» δήλωσε τη Δευτέρα στο Βερολίνο ο εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομίας, Στέφαν Χάουφε.

Πρόσφατα, πάντως, γερμανικά ΜΜΕ έκαναν λόγο για διαπραγματεύσεις μεταξύ του FTI, του γερμανικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με στόχο το «κούρεμα» του χρέους της επιχείρησης.

Δύσκολες ημέρες για τους εργαζόμενους

Τι γίνεται όμως με τους 11.000 εργαζόμενους του ομίλου; Σύμφωνα με το Spiegel Online, το πιθανότερο σενάριο είναι να παραλάβουν την απόλυσή τους. Για μία μεταβατική περίοδο τριών μηνών θα λαμβάνουν από το κράτος οικονομική βοήθεια, αλλά αυτή η ρύθμιση ισχύει μόνο για τους εργαζόμενους εντός Γερμανίας.

Θεωρητικά, υπάρχει βέβαια η δυνατότητα εξαγοράς του FTI από την DER Touristik, δεύτερο σε μέγεθος τουρ-οπερέιτορ στην Ευρώπη, ο οποίος είχε εκδηλώσει και παλαιότερα ενδιαφέρον. Υπό τις παρούσες συνθήκες, ωστόσο, δεν αποκλείεται ένας πιθανός αγοραστής να εστιάσει μόνο στα πλέον επικερδή τμήματα του ομίλου FTI, όπως, για παράδειγμα, η εταιρεία παροχής ταξιδιωτικών υπηρεσιών Meeting Point.

Κρήτη, Ρόδος και Κέρκυρα σε ανησυχία

Ανησυχία επικρατεί και στο νησί της Ρόδου μετά την πτώχευση του τουριστικού οργανισμού από της Γερμανία.

Ο Ιιωάννης Παπαβασιλείου, πρόεδρος Ξενοδόχων Ρόδου επεσήμανε:
“Εμείς στη Ρόδο αυτό το οποίο θα χάσουμε είναι 50.000 αφίξεις τις οποίες αυτός ο tour operator έφερνε κάθε χρόνο που σημαίνει 500.000 διανυκτερεύσεις”.

Σε διαρκείς επαφές είναι το ελληνικό υπουργείο τουρισμού με τους αρμόδιους φορείς στη Γερμανία.

Πηγές του υπουργείου Τουρισμού λένε: «Ήδη έχουν γίνει σχετικές επαφές από το γραφείο ΕΟΤ Γερμανίας, ενώ στελέχη του ΕΟΤ είναι σε επικοινωνία με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων και τον αντιπρόσωπο του FTI στην Ελλάδα».

Ο Χαράλαμπος Βούλγαρης πρόεδρος Ενωσης ξενοδόχων Κέρκυρας είπε: «Ψυχραιμία τέτοια πράγματα συμβαίνουν αν έχεις πελάτες από εκεί τους χειρίζεσαι κανονικά έχει στείλει κι ο FTI σε όλα τα ξενοδοχεία και τους συνεργάτες τους ότι οι διαμένοντες πελάτες είναι πλήρως εξασφαλισμένοι».

Τον λόγο έχει τώρα το γερμανικό Ταμείο Ταξιδιωτικής Ασφάλειας, το οποίο ξεκίνησε να λειτουργεί το 2021. Σε περίπτωση χρεοκοπίας κάποιας εταιρίας, φροντίζει για την επιστροφή των προκαταβολών και εάν χρειαστεί τον επαναπατρισμό.

Glomex Player(40599x1hkkig7d8l, v-d1r2amjvdan5)