Στα ύψη βρίσκεται η ζήτηση για σύγχρονες αποθήκες (logistics) στην ελληνική αγορά ακινήτων, γεγονός που αποτυπώνεται από τις αυξηµένες επενδύσεις που υλοποιούνται τους τελευταίους µήνες στον εν λόγω τοµέα, αλλά και από το µπαράζ των νέων projects που βρίσκονται στα σκαριά. Σήµερα, στην Ελλάδα τρέχουν επενδύσεις µισού δισ. ευρώ, µε τη χώρα πλέον να κατέχει ιδιαίτερα ανταγωνιστικές αποδόσεις σε σχέση µε την υπόλοιπη Ευρώπη, γεγονός που εκτοξεύει τόσο τις τιµές των µισθωµάτων όσο και τις µέσες ζητούµενες τιµές πώλησης των νέων αποθηκών και των διαθέσιµων οικοπέδων.

To Ηull Logistics Park στο παλαιό εργοστάσιο της Χαλυβουργίας

Σε αυτήν τη φάση σε τροχιά υλοποίησης έχουν µπει µια σειρά έργων που αναµένεται να καταστήσουν την Ελλάδα πύλη εισόδου εµπορευµάτων για όλη την Ευρώπη. Ενα από τα έργα που ξεχωρίζει είναι αυτό που υλοποιεί το αµερικανικό fund HIG, µέσω της λειτουργικής πλατφόρµας Streem Global. Πρόκειται για το Hull Logistics Park στον Ασπρόπυργο, το οποίο κατασκευάζεται στο παλαιό εργοστάσιο της Ελληνικής Χαλυβουργίας. Η εταιρεία προχωρά στη µετατροπή του οικοπέδου σε πρότυπο κέντρο διεθνών µεταφορών και αποθήκευσης (µέσω τρένου, πλοίου, φορτηγών - trimodal) µε συνολικό κόστος επένδυσης άνω των 300 εκατ. ευρώ. Το οικόπεδο εκτείνεται σε 291 στρέµµατα και περιλαµβάνει τη δηµιουργία αποθηκών 180.000 τ.µ. και 20.000 τ.µ. συνοδών χώρων, µε δυνατότητα µεταποιητικών δράσεων. Το εκτιµώµενο ετήσιο όφελος για την ελληνική οικονοµία ανέρχεται σε τουλάχιστον 70 εκατ. ευρώ από την έναρξη λειτουργίας του, έχοντας σηµαντικό πολλαπλασιαστικό αντίκτυπο για την ελληνική οικονοµία.

70 εκατ. ευρώ το ετήσιο όφελος για το Δημόσιο από το Ηull Logistics Park, στο παλαιό εργοστάσιο της Χαλυβουργίας


Στο επίκεντρο το Θριάσιο Εµπορευµατικό Κέντρο

Ακόµα ένα µεγάλο έργο logistics που βρίσκεται σε εξέλιξη είναι η εµβληµατική επένδυση του Θριάσιου Εµπορευµατικού Κέντρου (ΘΕΚ), όπου ανάδοχος του έργου είναι η Goldair Ergo µαζί µε την ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. Με την ολοκλήρωσή του, το κέντρο φιλοδοξεί να καταστήσει τη χώρα µας επίκεντρο των συνδυασµένων µεταφορών και αποθήκευσης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Τα µοναδικά χαρακτηριστικά του ΘΕΚ θα προσδώσουν νέα δυναµική στον τοµέα των logistics στην Αττική, ενώ το κέντρο θα µπορεί να εξυπηρετήσει ένα ευρύ φάσµα διεθνούς και ευρωπαϊκού πελατολογίου µε αυξηµένες και ιδιαίτερες απαιτήσεις, καθιστώντας τη χώρα µας πόλο έλξης σύνθετων δραστηριοτήτων στον τοµέα των διαµεταφορών και της ελαφράς µεταποίησης. Μέσα στο καλοκαίρι αναµένονται εξελίξεις για ακόµη ένα logistics center στην ίδια περιοχή. Ο λόγος για το Θριάσιο ΙΙ, που έχει αναλάβει η κοινοπραξία Hellenic Train-DAMCO, η οποία αναδείχθηκε πριν από ακριβώς ένα χρόνο προσωρινή ανάδοχος για τη σύµβαση παραχώρησης της έκτασης, κυριότητας του ΟΣΕ. ∆εδοµένου ότι η Hellenic Train είναι σιδηροδροµική εταιρεία, σε συνδυασµό µε το γεγονός ότι θα πρέπει να συσταθεί νέα εταιρεία ειδικού σκοπού, η υπόθεση πρέπει να περάσει από την τυπική, όπως λένε πηγές µε γνώση του θέµατος, διαδικασία κρίσης της Επιτροπής Ανταγωνισµού.

Σήµερα, το Θριάσιο ΙΙ περιλαµβάνει σιδηροδροµικές υποδοµές, οδούς πρόσβασης, σιδηροδροµικό σταθµό διαλογής, χώρους εναπόθεσης φορτίων και τελωνείου, γραφεία και άλλα υποστηρικτικά κτίρια. Για την ολοκλήρωσή του, όµως, ο επενδυτής στο πλαίσιο εκτέλεσης της σύµβασης παραχώρησης θα πρέπει να υλοποιήσει εργασίες κατασκευής κτιρίων υπηρεσιών, προσωπικού, φόρτωσης και µεταφόρτωσης στη νότια ζώνη, να κατασκευάσει πρατήριο καυσίµων, αλλά και να προχωρήσει στην προµήθεια και εγκατάσταση ειδικού εξοπλισµού που απαιτείται για τη λειτουργία του σταθµού. Μεταξύ άλλων, θα κατασκευάσει δύο γερανογέφυρες στη νότια δέσµη µεταφορών.

672 τρέμματα στα δυτικά της Θεσσαλονίκης θα μετατραπούν σε logistics center


Σε τροχιά υλοποίησης το έργο στη Φυλή

Εως τις 17 Ιουνίου 2024 έχουν περιθώριο οι ενδιαφερόµενοι ώστε να υποβάλουν προσφορές στο πλαίσιο του δηµόσιου διεθνούς διαγωνισµού για την ανάπτυξη του Επιχειρηµατικού Πάρκου στη θέση «Σπηλιές» του ∆ήµου Φυλής, που προωθεί το ΤΑΙΠΕ∆.

Το έργο της µετεγκατάστασης των µεταφορικών επιχειρήσεων του Ελαιώνα/ Βοτανικού αφορά την ανάπτυξη ενός «πράσινου» Επιχειρηµατικού Πάρκου σε ακίνητο 450 στρ. περίπου, στην περιοχή «Σπηλιές» του ∆ήµου Φυλής, και την παροχή οικονοµικών κινήτρων συνολικού ύψους 21 εκατ. ευρώ από το Ταµείο Ανάκαµψης, προς τις εγκατεστηµένες στην περιοχή του Ελαιώνα/Βοτανικού µεταφορικές επιχειρήσεις, για τη µετεγκατάστασή τους.

Ο προϋπολογισµός της επένδυσης εκτιµάται σε 32 εκατ. ευρώ, συµπεριλαµβανοµένων των συνοδών έργων. Επιπλέον εκτιµάται µόχλευση ιδιωτικών επενδύσεων άνω του 1 δισ. από την υλοποίηση του έργου. Το έργο εκτιµάται ότι θα επιτρέψει τη µεταφορά µεγάλου αριθµού µεταφορικών επιχειρήσεων από τον Ελαιώνα για να αποσυµφορηθεί ο Κηφισός.

Ο διαγωνισµός διενεργείται για λογαριασµό του ∆ήµου Φυλής, που είναι ο τελικός δικαιούχος και κύριος του έργου.

Ο προτιµητέος επενδυτής θα αναλάβει τη χρηµατοδότηση, τον σχεδιασµό, την αδειοδότηση, την ανάπτυξη, την κατασκευή, τη λειτουργία, τη συντήρηση και τη µακροχρόνια εκµετάλλευση του Επιχειρηµατικού Πάρκου του ∆ήµου Φυλής. Η συνολική έκταση που προορίζεται για παραχώρηση είναι περίπου 412.000 τ.µ.


17 Ιουνίου λήγει η προθεσμία για την υποβολή ενδιαφέροντος για το Επιχειρηματικό Πάρκο στη Φυλή


Ανοίγει ο δρόµος και για το Στρατόπεδο Γκόνου

Σηµαντικές προσπάθειες γίνονται το τελευταίο διάστηµα ώστε και το Στρατόπεδο Γκόνου να µετατραπεί σε ένα σύγχρονο κέντρο logistics. Πρόκειται για έκταση συνολικής επιφάνειας 672 στρεµµάτων στα δυτικά της Θεσσαλονίκης. Προς το παρόν το στρατόπεδο ανήκει στο υπουργείο Οικονοµικών και έχει διατεθεί στη ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία πρέπει να υπογράψει σχετική συµφωνία µε το ΤΑΙΠΕ∆.
Σκοπός του Ταµείου είναι εκτός από logistics center το νέο project να περιλαµβάνει ζώνη ελεύθερου εµπορίου και µεταποίησης. Αξίζει να σηµειωθεί ότι έχει ήδη κλειδώσει χρηµατοδότηση 2 εκατ. ευρώ από το Πρόγραµµα ∆ηµοσίων Επενδύσεων για τη µετεγκατάσταση των αρτοποιείων. Υπενθυµίζεται πως έχει τρέξει το 2017 από τη ΓΑΙΑΟΣΕ διαγωνισµός για την αξιοποίηση του ακινήτου, αλλά δεν έφερε αποτέλεσµα, καθώς δεν υπήρξε η απαραίτητη προετοιµασία.

Οι σχετικά καλές και οι δηµοφιλείς περιοχές

Παρ’ όλο που η ζήτηση για αποθήκες υψηλών προδιαγραφών είναι ισχυρή, η προσφορά είναι ακόµη εξαιρετικά περιορισµένη, µε τα περισσότερα από τα νεόδµητα logistics να βρίσκονται στη ∆υτική Αττική. Συγκεκριµένα, το Θριάσιο Πεδίο περιλαµβάνει τη Μάνδρα, τη Μαγούλα, την Ελευσίνα και τον Ασπρόπυργο, που έχουν ιστορικά υψηλή συγκέντρωση βιοµηχανικών χρήσεων. Τα logistics µάλιστα που είναι πιστοποιηµένα µε ESG στις εν λόγω περιοχές έχουν επιτύχει υψηλότερα ενοίκια, της τάξης των 5,50 ευρώ/τ.µ. ανά µήνα.

Στα βόρεια της Αθήνας, συγκεκριµένα το Κρυονέρι, αποτελεί ακόµη µία βασική αγορά για logistics. H εν λόγω περιοχή έχει ένα από τα χαµηλότερα ποσοστά κενών αποθηκών, µε τη διαθεσιµότητά της να ανέρχεται στο 5%. Συγκεκριµένα, για τα logistics α' κατηγορίας οι τιµές ανέρχονται περίπου στα 5,50 ευρώ/ τετραγωνικό, ενώ για τα παλαιότερα τα ενοίκια είναι της τάξης των 3,50 ευρώ/ τετραγωνικό.
Ο Πειραιάς επίσης παρουσιάζει αυτήν τη στιγµή µεγάλο ενδιαφέρον, αν και το ποσοστό κενών αποθηκών του είναι πολύ υψηλότερο απ’ όλες τις άλλες αγορές, φτάνοντας στο 15%. Η εν λόγω αγορά εξακολουθεί να έχει χαµηλά επίπεδα ενοικίασης, της τάξης των 3,50-4,0 ευρώ/τετραγωνικό µέτρο/µήνα για τα ποιοτικότερα logistics που διαθέτει.

Τα ανατολικά προάστια είναι ακόµη µια περιοχή της Αθήνας που κατά την τελευταία χρονιά υπήρξε σχετικά καλό ενδιαφέρον από τους τελικούς χρήστες. Το τρέχον ποσοστό κενών αποθηκών είναι 8% και αναµένεται να µειωθεί τα επόµενα χρόνια, καθώς παρατηρείται συνεχής αύξηση της ζήτησης, κυρίως για κέντρα δεδοµένων.

Τέλος, υπάρχει και η αγορά της Βοιωτίας, που περιλαµβάνει το Σχηµατάρι, τον Αυλώνα και τα Οινόφυτα. Το απόθεµα χαρακτηρίζεται κυρίως από µέτριας ποιότητας προδιαγραφές, καθώς το µεγαλύτερο µέρος των αποθηκών αναπτύχθηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’90 και στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Ετσι, τα επίπεδα ενοικίασης για το προνοµιακό απόθεµα ανέρχονται σε 3,5 €/τ.µ./µήνα, ενώ για τα -χαµηλότερων προδιαγραφών- logistics τα επίπεδα ενοικίασης είναι της τάξης των 2,5 €/τ.µ./µήνα.

*Δημοσιεύθηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή»