Περί τα 300 εκατομμύρια ευρώ στοχεύει να αντλήσει η κυβέρνηση από την επιβολή έκτακτης εισφοράς 33% στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων, την οποία ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών και στην οποία αναφέρθηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνέντευξή του στον Real fm σήμερα το πρωί της Πέμπτης. 

«Πρόκειται για μία δίκαιη απόφαση λόγω των πολύ υψηλών κερδών ως αποτέλεσμα σημαντικών αλλαγών στην διεθνή αγορά πετρελαιοειδών. Τα έσοδα, που αναμένεται να είναι μικρότερα από τα αντίστοιχα του 2022, κοντά στα 300 εκατομμύρια ευρώ θα κατευθυνθούν στη στήριξη του Προϋπολογισμού και ασφαλώς στη στήριξη ευάλωτων ομάδων στο τέλος του έτους και δη εκείνων των χαμηλοσυνταξιούχων, που δεν έχουν δει αύξηση λόγω της προσωπικής διαφοράς», τόνισε ο κ. Μητσοτάκης.

Κοντά στα Χριστούγεννα θα καταβληθεί το πακέτο στήριξης - Πώς θα κατανεμηθεί το μέρισμα

Όπως ανέφερε και ο κ. Μητσοτάκης, αυτοί που έχουν προτεραιότητα είναι οι συνταξιούχοι και τώρα το ΥΠΕΘΟ θα πρέπει να «τρέξει» προκειμένου να ξεκαθαριστεί πόσοι είναι αυτοί που χάνουν την αύξηση των αποδοχών τους από 1/1/2025.

Στη συνέχεια, το υπουργείο Οικονομικών θα είναι σε θέση να γνωρίζει ποιες άλλες ευάλωτες κοινωνικές ομάδες θα μπορέσουν να προστεθούν στο επίδομα που θα έχει μορφή κοινωνικού μερίσματος και αναμένεται να καταβληθεί κοντά στα Χριστούγεννα.

Το «ξεκαθάρισμα» για το ποιοι θα λάβουν τα χρήματα αναμένεται να ολοκληρωθεί από το ΥΠΕΘΟ μέσα στο καλοκαίρι και οι σχετικές ανακοινώσεις δεν αποκλείεται να γίνουν από τον ίδιο των Κυριάκο Μητσοτάκη στην ομιλία του στην ΔΕΘ. Από τα 300 εκατομμύρια ευρώ, τα 250 υπολογίζεται ότι θα διατεθούν για το σχετικό επίδομα και τα υπόλοιπα 50 αναμένεται να ενισχύσουν το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.

Σε περίπτωση που ακολουθηθεί το παλαιό μοντέλο για το κοινωνικό μέρισμα, δικαιούχοι θα είναι συνταξιούχοι με προσωπική διαφορά και άθροισμα κύριων και επικουρικών συντάξεων έως 1600 ευρώ το μήνα. Σε αυτή την κοινωνική ομάδα, το επίδομα θα κυμανθεί κλιμακωτά από 100 έως 250 ευρώ.

Αν τελικά περισσέψουν χρήματα, τότε στο επίδομα αναμένεται συμπεριληφθούν ανασφάλιστοι υπερήλικες, άτομα με αναπηρία και μακροχρόνια άνεργοι.

Οι αλλαγές στον ΦΠΑ

Την ίδια ώρα, από την 1η Ιουλίου μονιμοποιείται ο μειωμένος συντελεστής στα ταξί. Συγκεκριμένα από το 24% στο 13%, με το εκτιμώμενο ετήσιο δημοσιονομικό κόστος να ανέρχεται σε 45 εκατομμύρια ευρώ.

Επιπλέον μειωμένος παραμένει ο συντελεστής και σε καφέ, κακάο, τσάι και χαμομήλι σε take away και delivery. Το εκτιμώμενο δημοσιονομικό κόστος σε αυτή την περίπτωση είναι 65 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο.

Αντίθετα ο ΦΠΑ επανέρχεται στο 24% μόνο στα σερβιριζόμενα, κατά αναλογία με τα υπόλοιπα μη αλκοολούχα ποτά, με εκτιμώμενη εξοικονόμηση στα 43 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο.

Παράγοντες της κυβέρνησης τονίζουν ότι η επιστροφή στο 24% έγινε επειδή στα σεβιριζόμενα υπάρχει μια πρόσθετη υπηρεσία που τα διαφοροποιεί από το take away και το delivery.

Κωστής Χατζηδάκης: Η Κυβέρνηση πράττει τα μέγιστα ώστε να ενισχύσει, σε δύσκολες συνθήκες, ευάλωτες κοινωνικές ομάδες

Με αφορμή τις παραπάνω αποφάσεις, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Καθώς η εικόνα επί των λογιστικών κερδών των εταιριών διύλισης και για το έτος 2023 έχει αποκρυσταλλωθεί, είναι εμφανές ότι αυτά εάν και μερικώς μειωμένα σε σχέση με το έτος 2022 παραμένουν σε αισθητώς υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με την περίοδο πριν την κρίση, σηματοδοτώντας την ύπαρξη πλεοναζόντων κερδών. Συνεπώς η έκτακτη εισφορά που επεβλήθη το 2022, επιβάλλεται και το 2023, όπως επιτρέπει ο Κανονισμός 2022/1854 της ΕΕ που εκδόθηκε με αφορμή την ενεργειακή κρίση και τις επιπτώσεις της.

Τα έσοδα αυτά θα χρησιμοποιηθούν για να καλύψουν ανάγκες των συνταξιούχων αλλά και την ενίσχυση των δημοσίων επενδύσεων. Επιπλέον, μονιμοποιείται ο μειωμένος ΦΠΑ στα ταξί και στην παράδοση του καφέ με τη μορφή take away και delivery. Η Κυβέρνηση πράττει τα μέγιστα ώστε να ενισχύσει, σε δύσκολες συνθήκες, ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, επιτυγχάνοντας παράλληλα τους δημοσιονομικούς στόχους, σε μια περίοδο που οι οικονομίες πολλών άλλων χωρών της ΕΕ δοκιμάζονται».

Παύλος Μαρινάκης για εισφορά διυλιστηρίων: Έμμεσος τρόπος κατάργησης της άδικης προσωπικής διαφοράς του ΣΥΡΙΖΑ για τους συνταξιούχους

«Η κυβέρνηση για δεύτερη φορά προχωρά σε πράξεις καθώς αποκρυσταλλώθηκαν κέρδη 1,6 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2023, αν και μειωμένα από πέρυσι» είπε για την εισφορά αλληλεγγύης από τα κέρδη των δυιλιστηρίων στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών νωρίτερα σήμερα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης.

«Είναι έμμεσος τρόπος κατάργησης της άδικης προσωπικής διαφοράς του ΣΥΡΙΖΑ για τους συνταξιούχους», συνέχισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος και πρόσθεσε: «Αυτοί που ρωτάνε γιατί τώρα η φορολόγηση των εταρειών δυιλιστηρίων, δίνουν επιχείρημα ότι η κυβέρνηση δεν εξαγοράζει ψήφους αφού η γίνεται μετά τις ευρωεκλογές. Τα λεφτά πάνε στη μονιμοποίηση δύο προσωρινά μειωμένων ΦΠΑ, στο 13% σε καφέ και ταξί. Η ιστορία έχει γράψει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ σε 4 χρόνια αύξησε 29 φορολογικούς συντελεστές που αυξήθηκαν ή επιβλήθηκαν και πρέπει να ζητήσει συγγνώμη για την εξαπάτηση».