Αύξηση πωλήσεων 1,7%, αλλά και µείωση τιµών κατέγραψε η αγορά των σουπερµάρκετ στο τετράµηνο του 2024 (Ιανουάριος - Απρίλιος), σύµφωνα µε τα στοιχεία της Circana, ενώ και ο όγκος πωλήσεων στα τυποποιηµένα προϊόντα (fixed barcodes) αυξήθηκε κατά 1,9% σε σχέση µε το αντίστοιχο διάστηµα του 2023.

Η ανάπτυξη των σουπερµάρκετ εµφανίζεται έτσι να υποχωρεί, από το αντίστοιχο 2,8% στο τρίµηνο, µε τον συνολικό τζίρο να διαµορφώνεται σε 3,756 δισ. ευρώ, δηλαδή 63.000.000 ευρώ περισσότερα σε σχέση µε το αντίστοιχο περυσινό διάστηµα. Η επίδοση αυτή οφείλεται στην ανοδική πορεία του κλάδου τροφίµων (2%) και δευτερευόντως των ειδών για το σπίτι (0,7%), αντισταθµίζοντας την πτώση 0,3% που εµφάνισαν τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής. Η τιµή ανά µονάδα προϊόντος υποχώρησε για πρώτη φορά έπειτα από αρκετά χρόνια, κατά 0,1%, µετά τις µέσες αυξήσεις κατά 6,6% το 2023 και 6,9% το 2022. Με αυξήσεις τιµών είχε κλείσει και το 2021 (+1,9%) αλλά και το 2020 (+1,4%).

Αρνητικός πληθωρισμός 

Μετά την κορύφωση των ανατιµήσεων κατά 11,5% τον Φεβρουάριο του 2023, για πρώτη φορά καταγράφηκε αρνητικός πληθωρισµός -1,8% στα σουπερµάρκετ. Ανά κατηγορία υπήρξαν µέσες µειώσεις 2% στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής και 0,4% στα προϊόντα για το σπίτι, ενώ στα τρόφιµα οι ανατιµήσεις ήταν οριακές, της τάξης του 0,4%. Οι µεγαλύτερες µειώσεις τιµών καταγράφηκαν στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής (-5,1%), στα γαλακτοκοµικά (-4,1%), άλλα προϊόντα σπιτιού (-2,5%) και τα αλκοολούχα ποτά (-2,1%).

Στον αντίποδα, οι µεγαλύτερες αυξήσεις σηµειώθηκαν σε είδη µαγειρικής (2,9%), µη αλκοολούχα ποτά (2,9%) και snacks (2,6%). Το µερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (PL) διατηρήθηκε στο 27,1% του συνολικού τζίρου, µε την ανάπτυξή του να φθάνει το 4,5% έναντι 0,9% των «επώνυµων» (branded). Τα υψηλότερα µερίδια PL συναντάµε στα τρόφιµα και τα είδη σπιτιού. Σε επίπεδο όγκου, τη µεγαλύτερη βελτίωση εµφάνισαν τα γαλακτοκοµικά και τα µη αλκοολούχα ποτά.

«Η υπόθεση της αποκλιµάκωσης των τιµών είναι υπόθεση όλων µας, απαιτείται συνεργασία και συνένωση δυνάµεων», επισήµανε -µιλώντας στον ΑΝΤ1- ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος. «Θα παρεµβαίνουµε διαρκώς και θα κάνουµε τα πάντα, για να στηρίξουµε την ελληνική κοινωνία», σηµείωσε. Εστιάζοντας στο θέµα της αποκλιµάκωσης των τιµών, ο κ. Θεοδωρικάκος ανέφερε ότι στόχος του υπουργείου Ανάπτυξης είναι «να διασφαλίσουµε µέσα από αυστηρούς και συστηµατικούς ελέγχους την κανονική λειτουργία της αγοράς και τη λειτουργία του ανταγωνισµού». «Η επιτυχία του στόχου της αποκλιµάκωσης των τιµών απαιτεί συνένωση δυνάµεων, το κέρδος είναι θεµιτό, η αισχροκέρδεια όχι», τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης και αναφέρθηκε στις κατευθυντήριες γραµµές:

Ενίσχυση ελεγκτικού µηχανισµού για περισσότερους και πιο ποιοτικούς ελέγχους. Η ∆ΙΜΕΑ ενισχύεται άµεσα µε 30 νέα στελέχη. 

Συνεργασία µε Ανεξάρτητες Αρχές: «Θα στηρίξουµε και την Επιτροπή Ανταγωνισµού να κάνει άριστα τη δουλειά της, όπως και τον Συνήγορο του Καταναλωτή».

Αναβάθµιση της πλατφόρµας ekatanalotis, που ήδη περιέχει πληροφορίες για 3.000 προϊόντα.

Ενηµέρωση πολιτών: Συνάντηση µε τους εκπροσώπους του καταναλωτικού κινήµατος. «Ο ενηµερωµένος καταναλωτής έχει δύναµη», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Παράταση των έκτακτων µέτρων έως την 31η ∆εκεµβρίου.

Συστηµατική παρακολούθηση της αγοράς, ιδιαίτερα στη διαδροµή από το χωράφι στο ράφι, και του ρόλου των µεσαζόντων.

Επανεξέταση του ορίου των προστίµων και παρακολούθηση της διαδικασίας είσπραξης.

Συναντήσεις µε βιοµηχάνους και ιδιοκτήτες εταιρειών σουπερµάρκετ.

Πρόστιμο στη MIELE 

Η Επιτροπή Ανταγωνισµού οριστικοποίησε χθες την επιβολή προστίµου σε µεγάλο «παίκτη» της αγοράς για παραβίαση των κανόνων ανταγωνισµού. Συγκεκριµένα, η ολοµέλεια του Ανεξάρτητης Αρχής αποδέχθηκε την Πρόταση ∆ιευθέτησης ∆ιαφοράς που υπέβαλε η MIELE Ελλάς και επέβαλε µειωµένο πρόστιµο συνολικού ύψους 46.160 ευρώ.



*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή»