''Όνειρο θερινής νυκτός'' το ταξίδι µε πλοίο στο Αιγαίο - Οι τιµές είναι ίδιες µε εκείνες του 2023
Οι ακτοπλόοι φέτος δεν τόλµησαν µια νέα αύξηση
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες φέτος δεν προχώρησαν σε νέα αύξηση, έπειτα από εκείνες που πραγµατοποίησαν το 2022
Χωρίς αυξήσεις, τουλάχιστον σε σχέση µε το 2023, πωλούνται τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια φέτος.
Στη συντριπτική τους πλειονότητα, οι τιµές των εισιτηρίων για τους δηµοφιλείς προορισµούς της χώρας, όπως είναι το Ηράκλειο, τα Χανιά, η Πάρος, η Νάξος, η Σαντορίνη κ.λπ., το κόστος µετακίνησης παραµένει το ίδιο υψηλό µε το 2023.
Το ταξίδι µιας 4µελούς οικογένειας µε δύο ανήλικα παιδιά 4-10 ετών κι ενός Ι.Χ. από τον Πειραιά στο Ηράκλειο µετ’ επιστροφής, κοστίζει 466 ευρώ για µετακίνηση σε θέσεις pullman ή 475 ευρώ σε 4κλινη (εσωτερική) καµπίνα. Από το κόστος αυτό, τα 158 ευρώ αφορούν τη µετακίνηση του Ι.Χ. οχήµατος. Αν η ίδια οικογένεια κάνει ένα ταξίδι µετ’ επιστροφής στην Τήνο, θα της κοστίσει 512 ευρώ για θέσεις στο κατάστρωµα, 542 ευρώ σε θέσεις pullman και σε 588 ευρώ σε 4κλινη καµπίνα. Εξ αυτών τα 220 ευρώ αφορούν τη µετακίνηση του οχήµατος.
Ενα ταξίδι από τον Πειραιά στο λιµάνι της Ρόδου για την ίδια οικογένεια θα κοστίσει 889 ευρώ σε θέσεις pullman (αριθµηµένες) και 877 ευρώ σε 4κλινη (εσωτερική) καµπίνα, εκ των οποίων τα 253 ευρώ αφορούν τη µετακίνηση του Ι.Χ. Αν ως προορισµός επιλεγεί το Καρλόβασι της Σάµου, τότε το ταξίδι θα κοστίσει από 909 ευρώ σε θέσεις pullman έως 913 ευρώ σε 4κλινη καµπίνα, εκ των οποίων τα 245 ευρώ αφορούν στο Ι.Χ. Οι τιµές αυτές εφαρµόζονται σε πλοία της γραµµής, τα οποία είναι αργά (όχι ταχύπλοα). Οι µετακινήσεις µε ταχύπλοα σκάφη, εκεί όπου υπάρχουν γραµµές, µπορεί να κοστίζουν ακόµα περισσότερο. Οι τιµές, πάντως, είναι ίδιες µε εκείνες του 2023.
Οι ακτοπλόοι µας φέτος δεν τόλµησαν µια νέα αύξηση, έπειτα από εκείνες που πραγµατοποίησαν το 2022. Τότε οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις της χώρας αύξησαν σηµαντικά τις τιµές των εισιτηρίων τους -µεσοσταθµικά 15%, όπως παραδέχθηκε ο πρόεδρος του Συνδέσµου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), ∆ιονύσης Θεοδωράτος- λόγω της υπέρµετρης αύξησης των τιµών των καυσίµων. Στη συνέχεια, ωστόσο, οι τιµές των ενεργειακών αγαθών µειώθηκαν, αλλά όχι και οι χρεώσεις των εισιτηρίων ακτοπλοΐας. Μάλιστα, το 2023, η διατήρηση των ακτοπλοϊκών χρεώσεων στα επίπεδα του 2022, παρά τη ραγδαία αποκλιµάκωση των τιµών των ενεργειακών αγαθών, είχε προκαλέσει µεγάλες αντιδράσεις από τα media, τα κόµµατα και τα social media.
Θέση για το θέµα αναγκάσθηκε να λάβει και η κυβέρνηση, καθώς ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κάλεσε και συναντήθηκε στο Μέγαρο Μαξίµου µε τους εκπροσώπους των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων. Υστερα από αυτό, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αναγκάστηκαν να πραγµατοποιήσουν κάποιες προσφορές περιορισµένης διάρκειας και µε στοχευµένες ενέργειες (π.χ., σε πολύτεκνες οικογένειες, σε όσους ταξιδεύουν αυθηµερόν κ.λπ.).
Το θέµα είναι ότι, σύµφωνα µε τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., οι µετακινήσεις στο Αιγαίο και το Ιόνιο είναι πλέον 30% και πλέον ακριβότερες από το 2020. Πλέον, η µετακίνηση σε ένα νησί του Αιγαίου συνιστά «όνειρο θερινής νυκτός» για πολλά νοικοκυριά, αφού πλέον κάθε µετακίνηση έχει αρχικό κόστος 500 ευρώ για µία οικογένεια και µπορεί να ανέλθει σε 1.000 ευρώ για τους απόµακρους προορισµούς. Φυσικά, δεν τίθεται θέµα για αεροπορική µετακίνηση στα νησιά ή όπου αλλού στην Ελλάδα. Αν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια διάγουν υψηλές... πτήσεις, τα αεροπορικά εισιτήρια κινούνται πλέον σε επίπεδα στρατόσφαιρας. Σύµφωνα µε την ΕΛ.ΣΤΑΤ., αν στην ακτοπλοΐα το κόστος µετακίνησης εντός της χώρας είναι +30% σε σχέση µε το 2020, το αεροπορικό κόστος σε εγχώριους προορισµούς είναι σχεδόν +60%.
Δημοσιεύτηκε στο MoneyPro των ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΩΝ
Στη συντριπτική τους πλειονότητα, οι τιµές των εισιτηρίων για τους δηµοφιλείς προορισµούς της χώρας, όπως είναι το Ηράκλειο, τα Χανιά, η Πάρος, η Νάξος, η Σαντορίνη κ.λπ., το κόστος µετακίνησης παραµένει το ίδιο υψηλό µε το 2023.
Το ταξίδι µιας 4µελούς οικογένειας µε δύο ανήλικα παιδιά 4-10 ετών κι ενός Ι.Χ. από τον Πειραιά στο Ηράκλειο µετ’ επιστροφής, κοστίζει 466 ευρώ για µετακίνηση σε θέσεις pullman ή 475 ευρώ σε 4κλινη (εσωτερική) καµπίνα. Από το κόστος αυτό, τα 158 ευρώ αφορούν τη µετακίνηση του Ι.Χ. οχήµατος. Αν η ίδια οικογένεια κάνει ένα ταξίδι µετ’ επιστροφής στην Τήνο, θα της κοστίσει 512 ευρώ για θέσεις στο κατάστρωµα, 542 ευρώ σε θέσεις pullman και σε 588 ευρώ σε 4κλινη καµπίνα. Εξ αυτών τα 220 ευρώ αφορούν τη µετακίνηση του οχήµατος.
Ενα ταξίδι από τον Πειραιά στο λιµάνι της Ρόδου για την ίδια οικογένεια θα κοστίσει 889 ευρώ σε θέσεις pullman (αριθµηµένες) και 877 ευρώ σε 4κλινη (εσωτερική) καµπίνα, εκ των οποίων τα 253 ευρώ αφορούν τη µετακίνηση του Ι.Χ. Αν ως προορισµός επιλεγεί το Καρλόβασι της Σάµου, τότε το ταξίδι θα κοστίσει από 909 ευρώ σε θέσεις pullman έως 913 ευρώ σε 4κλινη καµπίνα, εκ των οποίων τα 245 ευρώ αφορούν στο Ι.Χ. Οι τιµές αυτές εφαρµόζονται σε πλοία της γραµµής, τα οποία είναι αργά (όχι ταχύπλοα). Οι µετακινήσεις µε ταχύπλοα σκάφη, εκεί όπου υπάρχουν γραµµές, µπορεί να κοστίζουν ακόµα περισσότερο. Οι τιµές, πάντως, είναι ίδιες µε εκείνες του 2023.
Οι ακτοπλόοι µας φέτος δεν τόλµησαν µια νέα αύξηση, έπειτα από εκείνες που πραγµατοποίησαν το 2022. Τότε οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις της χώρας αύξησαν σηµαντικά τις τιµές των εισιτηρίων τους -µεσοσταθµικά 15%, όπως παραδέχθηκε ο πρόεδρος του Συνδέσµου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), ∆ιονύσης Θεοδωράτος- λόγω της υπέρµετρης αύξησης των τιµών των καυσίµων. Στη συνέχεια, ωστόσο, οι τιµές των ενεργειακών αγαθών µειώθηκαν, αλλά όχι και οι χρεώσεις των εισιτηρίων ακτοπλοΐας. Μάλιστα, το 2023, η διατήρηση των ακτοπλοϊκών χρεώσεων στα επίπεδα του 2022, παρά τη ραγδαία αποκλιµάκωση των τιµών των ενεργειακών αγαθών, είχε προκαλέσει µεγάλες αντιδράσεις από τα media, τα κόµµατα και τα social media.
Θέση για το θέµα αναγκάσθηκε να λάβει και η κυβέρνηση, καθώς ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κάλεσε και συναντήθηκε στο Μέγαρο Μαξίµου µε τους εκπροσώπους των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων. Υστερα από αυτό, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αναγκάστηκαν να πραγµατοποιήσουν κάποιες προσφορές περιορισµένης διάρκειας και µε στοχευµένες ενέργειες (π.χ., σε πολύτεκνες οικογένειες, σε όσους ταξιδεύουν αυθηµερόν κ.λπ.).
Ακριβό κόστος
Ετσι, για φέτος δεν υπήρξαν ανατιµήσεις, παρά το ανοδικό κύµα τουρισµού που καταγράφεται, ειδικά στο Νότιο Αιγαίο και στην Κρήτη. Αυτό φαίνεται και από τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. Ο δείκτης τιµών ακτοπλοϊκών µετακινήσεων τον περασµένο Μάιο είναι περίπου στα επίπεδα που ήταν το περασµένο καλοκαίρι. Τον Μάιο του 2023 ο υποδείκτης «Θαλάσσιες και πλωτές µεταφορές επιβατών» της ΕΛ.ΣΤΑΤ. ήταν στο 131,04 και φέτος τον Μάιο είναι στο 132,85. Το καλοκαίρι του 2023, µετά τις παρεµβάσεις του πρωθυπουργού, αλλά και την κατακραυγή της κοινής γνώµης, το κόστος των ακτοπλοϊκών υποχώρησε περίπου 5%, αλλά η µείωση αυτή «ξανακερδήθηκε» αµέσως µετά τον ∆εκέµβριο.Το θέµα είναι ότι, σύµφωνα µε τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., οι µετακινήσεις στο Αιγαίο και το Ιόνιο είναι πλέον 30% και πλέον ακριβότερες από το 2020. Πλέον, η µετακίνηση σε ένα νησί του Αιγαίου συνιστά «όνειρο θερινής νυκτός» για πολλά νοικοκυριά, αφού πλέον κάθε µετακίνηση έχει αρχικό κόστος 500 ευρώ για µία οικογένεια και µπορεί να ανέλθει σε 1.000 ευρώ για τους απόµακρους προορισµούς. Φυσικά, δεν τίθεται θέµα για αεροπορική µετακίνηση στα νησιά ή όπου αλλού στην Ελλάδα. Αν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια διάγουν υψηλές... πτήσεις, τα αεροπορικά εισιτήρια κινούνται πλέον σε επίπεδα στρατόσφαιρας. Σύµφωνα µε την ΕΛ.ΣΤΑΤ., αν στην ακτοπλοΐα το κόστος µετακίνησης εντός της χώρας είναι +30% σε σχέση µε το 2020, το αεροπορικό κόστος σε εγχώριους προορισµούς είναι σχεδόν +60%.
Δημοσιεύτηκε στο MoneyPro των ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΩΝ