Μπρα ντε φερ Θεοδωρικάκου και σουπερµάρκετ για την ακρίβεια - "Συνεργασία" ζητά ο υπουργός Ανάπτυξης
2,4% από 3,2% ο πληθωρισμός στη χώρα μας
O υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος συναντήθηκε µε αρκετούς ιδιοκτήτες σουπερµάρκετ και µε τον γενικό διευθυντή της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος
Από τις πρώτες ηµέρες ανάληψης των καθηκόντων του, ο νέος υπουργός Ανάπτυξης, όπως είχε προαναγγείλει, ξεκίνησε τις επαφές µε την αγορά τροφίµων, οι οποίες µέχρι στιγµής γίνονται σε κλίµα αµοιβαίας… καχυποψίας.
Σύµφωνα µε πληροφορίες της «Α», η αρχή έγινε από τα σουπερµάρκετ. Μέχρι και την Παρασκευή το βράδυ και πριν από την έναρξη του τριηµέρου του Αγίου Πνεύµατος, ο Τάκης Θεοδωρικάκος συναντήθηκε µε αρκετούς ιδιοκτήτες σουπερµάρκετ και µε τον γενικό διευθυντή της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολο Πεταλά.
«Θέλουµε συνεργασία µε την υγιή επιχειρηµατικότητα», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά. Στο πλαίσιο αυτό και ενώ ο αφέτης (ο ίδιος ο πρωθυπουργός) έχει σηµάνει την εκκίνηση για τη νέα κυβέρνηση ζητώντας επιτάχυνση του έργου και απτά αποτελέσµατα, ο Τάκης Θεοδωρικάκος ζήτησε από τους ιδιοκτήτες των σουπερµάρκετ «να βάλουν πλάτη». «Πόση πλάτη πια…;» ήταν η απάντησή τους, καθώς επιµένουν στη θέση ότι οι κυβερνητικές παρεµβάσεις στην αγορά είναι, πέρα από σκληρές, και αναποτελεσµατικές. «Το πλαφόν στο µεικτό περιθώριο κέρδους, που ο Τάκης Θεοδωρικάκος ανακοίνωσε ότι επεκτείνεται µέχρι το τέλος του χρόνου, είναι ένα µέτρο που όχι µόνο δεν βοηθάει, αλλά δυσχεραίνει και τη µείωση των τιµών», τονίζει στην «Α» ο διευθυντής της ΕΣΕ, Απόστολος Πεταλάς. «Προσπαθούµε να εξηγήσουµε στον υπουργό πως αυτός ο περιορισµός δεν µας αφήνει ελευθερία κινήσεων. Όσο το κέρδος είναι περιορισµένο, θα είναι δύσκολο από την πλευρά µας να πραγµατοποιήσουµε επενδύσεις που θα ρίξουν τις τιµές».
Οι επιχειρηµατίες των σουπερµάρκετ επικαλέστηκαν τα νέα στοιχεία, ειδικά τις έρευνες του ΙΕΛΚΑ, που δείχνουν αποπληθωρισµό στα σουπερµάρκετ. «Οι τιµές αποκλιµακώνονται στα δικά µας ράφια, αλλά η υπόλοιπη αγορά δεν ακολουθεί», υπογραµµίζουν, «δείχνοντας» προς τα συνοικιακά καταστήµατα και τις λαϊκές αγορές.
Οι επαφές του Τάκη Θεοδωρικάκου µε την αγορά συνεχίζονται σήµερα, ενώ µετά τους επιχειρηµατίες των σουπερµάρκετ θα ακολουθήσουν οι εκπρόσωποι της βιοµηχανίας τροφίµων, οι επαγγελµατικές ενώσεις (αρτοποιοί, πωλητές λαϊκών αγορών κ.λπ.) και οι ενώσεις των καταναλωτών. Το ασφυκτικό κυβερνητικό «πρέσινγκ» στην αγορά µέχρι στιγµής γίνεται µε όρους καλής θέλησης και από τις επιχειρηµατικές αντιδράσεις θα εξαρτηθεί αν η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης φέρει στο τραπέζι την «απειλή» νέων µέτρων.
Σύµφωνα µε πληροφορίες της «Α», η αρχή έγινε από τα σουπερµάρκετ. Μέχρι και την Παρασκευή το βράδυ και πριν από την έναρξη του τριηµέρου του Αγίου Πνεύµατος, ο Τάκης Θεοδωρικάκος συναντήθηκε µε αρκετούς ιδιοκτήτες σουπερµάρκετ και µε τον γενικό διευθυντή της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολο Πεταλά.
«Βάλτε πλάτη»
Ήδη στην πρώτη του επαφή µε τους δηµοσιογράφους ο Τάκης Θεοδωρικάκος είχε δώσει το στίγµα των συζητήσεων: κατανόηση για τα «σκληρά» µέτρα, επίκληση στον «πατριωτισµό» των επιχειρηµατιών.«Θέλουµε συνεργασία µε την υγιή επιχειρηµατικότητα», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά. Στο πλαίσιο αυτό και ενώ ο αφέτης (ο ίδιος ο πρωθυπουργός) έχει σηµάνει την εκκίνηση για τη νέα κυβέρνηση ζητώντας επιτάχυνση του έργου και απτά αποτελέσµατα, ο Τάκης Θεοδωρικάκος ζήτησε από τους ιδιοκτήτες των σουπερµάρκετ «να βάλουν πλάτη». «Πόση πλάτη πια…;» ήταν η απάντησή τους, καθώς επιµένουν στη θέση ότι οι κυβερνητικές παρεµβάσεις στην αγορά είναι, πέρα από σκληρές, και αναποτελεσµατικές. «Το πλαφόν στο µεικτό περιθώριο κέρδους, που ο Τάκης Θεοδωρικάκος ανακοίνωσε ότι επεκτείνεται µέχρι το τέλος του χρόνου, είναι ένα µέτρο που όχι µόνο δεν βοηθάει, αλλά δυσχεραίνει και τη µείωση των τιµών», τονίζει στην «Α» ο διευθυντής της ΕΣΕ, Απόστολος Πεταλάς. «Προσπαθούµε να εξηγήσουµε στον υπουργό πως αυτός ο περιορισµός δεν µας αφήνει ελευθερία κινήσεων. Όσο το κέρδος είναι περιορισµένο, θα είναι δύσκολο από την πλευρά µας να πραγµατοποιήσουµε επενδύσεις που θα ρίξουν τις τιµές».
Οι επιχειρηµατίες των σουπερµάρκετ επικαλέστηκαν τα νέα στοιχεία, ειδικά τις έρευνες του ΙΕΛΚΑ, που δείχνουν αποπληθωρισµό στα σουπερµάρκετ. «Οι τιµές αποκλιµακώνονται στα δικά µας ράφια, αλλά η υπόλοιπη αγορά δεν ακολουθεί», υπογραµµίζουν, «δείχνοντας» προς τα συνοικιακά καταστήµατα και τις λαϊκές αγορές.
Αρνητικός πληθωρισμός
Ο νέος υπουργός Ανάπτυξης ερωτάται επίµονα πώς θα καταφέρει να πείσει τους επιχειρηµατίες του λιανεµπορίου, ειδικά των τροφίµων, να ρίξουν τις τιµές. «Θα το κάνουν», επιµένει, ενώ σε µια αποστροφή του λόγου του ανέφερε: «Ξέρω την αγορά από την καλή κι από την ανάποδη». Πάντως, συγκεκριµένες προτάσεις προς τους επιχειρηµατίες δεν έχουν διατυπωθεί. Οι πηγές της «Α» µιλούν για το αµετακίνητο αίτηµά του να µειωθούν οι τιµές, τουλάχιστον σε βασικά προϊόντα, καθώς το νέο κυβερνητικό δόγµα είναι η επίτευξη αρνητικού πληθωρισµού στα τρόφιµα. ∆ηλαδή δεν είναι πλέον αρκετή η σταθερότητα των τιµών, αλλά η µείωσή τους. Οι ιδιοκτήτες σουπερµάρκετ τελικά απάντησαν ότι θα επανέλθουν σύντοµα µε συγκεκριµένες προτάσεις.Οι επαφές του Τάκη Θεοδωρικάκου µε την αγορά συνεχίζονται σήµερα, ενώ µετά τους επιχειρηµατίες των σουπερµάρκετ θα ακολουθήσουν οι εκπρόσωποι της βιοµηχανίας τροφίµων, οι επαγγελµατικές ενώσεις (αρτοποιοί, πωλητές λαϊκών αγορών κ.λπ.) και οι ενώσεις των καταναλωτών. Το ασφυκτικό κυβερνητικό «πρέσινγκ» στην αγορά µέχρι στιγµής γίνεται µε όρους καλής θέλησης και από τις επιχειρηµατικές αντιδράσεις θα εξαρτηθεί αν η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης φέρει στο τραπέζι την «απειλή» νέων µέτρων.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή»