Επενδύσεις 2,5 δισ. δολαρίων για την αγορά πλοίων πραγματοποίησαν κατά τη διάρκεια των πρώτων πέντε μηνών του 2024 οι Έλληνες πλοιοκτήτες, ενώ παράλληλα εισέπραξαν 3,1 δισ. ευρώ από πωλήσεις παλαιότερων πλοίων του στόλου των εταιρειών τους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, οι Έλληνες πλοιοκτήτες κινήθηκαν πιο δυναμικά για την απόκτηση φορτηγών πλοίων, ενώ ήταν και πολύ ενεργοί πωλητές δεξαμενόπλοιων.

Συγκεκριμένα, επικεντρώθηκαν στην κεφαλαιοποίηση σημαντικών υπεραξιών λόγω της ανόδου των τιμών των δεξαμενόπλοιων τους τελευταίους μήνες, μειώνοντας έτσι και τη μέση ηλικία του στόλου τους (καθώς κατά κανόνα πωλούνται τα πιο γερασμένα πλοία).

Ταυτόχρονα, επένδυσαν σε νέα φορτηγά πλοία, αναγνωρίζοντας ότι η συγκεκριμένη αγορά συγκεντρώνει σημαντικές προοπτικές μελλοντικής ανόδου των ναύλων.


Φορτηγά πλοία

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Xclusiv, το φετινό πρώτο πεντάμηνο σε παγκόσμιο επίπεδο άλλαξαν χέρια 386 φορτηγά πλοία συνολικής αξίας 7,7 δισ. δολαρίων (μέση αξία πλοίου 20 εκατ. δολάρια).

386 φορτηγά πλοία αξίας 7,7 δισ. δολαρίων άλλαξαν χέρια

Οι Έλληνες ήταν οι πιο ενεργοί στη συγκεκριμένη κατηγορία, καθώς αγόρασαν 89 νέα πλοία, έναντι 75 πλοίων που αποκτήθηκαν από τους Κινέζους πλοιοκτήτες.

Μάλιστα, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, οι Έλληνες πλοιοκτήτες απέκτησαν 28 περισσότερα φορτηγά πλοία, επενδύοντας συνολικά 1,2 δισ. δολάρια, έναντι 750 εκατ. δολαρίων που είχαν τοποθετήσει στη συγκεκριμένη αγορά πέρσι. Μόνο τον Φεβρουάριο, οι ελληνικές εταιρείες επένδυσαν συνολικά 884 εκατ. δολάρια για την αγορά φορτηγών πλοίων.

Ταυτόχρονα, όμως, προχώρησαν και σε σημαντικές πωλήσεις, καθώς εισέπραξαν 1,9 δισ. δολάρια, 350 εκατ. δολάρια περισσότερα από την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

89 νέα φορτηγά πλοία αγόρασαν οι Ελληνες εφοπλιστές

Ειδικά τους πρώτους τρεις μήνες του 2024, τα συνολικά έσοδα από πωλήσεις φορτηγών πλοίων ανήλθαν σε 900 εκατ. δολάρια.

Παράλληλα, βέβαια, οι Έλληνες πλοιοκτήτες πώλησαν και 75 φορτηγά πλοία, έναντι 48 πωλήσεων από Κινέζους πλοιοκτήτες.


Δεξαμενόπλοια

Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων η εικόνα είναι πιο ισορροπημένη μεταξύ των αγορών και των πωλήσεων. Συγκεκριμένα, τα ελληνικά συμφέροντα και πάλι ήταν ιδιαίτερα δραστήρια, προχωρώντας σε συνολικές αγορές ύψους 1,3 δισ. δολαρίων.

Συγκεκριμένα, οι Έλληνες αγόρασαν 28 νέα πλοία, έναντι 30 των Κινέζων, επενδύοντας 650 εκατ. δολάρια περισσότερα σε σχέση με το αντίστοιχο πεντάμηνο του προηγούμενου έτους.

32 δεξαμενόπλοια ελληνικών συμφερόντων πωλήθηκαν

Μάλιστα, τα 1,3 δισ. δολάρια αντιστοιχούν στο 75% του συνολικού ποσού που δαπάνησαν στο σύνολο του 2023 για νέες αγορές δεξαμενόπλοιων, κάτι που οφείλεται βέβαια και στην αύξηση των τιμών των πλοίων που έχει καταγραφεί στο μεσοδιάστημα.

Παράλληλα, ελληνικά συμφέροντα πώλησαν και 32 πλοία ή 18 περισσότερα από τη δεύτερη τη τάξει Νορβηγία, με πωλήσεις 14 δεξαμενόπλοιων. Σύμφωνα με την Xclusiv, αυτό καταδεικνύει την πρόθεση των Ελλήνων να επωφεληθούν της αύξησης των τιμών των δεξαμενόπλοιων κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών, πουλώντας τα παλιότερα πλοία τους με σημαντικό κέρδος.

Συνολικά, τα έσοδα από τις πωλήσεις αυτές ανήλθαν σε 1,2 δισ. δολάρια, έναντι εσόδων 2,5 δισ. δολαρίων την ίδια περίοδο του 2023.


Έγκυρο «ραντάρ»

«Η στροφή που παρατηρήθηκε προς την απόκτηση περισσότερων φορτηγών πλοίων και η προτίμηση για μεγαλύτερα και νεότερης ηλικίας δεξαμενόπλοια συνιστά μια κίνηση στρατηγικής από τους Έλληνες πλοιοκτήτες, που επιθυμούν να κεφαλαιοποιήσουν τις μακροπρόθεσμες προοπτικές της κάθε αγοράς ξεχωριστά. Τα φορτηγά πλοία αναμένεται να συνεχίσουν να καταγράφουν μεγάλη ζήτηση τα επόμενα χρόνια λόγω της αυξανόμενης παγκόσμιας ζήτησης για πρώτες ύλες και εμπορεύματα. Αντίστοιχα, τα πλοία που προσφέρουν μεγαλύτερη μεταφορική ικανότητα επιτρέπουν μεγαλύτερες οικονομίες κλίμακας και είναι πιο αποδοτικά στη λειτουργία τους», αναφέρει στην ανάλυσή της η Xclusiv.

900 εκατ. από πωλήσεις φορτηγών πλοίων το α' τρίμηνο του 2024

Ανέκαθεν οι Έλληνες πλοιοκτήτες είχαν κι έχουν ιδιαίτερα έγκυρο «ραντάρ» αναφορικά με τις κινήσεις που πραγματοποιούν στην αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων.

Η εμπειρία και η τεχνογνωσία που έχουν αποκτηθεί έπειτα από δεκαετίες ανάλυσης των κύκλων της αγοράς των πλοίων έχουν προσδώσει στους επικεφαλής των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών ένα στρατηγικό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού.

Έτσι, πολύ συχνά οι Έλληνες κατορθώνουν να αποκομίζουν σημαντικά κέρδη μόνο από αυτή τη δραστηριότητα, δηλαδή των αγοραπωλησιών πλοίων, καθώς, κατά κανόνα, αγοράζουν φθηνά και πωλούν ακριβά. Αυτό ακριβώς καταγράφεται και φέτος, εξηγώντας τις κινήσεις που γίνονται.

Οι υψηλές τιμές των πλοίων, τόσο των φορτηγών όσο και των δεξαμενόπλοιων, έχουν πυροδοτήσει σημαντικές πωλήσεις, ιδίως του γερασμένου τμήματος του ελληνόκτητου στόλου. Τα κεφάλαια που εισπράττονται επανεπενδύονται τόσο για νέες αγορές μεγαλύτερων και πιο σύγχρονων πλοίων όσο και για υποβολή παραγγελιών για νεότευκτα πλοία, καθώς από τις αρχές του έτους έχει παρατηρηθεί σημαντική άνοδος και στο συγκεκριμένο τμήμα της αγοράς.

*Δημοσιεύθηκε στο ένθετο Money pro της εφημερίδας «Παραπολιτικά» στις 29/06/2024