Με τους επιβάτες να διαµαρτύρονται για το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων και τις ενώσεις καταναλωτών να µιλούν για δυσθεώρητες αυξήσεις, το καλοκαίρι µπαίνει στην πιο «θερµή» περίοδο, αφού οι πρώτοι αδειούχοι ήδη µπήκαν… στο καράβι για τα νησιά.

Η Ένωση Εργαζοµένων Καταναλωτών καταγγέλλει πως έχει εντοπίσει αυξήσεις και στα εισιτήρια των συµβατικών πλοίων, και συγκεκριµένα για τα δροµολόγια: Πειραιάς - Ηράκλειο (+15,1%), Πειραιάς - Πάρος (+14,7%), Πειραιάς - Σίφνος (+14,7%), Πειραιάς - Ρόδος (µε καµπίνα, +10,3%).

«Αμετάβλητα»

Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες επιµένουν πάντως ότι από το 2022 τα ναύλα παραµένουν ίδια, ενώ στα ταχύπλοα οι αυξήσεις που παραδέχονται δεν είναι µικρές. Σύµφωνα µε πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας, οι ανατιµήσεις στα εισιτήρια των ταχύπλοων κυµαίνονται από 11,76% έως και 32,8%, ενώ έχουν καταγραφεί αυξήσεις και σε ενδιάµεσες διαδροµές (από νησί σε νησί), προκαλώντας αντιδράσεις στους µόνιµους κατοίκους.

Την ίδια ώρα, µιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος του Συνδέσµου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, ∆ιονύσης Θεοδωράτος, διευκρινίζει ότι οι τελευταίες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια ήταν περίπου στο 15% και έγιναν το 2022, παρά το γεγονός ότι µε βάση τα στοιχεία του Απριλίου 2024 οι τιµές των ακτοπλοϊκών καυσίµων για τους τύπους HSFO και VLSFO, που χρησιµοποιούν τα συµβατικά πλοία, έχουν αυξηθεί κατά 9%, το κόστος των ανταλλακτικών κατά 14% και κατά 24% από το 2021 οι αµοιβές πληρωµάτων, βάσει και των σχετικών συλλογικών συµβάσεων εργασίας που έχουν υπογραφεί έως σήµερα. Η αλήθεια είναι ότι µέσα στο 2022 είχαν γίνει τρεις διαδοχικές αυξήσεις των ναύλων, φτάνοντας να διαµορφωθούν τότε οι τιµές των ατοµικών εισιτηρίων ως εξής: στη γραµµή Πειραιάς - Νάξος από τα 48 στα 51,5 ευρώ, στη γραµµή Πειραιάς - Πάρος από 46,5 ευρώ στα 50 ευρώ (+7,53%), στη γραµµή Πειραιάς - Πάτµος από τα 52,5 στα 55 ευρώ, στη γραµµή Πειραιάς - Ρόδος από τα 86,5 στα 91 ευρώ.

  • Έτσι, σήµερα για να ταξιδέψει µια οικογένεια µέχρι τη Ρόδο -χωρίς καµπίνα-, θα δώσει περισσότερα από 1.000 ευρώ. Αναλυτικότερα, το ταξίδι µε συµβατικό πλοίο θα κοστίσει: 4 εισιτήρια επί 91 ευρώ (οικονοµική θέση) και 1 όχηµα = 150,5 ευρώ, σύνολο 514,5 ευρώ και µετ’ επιστροφής 1.029 ευρώ.
  • Για να ταξιδέψει ένας επιβάτης σε οικονοµική θέση από τον Πειραιά µέχρι την Πάρο, µπορεί να βρει το εισιτήριό του σε ένα εύρος τιµών που ξεκινούν από τα 50 ευρώ (µε συµβατικό πλοίο) έως και 71 ευρώ (µε ταχύπλοο). Πιο δύσκολα τα πράγµατα για µια τετραµελή οικογένεια µε αυτοκίνητο, που θα πληρώσει µέχρι την Πάρο 200 ευρώ για τα εισιτήρια και 116 για το ΙΧ. Με την επιστροφή, το κόστος θα ανέλθει στα 632 ευρώ. Κι αυτό, µόνο αν επιλέξει τις πιο οικονοµικές θέσεις, στο «κατάστρωµα».
  • Μέχρι τη Νάξο, το ατοµικό εισιτήριο της οικονοµικής θέσης, ανάλογα µε το µέσο που θα επιλεγεί, µπορεί να κοστίσει από 51,5 ευρώ (συµβατικό) έως και 82,5 ευρώ (ταχύπλοο). Η οικογένεια µε το αυτοκίνητό της, για να πάει µε το συµβατικό πλοίο ως τη Νάξο και να επιστρέψει µετά τις διακοπές της, θα πληρώσει 644 ευρώ.

Επιτροπή Ανταγωνισμού

Πάντως, ο υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης, από τις 26 Iουνίου απέστειλε επιστολή στην πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισµού, ζητώντας συνεργασία µε στόχο -όπως αναγράφεται στην επιστολή- «να υπάρχει ταχύτερη και αποτελεσµατικότερη αντιµετώπιση τυχόν περιστατικών καταχρηστικής συµπεριφοράς στην αγορά, εκ µέρους ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων». Για το θέµα των τιµών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έχει δηµιουργηθεί Παρατηρητήριο Τιµών από το υπουργείο Ναυτιλίας που ελέγχει σε χρόνους (σχεδόν) real time όλα τα εκδιδόµενα εισιτήρια της ακτοπλοΐας, ενώ διαθέτει παράλληλα ιστορικό αρχείο. Το παρατηρητήριο βρίσκεται σήµερα σε πιλοτική λειτουργία και αναµένεται πολύ σύντοµα να εκδίδει εβδοµαδιαία, µηνιαία και ετήσια reports για επιλεγµένες γραµµές, τόσο για συµβατικά όσο και για τα ταχύπλοα σκάφη.

Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή