Με στόχο να µπουν στα ταµεία «ζεστά» 7 δισεκατοµµύρια ευρώ, ο εµπορικός κόσµος από σήµερα υποδέχεται το καταναλωτικό κοινό µε µεγάλες εκπτώσεις, οι οποίες θα διαρκέσουν έως και το τέλος του Αυγούστου.

Μια περίοδος που θα δώσει ανάσα και στους καταναλωτές και στους λιανεµπόρους, από τα διαδοχικά κύµατα ακρίβειας που για περισσότερο από 3 χρόνια ταλαιπωρούν την αγορά. Ήδη εκτιµάται ότι τα ποσοστά των εκπτώσεων, ξεκινώντας από 30% έως 50%, θα φτάσουν στο τέλος της περιόδου ίσως και στο 70%.

Glomex Player(40599x1hkkig7d8l, v-d2i9qorga7op)

Τα SOS για τις εκπτώσεις

Σύµφωνα µε τον ισχύοντα νόµο, τα καταστήµατα µπορούν να ανοίξουν προαιρετικά στις 14 Ιουλίου, την πρώτη δηλαδή Κυριακή της περιόδου των εκπτώσεων, µε το πλαίσιο ωραρίου να καθορίζεται από 11:00 έως 20:00. Σχετικά µε την αµοιβή του προσωπικού για εκείνη την ηµέρα, η νοµοθεσία προβλέπει ότι -εάν η εργασία του προσωπικού περιοριστεί µέχρι 5 ώρες- οι εργοδότες δεν έχουν υποχρέωση να χορηγήσουν άλλη ηµέρα ανάπαυσης, οφείλουν όµως να καταβάλουν τα αντίστοιχα ωροµίσθια για την παρασχεθείσα εργασία µε προσαύξηση 75%.

Ήδη έχουν δοθεί οδηγίες προς τους καταναλωτές για τα σηµεία στα οποία θα πρέπει να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή κατά τις αγορές τους στην περίοδο των εκπτώσεων. Εφόσον παρέχεται µειωµένη τιµή σε περισσότερο από το 60% του συνόλου των πωλούµενων ειδών, το ποσοστό της έκπτωσης θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήµατος και σε οποιαδήποτε άλλη εµπορική επικοινωνία.

Στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόµενου ποσοστού. Ο τρόπος µε τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η µειωµένη τιµή πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να µην είναι ανακριβής.

Οι καταστηµατάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν ότι η παλαιά τιµή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα ανταποκρίνεται στην πραγµατικότητα. Οι καταναλωτές θα πρέπει πάντα να ζητούν απόδειξη, ενώ ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δείξουν οι καταναλωτές και στον διαχωρισµό των εκπτώσεων από τις προσφορές.

«Είναι µια πολύ σηµαντική περίοδος για όλους τους retailers και πάµε µε πολύ δυνατές εκπτώσεις», σηµειώνει στην οικονοµική ιστοσελίδα mononews o νεοκλεγείς πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ, Κώστας Γεράρδος, προσθέτοντας: «Είµαστε όλοι πολύ προσεκτικοί ως προς την εφαρµογή της νοµοθεσίας και -παρά τις δυσκολίες που έχει η πολύ µεγάλη έµφαση στην τυπικότητα της νοµοθεσίας- προχωράµε µε πολύ γενναίες µειώσεις, ώστε η εκπτωτική περίοδος να είναι win win και για το λιανεµπόριο και για τους καταναλωτές».

Οι έµποροι έχουν την υποχρέωση να αποτυπώνουν στο ταµπελάκι και τις δύο τιµές του προϊόντος, αρχική και τελική, ενώ η προηγούµενη τιµή µπορεί να εµφανίζεται σε διαγραµµένη µορφή και, παράλληλα, µπορεί να χρησιµοποιείται συµπληρωµατικά είτε η µείωση συγκεκριµένου ποσού είτε το ποσοστό έκπτωσης.

Εάν η επιχείρηση προβεί σε διαδοχική µείωση τιµών, µπορεί να κρατήσει την αρχική διαγραφόµενη τιµή έως 60 ηµέρες. Ως προγενέστερη τιµή νοείται η χαµηλότερη τιµή που εφάρµοσε ο προµηθευτής κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήµατος των 30 ηµερών πριν από την εφαρµογή της µείωσης της τιµής. Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από 30 ηµέρες, ως προγενέστερη τιµή νοείται η χαµηλότερη τιµή που εφάρµοσε ο προµηθευτής στο χρονικό διάστηµα που το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά.


Τα πρόστιμα

Σε όσους παραβαίνουν τις διατάξεις περί εκπτώσεων και µειωµένων τιµών επιβάλλεται πρόστιµο ποσού ίσου µε το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 ευρώ. Σε περίπτωση που οι εκπτώσεις αποδειχθεί ότι είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές, επιβάλλεται πρόστιµο ίσο µε το 2% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι µικρότερο των 20.000 ευρώ.

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή