"Μισές" διακοπές λόγω ακρίβειας: Μόνο ο ένας στους δύο Έλληνες µπορεί να καλύψει το κόστος διακοπών
Τι αναφέρουν οι Έλληνες καταναλωτές
57% των πολιτών περικόπτουν τις διακοπές τους λόγω της δυσβάστακτης δαπάνης
Μόνο οι µισοί Έλληνες θα καταφέρουν φέτος το καλοκαίρι να κάνουν διακοπές λόγω ακρίβειας σε εισιτήρια, διαµονή, βενζίνη και φαγητό. Σύµφωνα µε την τελευταία έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεµπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), περίπου 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές το 2024, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει µεν διακοπές, αλλά πιο περιορισµένες. Οι 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι µειωµένες σε σχέση µε πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι µειωµένες άνω του 50%. Οι κύριοι λόγοι είναι τόσο το µειωµένο διαθέσιµο εισόδηµα λόγω ανατιµήσεων όσο και τα αυξηµένα κόστη σε εισιτήρια (50%) και διαµονή (48%). Η χρηµατική δαπάνη παραµένει το βασικό κριτήριο για τις περικοπές των διακοπών (57%), αλλά και η ποιότητα αποτελεί προαπαιτούµενο για το 27% των καταναλωτών.
Το 71% (έναντι 75% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.ά.
Το 55% (έναντι 54% το 2023) δηλώνει ότι έχει µειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίµων και είδη παντοπωλείου.
Το 49% (έναντι 48% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
Το 42% (έναντι 49% το 2024) δηλώνει ότι έχει αλλάξει µάρκα-επωνυµία προϊόντος.
Το 27% δηλώνει ότι έχει χρησιµοποιήσει χρήµατα από τις αποταµιεύσεις του, προκειµένου να καλύψει τις αγορές του.
Το 27% (έναντι 32% το 2024) έχει αναβάλει την πληρωµή λογαριασµών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωµής των υποχρεώσεών του.
Το 16% (έναντι 17% το 2024) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειµένου να αυξήσει το εισόδηµά του. Επιπλέον, σύµφωνα και µε τον δεύτερο γύρο δεδοµένων της έρευνας µε τίτλο «Travel Report», που έτρεξε µε την υποστήριξη τεχνητής νοηµοσύνης, η υπηρεσία πληρωµών και αγορών Klarna, το 73% των Ελλήνων καταναλωτών σχεδιάζει να ταξιδέψει εντός της Ελλάδας για διακοπές. Περίπου 6 στους 10 της Gen Z (18-25) και πάνω από το 70% των Millennials (26-41), της Gen X (42-57) και των Baby boomers (58-78) θα επιλέξουν τον εσωτερικό τουρισµό φέτος.
Επιπλέον, οι τρεις κυριότεροι παράγοντες που λαµβάνουν υπόψη τους οι Έλληνες καταναλωτές, όταν σχεδιάζουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές, είναι ο προϋπολογισµός (67,3%), η ασφάλεια (48,5%) και η µεταφορά (41,5%). Το 53% των ερωτηθέντων επιλέγει πιο προσιτά καταλύµατα αυτό το καλοκαίρι, ενώ το 39,7% αναζητά πιο προσιτές επιλογές µεταφοράς. Επιπλέον, το 29,7% των Ελλήνων καταναλωτών σχεδιάζει να µειώσει τον αριθµό των ταξιδιών που πραγµατοποιεί και το 25,3% επιλέγει να συντοµεύσει τη διάρκεια των διακοπών του.
Σαφής τάση
Οι αλλαγές στην καθηµερινότητα των Ελλήνων λόγω του κόστους διαβίωσης είναι, πλέον, εµφανείς αλλά και ξεκάθαρη η τάση των καταναλωτών για εξοικονόµηση χρηµάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρηµάτων. Όπως φαίνεται, µεγαλύτερη είναι η πίεση στη µείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά. Αναλυτικά:Το 71% (έναντι 75% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.ά.
Το 55% (έναντι 54% το 2023) δηλώνει ότι έχει µειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίµων και είδη παντοπωλείου.
Το 49% (έναντι 48% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
Το 42% (έναντι 49% το 2024) δηλώνει ότι έχει αλλάξει µάρκα-επωνυµία προϊόντος.
Το 27% δηλώνει ότι έχει χρησιµοποιήσει χρήµατα από τις αποταµιεύσεις του, προκειµένου να καλύψει τις αγορές του.
Το 27% (έναντι 32% το 2024) έχει αναβάλει την πληρωµή λογαριασµών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωµής των υποχρεώσεών του.
Το 16% (έναντι 17% το 2024) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειµένου να αυξήσει το εισόδηµά του. Επιπλέον, σύµφωνα και µε τον δεύτερο γύρο δεδοµένων της έρευνας µε τίτλο «Travel Report», που έτρεξε µε την υποστήριξη τεχνητής νοηµοσύνης, η υπηρεσία πληρωµών και αγορών Klarna, το 73% των Ελλήνων καταναλωτών σχεδιάζει να ταξιδέψει εντός της Ελλάδας για διακοπές. Περίπου 6 στους 10 της Gen Z (18-25) και πάνω από το 70% των Millennials (26-41), της Gen X (42-57) και των Baby boomers (58-78) θα επιλέξουν τον εσωτερικό τουρισµό φέτος.
Καταναλωτικό προφίλ
Όµως, ένα σηµαντικό µέρος των καταναλωτών κρατάει τα έξοδά του σχετικά χαµηλά, µε την πλειονότητα (35,7%) να δαπανά µεταξύ 301 και 600 ευρώ (ανά άτοµο και ανά ταξίδι). Οι Έλληνες καταναλωτές είναι διατεθειµένοι να δαπανήσουν τα περισσότερα χρήµατα στο φαγητό (57%) και τη διαµονή (56,8%). Οι Gen Z και οι Millennials είναι διατεθειµένοι να ξοδέψουν τα περισσότερα χρήµατα στο φαγητό (59,4% και 55,8% αντίστοιχα), ενώ οι Gen X και οι Baby boomers στη διαµονή (60,2% και 63,4% αντίστοιχα).Επιπλέον, οι τρεις κυριότεροι παράγοντες που λαµβάνουν υπόψη τους οι Έλληνες καταναλωτές, όταν σχεδιάζουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές, είναι ο προϋπολογισµός (67,3%), η ασφάλεια (48,5%) και η µεταφορά (41,5%). Το 53% των ερωτηθέντων επιλέγει πιο προσιτά καταλύµατα αυτό το καλοκαίρι, ενώ το 39,7% αναζητά πιο προσιτές επιλογές µεταφοράς. Επιπλέον, το 29,7% των Ελλήνων καταναλωτών σχεδιάζει να µειώσει τον αριθµό των ταξιδιών που πραγµατοποιεί και το 25,3% επιλέγει να συντοµεύσει τη διάρκεια των διακοπών του.
*Δημοσιεύτηκε στην «Απογευματινή»