Σε ένα δύσκολο περιβάλλον με «καχυποψία», οι μικρές επιχειρήσεις στη χώρα βλέπουν την οικονομική τους κατάσταση να επιδεινώνεται και εκφράζουν τη βεβαιότητα ότι στο εμπόριο έχουν δημιουργηθεί καρτέλ που κρατούν ψηλά τις τιμές των αγαθών - το 87,3% των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων πιστεύει ότι ολιγοπώλια ελέγχουν και διαμορφώνουν τις τιμές, ενώ μόλις το 8,5% θεωρεί ότι υπάρχει υγιής ανταγωνισμός.

*Διαβάστε εδώ: Νέες τεχνολογίες κατά αυθαιρέτων: Τεχνητή νοηµοσύνη, drones, δορυφόροι και αεροφωτογραφίες για χαρτογράφηση κατασκευών προς κατεδάφιση

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ, η πτώση του δείκτη οικονομικού κλίματος κατά έξι μονάδες από το δεύτερο εξάμηνο του 2022 έως το αντίστοιχο του 2023 (φτάνοντας τις 63,9 μονάδες) αποδεικνύει πως η πληθωριστική κρίση και τα συσσωρευμένα προβλήματα από τις διαδοχικές κρίσεις έχουν πλήξει σοβαρά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και περισσότερες από τις μισές δηλώνουν ότι αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ρευστότητας. Το 2023 ο κύκλος εργασιών των μικρών επιχειρήσεων μειώθηκε κατά 3%, ενώ μόνο το 57,3% των επιχειρήσεων δηλώνει ότι ολοκλήρωσαν τη χρονιά με κέρδη. Το κόστος λειτουργίας των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων αυξήθηκε κατά 35% την περίοδο 2021-2023, ενώ σχεδόν 9 στις 10 επιχειρήσεις ανέφεραν αύξηση του λειτουργικού κόστους, το οποίο προκάλεσε αύξηση τιμών στα αγαθά και τις υπηρεσίες που παρέχουν.

Η έκθεση επισημαίνει ότι η υποχώρηση του οικονομικού κλίματος σχετίζεται με την επιβράδυνση της εθνικής Οικονομίας, αλλά και με στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό.

Οι εφαρμοζόμενες πολιτικές αυξάνουν την ανασφάλεια, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την εισαγωγή τεκμαρτού συστήματος φορολόγησης των ατομικών επιχειρήσεων, που επηρεάζει πάνω από το 60% των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων.

Στην ομιλία του κατά την παρουσίαση της έρευνας ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, επικεντρώθηκε στη θετική προοπτική που έχει δημιουργηθεί για την ελληνική Οικονομία, και συγκεκριμένα:
  • Το 2023 το ΑΕΠ μεγεθύνθηκε κατά 2% σε σταθερές τιμές, ξεπερνώντας το επίπεδο του 2019.
  • Οι καταναλωτικές δαπάνες των νοικοκυριών σημείωσαν αύξηση κατά 1,78% το 2023.
  • Καταγράφεται θετικό πρόσημο στις καθαρές επενδύσεις, μετά από 11 έτη συνεχούς αποεπένδυσης.
«Βασικός στόχος του συνόλου των δράσεων και του σχεδιασμού μας αποτελεί η -σε κάθε συγκυρία- υποστήριξη των ΜμΕ, ώστε όχι μόνο να επιβιώνουν αλλά και να αναπτύσσονται και να γίνουν περισσότερο ανταγωνιστικές, ανθεκτικές και βιώσιμες. Καλούμαστε -και το πράττουμε- να δουλέψουμε σκληρά και αποτελεσματικά για να στηρίξουμε με πράξεις την ανάπτυξη της ελληνικής επιχειρηματικότητας και της ελληνικής βιομηχανίας, ραχοκοκαλιά των οποίων είναι οι ΜμΕ», τόνισε, δεσμευόμενος πως «θα επιμείνουμε σε αυτήν την πολιτική».

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή» στις 11/07/2024