Τι να προσέξετε για να μην πέσετε θύμα διαδικτυακής απάτης - Τι να κάνετε αν σας έχουν εξαπατήσει
"Καμπανάκι" για τους ψεύτικους λογαριασμούς
Πώς εντοπίζετε τους ψεύτικους λογαριασμούς, που επιβουλεύονται τα στοιχεία σας - Τι πρέπει να κάνετε σε περίπτωση που αντιληφθείτε ότι έχετε πέσει θύμα διαδικτυακής απάτης
Οι διαδικτυακοί απατεώνες έχουν προσθέσει ένα νέο όπλο στην φαρέτρα τους για να σας αποσπάσουν τα μετρητά που με κόπο κερδίσατε.
Η Which? εξέδωσε επείγουσα προειδοποίηση προς τους πελάτες της Zara ότι οι διαδικτυακοί εγκληματίες χρησιμοποιούν ψεύτικους λογαριασμούς εξυπηρέτησης πελατών για να εξαπατήσουν τους αγοραστές, σημειώνει η Daily Mail.
Αυτοί οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου απαντούν γρήγορα στα παράπονα των πελατών με την ελπίδα να ξεγελάσουν τους αγοραστές και να τους παραδώσουν τις προσωπικές τους πληροφορίες.
Η Lisa Webb, εμπειρογνώμονας του Which? σε θέματα καταναλωτικού δικαίου, δήλωσε: «Η έρευνά μας διαπίστωσε ότι αδίστακτοι απατεώνες προσπαθούν ξεδιάντροπα να κλέψουν χρήματα και προσωπικές πληροφορίες από πελάτες της Zara που ζητούν συμβουλές εξυπηρέτησης πελατών στο X.».
Όπως πολλές μάρκες, η Zara χρησιμοποιεί λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να απαντά στα παράπονα των πελατών της, εκτός από τις παραδοσιακές υπηρεσίες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Όταν χρησιμοποιούνται σωστά, αυτές επιτρέπουν στους πελάτες να φτάσουν σε ένα μέλος του προσωπικού και να επιλύσουν το πρόβλημά τους όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και με όσο το δυνατόν λιγότερη φασαρία.
Ωστόσο, οι απατεώνες εκμεταλλεύονται όλο και περισσότερο αυτό το νέο μέσο επικοινωνίας. Οταν ένας πελάτης επικοινωνεί με τον επίσημο λογαριασμό μέσω Χ, ο απατεώνας απαντάει γρήγορα με την ελπίδα ότι το θύμα του δεν θα παρατηρήσει τις λεπτές διαφορές.
Τα μηνύματά τους ζητούν συγγνώμη για την ταλαιπωρία, αναφέροντας ότι είχαν ήδη μεταφέρει το θέμα στο αρμόδιο τμήμα και τώρα χρειάζονται έναν προσβάσιμο αριθμό WhatsApp.
Μόλις ο απατεώνας αποκτήσει τα στοιχεία επικοινωνίας του στόχου του, μπορεί στη συνέχεια να αρχίσει να εργάζεται για την απόσπαση περισσότερων προσωπικών πληροφοριών με τελικό στόχο τη διάπραξη απάτης ταυτότητας.
Ένας αγοραστής του Zara που μοιράστηκε τους αριθμούς του έγραψε στο X: «Έστειλα τα στοιχεία μου, κάποιος τηλεφώνησε και ζήτησε τα στοιχεία της χρεωστικής μου κάρτας, αλλά κανείς δεν έχει ελέγξει ή επιβεβαιώσει ότι το δέμα βρέθηκε ή ότι θα μου επιστραφούν τα χρήματα!».
Η Which? διαπίστωσε ότι οι 37 ψεύτικοι λογαριασμοί Zara χρησιμοποιούσαν μηνύματα που ήταν εξαιρετικά παρόμοια με ένα δίκτυο ψεύτικων λογαριασμών αεροπορικών εταιρειών που είχαν επιχειρήσει παρόμοια απάτη.
Αυτό καθιστά εξαιρετικά πιθανό ότι οι λογαριασμοί χρησιμοποιούν bots για να επικοινωνήσουν με μεγάλο αριθμό θυμάτων σε μεγάλη κλίμακα. Η ZARA επισημαίνει ότι αναφέρει τα ψεύτικα προφίλ αμέσως μόλις εντοπιστούν.
Οι περισσότερες εταιρείες χρησιμοποιούν ξεχωριστό λογαριασμό εξυπηρέτησης πελατών από τον κύριο λογαριασμό τους, οπότε φροντίστε να διαβάσετε προσεκτικά το όνομα.
Για παράδειγμα, ο κύριος λογαριασμός X της Zara είναι @ZARA, αλλά ο λογαριασμός εξυπηρέτησης πελατών είναι @ZARA_Care.
Αυτές οι πληροφορίες είναι διαθέσιμες στον κύριο λογαριασμό της ZARA, όπως θα πρέπει να είναι και για τις περισσότερες άλλες εταιρείες που κάνουν χρήση ξεχωριστών λογαριασμών.
Η Zara αναφέρει ότι οι μόνοι επίσημοι λογαριασμοί της είναι οι @Zara_Care, @Zara, @Zara_man, @Zara_Kids και ο μόνος επίσημος λογαριασμός WhatsApp είναι ο 08000 304238.
Άλλες κόκκινες σημαίες που πρέπει να προσέξετε είναι ένας ύποπτα χαμηλός αριθμός ακολούθων ή οποιοσδήποτε λογαριασμός που ισχυρίζεται ότι είναι συγκεκριμένος υπάλληλος της εταιρείας.
Οι πελάτες θα πρέπει επίσης να είναι επιφυλακτικοί με κάθε λογαριασμό που σας ζητά να στείλετε ένα προσωπικό μήνυμα με τον αριθμό τηλεφώνου σας και άλλες ευαίσθητες πληροφορίες ή σας κατευθύνει σε εξωτερικούς συνδέσμους.
Ακολουθώντας τους συνδέσμους που στέλνουν οι απατεώνες μπορεί να οδηγηθείτε σε ιστότοπους phishing που μπορούν να εγκαταστήσουν κακόβουλο λογισμικό στη συσκευή σας ή να συλλέξουν τα στοιχεία της κάρτας σας.
Ακόμα και η παροχή μερικών στοιχείων, όπως η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, το ονοματεπώνυμο ή η ημερομηνία γέννησης, μπορεί να είναι αρκετή για να αρχίσουν οι χάκερ να αποκτούν πρόσβαση στις υπόλοιπες πληροφορίες σας.
Θα πρέπει επίσης να αλλάξετε τους κωδικούς πρόσβασής σας και να ρυθμίσετε έλεγχο ταυτότητας δύο παραγόντων για να διασφαλίσετε την ασφάλειά σας. Αν δείτε απατεώνες στο X, θα πρέπει επίσης να αναφέρετε τον λογαριασμό επιλέγοντας το εικονίδιο με τις τρεις τελείες δίπλα στο όνομά τους και επιλέγοντας "αναφορά" από το μενού.
Η Which? εξέδωσε επείγουσα προειδοποίηση προς τους πελάτες της Zara ότι οι διαδικτυακοί εγκληματίες χρησιμοποιούν ψεύτικους λογαριασμούς εξυπηρέτησης πελατών για να εξαπατήσουν τους αγοραστές, σημειώνει η Daily Mail.
Ψεύτικοι λογαριασμοί
Η ομάδα παροχής συμβουλών προς τους καταναλωτές αποκάλυψε 37 ψεύτικους λογαριασμούς Zara που απαντούσαν σε γνήσια ερωτήματα πελατών στο X (πρώην Twitter).Αυτοί οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου απαντούν γρήγορα στα παράπονα των πελατών με την ελπίδα να ξεγελάσουν τους αγοραστές και να τους παραδώσουν τις προσωπικές τους πληροφορίες.
Η Lisa Webb, εμπειρογνώμονας του Which? σε θέματα καταναλωτικού δικαίου, δήλωσε: «Η έρευνά μας διαπίστωσε ότι αδίστακτοι απατεώνες προσπαθούν ξεδιάντροπα να κλέψουν χρήματα και προσωπικές πληροφορίες από πελάτες της Zara που ζητούν συμβουλές εξυπηρέτησης πελατών στο X.».
Όπως πολλές μάρκες, η Zara χρησιμοποιεί λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να απαντά στα παράπονα των πελατών της, εκτός από τις παραδοσιακές υπηρεσίες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Όταν χρησιμοποιούνται σωστά, αυτές επιτρέπουν στους πελάτες να φτάσουν σε ένα μέλος του προσωπικού και να επιλύσουν το πρόβλημά τους όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και με όσο το δυνατόν λιγότερη φασαρία.
Ωστόσο, οι απατεώνες εκμεταλλεύονται όλο και περισσότερο αυτό το νέο μέσο επικοινωνίας. Οταν ένας πελάτης επικοινωνεί με τον επίσημο λογαριασμό μέσω Χ, ο απατεώνας απαντάει γρήγορα με την ελπίδα ότι το θύμα του δεν θα παρατηρήσει τις λεπτές διαφορές.
Τα μηνύματά τους ζητούν συγγνώμη για την ταλαιπωρία, αναφέροντας ότι είχαν ήδη μεταφέρει το θέμα στο αρμόδιο τμήμα και τώρα χρειάζονται έναν προσβάσιμο αριθμό WhatsApp.
Μόλις ο απατεώνας αποκτήσει τα στοιχεία επικοινωνίας του στόχου του, μπορεί στη συνέχεια να αρχίσει να εργάζεται για την απόσπαση περισσότερων προσωπικών πληροφοριών με τελικό στόχο τη διάπραξη απάτης ταυτότητας.
Ένας αγοραστής του Zara που μοιράστηκε τους αριθμούς του έγραψε στο X: «Έστειλα τα στοιχεία μου, κάποιος τηλεφώνησε και ζήτησε τα στοιχεία της χρεωστικής μου κάρτας, αλλά κανείς δεν έχει ελέγξει ή επιβεβαιώσει ότι το δέμα βρέθηκε ή ότι θα μου επιστραφούν τα χρήματα!».
Η Which? διαπίστωσε ότι οι 37 ψεύτικοι λογαριασμοί Zara χρησιμοποιούσαν μηνύματα που ήταν εξαιρετικά παρόμοια με ένα δίκτυο ψεύτικων λογαριασμών αεροπορικών εταιρειών που είχαν επιχειρήσει παρόμοια απάτη.
Αυτό καθιστά εξαιρετικά πιθανό ότι οι λογαριασμοί χρησιμοποιούν bots για να επικοινωνήσουν με μεγάλο αριθμό θυμάτων σε μεγάλη κλίμακα. Η ZARA επισημαίνει ότι αναφέρει τα ψεύτικα προφίλ αμέσως μόλις εντοπιστούν.
Πώς να εντοπίζετε ψεύτικους λογαριασμούς
Εάν κάνετε μια καταγγελία μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, είναι σημαντικό να βεβαιωθείτε ότι έχετε ελέγξει ξανά το όνομα του λογαριασμού πριν απαντήσετε.Οι περισσότερες εταιρείες χρησιμοποιούν ξεχωριστό λογαριασμό εξυπηρέτησης πελατών από τον κύριο λογαριασμό τους, οπότε φροντίστε να διαβάσετε προσεκτικά το όνομα.
Για παράδειγμα, ο κύριος λογαριασμός X της Zara είναι @ZARA, αλλά ο λογαριασμός εξυπηρέτησης πελατών είναι @ZARA_Care.
Αυτές οι πληροφορίες είναι διαθέσιμες στον κύριο λογαριασμό της ZARA, όπως θα πρέπει να είναι και για τις περισσότερες άλλες εταιρείες που κάνουν χρήση ξεχωριστών λογαριασμών.
Η Zara αναφέρει ότι οι μόνοι επίσημοι λογαριασμοί της είναι οι @Zara_Care, @Zara, @Zara_man, @Zara_Kids και ο μόνος επίσημος λογαριασμός WhatsApp είναι ο 08000 304238.
Άλλες κόκκινες σημαίες που πρέπει να προσέξετε είναι ένας ύποπτα χαμηλός αριθμός ακολούθων ή οποιοσδήποτε λογαριασμός που ισχυρίζεται ότι είναι συγκεκριμένος υπάλληλος της εταιρείας.
Οι πελάτες θα πρέπει επίσης να είναι επιφυλακτικοί με κάθε λογαριασμό που σας ζητά να στείλετε ένα προσωπικό μήνυμα με τον αριθμό τηλεφώνου σας και άλλες ευαίσθητες πληροφορίες ή σας κατευθύνει σε εξωτερικούς συνδέσμους.
Ακολουθώντας τους συνδέσμους που στέλνουν οι απατεώνες μπορεί να οδηγηθείτε σε ιστότοπους phishing που μπορούν να εγκαταστήσουν κακόβουλο λογισμικό στη συσκευή σας ή να συλλέξουν τα στοιχεία της κάρτας σας.
Τι να κάνετε αν σας έχουν εξαπατήσει
Εάν έχετε στείλει τα στοιχεία της κάρτας σας ή χρήματα σε κάποιον απατεώνα, είναι σημαντικό να καλέσετε την τράπεζά σας το συντομότερο δυνατό για να τους ενημερώσετεΑκόμα και η παροχή μερικών στοιχείων, όπως η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, το ονοματεπώνυμο ή η ημερομηνία γέννησης, μπορεί να είναι αρκετή για να αρχίσουν οι χάκερ να αποκτούν πρόσβαση στις υπόλοιπες πληροφορίες σας.
Θα πρέπει επίσης να αλλάξετε τους κωδικούς πρόσβασής σας και να ρυθμίσετε έλεγχο ταυτότητας δύο παραγόντων για να διασφαλίσετε την ασφάλειά σας. Αν δείτε απατεώνες στο X, θα πρέπει επίσης να αναφέρετε τον λογαριασμό επιλέγοντας το εικονίδιο με τις τρεις τελείες δίπλα στο όνομά τους και επιλέγοντας "αναφορά" από το μενού.