Σχεδόν τρεις-τέσσερις μήνες τον χρόνο έχουμε επίσημα εκπτώσεις. Και αν συμπεριληφθούν οι περίοδοι προσφορών, τότε το διάστημα κατά το οποίο τα εμπορικά καταστήματα πωλούν με εκπτώσεις-προσφορές εκτείνεται σχεδόν όλο τον χρόνο. Για παράδειγμα, οι φετινές θερινές εκπτώσεις θα διαρκέσουν 8 εβδομάδες, από τις 8 Ιουλίου έως τις 31 Αυγούστου. Οι χειμερινές εκπτώσεις διήρκεσαν 7,5 εβδομάδες και θα έφταναν τις 8, αν ο Φεβρουάριος δεν ήταν «κουτσός» μήνας. Αν σε αυτές περιληφθούν και οι περίοδοι προσφορών, π.χ. πριν από την Black Friday και τη Cyber Monday, τότε εύκολα φτάνουμε στις 10-12 εβδομάδες προσφορών και εκπτώσεων.

Η κατάσταση αυτή, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), Γιώργο Καρανίκα, σχετίζεται με την αλλαγή συνηθειών στο καταναλωτικό κοινό. Οπως αναφέρει, σήμερα οι καταναλωτές αγοράζουν π.χ. ρούχα, υποδήματα κ.λπ. «από ανάγκη» και όχι όπως συνέβαινε παλιά, για «να έχουν στο μέλλον». Με άλλα λόγια, δεν αγοράζουν με την προοπτική π.χ. να φορέσουν ένα ρούχο ή ένα υπόδημα τον χειμώνα, αλλά με στόχο την κάλυψη μιας αδήριτης ανάγκης.

Ετσι, οι επιχειρήσεις προτιμούν να έχουν στη διάθεσή τους μια παρατεταμένη περίοδο εκπτώσεων και προσφορών, για να μπορέσουν να ελκύσουν το ενδιαφέρον των αγοραστών σε μια εκτεταμένη χρονική περίοδο, παρά μια μικρή περίοδο, που παλιά υπήρχε με στόχο την εκποίηση του εμπορεύματος και την απόκτηση εμπορευμάτων της νέας σεζόν.

Η λογική αυτή υπαγορεύεται, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΣΕΕ, από τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος. Ειδικά τώρα, που ένα μεγάλο μέρος των καταναλωτών φτάνει να ξοδεύει το 40% και το 50% του διαθέσιμου εισοδήματος σε βασικά αγαθά (τρόφιμα, είδη σπιτιού κ.λπ.), οι αγορές διαρκών αγαθών μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα. Επιπλέον, οι έμποροι έχουν να ανταγωνιστούν και τις ηλεκτρονικές αγορές και την αμεσότητα που αυτές προβάλλουν, οι οποίες δεν λειτουργούν με βάση τις εκπτωτικές περιόδους της χώρας.

Εκπτώσεις: Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές 

Πρέπει να επισημανθεί, πάντως, ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις τιμές. Αν και η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) και οι άλλες υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης καραδοκούν για πλασματικές εκπτώσεις, θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί για τους επιτήδειους.

Σημειώνεται ότι το πρόστιμο για πλασματικές εκπτώσεις, με τις τελευταίες ρυθμίσεις, έχει φτάσει μέχρι το ύψος των 6 εκατ. ευρώ, από 2 εκατ. ευρώ που ήταν πριν. Και αυτό συνέβη επειδή πολλές επιχειρήσεις -συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων της αγοράς- προχωρούσαν σε πλασματικές εκπτώσεις, με αύξηση της τιμής λίγο πριν από την περίοδο των εκπτώσεων και «μείωσή» τους στα επίπεδα όπου ήταν πριν από την αύξηση. Σύμφωνα με τον κ. Καρανίκα, οι εκπτώσεις ξεκίνησαν εκ νέου με χαμηλές «πτήσεις», 20% έως 30%, και σταδιακά το επίπεδο μείωσης των τιμών θα φτάσει στο 50% ή και το 70%. Ωστόσο, οι μεγάλες εκπτώσεις γίνονται την περίοδο που πλέον εξαντλείται το απόθεμα και δεν υπάρχουν πολλά μεγέθη προϊόντων. Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ σημειώνει ότι ειδικά στο κέντρο της Αθήνας οι εκπτώσεις θα έχουν περιορισμένη έκταση, καθώς οι «ορδές» των τουριστών φέτος μειώνουν την πίεση για προσφορές και εκπτώσεις. «Στην Αθήνα, ειδικά στο κέντρο της, το τουριστικό ρεύμα είναι πολύ μεγάλο, δημιουργώντας άλλα μεν προβλήματα, αλλά στο εμπόριο συνεισφέρει σημαντικά».


*Δημοσιεύτηκε στο ένθετο «Money Pro» της εφημερίδας «Παραπολιτικά»