Η επιστροφή της ΔΕΛΤΑ στην κερδοφορία, κυρίως λόγω της πώλησης της επένδυσης στη Βουλγαρία, καθώς και της βελτίωσης του κόστους παραγωγής και της απόδοσης των ενεργειών αναδιάρθρωσης, στο πλαίσιο της στρατηγικής του ομίλου Vivartia υπό τον έλεγχο του CVC, ενισχύει τη θέση της ιστορικής γαλακτοβιομηχανίας στην αγορά και δρομολογεί νέες επενδυτικές και εμπορικές κινήσεις μετά και τις πρόσφατες εξαγορές.

Σημειώνεται ότι θυγατρικές της ΔΕΛΤΑ είναι σήμερα οι Ευρωτροφές, που δραστηριοποιείται στην παραγωγή ζωοτροφών για παραγωγικά ζώα, και οι τρεις εταιρείες που εξαγόρασε τα τελευταία χρόνια, ήτοι Δανιήλ Σ. Γκατένιο & Υιός Μ.Α.Ε. το 2022, καθώς και Κουρέλλας Α.Ε. και Cold Sin A.E. το 2023. Η Γκατένιο δραστηριοποιείται στην εισαγωγή, εξαγωγή και εμπορία γαλακτοκομικών και τυροκομικών, η Κουρέλλας εξειδικεύεται στην παραγωγή βιολογικών γαλακτοκομικών προϊόντων, ενώ η Cold Sin αποτελεί επίσημο διανομέα παγωτών και κατεψυγμένων προϊόντων.

Ειδικότερα για την Κουρέλλας ΑΕ δρομολογείται ανάπτυξη εξαγωγών, επαναλανσάρισμα της μάρκας στην ελληνική αγορά και επένδυση στην επεξεργασία και μεταποίηση ορού γάλακτος στην εγκατάσταση των Γρεβενών. Για την Cold Sin προβλέπεται βελτίωση στη διακίνηση και αποθήκευση, εμπλουτισμός της οργάνωσης πωλήσεων, προσαρμογές στην εμπορική πολιτική και επέκταση της γκάμας παγωτών σε νέες γεύσεις και μάρκες, η σημαντικότερη εκ των οποίων είναι το παγωτό Milko.

Σημειώνεται επίσης η έμφαση που δίνεται στην ανάπτυξη της αγοράς HORECA με επαγγελματική γκάμα προϊόντων, η οποία πέρυσι εμφάνισε αύξηση τζίρου 20% σε σχέση με το 2022.

Το αποτέλεσμα της στρατηγικής
Η διοίκηση της ΔΕΛΤΑ, με επικεφαλής τους Παναγιώτη Θρουβάλα και Χρήστο Τσόλκα, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο αντίστοιχα, παραμένει προσηλωμένη στον έλεγχο του κόστους παραγωγής και διάθεσης τόσο με επενδύσεις στην παραγωγική διαδικασία, όσο και με μεγαλύτερη προσπάθεια αποτελεσματικότερων αγορών α’ και β’ υλών, αλλά και με τοπικές αλλαγές στο σύστημα διανομής.

Όσον αφορά την ακολουθούμενη στρατηγική, σημειώνεται ότι τον Μάρτιο του 2023 ολοκληρώθηκε η πώληση των μετοχών της United Milk Company EAD, θυγατρικής της ΔΕΛΤΑ, προς την Tyrbul, θυγατρική της Ελληνικά Γαλακτοκομεία (ΟΛΥΜΠΟΣ, ΤΥΡΑΣ), με έδρα τη Βουλγαρία, αποφέροντας κέρδος 31,36 εκατ. ευρώ. Με την ολοκλήρωση της συναλλαγής μέρος του τιμήματος (55 εκατ. ευρώ περίπου) κατευθύνθηκε σε μείωση των δανειακών υποχρεώσεων της εταιρείας.

Επιπλέον, ο όμιλος ΔΕΛΤΑ μέσα από τη στρατηγική προώθησης της καλής διατροφής ενδυνάμωσε σημαντικά τις μάρκες του, ενώ εμπλούτισε το χαρτοφυλάκιό του με 12 νέα προϊόντα. Επίσης, αναδιαρθρώθηκε το δίκτυο πωλήσεων της ΔΕΛΤΑ στην Αττική και δόθηκε έμφαση στην ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού της εταιρείας μέσα από προγράμματα επαγγελματικής ανάπτυξης, στήριξης του εισοδήματος και ευζωίας των εργαζομένων.

Μηδενίστηκαν οι ζημίες
Τα παραπάνω είχαν συνέπεια την αύξηση των πωλήσεων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες του ομίλου ΔΕΛΤΑ κατά περίπου 4,4% σε 274 εκατ. ευρώ το 2023, με κέρδη προ φόρων, αποσβέσεων και χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες 19,98 εκατ. ευρώ, έναντι 0,5 εκατ. ευρώ το 2022. Τα μεικτά κέρδη από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθαν σε 81,6 εκατ. ευρώ και το μεικτό περιθώριο κέρδους αυξήθηκε κατά 6,4% σε 29,7%. Το λειτουργικό αποτέλεσμα προ φόρων τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) από συνεχιζόμενες δραστηριότητες του ομίλου ανήλθε σε 19,98 εκατ. ευρώ από 0,47 εκατ. ευρώ κατά την προηγούμενη χρήση, τα αποτελέσματα προ φόρων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες έκλεισαν με οριακή ζημία 0,4 εκατ. ευρώ έναντι ζημίας 19,9 εκατ. ευρώ, ενώ μηδένισαν σχεδόν και οι ζημίες σε επίπεδο καθαρών αποτελεσμάτων. Εμφάνισε οριακή ζημιά μετά από φόρους από συνεχιζόμενες δραστηριότητες 0,6 εκατ. ευρώ έναντι ζημίας ύψους 19,1 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.

Ο συνολικός δανεισμός του ομίλου στις 31.12.2023, με εξαίρεση τις υποχρεώσεις που απορρέουν από λειτουργικά μισθώματα, ανήλθε σε 90,167 εκατ. ευρώ, με το μεγαλύτερο μέρος αυτού 76,48 εκατ. ευρώ να αφορά μακροπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις και μόνο ποσό 13,687 εκατ. ευρώ βραχυπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις.

Σε επίπεδο εταιρείας παρουσιάζεται αρνητικό κεφάλαιο κίνησης 10,656 εκατ. ευρώ, βελτιωμένο κατά περίπου 16 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2022, καθώς μεγάλο μέρος του βραχυπροθέσμου δανεισμού μετατράπηκε σε μακροπρόθεσμο, ενώ σε επίπεδο ομίλου παρατηρείται αντίστοιχη βελτίωση (15,238 εκατ. ευρώ) και το κεφάλαιο κίνησης πέρασε σε θετικό έδαφος (1,472 εκατ. ευρώ).

Ανθεκτικά μερίδια στην πτώση της αγοράς
Επίσης, σημειώνεται ότι οι πωλήσεις της μητρικής ΔΕΛΤΑ Α.Β.Ε.Ε. πέρυσι σημείωσαν μικρή μείωση κατά περίπου 1,7% σε σχέση με το 2022, ενώ τα κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων, εξαιρουμένων των μη επαναλαμβανόμενων γεγονότων και συμπεριλαμβανόμενης της επίδρασης από ΔΠΧΑ 16, παρουσίασαν αύξηση σε σχέση με την προηγούμενη χρήση σε 13 εκατ. ευρώ από ζημίες 2,3 εκατ. ευρώ το 2022. Επίσης, το 2023 η εταιρεία, παρ’ όλη την πτωτική τάση της αγοράς σε όγκους σε όλες σχεδόν τις επιμέρους κατηγορίες που δραστηριοποιείται, διατήρησε ηγετικά μερίδια αγοράς. Για παράδειγμα, στην αγορά του λευκού γάλακτος, που ήταν ανοδική σε αξία +6,5%, αλλά αρνητική σε όγκο -1,7% η ΔΕΛΤΑ διατήρησε την ηγετική της θέση, παρά τη μικρή υποχώρηση του μεριδίου της -0,9 σε αξία και -1.6 όγκο. Στο στραγγιστό γιαούρτι υποχώρησε το μερίδιό της κατά 1,6 πμ σε αξία (6,7%) κυρίως λόγω κατάργησης του ΔΕΛΤΑ Στραγγιστού, ενώ στην κατηγορία γιαούρτι με φρούτα ανέπτυξε τα VITALINE GO RPOTEIN κατά +17% σε όγκο και +26,7%. Στην υποκατηγορία απλό γιαούρτι με φρούτα, όπου η παρουσία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι έντονη, δημιουργώντας μεγαλύτερη πίεση στη μέση τιμή και ανταγωνισμό, με διαρκείς προωθητικές ενέργειες, η ΔΕΛΤΑ εμφάνισε μερίδιο 13,1% σε όγκο και 16,8% σε αξία.

Επίσης, επέκτεινε τη μάρκα VITALINE στην αγορά επιδορπίων, λανσάροντας πουτίγκες πρωτεΐνης, κερδίζοντας το β’ εξάμηνο του έτους την πρώτη θέση στην κατηγορία με μερίδιο σε αξία 48%. Στο παιδικό γάλα το μερίδιο της ΔΕΛΤΑ με το γάλα Advance το 2023 είναι 35% σε όγκο και 33,3% σε αξία, ενώ στο βρεφικό γιαούρτι με τις μάρκες Advance και Smart κατέχει την 1η θέση με 39,2% σε όγκο και 43,2% σε αξία. Στο σοκολατούχο γάλα η ΔΕΛΤΑ παραμένει διαχρονικός ηγέτης της αγοράς με μερίδιο 41,6% σε αξία και 36,2% σε όγκο. Ειδικότερα, το Μilko διατηρεί την 1η θέση στην αγορά με μερίδιο 35% σε αξία και 30,4% σε όγκο και το σοκολατούχο ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ έκλεισε το 2023 με μερίδιο 5,2% σε αξία και 5,1% σε όγκο. Στους χυμούς ψυγείου τo μερίδιο της ΔΕΛΤΑ ανήλθε στο 28,3% σε αξία και 26% σε όγκο, με αυξητική τάση σε σχέση με το 2022, προερχόμενη από τις μάρκες Life και Smart. Στο τσάι αύξησε το μερίδιό της, φτάνοντας το 11,2% και 9,1% αντίστοιχα, ενώ στα φυτικά ροφήματα κατάφερε να διατηρήσει τη θέση της στην αγορά, σημειώνοντας οριακή απώλεια μεριδίων σε αξία και όγκο κατά 0,4 και 0,6 ποσοστιαίες μονάδες αντίστοιχα.

Εν κατακλείδι, σημειώνεται ότι ο όμιλος, με πάνω από 70 χρόνια παρουσίας στην αγορά, διαθέτει σήμερα έξι εργοστάσια (τρεις εγκαταστάσεις της ΔΕΛΤΑ, μία μονάδα της Ευρωτροφές και δύο της Κουρέλλας) και παράγει και εμπορεύεται γαλακτοκομικά και τυροκομικά προϊόντα, χυμούς, προϊόντα βρεφικής και παιδικής διατροφής, έτοιμου τσαγιού, φυτικά ροφήματα, επιδόρπια και παγωτά. Δραστηριοποιείται σε 13 χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, με πάνω από 27.000 σημεία πώλησης, και απασχολεί 1017 εργαζόμενους. Σύμφωνα με τη διοίκηση, οι προοπτικές του ομίλου ΔΕΛΤΑ αναμένονται θετικές, με προσδοκώμενη βελτίωση ανταγωνιστικότητας, κερδοφορίας και βιωσιμότητας.