avatar

Στάσου πλάι μου
Κώστας Ορκόπουλος

Αύξηση στα ταξίδια των Ελλήνων σε σχέση με πέρυσι αποκαλύπτει έρευνα της ΕΛ.ΣΤΑΤ. - Ποιες οι προτιµήσεις των εγχώριων τουριστών

Σε εξωτερικό και εσωτερικό

Τα άτοµα όλων των ηλικιών που πραγµατοποίησαν τουλάχιστον ένα ταξίδι ανήλθαν σε 4,9 εκατ. και πραγµατοποιήθηκαν 8,3 εκατ. ταξίδια, σηµειώνοντας αύξηση κατά 1,7%

kairos_kalokairi_paralia_tourismos
Μπορεί παραδοσιακά ο Αύγουστος να είναι ο µήνας της ραστώνης των Ελλήνων, όµως τα τελευταία χρόνια δεν είναι λίγοι αυτοί που επιλέγουν είτε να επεκτείνουν τις διακοπές τους είτε να τις «µοιράσουν» και σε άλλες χρονικές περιόδους.

Σύµφωνα µε έρευνα της ΕΛ.ΣΤΑΤ., το 2023 τα άτοµα όλων των ηλικιών που πραγµατοποίησαν τουλάχιστον ένα ταξίδι ανήλθαν σε 4,9 εκατ. και πραγµατοποιήθηκαν 8,3 εκατ. ταξίδια, σηµειώνοντας αύξηση κατά 1,7% και κατά 0,6%, αντίστοιχα, σε σύγκριση µε τα στοιχεία του έτους 2022.

Το σύνολο των διανυκτερεύσεων το 2023 ανήλθε σε 77,8 εκατ. και των δαπανών σε 3,45 δισ. ευρώ, σηµειώνοντας µείωση κατά 2,2% και αύξηση κατά 3,6%, σε σύγκριση µε τα στοιχεία του έτους 2022 αντίστοιχα. Είναι εµφανές ότι ο προϋπολογισµός του ελληνικού νοικοκυριού πιέζεται σηµαντικά από τον πληθωρισµό, ωστόσο η διάθεση για ταξίδια είναι µεγάλη.

Έτσι, προτιµούν να µειώσουν τις διανυκτερεύσεις προκειµένου να περιορίσουν τα έξοδα, τα οποία είναι ούτως ή άλλως αυξηµένα λόγω των ακριβότερων τιµών. Για τον λόγο αυτόν, και σε µια προσπάθεια να αποφύγουν τα αυξηµένα αεροπορικά και ακτοπλοϊκά ναύλα, οι οδικοί προορισµοί της χώρας, όπως η Πελοπόννησος, η Εύβοια, η Ήπειρος και η Χαλκιδική, έχουν και φέτος την τιµητική τους. Όπως φαίνεται από τη µελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσµου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) µε θέµα «Πώς ταξιδεύουν οι Ελληνες - Ανάλυση των ποιοτικών χαρακτηριστικών των ταξιδιών στην Ελλάδα και το εξωτερικό», ο κύριος λόγος ταξιδιού είναι η αναψυχή (60%), ακολουθούµενη από την επίσκεψη σε συγγενείς και φίλους µε 18%. Τα επαγγελµατικά ταξίδια (περιλαµβανοµένων των συνεδρίων) αποτελούν αναλογικά σηµαντικότερο λόγο ταξιδιού στο εξωτερικό (14%) απ’ ό,τι στο εσωτερικό (11%). Για ιατρικούς ή άλλους σκοπούς ταξιδεύουν πολύ µικρά ποσοστά.

Εξωτερικό

Περίπου τα µισά ταξίδια στο εξωτερικό γίνονται σε πόλεις, ενώ το 32% έχουν σκοπό ταξιδιού την περιήγηση. Ετσι οι τρεις δηµοφιλέστεροι προορισµοί είναι η Ιταλία (17%), η Γερµανία (11%) και η Γαλλία (9%). Οι Ελληνες στο εξωτερικό προτιµούν να µένουν σε ξενοδοχείο (64%), µε το 40% εξ αυτών να επιλέγουν 4 αστέρων και ένα 15% µονάδα 5 αστέρων. Καταλύµατα βραχυχρόνιας µίσθωσης επιλέγουν το 16% των ταξιδιωτών, ενώ 15% φιλοξενούνται σε σπίτια φίλων και συγγενών. Οι δραστηριότητες στους προορισµούς είναι η επίσκεψη σε αξιοθέατα (61%) και µετά το φαγητό και ποτό (57%) ακολουθεί η επίσκεψη σε µουσεία/εκθέσεις (45%), οι αγορές/ψώνια (37%) και η απόλαυση της ατµόσφαιρας της πόλης (35%). Για τη µετάβασή τους, το 72% χρησιµοποιούν το αεροπλάνο, έπονται τα χερσαία µέσα µε 23% (56% αυτοκίνητο, 26% λεωφορείο, 7% τρένο, 8% µηχανή), ενώ διά θαλάσσης γίνεται µόνο το 5% των ταξιδιών.

Η κυριότερη πηγή ενηµέρωσης είναι το Ιnternet (65%), ακολουθούµενη από πληροφορίες από γνωστούς και φίλους (36%). Σηµαντικό ρόλο παίζουν τα ταξιδιωτικά γραφεία/ πρακτορεία για τα ταξίδια εξωτερικού (17%). Και τελικά το 69% των κρατήσεων γίνονται online.

Εσωτερικό

Ο εσωτερικός τουρισµός αποτελεί µια υπολογίσιµη δύναµη για την Ελλάδα. Στο εσωτερικό το κυρίαρχο είδος ταξιδιού είναι οι διακοπές στη θάλασσα/παραλία µε 45%. Η περιήγηση είναι το δεύτερο συχνότερο είδος ταξιδιού µε 32%, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό. Στο εσωτερικό οι τρεις δηµοφιλέστεροι προορισµοί είναι η Αττική και η Στερεά Ελλάδα-Εύβοια (21%), η Μακεδονία (19%) και η Πελοπόννησος (14%), δηλαδή προορισµοί εύκολα προσβάσιµοι µε αυτοκίνητο.

Το ξενοδοχείο παραµένει το προτιµώµενο είδος καταλύµατος (52%), µε το 35% εξ αυτών να επιλέγουν 4 αστέρων και ένα 12% µονάδα 5 αστέρων. Σηµαντικό είναι και το ποσοστό των καταλυµάτων βραχυχρόνιας µίσθωσης (22%). Παρόµοια µε της βραχυχρόνιας µίσθωσης είναι τα ποσοστά της φιλοξενίας (21%). Η δηµοφιλέστερη δραστηριότητα στα ταξίδια εσωτερικού είναι το φαγητό και ποτό (64%) και ακολουθεί η χαλάρωση (62%).

Με µεγάλη διαφορά ακολουθούν η απόλαυση της φύσης και του φυσικού περιβάλλοντος (36%), το κολύµπι και η ηλιοθεραπεία (25%). Σε ό,τι αφορά τον τρόπο µετάβασης, κυριαρχούν τα χερσαία µέσα µε 74% (εκ των οποίων 80% το αυτοκίνητο, 14% µε λεωφορείο, 3% µε τρένο κ.λπ.) και ακολουθούν τα θαλάσσια (16%) και µόνο ένα 10% των ταξιδιών πραγµατοποιούνται µε το αεροπλάνο.

Η κυριότερη πηγή ενηµέρωσης είναι το Ιnternet (57%), ακολουθούµενη από πληροφορίες από γνωστούς και φίλους (31%). Επίσης, µόλις ένα 8% των ταξιδιών έγιναν µέσω ταξιδιωτικών γραφείων, ενώ για ένα ποσοστό 19% των ταξιδιών εσωτερικού έγιναν χωρίς να χρησιµοποιηθεί κάποια συγκεκριµένη πηγή πληροφόρησης. Οι online κρατήσεις για ταξίδια εσωτερικού αντιπροσωπεύουν µόλις το 39% των κρατήσεων.


*Δημοσιεύτηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή»