Βουλιάζουν -αλλά όχι όπως θα ήθελαν- φέτος η Μύκονος και η Σαντορίνη. Οι δύο από τους πιο hot τουριστικούς προορισµούς στη νησιωτική Ελλάδα πληρώνουν ακριβά τις «αµαρτίες του παρελθόντος», µε µεγάλη µείωση τόσο στις αφίξεις τουριστών όσο και στα έσοδα στα καταλύµατα και την εστίαση.

Οι λογαριασµοί των δεκάδων χιλιάδων ευρώ, η κοσµοσυρροή ζάπλουτων επισκεπτών από τις αραβικές χώρες, τα χλιδάτα πάρτι που πληρώνονται χρυσάφι και η παρουσία διάσηµων προσωπικοτήτων του διεθνούς jet set εννοείται πως ακόµα κυριαρχούν στα δύο πολυδιαφηµισµένα νησιά, αλλά η αλήθεια είναι πως οι υπερβολές έχουν περιοριστεί αισθητά µετά την «αρνητική δηµοσιότητα» των τελευταίων χρόνων, τη σύρραξη στη Μέση Ανατολή αλλά και τον κατακλυσµό από τους τουρίστες της «µισής µέρας» από την κρουαζιέρα.

Έτσι, ενώ άλλοι λιγότερο προβεβληµένοι τουριστικοί «θύλακες» της χώρας βουλιάζουν από τουρίστες και πνίγονται στα έσοδα το φετινό καλοκαίρι, µε τη Χαλκιδική να κάνει άλµα 20,4% και 25,2% σε τζίρο διαµονής και φαγητού, τα στοιχεία δείχνουν ότι ιδιαίτερα η Μύκονος και σε δεύτερο πλάνο το νησί της Σαντορίνης πλατσουρίζουν φέτος πιο ρηχά, µε λιγότερο χρήµα να κυκλοφορεί στο «νησί των ανέµων» και την Καλντέρα, τουλάχιστον έως και το τέλος του Ιουνίου που µας πέρασε, χωρίς οι ενδείξεις για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο να είναι καλύτερες.

Μύκονος και Σαντορίνη βιώνουν τη µεγαλύτερη πτώση τζίρου 

Ενώ πανελλαδικά ο τζίρος των επιχειρήσεων των κλάδων των καταλυµάτων και των υπηρεσιών εστίασης καταγράφει σηµαντική άνοδο το δεύτερο τρίµηνο ως αποτέλεσµα της δυναµικής του τουρισµού (άνοδο 10,7% καταγράφει ο τζίρος των καταλυµάτων στα 2,819 δισ. ευρώ και 5,8% η εστίαση στα 2,557 ευρώ σε σύγκριση µε πέρσι), οι δύο luxury προορισµοί βιώνουν τη µεγαλύτερη πτώση τζίρου συγκριτικά µε τις υπόλοιπες Περιφερειακές Ενότητες της χώρας.

Για του λόγου το αληθές, τα έσοδα των καταλυµάτων στη Μύκονο σηµειώνουν πτώση 12,1% και στη Σαντορίνη η µείωση αγγίζει το 7,2%, και ενώ οι επιχειρηµατίες του νησιού έχουν µειώσει τις τιµές σε διψήφιο ποσοστό που -σε κάποιες περιπτώσεις- φτάνει το 30%-40%, για να προσελκύσουν πελάτες. Στην εστίαση, αντίστοιχα, και πάλι η µεγαλύτερη πτώση σηµειώνεται στη Μύκονο (7,4%), ενώ στη Σαντορίνη η µείωση είναι στο -3,6%.

Όσον αφορά τις αφίξεις από το εξωτερικό, όπως δείχνουν τα τελευταία στοιχεία της Fraport, η πτώση στη Μύκονο τον Ιούλιο κυµαίνεται στο 5,2% (από 300.000 αφίξεις τον Ιούλιο του 2023 σε 285.000 φέτος), ενώ η µείωση στη Σαντορίνη είναι οριακή (-0,1%). Στο πεντάµηνο, το αεροδρόµιο της Μυκόνου είχε πτώση 5%, µε τις διεθνείς αεροπορικές αφίξεις να διαµορφώνονται σε 137.000, ενώ στη Σαντορίνη οι αεροπορικές αφίξεις έχουν υποχωρήσει κατά 1%. Μεγάλο µέρος των επισκεπτών στη Σαντορίνη προέρχεται από τα κρουαζιερόπλοια. Ενώ βλέπουµε στίφη επισκεπτών να συνωστίζονται στο λιµάνι και να προσπαθούν να «σκαρφαλώσουν» για να θαυµάσουν τα αξιοθέατα του νησιού, µένουν µόλις λίγες ώρες, δηµιουργώντας αποτρεπτικές εικόνες µε το αδιαχώρητο στα στενά της Σαντορίνης και χωρίς να αφήνουν λεφτά στην αγορά του νησιού.

Δημπσιεύθηκε στην Απογευματινή