Μεγάλη κινητικότητα αναμένεται το αμέσως επόμενο διάστημα για να προχωρήσουν οι μεγάλες παραχωρήσεις περιουσιακών στοιχείων και υποδομών.

Πρόκειται για μεγάλα έργα, τα οποία έρχονται να τονώσουν την ανάπτυξη της χώρας και παράλληλα να αποφέρουν πολλά έσοδα στο ελληνικό κράτος. Μεταξύ αυτών, η παραχώρηση των δύο μεγάλων οδικών αξόνων, Αττικής Οδού και Εγνατίας Οδού, η παραχώρηση του μεγάλου κέντρου logistics στη Φυλή, οι λιμένες Λαυρίου και Ηρακλείου και μια σειρά μικρότερων παραχωρήσεων, αλλά πολύ σημαντικών για την ανάπτυξη της τοπικής κοινότητας, που σχετίζονται με το έργο. Τέτοιες παραχωρήσεις είναι της μαρίνας mega-yachts στην Κέρκυρα, της μαρίνας Καλαμαριάς, της Πύλου, της Ιτέας κ.ά.

Οι παραχωρήσεις αυτές θα αποφέρουν στο ελληνικό Δημόσιο πάνω από 5 δισ. ευρώ, ενώ αναμένεται να δρομολογήσουν επενδύσεις ύψους τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ.
50 εκατ. ευρώ και δημιουργία περίπου 100 θέσεων σκαφών αναψυχής στη μαρίνα Κέρκυρας
Η παραχώρηση που θα αποφέρει τα περισσότερα στο ελληνικό Δημόσιο είναι εκείνη της Αττικής Οδού, το τίμημα της οποίας ανέρχεται σε 3,27 δισ. ευρώ. Η μεγαλύτερη, ωστόσο, παραχώρηση, που θα δρομολογηθεί σε όρους επενδεδυμένων κεφαλαίων, είναι αυτή της Εγνατίας Οδού.

Στην παραχώρηση αυτή, ο νέος παραχωρησιούχος, μαζί με τη λειτουργία του οδικού άξονα, αναλαμβάνει την κατασκευή των κάθετων αξόνων του κύριου οδικού άξονα. Το κόστος κατασκευής, αυτό του 2021, είχε υπολογιστεί σε 420 εκατ. ευρώ, αλλά πλέον εκτιμάται ότι θα ξεπερνά τα 600 εκατ. ευρώ. Επιπλέον σε αυτό, το ελληνικό Δημόσιο αναμένεται να εισπράξει είτε εφάπαξ είτε σε βάθος της παραχώρησης πάνω από 1,5 δισ. ευρώ.

Μεγάλη επένδυση, αλλά και με μεγάλο περιβαλλοντικό αποτύπωμα στο Λεκανοπέδιο Αττικής θα είναι η παραχώρηση του ακινήτου της Φυλής, που θα στεγάσει τον νέο εμπορευματικό σταθμό, που θα αποχωρήσει από τον Ελαιώνα.

Η επένδυση αυτή εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 150 εκατ. ευρώ, ενώ, αν συμπεριληφθούν και τα κίνητρα που θα δοθούν για τη μετακίνηση των επιχειρήσεων από τον Ελαιώνα στη Φυλή, θα φτάσει τα 200 εκατ. ευρώ. Ο παραχωρησιούχος που θα επιλεγεί θα αναπτύξει το νέο εμπορευματικό κέντρο, ενώ επιπλέον θα το λειτουργήσει για 35 χρόνια.


Mega-Yachts

Ιδιαίτερα σημαντική επένδυση θα είναι και η παραχώρηση μέρους του λιμένα της Κέρκυρας για τη δημιουργία της μαρίνας των mega-yachts.

Η παραχώρηση έχει ήδη αποφασιστεί, ενώ έχει ανακηρυχθεί ο προτιμητέος επενδυτής, η Lamda Marinas, θυγατρική εταιρεία της Lamda Development. O προτιμητέος επενδυτής εκτιμάται ότι θα διαθέσει πάνω από 50 εκατ. ευρώ για να δημιουργήσει περίπου 100 θέσεις σκαφών αναψυχής, το μέγεθος των οποίων θα ξεκινά από τα 20 μέτρα και θα φτάνει τα 140 μέτρα. Πρόκειται για την πρώτη μαρίνα mega-yachts που δημιουργείται στο Ιόνιο Πέλαγος. Ακόμα, πολύ σημαντική είναι η πώληση του λιμένα Λαυρίου, για τον οποίο ήδη έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από έξι ισχυρά επενδυτικά σχήματα. Το λιμάνι πρόκειται να μετασχηματιστεί σε λιμάνι κρουαζιέρας, καθώς βρίσκεται πολύ κοντά στο αεροδρόμιο των Σπάτων, ενώ επιπλέον είναι εύκολη η πρόσβασή του μέσω της Αττικής Οδού. Το λιμάνι στόχο έχει να εξυπηρετήσει την αυξημένη κίνηση της κρουαζιέρας, όπως επίσης και να «ανακουφίσει» την κίνηση του λιμένα Πειραιώς.

*Δημοσιεύθηκε στο ένθετο Money pro της εφημερίδας «Παραπολιτικά» στις 17/08/2024