Ηλίας Τσούνης στην Απογευματινή: ''Το 2026 θα έχει ολοκληρωθεί ο ψηφιακός µετασχηµατισµός του ΕΦΚΑ''
Συνέντευξη
Ο Ηλίας Τσούνης, εκπρόσωπος Τύπου του ΕΦΚΑ, µιλά στην ''Κυριακάτικη Απογευµατινή'' για την κοινωνική ασφάλιση και τα οφέλη από τα σύγχρονα συστήµατα, τη µείωση του χρόνου αναµονής για τις συντάξεις και τις αλλαγές που θα ανακουφίσουν τους πολίτες
Το 2026 θα έχει ολοκληρωθεί ο ψηφιακός µετασχηµατισµός του ΕΦΚΑ, µε τις συντάξεις να απονέµονται αµέσως, ενώ µέσα σε έναν χρόνο έχουν µειωθεί κατά 40% οι ληξιπρόθεσµες αιτήσεις συνταξιοδότησης προς διεκπεραίωση και µόλις 19.500 βρίσκονται υπό εκκαθάριση, µε την πλειονότητα αυτών να είναι απορριπτικές, δηλαδή να µην πληρούν τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης οι δικαιούχοι τους. Σήµερα, οι συντάξεις απονέµονται γρήγορα, αποτελεσµατικά και µε ακρίβεια, µε ρυθµό απονοµής που αγγίζει τις 2.000 την ηµέρα στις κύριες και τις 1.000 στις επικουρικές, επισηµαίνει ο εκπρόσωπος Τύπου του ΕΦΚΑ, Ηλίας Τσούνης, σε συνέντευξη που παραχώρησε στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή».
Πόσο έχει προχωρήσει ο εκσυγχρονισµός του ΕΦΚΑ;
Η εποχή µας χαρακτηρίζεται από ρευστότητα και καταιγιστικές εξελίξεις, που επηρεάζουν την οικονοµία, τα κράτη και εν τέλει την κοινωνία. Η κοινωνική ασφάλιση είναι άρρηκτα συνδεδεµένη µε το ∆ηµογραφικό και την οικονοµική ανάπτυξη και αποτελεί βασικό πυλώνα της κοινωνικής πολιτικής ενός κράτους. Στη χώρα µας, η µετεξέλιξη του γιγάντιου ασφαλιστικού οικοδοµήµατος του ΕΦΚΑ και η προσαρµογή στα σύγχρονα δεδοµένα αποτέλεσαν αναγκαιότητα και ταυτόχρονα «στοίχηµα» και «πρόκληση» για όλη την ελληνική ∆ηµόσια ∆ιοίκηση. Ο φορέας κλήθηκε να διαχειριστεί ένα τύποις ενιαίο οικοδόµηµα, που από τη στιγµή της γέννησής του έφερε µαζί του δεκάδες παθογένειες και δοµικά προβλήµατα, χωρίς καµία ενοποίηση κανόνων και παροχών και καµία διαλειτουργικότητα στα πληροφοριακά συστήµατα των τέως Ταµείων του.
Οι πολύωρες αναµονές και οι ουρές «ντροπής» αντικαταστάθηκαν από 5 εκατ. ηλεκτρονικά ραντεβού. Οι αναπάντητες κλήσεις των πολιτών αντικαταστάθηκαν από σχεδόν 4,5 εκατ. απαντηµένες και λυµένες υποθέσεις από τον Ενιαίο Αριθµό Εξυπηρέτησης Πολιτών 1555. Με άµεση και έγκυρη πληροφόρηση, µέσω του Ψηφιακού ∆ωµατίου επικοινωνίας, απαντήσαµε στο πρόβληµα της αδυναµίας ενηµέρωσης των υποψήφιων συνταξιούχων για την πορεία της αίτησής τους. Μέσω της πλατφόρµας myEFKAlive, που επιτρέπει την εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση µέσω βιντεοκλήσης, επιλύσαµε το πρόβληµα µετάβασης των κατοίκων αποµακρυσµένων περιοχών στις δοµές του φορέα για τη διεκπεραίωση ασφαλιστικών ή συνταξιοδοτικών υποθέσεών τους.
Ποιες είναι οι εκκρεµότητες σε συντάξεις, κύριες και επικουρικές;
Στο φλέγον ζήτηµα των συντάξεων, ο e-ΕΦΚΑ άλλαξε κυριολεκτικά σελίδα, µπαίνοντας σε νέα εποχή. Πετύχαµε σηµαντική αποκλιµάκωση των ληξιπρόθεσµων συντάξεων και οριστική διευθέτηση εκατοντάδων χιλιάδων ασφαλιστικών υποθέσεων. Το εγχείρηµα ήταν µεγάλης δυσκολίας, εάν αναλογιστεί κάποιος ότι 1.058.000 εκκρεµείς συντάξεις και λοιπές ασφαλιστικές υποθέσεις των ασφαλιστικών ταµείων παρέµεναν σε εκκρεµότητα για χρόνια, ταλαιπωρώντας τους πολίτες. Από τον Αύγουστο του 2023 έχουµε πετύχει τη µείωση των ληξιπρόθεσµων κύριων συντάξεων κατά 40% και πλέον εκκρεµούν µόλις 19.500 αιτήσεις, µε αρκετές από αυτές να είναι ωστόσο εν δυνάµει απορριπτικές. Η µείωση στις εκκρεµότητες των επικουρικών αγγίζει το 22% από τον Αύγουστο του 2023 έως σήµερα και οφείλεται σε δύο παράγοντες. Πρώτον, στη δηµιουργία του δεύτερου Κέντρου Ανακεφαλαίωσης του e-ΕΦΚΑ, αυτή τη φορά στη Θεσσαλονίκη, το οποίο συµβάλλει στη γρηγορότερη προσµέτρηση των ενσήµων, άρα και στην ταχύτερη διεκπεραίωση των συνταξιοδοτικών αιτήσεων. ∆εύτερον, στην εφαρµογή της σχετικής διάταξης του Ν. 5078/23, που καθορίζει ως προϋπόθεση για τη θεµελίωση του δικαιώµατος σε επικουρική σύνταξη, ανεξαρτήτως Ταµείου, τη συµπλήρωση 15ετίας (4.500 ένσηµα). Σήµερα, οι συντάξεις απονέµονται γρήγορα, αποτελεσµατικά και µε ακρίβεια, µε ρυθµό απονοµής 2.000 την ηµέρα στις κύριες και 1.000 στις επικουρικές. Η διοίκηση αναµένεται το επόµενο διάστηµα να προχωρήσει και στη µεταφορά προσωπικού από άλλες υπηρεσίες για ταχύτερη έκδοση των επικουρικών, µε στόχο την ολοκλήρωση περίπου 2.700 αιτήσεων τον µήνα έως το τέλος της χρονιάς.
Οι ουρές «ντροπής» αντικαταστάθηκαν από 5 εκατ. ηλεκτρονικά ραντεβού και οι αναπάντητες κλήσεις από σχεδόν 4,5 εκατομμύρια απαντημένες και λυμένες υποθέσεις από το 1555
Σε ποιο στάδιο βρίσκεται ο ψηφιακός µετασχηµατισµός του ΕΦΚΑ και ποιες αλλαγές θα διευκολύνουν τους πολίτες;
Στόχος της διοίκησης του φορέα είναι η καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη. Με τα ψηφιακά Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας καταργήσαµε τις αλλεπάλληλες επισκέψεις στις υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ για τους ευάλωτους συµπολίτες µας, που ταλαιπωρούσαν τους ίδιους και τους οικείους τους. Πλέον, η διαδικασία πιστοποίησης αναπηρίας γίνεται ηλεκτρονικά, απαιτώντας µόνο µία επίσκεψη, κατά την ηµέρα εξέτασης του πολίτη από την Υγειονοµική Επιτροπή του ΚΕΠΑ. Μόλις πριν από λίγες εβδοµάδες προστέθηκαν επιπλέον παθήσεις στη λίστα των µη αναστρέψιµων παθήσεων, µειώνοντας περαιτέρω την ταλαιπωρία των ΑµεΑ, καθώς περισσότεροι πολίτες κατοχυρώνουν εφ’ όρου ζωής την πιστοποίηση της αναπηρίας τους. Ταυτόχρονα, αντιµετωπίζουµε το χρόνιο πρόβληµα των καθυστερήσεων στις υγειονοµικές επιτροπές αναπηρίας, µε την ενίσχυση του Ειδικού Σώµατος Ιατρών των ΚΕΠΑ µε επιπλέον 780 ιατρούς. Εχουν ανακοινωθεί οι οριστικοί πίνακες και η εκπαίδευσή τους ξεκινά τον προσεχή Σεπτέµβριο. Στην τελική ευθεία βρίσκεται και η ψηφιοποίηση όλων των αρχείων του e-ΕΦΚΑ, καθώς και η δηµιουργία του Ολοκληρωµένου Πληροφοριακού Συστήµατος. Με την περάτωση του έργου, οι 88 διαφορετικές βάσεις δεδοµένων που ο φορέας κληρονόµησε από τους τέως φορείς θα διαλειτουργούν µεταξύ τους, όπως και τα συστήµατα του ΚΕΑΟ µε τα συστήµατα του e-ΕΦΚΑ. Αυτό πρακτικά σηµαίνει ότι ο φορέας θα µπορεί να είναι πιο αποτελεσµατικός και οι ασφαλισµένοι να έχουν πρόσβαση σε εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση.
Πιστοί προς την κατεύθυνση του ψηφιακού µετασχηµατισµού του e-ΕΦΚΑ, τους τελευταίους 12 µήνες δηµιουργήσαµε επιπλέον 30 νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Ηταν 80 το 2023, είναι 110 το 2024. Ενδεικτικά αναφέρω την πλατφόρµα δήλωσης απασχόλησης συνταξιούχων, το συνοπτικό και αναλυτικό ιστορικό ασφάλισης, τη βεβαίωση προϋπηρεσίας και την ηλεκτρονική αίτηση χορήγησης επιδόµατος µητρότητας. Σχεδόν 5 εκατοµµύρια χρήστες συναλλάσσονται µε τον e-ΕΦΚΑ εξ αποστάσεως κάθε µήνα, κάτι που αποτελεί εξαιρετική επίδοση για µια δηµόσια υπηρεσία.
Πότε θα έχει ολοκληρωθεί το όλο εγχείρηµα;
Μέχρι το 2026 θέλουµε να έχουµε τη δυνατότητα της πλήρους ψηφιακής εξυπηρέτησης των πολιτών, να µειώσουµε περαιτέρω τους χρόνους έκδοσης συντάξεων και επιδοµάτων και να καταστήσουµε τον ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης πρότυπο φορέα της ελληνικής ∆ηµόσιας ∆ιοίκησης, µε σύγχρονες και αξιοπρεπείς εγκαταστάσεις, µε υποδειγµατική εξυπηρέτηση και πάντα µε σεβασµό στον πολίτη.
*Δημοσιεύθηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή»