Τουρισμός: "Καμπανάκι" από τους ξενοδόχους - Τα νέα στοιχεία σε κρουαζιέρα και επιβατική κίνηση
Όλα παίζονται στο… όριο
Την ώρα που η επιβατική κίνηση στην Ελλάδα καταγράφει νέες αυξήσεις και η κυβέρνηση θέτει εκ νέου προκλήσεις και στόχους, οι εκπρόσωποι των τουριστικών φορέων φρενάρουν την αισιοδοξία τους
Στον κόσμο του ποδοσφαίρου, όλοι ξέρουν πως, όταν έρθει η στιγμή ενός φάουλ στη γραμμή της μεγάλης περιοχής, είναι όλα παντελώς ρευστά. Διότι όλα παίζονται στο όριο. Κάπως έτσι βρίσκει η τελευταία ημέρα του καλοκαιριού τον ελληνικό τουρισμό, καθώς όλα θα κριθούν από μία λεπτομέρεια. Σκοπός είναι να μην περάσει η μπάλα τη γραμμή.
Έτσι, την ώρα που η επιβατική κίνηση στην Ελλάδα καταγράφει νέες αυξήσεις και η κυβέρνηση θέτει εκ νέου προκλήσεις και στόχους, οι εκπρόσωποι των τουριστικών φορέων φρενάρουν την αισιοδοξία τους, προειδοποιώντας για μεγάλη ανισορροπία στην τουριστική δραστηριότητα. Με άλλα λόγια, φοβούνται ένα ανεπιθύμητο «πέναλτι» στην αγορά.
Ειδικότερα, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γιάννης Χατζής, εκτιμά ότι οι περισσότεροι τουριστικοί προορισμοί της χώρας μας δεν εμφανίζουν τη δυναμική που είχαν τα προηγούμενα δύο χρόνια. Οπως τόνισε σε ανάρτησή του στον προσωπικό του λογαριασμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, παρά την αύξηση στις αφίξεις φέτος, οι επισκέπτες που έρχονται στη χώρα μας αφήνουν λιγότερα χρήματα σε ονομαστικές αξίες σε σχέση με πέρυσι, όπως επιβεβαιώνουν και τα πρόσφατα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος.
«Με λύπη διαπιστώνουμε ότι, ενώ πολλοί κλάδοι ωφελούνται από την επιτυχία του ελληνικού τουρισμού, ο ξενοδοχειακός κλάδος είναι και πάλι ο μόνος που καλείται να πληρώσει το τίμημα αυτής της επιτυχίας. Ισως αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι, σε αντίθεση με άλλους κλάδους της οικονομίας, εμείς δεν μπορούμε (και δεν θέλουμε) να μεταφέρουμε τις επιχειρήσεις μας στο εξωτερικό», ανέφερε χαρακτηριστικά, υπενθυμίζοντας πως η Ελλάδα διαθέτει 10.500 ξενοδοχεία, εκ των οποίων τα 8.000 είναι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις. Διερωτώμενος για τις συνέπειες που θα έχει αυτή η συνεχής πολιτική επιβαρύνσεων στη βιωσιμότητα αυτών των μονάδων και στην ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού και κατ’ επέκταση της ελληνικής οικονομίας, είπε ότι η τιμωρητική πολιτική απέναντι στον ξενοδοχειακό κλάδο προσφέρει βραχυπρόθεσμα δημοσιονομική ανακούφιση στον Προϋπολογισμό, αλλά μακροπρόθεσμα θα έχει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα.
Τα παραπάνω επιβεβαιώνει και η πρόβλεψη για τη χωρητικότητα επιβατών, με αύξηση 10% από το 2024 έως το 2028, κάτι που οφείλεται στο ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας σημειώνουν συνεχή, απτή πρόοδο στην επιδίωξη επίτευξης μηδενικών εκπομπών έως το 2050. «Η κρουαζιέρα συνεχίζει να είναι ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους και πιο ανθεκτικούς τομείς του τουρισμού -που ανακάμπτει ταχύτερα από τις διεθνείς αφίξεις τουριστών- και συμβάλλει σημαντικά στις τοπικές και εθνικές οικονομίες.
Το 2022, ο τουρισμός κρουαζιέρας είχε το 90% του οικονομικού αντικτύπου που κατέγραψε το 2019, παρότι ο όγκος των επιβατών την ίδια χρονιά δεν ξεπέρασε το 70% των επιπέδων του 2019», λέει η Kelly Craighead, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της CLIA, τονίζοντας πως τα τελευταία πενήντα χρόνια η κρουαζιέρα έχει αποδείξει την ηγετική της θέση στον τουρισμό και είναι ένας κλάδος που έχει πολλά περιθώρια για συνεχή, υπεύθυνη ανάπτυξη, δεδομένου ότι τα ταξίδια κρουαζιέρας αποτελούν μόλις το 2% των συνολικών ταξιδιών και της τουριστικής δραστηριότητας.
Το κρατικό Αεροδρόμιο Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» εξυπηρέτησε φέτος τον Ιούλιο 1.618.073 επιβάτες, ήτοι ποσοστό αύξησης +3% σε σχέση με πέρυσι. Μάλιστα, την Κυριακή 21 Ιουλίου ο κρατικός Αερολιμένας Κρήτης κατέγραψε ρεκόρ όλων των εποχών, με τη διαχείριση 62.778 επιβατών μέσα σε ένα 24ωρο.
*Δημοσιεύτηκε στο «Money Pro» της εφημερίδας «Παραπολιτικά»
Έτσι, την ώρα που η επιβατική κίνηση στην Ελλάδα καταγράφει νέες αυξήσεις και η κυβέρνηση θέτει εκ νέου προκλήσεις και στόχους, οι εκπρόσωποι των τουριστικών φορέων φρενάρουν την αισιοδοξία τους, προειδοποιώντας για μεγάλη ανισορροπία στην τουριστική δραστηριότητα. Με άλλα λόγια, φοβούνται ένα ανεπιθύμητο «πέναλτι» στην αγορά.
Ειδικότερα, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γιάννης Χατζής, εκτιμά ότι οι περισσότεροι τουριστικοί προορισμοί της χώρας μας δεν εμφανίζουν τη δυναμική που είχαν τα προηγούμενα δύο χρόνια. Οπως τόνισε σε ανάρτησή του στον προσωπικό του λογαριασμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, παρά την αύξηση στις αφίξεις φέτος, οι επισκέπτες που έρχονται στη χώρα μας αφήνουν λιγότερα χρήματα σε ονομαστικές αξίες σε σχέση με πέρυσι, όπως επιβεβαιώνουν και τα πρόσφατα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος.
«Με λύπη διαπιστώνουμε ότι, ενώ πολλοί κλάδοι ωφελούνται από την επιτυχία του ελληνικού τουρισμού, ο ξενοδοχειακός κλάδος είναι και πάλι ο μόνος που καλείται να πληρώσει το τίμημα αυτής της επιτυχίας. Ισως αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι, σε αντίθεση με άλλους κλάδους της οικονομίας, εμείς δεν μπορούμε (και δεν θέλουμε) να μεταφέρουμε τις επιχειρήσεις μας στο εξωτερικό», ανέφερε χαρακτηριστικά, υπενθυμίζοντας πως η Ελλάδα διαθέτει 10.500 ξενοδοχεία, εκ των οποίων τα 8.000 είναι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις. Διερωτώμενος για τις συνέπειες που θα έχει αυτή η συνεχής πολιτική επιβαρύνσεων στη βιωσιμότητα αυτών των μονάδων και στην ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού και κατ’ επέκταση της ελληνικής οικονομίας, είπε ότι η τιμωρητική πολιτική απέναντι στον ξενοδοχειακό κλάδο προσφέρει βραχυπρόθεσμα δημοσιονομική ανακούφιση στον Προϋπολογισμό, αλλά μακροπρόθεσμα θα έχει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα.
Ελληνικός τουρισμός: Συνεχιζόμενη ζήτηση για διακοπές κρουαζιέρας
Στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού όλα δείχνουν πως το 2024 θα κλείσει με επίπεδα-ρεκόρ, και μάλιστα εντυπωσιακά, ενώ η επόμενη τετραετία εκτιμάται ότι θα έχει ανοδική πορεία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεθνούς Εταιρείας Κρουαζιέρας (CLIA), καταγράφεται συνεχιζόμενη ζήτηση για διακοπές κρουαζιέρας, με την πρόθεση συμμετοχής σε κρουαζιέρα στο 82%.Τα παραπάνω επιβεβαιώνει και η πρόβλεψη για τη χωρητικότητα επιβατών, με αύξηση 10% από το 2024 έως το 2028, κάτι που οφείλεται στο ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας σημειώνουν συνεχή, απτή πρόοδο στην επιδίωξη επίτευξης μηδενικών εκπομπών έως το 2050. «Η κρουαζιέρα συνεχίζει να είναι ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους και πιο ανθεκτικούς τομείς του τουρισμού -που ανακάμπτει ταχύτερα από τις διεθνείς αφίξεις τουριστών- και συμβάλλει σημαντικά στις τοπικές και εθνικές οικονομίες.
Το 2022, ο τουρισμός κρουαζιέρας είχε το 90% του οικονομικού αντικτύπου που κατέγραψε το 2019, παρότι ο όγκος των επιβατών την ίδια χρονιά δεν ξεπέρασε το 70% των επιπέδων του 2019», λέει η Kelly Craighead, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της CLIA, τονίζοντας πως τα τελευταία πενήντα χρόνια η κρουαζιέρα έχει αποδείξει την ηγετική της θέση στον τουρισμό και είναι ένας κλάδος που έχει πολλά περιθώρια για συνεχή, υπεύθυνη ανάπτυξη, δεδομένου ότι τα ταξίδια κρουαζιέρας αποτελούν μόλις το 2% των συνολικών ταξιδιών και της τουριστικής δραστηριότητας.
Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας: Άνοδος
Με 6 εκατομμύρια επιβάτες (6.054.816) έκλεισε το επτάμηνο του 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΥΠΑ, γεγονός που δείχνει άνοδο 5% στο σύνολο της επιβατικής κίνησης (αφίξεις και αναχωρήσεις επιβατών εξωτερικού και εσωτερικού). Ειδικότερα, οι πιο σημαντικές αυξήσεις επιβατικής κίνησης στα αεροδρόμια διαχείρισης της ΥΠΑ τον Ιούλιο του 2024, σε σχέση με πέρυσι, καταγράφηκαν στο Αεροδρόμιο Κάσου (+89,8%), στο Αεροδρόμιο Μήλου με +33%, στο Αεροδρόμιο Νάξου με +30% και στο Αεροδρόμιο Σητείας με +27,7%.Το κρατικό Αεροδρόμιο Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» εξυπηρέτησε φέτος τον Ιούλιο 1.618.073 επιβάτες, ήτοι ποσοστό αύξησης +3% σε σχέση με πέρυσι. Μάλιστα, την Κυριακή 21 Ιουλίου ο κρατικός Αερολιμένας Κρήτης κατέγραψε ρεκόρ όλων των εποχών, με τη διαχείριση 62.778 επιβατών μέσα σε ένα 24ωρο.
*Δημοσιεύτηκε στο «Money Pro» της εφημερίδας «Παραπολιτικά»