Ο 10λογος κατά της ψηφιακής απάτης: Χρήσιμες συμβουλές για ασφαλείς ηλεκτρονικές συναλλαγές και προστασία των προσωπικών δεδομένων
Επαγρύπνηση και προσοχή!
Οι επιτήδειοι γνωρίζουν ότι αυτή την περίοδο είµαστε απασχοληµένοι µε την εκ νέου προσαρµογή στην καθηµερινότητά µας, γεγονός που τους διευκολύνει να δράσουν
∆έκα βασικές συµβουλές, ώστε να διατηρήσουµε τις συναλλαγές µας ασφαλείς και τις πληροφορίες µας προστατευµένες, καθώς διανύουµε την «back to school» εποχή, δίνει η Mastercard.
Οι επιτήδειοι γνωρίζουν ότι αυτή την περίοδο είµαστε απασχοληµένοι µε την εκ νέου προσαρµογή στην καθηµερινότητά µας, την εγγραφή των παιδιών σε δραστηριότητες και τις ετοιµασίες για τη νέα σχολική χρονιά, γεγονός που τους διευκολύνει να δράσουν.
Χρειάζεται λοιπόν επαγρύπνηση και προσοχή στα εξής:
1. Επιθέσεις phishing
Αποφύγετε τα ψεύτικα ηλεκτρονικά καταστήµατα που προσφέρουν υπερβολικές εκπτώσεις σε εποχιακά είδη, καθώς και τα µηνύµατα ηλεκτρονικού ταχυδροµείου που υπόσχονται αποκλειστικές προσφορές. Αυτές οι απάτες έχουν σχεδιαστεί µε στόχο να αποσπάσουν τις προσωπικές σας πληροφορίες και τα χρήµατά σας.
2. Άλλες µέθοδοι
Οι απάτες µπορεί να έχουν τη µορφή «ψαρέµατος» µέσω phishing µηνυµάτων ηλεκτρονικού ταχυδροµείου, αλλά και smishing µηνυµάτων κειµένου ή vishing τηλεφωνικών κλήσεων, όπου ο επιτήδειος προσποιείται ότι είναι κάποιος άλλος -όπως π.χ. ο οικονοµικός διευθυντής του σχολείου που προειδοποιεί για καθυστερηµένες πληρωµές- για να σας εξαπατήσει, ώστε να στείλετε χρήµατα. Εάν λάβετε, λοιπόν, µια κλήση που αφορά χρήµατα, κλείστε το τηλέφωνο και επικοινωνήστε απευθείας µε τον σχετικό οργανισµό, χρησιµοποιώντας έναν επαληθευµένο αριθµό, όχι αυτόν που σας κάλεσε.
3. Online καθηγητές
Προσοχή, όταν πραγµατοποιείτε αναζήτηση καθηγητών στο διαδίκτυο, δεδοµένου ότι τέτοιου είδους απάτες γίνονται όλο και συχνότερες. Είναι πιθανό κάποιοι να παριστάνουν τους καθηγητές, αλλά αφού πληρώσετε, να απαιτήσουν ακόµα περισσότερα χρήµατα. Χρησιµοποιείτε αποκλειστικά αξιόπιστες πλατφόρµες και υπηρεσίες στη διαδικασία εύρεσης διαδικτυακών µαθηµάτων. Ελέγξτε τις αναφορές και τις αξιολογήσεις και µην πληρώνετε ποτέ για υπηρεσίες, προτού ελέγξετε τα διαπιστευτήρια του καθηγητή.
4. Αναρτήσεις-δηµοσιεύσεις
Η ανάρτηση στο διαδίκτυο φωτογραφιών και στοιχείων που σχετίζονται µε το σχολείο µπορεί να οδηγήσει στην αποκάλυψη προσωπικών πληροφοριών. Προσέχετε τι δηµοσιεύετε και αποφεύγετε να µοιράζεστε συγκεκριµένες λεπτοµέρειες, όπως ονόµατα σχολείων ή τοποθεσίες οι οποίες θα µπορούσαν να χρησιµοποιηθούν δολίως, για να απαντηθούν ερωτήσεις ασφαλείας ή να αποκτήσει κανείς µη εξουσιοδοτηµένη πρόσβαση στους λογαριασµούς σας. Αντ’ αυτού, να µοιράζεστε γενικές δηµοσιεύσεις, χωρίς ευαίσθητες πληροφορίες.
5. Οικιακό Wi-Fi
Εάν τα παιδιά σας έχουν υπολογιστή ή tablet που παίρνουν µαζί τους στο σχολείο, σκεφτείτε να διαχωρίσετε το Wi-Fi του σπιτιού σας. Έτσι, θα κρατήσετε οτιδήποτε κακόβουλο µακριά από το κύριο οικιακό σας δίκτυο. Όταν έρχονται οι φίλοι τους στο σπίτι, βάλτε τους να συνδεθούν σε ένα guest Wi-Fi, διασφαλίζοντας έτσι πως οτιδήποτε επικίνδυνο στη συσκευή τους δεν θα επηρεάσει το δίκτυό σας.
6. Ασφάλιση συσκευών
Εγκαταστήστε το πιο πρόσφατο λογισµικό προστασίας από ιούς, χρησιµοποιήστε ισχυρούς και µοναδικούς κωδικούς πρόσβασης και ενεργοποιήστε τον έλεγχο ταυτότητας δύο παραγόντων (two-step), όποτε είναι δυνατόν. ∆ιδάξτε στα παιδιά σας τα βασικά για την ασφάλεια των συσκευών και κάντε κανόνα να αποφεύγουν τις λήψεις από µη αξιόπιστες πηγές και να µη µοιράζονται ποτέ τους κωδικούς πρόσβασής τους.
7. Ειδοποιήσεις λογαριασµού
Οι περισσότερες τράπεζες προσφέρουν ειδοποιήσεις για συναλλαγές, µεγάλες αγορές και ύποπτες δραστηριότητες. Με τη ρύθµιση αυτών των ειδοποιήσεων, µπορείτε να ενηµερώνεστε άµεσα για τυχόν απροσδόκητες χρεώσεις ή αλλαγές στον λογαριασµό σας. Μπορείτε να προσαρµόσετε αυτές τις ειδοποιήσεις, ώστε να περιλαµβάνουν ενηµερώσεις για συναλλαγές άνω ενός συγκεκριµένου ποσού, αγορές από eshop του εξωτερικού ή οποιαδήποτε προσπάθεια τροποποίησης των ρυθµίσεων του λογαριασµού.
8. Λογισµικό προστασίας
Ελέγξτε αν έχετε διαθέσιµο λογισµικό προστασίας από κλοπή ταυτότητας από την τράπεζα ή τον εκδότη της κάρτας σας και βεβαιωθείτε ότι έχει ρυθµιστεί, καθώς θα σας βοηθήσει να παραµείνετε προστατευµένοι, αν πέσετε θύµα κλοπής ταυτότητας µέσω προληπτικής παρακολούθησης, ανίχνευσης και έγκαιρης ειδοποίησης.
9. Κίνηση λογαριασµού
Παρακολουθείτε τακτικά τα αντίγραφα κίνησης του τραπεζικού λογαριασµού σας και των πιστωτικών σας καρτών, ειδικά κατά τη διάρκεια της περιόδου επιστροφής στα σχολεία. Εάν εντοπίσετε οποιαδήποτε ύποπτη δραστηριότητα, αναφέρετέ την αµέσως στην τράπεζα ή την εταιρεία της κάρτας σας. Ενδέχεται να σας προτείνουν να «παγώσετε» την κάρτα σας ή να εκδώσετε µια νέα, για να αποτρέψετε περαιτέρω µη εξουσιοδοτηµένες συναλλαγές.
10. Go Digital
Χρησιµοποιήστε ηλεκτρονικά πορτοφόλια για ασφαλέστερες πληρωµές. ∆ηµιουργήστε ένα ψηφιακό πορτοφόλι για τις κάρτες σας, το οποίο χρησιµοποιεί tokenization για την προστασία των στοιχείων της κάρτας σας, µειώνοντας τον κίνδυνο κλοπής των πληροφοριών σας κατά τη διάρκεια µιας συναλλαγής.
Οι επιτήδειοι γνωρίζουν ότι αυτή την περίοδο είµαστε απασχοληµένοι µε την εκ νέου προσαρµογή στην καθηµερινότητά µας, την εγγραφή των παιδιών σε δραστηριότητες και τις ετοιµασίες για τη νέα σχολική χρονιά, γεγονός που τους διευκολύνει να δράσουν.
Χρειάζεται λοιπόν επαγρύπνηση και προσοχή στα εξής:
1. Επιθέσεις phishing
Αποφύγετε τα ψεύτικα ηλεκτρονικά καταστήµατα που προσφέρουν υπερβολικές εκπτώσεις σε εποχιακά είδη, καθώς και τα µηνύµατα ηλεκτρονικού ταχυδροµείου που υπόσχονται αποκλειστικές προσφορές. Αυτές οι απάτες έχουν σχεδιαστεί µε στόχο να αποσπάσουν τις προσωπικές σας πληροφορίες και τα χρήµατά σας.
2. Άλλες µέθοδοι
Οι απάτες µπορεί να έχουν τη µορφή «ψαρέµατος» µέσω phishing µηνυµάτων ηλεκτρονικού ταχυδροµείου, αλλά και smishing µηνυµάτων κειµένου ή vishing τηλεφωνικών κλήσεων, όπου ο επιτήδειος προσποιείται ότι είναι κάποιος άλλος -όπως π.χ. ο οικονοµικός διευθυντής του σχολείου που προειδοποιεί για καθυστερηµένες πληρωµές- για να σας εξαπατήσει, ώστε να στείλετε χρήµατα. Εάν λάβετε, λοιπόν, µια κλήση που αφορά χρήµατα, κλείστε το τηλέφωνο και επικοινωνήστε απευθείας µε τον σχετικό οργανισµό, χρησιµοποιώντας έναν επαληθευµένο αριθµό, όχι αυτόν που σας κάλεσε.
3. Online καθηγητές
Προσοχή, όταν πραγµατοποιείτε αναζήτηση καθηγητών στο διαδίκτυο, δεδοµένου ότι τέτοιου είδους απάτες γίνονται όλο και συχνότερες. Είναι πιθανό κάποιοι να παριστάνουν τους καθηγητές, αλλά αφού πληρώσετε, να απαιτήσουν ακόµα περισσότερα χρήµατα. Χρησιµοποιείτε αποκλειστικά αξιόπιστες πλατφόρµες και υπηρεσίες στη διαδικασία εύρεσης διαδικτυακών µαθηµάτων. Ελέγξτε τις αναφορές και τις αξιολογήσεις και µην πληρώνετε ποτέ για υπηρεσίες, προτού ελέγξετε τα διαπιστευτήρια του καθηγητή.
4. Αναρτήσεις-δηµοσιεύσεις
Η ανάρτηση στο διαδίκτυο φωτογραφιών και στοιχείων που σχετίζονται µε το σχολείο µπορεί να οδηγήσει στην αποκάλυψη προσωπικών πληροφοριών. Προσέχετε τι δηµοσιεύετε και αποφεύγετε να µοιράζεστε συγκεκριµένες λεπτοµέρειες, όπως ονόµατα σχολείων ή τοποθεσίες οι οποίες θα µπορούσαν να χρησιµοποιηθούν δολίως, για να απαντηθούν ερωτήσεις ασφαλείας ή να αποκτήσει κανείς µη εξουσιοδοτηµένη πρόσβαση στους λογαριασµούς σας. Αντ’ αυτού, να µοιράζεστε γενικές δηµοσιεύσεις, χωρίς ευαίσθητες πληροφορίες.
5. Οικιακό Wi-Fi
Εάν τα παιδιά σας έχουν υπολογιστή ή tablet που παίρνουν µαζί τους στο σχολείο, σκεφτείτε να διαχωρίσετε το Wi-Fi του σπιτιού σας. Έτσι, θα κρατήσετε οτιδήποτε κακόβουλο µακριά από το κύριο οικιακό σας δίκτυο. Όταν έρχονται οι φίλοι τους στο σπίτι, βάλτε τους να συνδεθούν σε ένα guest Wi-Fi, διασφαλίζοντας έτσι πως οτιδήποτε επικίνδυνο στη συσκευή τους δεν θα επηρεάσει το δίκτυό σας.
6. Ασφάλιση συσκευών
Εγκαταστήστε το πιο πρόσφατο λογισµικό προστασίας από ιούς, χρησιµοποιήστε ισχυρούς και µοναδικούς κωδικούς πρόσβασης και ενεργοποιήστε τον έλεγχο ταυτότητας δύο παραγόντων (two-step), όποτε είναι δυνατόν. ∆ιδάξτε στα παιδιά σας τα βασικά για την ασφάλεια των συσκευών και κάντε κανόνα να αποφεύγουν τις λήψεις από µη αξιόπιστες πηγές και να µη µοιράζονται ποτέ τους κωδικούς πρόσβασής τους.
7. Ειδοποιήσεις λογαριασµού
Οι περισσότερες τράπεζες προσφέρουν ειδοποιήσεις για συναλλαγές, µεγάλες αγορές και ύποπτες δραστηριότητες. Με τη ρύθµιση αυτών των ειδοποιήσεων, µπορείτε να ενηµερώνεστε άµεσα για τυχόν απροσδόκητες χρεώσεις ή αλλαγές στον λογαριασµό σας. Μπορείτε να προσαρµόσετε αυτές τις ειδοποιήσεις, ώστε να περιλαµβάνουν ενηµερώσεις για συναλλαγές άνω ενός συγκεκριµένου ποσού, αγορές από eshop του εξωτερικού ή οποιαδήποτε προσπάθεια τροποποίησης των ρυθµίσεων του λογαριασµού.
8. Λογισµικό προστασίας
Ελέγξτε αν έχετε διαθέσιµο λογισµικό προστασίας από κλοπή ταυτότητας από την τράπεζα ή τον εκδότη της κάρτας σας και βεβαιωθείτε ότι έχει ρυθµιστεί, καθώς θα σας βοηθήσει να παραµείνετε προστατευµένοι, αν πέσετε θύµα κλοπής ταυτότητας µέσω προληπτικής παρακολούθησης, ανίχνευσης και έγκαιρης ειδοποίησης.
9. Κίνηση λογαριασµού
Παρακολουθείτε τακτικά τα αντίγραφα κίνησης του τραπεζικού λογαριασµού σας και των πιστωτικών σας καρτών, ειδικά κατά τη διάρκεια της περιόδου επιστροφής στα σχολεία. Εάν εντοπίσετε οποιαδήποτε ύποπτη δραστηριότητα, αναφέρετέ την αµέσως στην τράπεζα ή την εταιρεία της κάρτας σας. Ενδέχεται να σας προτείνουν να «παγώσετε» την κάρτα σας ή να εκδώσετε µια νέα, για να αποτρέψετε περαιτέρω µη εξουσιοδοτηµένες συναλλαγές.
10. Go Digital
Χρησιµοποιήστε ηλεκτρονικά πορτοφόλια για ασφαλέστερες πληρωµές. ∆ηµιουργήστε ένα ψηφιακό πορτοφόλι για τις κάρτες σας, το οποίο χρησιµοποιεί tokenization για την προστασία των στοιχείων της κάρτας σας, µειώνοντας τον κίνδυνο κλοπής των πληροφοριών σας κατά τη διάρκεια µιας συναλλαγής.