Για το γεγονός ότι η Πολιτεία δεν έχει από την πλευρά της καταδείξει τα έργα υποδομών που πραγματικά έχουν προτεραιότητα και πρέπει να μπουν πιο ψηλά στην ατζέντα, αλλά και για την ανάγκη να ενεργοποιηθεί επιτέλους το εξαιρετικό εργαλείο των Πρότυπων Προτάσεων, ώστε να επιταχυνθούν οι μελέτες που θα επισπεύσουν την ολοκλήρωση των σχετικών έργων, υπερθεμάτισε, μεταξύ άλλων, στο ITC 2024 - 7ο Συνέδριο Υποδομών & Μεταφορών ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ, Χρήστος Παναγιωτόπουλος. Παράλληλα, επεσήμανε ότι ένας από τους λόγους που σε πολλούς διαγωνισμούς υπάρχει μηδαμινή συμμετοχή είναι διότι τα έργα αυτά καθίστανται εντέλει, με τους όρους που δημοπρατούνται, μη βιώσιμα ή ακόμα και επισφαλή, καθώς δεν λαμβάνονται υπόψη οι επισημάνσεις των κατασκευαστών ομίλων.

Χρήστος Παναγιωτόπουλος: Συνεργασία για το μέγιστο όφελος και το ελάχιστο κόστος για τους πολίτες


«Χρειαζόμαστε καλύτερη ορατότητα και περισσότερη συνεργασία στον σχεδιασμό, στη μελέτη, στη χρηματοδότηση και εντέλει στην κατασκευή και τη λειτουργία των έργων, προκειμένου αυτά να έχουν το μέγιστο δυνατό όφελος με το ελάχιστο δυνατό κόστος για τους πολίτες της χώρας μας», ανέφερε ο Χρήστος Παναγιωτόπουλος. Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια της Στρογγυλής Τράπεζας των Κατασκευών, ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ ανέφερε πως «αυτήν τη στιγμή που μιλάμε -πέρα από ορισμένα έργα που βρίσκονται σε διαδικασία ωρίμανσης ή από κάποιες γενικές τοποθετήσεις για τις προτεραιότητες της Πολιτείας- δεν υπάρχει σαφής εικόνα. Είναι λογικό η Πολιτεία να θέλει να τα προχωρήσει όλα, αλλά ποια είναι αυτά που πραγματικά έχουν προτεραιότητα ως είδος και ποια συγκεκριμένα έργα σε κάθε είδος έχουν μπει πιο ψηλά στην ατζέντα;».

Επιπλέον, ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ έκανε και ειδική μνεία στο φαινόμενο που παρατηρείται τελευταία, όπου οι τεχνικές εταιρείες αδυνατούν τελικά να συμμετάσχουν σε διαγωνισμούς για έργα που και σημαντικά είναι και απαραίτητα, καθώς αυτά δημοπρατούνται με ανώριμες μελέτες ή με ελλιπή τεύχη δημοπράτησης, ενώ τα σχόλια που κάνει η αγορά κατά το προπαρασκευαστικό στάδιο συχνά αγνοούνται.

«Κάποιος πονηρός μπορεί να πει ότι οι εταιρείες τα θέλουν όλα κομμένα και ραμμένα στα μέτρα τους, αλλά δεν είναι αυτή η αλήθεια. Προσπαθούμε -προφανώς και λαμβάνοντας υπόψη τη βιωσιμότητα ενός έργου και τη λελογισμένη κερδοφορία- να καταδείξουμε με την εμπειρία μας από το πεδίο ότι ορισμένα πράγματα πρέπει να διορθωθούν ή ότι μπορούν να γίνουν με πιο αποδοτικό τρόπο. Αν, όμως, η συμμετοχή μας σε αυτή τη διαβούλευση εν τέλει δεν λαμβάνεται ουσιαστικά υπόψη και οι διαγωνισμοί πραγματοποιούνται με όρους που καθιστούν τα έργα μη βιώσιμα ή, ακόμα χειρότερο, επισφαλή, δεν μπορεί κανείς να απορεί μετά γιατί δεν υπήρξε συμμετοχή», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Παναγιωτόπουλος.

«1 δισ. ευρώ του Προγράμματος Δημόσιων Επενδύσεων δεν επαρκεί για να καλυφθούν όλες οι ανάγκες»

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ στάθηκε και στο θέμα των διαθέσιμων πόρων, λέγοντας πως πλέον το 1 δισ. ευρώ του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων προφανώς δεν μπορεί να καλύψει όλες τις ανάγκες που υπάρχουν σε υποδομές, ενώ η αγορά έχει ήδη ζήσει περιπτώσεις με απαραίτητα έργα που δημοπρατήθηκαν και ανακηρύχθηκαν ανάδοχοι χωρίς να υπάρχει καν εξασφαλισμένο το αναγκαίο δημόσιο ή ευρωπαϊκό κονδύλι.

«Αντιλαμβανόμαστε ότι δεν μπορούν να γίνουν όλα, ούτε μπορούν να γίνουν όλα μαζί. Είναι, όμως, απαραίτητο σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, όπου οι ανάγκες βαίνουν συνεχώς αυξανόμενες -λόγω παλαιότητας των υποδομών, λόγω της οικονομικής ανάπτυξης αλλά και της κλιματικής κρίσης- και οι δυνατότητες είναι πεπερασμένες, να αξιοποιούμε κάθε διαθέσιμο πόρο, κάθε προσφερόμενη βοήθεια και κάθε ευκαιρία για να μπορέσουμε να κάνουμε όο μπορούμε περισσότερα», σημείωσε, προσθέτοντας πως «έχουμε και ένα εξαιρετικό εργαλείο, όπως οι Πρότυπες Προτάσεις, που επιταχύνει τις μελέτες αλλά και επιτρέπει τη μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων - ένα εργαλείο που νομοθετήθηκε από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΜΕ επί Νέας Δημοκρατίας και το οποίο παραμένει ανενεργό μαζί με τις προτάσεις που ήδη κατέθεσαν οι κατασκευαστικοί όμιλοι, στο πλαίσιο του σχετικού θεσμού».

*Δημοσιεύθηκε στο MoneyPro των «Παραπολιτικά»