Το νέο σχέδιο εξυγίανσης των ΕΛΤΑ
Το δεύτερο σχέδιο εξυγίανσης των τελευταίων ετών στα ΕΛΤΑ παρουσίασε χθες ο νέος επικεφαλής της εταιρείας Γρηγόρης Σκλήκας. Το νέο σχέδιο περιλαμβάνει τη περαιτέρω μείωση του κόστους λειτουργίας της επιχείρησης και την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας ύψους 130 εκατ. ευρώ.
Στο πλαίσιο της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας, ο κ. Σκλήκας είπε ότι η εταιρεία θα προχωρήσει άμεσα στην πρόσληψη συμβούλου που θα της προτείνει τρόπους αξιοποίησης των ακινήτων της. Στο πλαίσιο αυτό η εταιρεία ήδη έχει κάνει το πρώτο βήμα, εγκαταλείποντας την ιστορική της έδρα στην οδό Απελλού, που βρίσκεται στην πλατεία Δημαρχείου και στο κέντρο της Αθήνας.
Η νέα έδρα της εταιρείας θα είναι στα παλιά κτίρια της ΕΕΔΕ στα Κάτω Πατήσια. Η μεταφορά θα ξεκινήσει προς το τέλος του έτους, σε συνεργασία με την Dimand η οποία θα αναλάβει και τη συντήρηση του κτιρίου. Στη νέα έδρα θα φιλοξενηθούν εργαζόμενοι της εταιρείας που σήμερα στεγάζονται σε πέντε διαφορετικά κτίρια των ΕΛΤΑ σε όλο το λεκανοπέδιο. Σύμφωνα με τον κ. Σκλήκα η μετακόμιση αυτή θα εξοικονομήσει 2,4 εκατ. ευρώ ετησίως.
Η μεγάλη μείωση του κόστους ωστόσο θα έλθει από την συγχώνευση των δραστηριοτήτων της μητρικής με εκείνη της ΕΛΤΑ Courier. Επίσης θα προέλθει και από μια σειρά παραχωρήσεων δραστηριοτήτων σε τρίτους (outsourcing). Η εταιρεία ήδη τρέχει διαγωνισμούς για την ανάθεση δραστηριοτήτων διανομής αλληλογραφίας σε τρίτους, ενώ επιπλέον θέλει να βγάλει από πάνω της και μια σειρά άλλων διοικητικών δραστηριοτήτων όπως είναι οι οικονομικές υπηρεσίες και η πληροφορική.
Σημειώνεται ότι τα ΕΛΤΑ είναι ένας από τους δημόσιους οργανισμούς που επλήγησαν βάναυσα από κυβερνοεπίθεση και την οποία πληρώνει ακόμη ο οργανισμός. Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα έχει επιβάλει πρόστιμο 3 εκατ. ευρώ για την πλημμελή διαχείριση των δεδομένων των πελατών των ΕΛΤΑ. Η εταιρεία, σύμφωνα με την ανακοίνωση που διένειμε, έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας προκειμένου να το ακυρώσει και μέχρι στιγμής δεν έχει ανασταλεί η καταβολή του.
Πάντως, είναι απίθανο και τα νέα μέτρα να ανατρέψουν την άσχημη πορεία των ΕΛΤΑ χωρίς νέα κεφαλαιακή ένεση. Η εταιρεία, παρά την τελευταία διαγραφή ζημιών ύψους 400 εκατ. ευρώ και την αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου κατά 100 εκατ. ευρώ (2020), συνεχίζει να έχει αρνητικά ίδια κεφάλαια ύψους 132 εκατ. ευρώ. Επίσης είναι ζημιογόνος, παρόλο που οι ζημίες περιορίσθηκαν.
Η διοίκηση της εταιρείας δεν έχει ανακοινώσει τις οικονομικές της καταστάσεις του 2023, αλλά χθες ανέφερε ότι τα έσοδα της στη συγκεκριμένη χρονιά υποχώρησαν κατά 3%. Διαμορφωθήκαν σε 243 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) διευρύνθηκαν στα 18 εκατ. ευρώ, από κέρδη 3 εκατ. ευρώ το 2022 και τα καθαρά κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε ζημίες 7 εκατ. ευρώ, από ζημίες 17 εκατ. ευρώ το 2022.
Η κ. Σκλήκας εκτίμησε ότι η αναστροφή των αρνητικών κεφαλαίων θα γίνει μέσα από το business και όχι από νέα κεφαλαιακή ένεση. Ερωτηθείς αν βρίσκεται κοντά κάποιος στρατηγικός επενδυτής στα ΕΛΤΑ, κράτησε κλειστά χαρτιά.
Η πιο σημαντική κίνηση μείωση κόστους που πραγματοποιεί αυτή τη στιγμή η εταιρεία, είναι ασφαλώς η συγχώνευσή της με την θυγατρική ΕΛΤΑ Courier. Η ύπαρξη δύο εταιρειών δεν δικαιολογούνταν επιχειρησιακά ή οικονομικά, αλλά μόνον για πολιτικούς λόγους. Επιπλέον σε αυτό, οι δύο πολιτικά διορισμένες διοικήσεις, όχι μόνον δεν συνεργάζονταν μεταξύ τους, αλλά δημιουργούσαν συνθήκες ανταγωνισμού η μια στην άλλη, προκειμένου να είναι αρεστή στους πολιτικούς πάτρωνές της.
Τέλος, ο κ. Σκλήκας, άφησε ανοικτό να παράσχει τις υπέρογκες υποδομές των ΕΛΤΑ σε τρίτους, με βασικό στόχο την διεύρυνση των εσόδων. Με άλλα λόγια, τρίτοι ν’ αξιοποιήσουν τις υποδομές της εταιρείας και τα δίκτυά της, προκειμένου να διανέμουν προϊόντα και αγαθά. Η αξιοποίηση αυτή μπορεί να γίνει είτε από τις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις, είτε από τα ΕΛΤΑ.
Υπενθυμίζεται ότι αυτό είναι το δεύτερο σχέδιο μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ που παρουσιάζεται τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Το προηγούμενο είχε παρουσιαστεί το 2020 και στόχο είχε κυρίως τη μείωση του προσωπικού, αλλά και την αναδιοργάνωση των ΕΛΤΑ. Παρά όμως τα 100 εκατ. ευρώ που ξοδεύτηκαν τότε, φαίνεται να βρισκόμαστε στον ίδιο… παρονομαστή.
Στο πλαίσιο της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας, ο κ. Σκλήκας είπε ότι η εταιρεία θα προχωρήσει άμεσα στην πρόσληψη συμβούλου που θα της προτείνει τρόπους αξιοποίησης των ακινήτων της. Στο πλαίσιο αυτό η εταιρεία ήδη έχει κάνει το πρώτο βήμα, εγκαταλείποντας την ιστορική της έδρα στην οδό Απελλού, που βρίσκεται στην πλατεία Δημαρχείου και στο κέντρο της Αθήνας.
Η νέα έδρα της εταιρείας θα είναι στα παλιά κτίρια της ΕΕΔΕ στα Κάτω Πατήσια. Η μεταφορά θα ξεκινήσει προς το τέλος του έτους, σε συνεργασία με την Dimand η οποία θα αναλάβει και τη συντήρηση του κτιρίου. Στη νέα έδρα θα φιλοξενηθούν εργαζόμενοι της εταιρείας που σήμερα στεγάζονται σε πέντε διαφορετικά κτίρια των ΕΛΤΑ σε όλο το λεκανοπέδιο. Σύμφωνα με τον κ. Σκλήκα η μετακόμιση αυτή θα εξοικονομήσει 2,4 εκατ. ευρώ ετησίως.
Η μεγάλη μείωση του κόστους ωστόσο θα έλθει από την συγχώνευση των δραστηριοτήτων της μητρικής με εκείνη της ΕΛΤΑ Courier. Επίσης θα προέλθει και από μια σειρά παραχωρήσεων δραστηριοτήτων σε τρίτους (outsourcing). Η εταιρεία ήδη τρέχει διαγωνισμούς για την ανάθεση δραστηριοτήτων διανομής αλληλογραφίας σε τρίτους, ενώ επιπλέον θέλει να βγάλει από πάνω της και μια σειρά άλλων διοικητικών δραστηριοτήτων όπως είναι οι οικονομικές υπηρεσίες και η πληροφορική.
Σημειώνεται ότι τα ΕΛΤΑ είναι ένας από τους δημόσιους οργανισμούς που επλήγησαν βάναυσα από κυβερνοεπίθεση και την οποία πληρώνει ακόμη ο οργανισμός. Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα έχει επιβάλει πρόστιμο 3 εκατ. ευρώ για την πλημμελή διαχείριση των δεδομένων των πελατών των ΕΛΤΑ. Η εταιρεία, σύμφωνα με την ανακοίνωση που διένειμε, έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας προκειμένου να το ακυρώσει και μέχρι στιγμής δεν έχει ανασταλεί η καταβολή του.
Πάντως, είναι απίθανο και τα νέα μέτρα να ανατρέψουν την άσχημη πορεία των ΕΛΤΑ χωρίς νέα κεφαλαιακή ένεση. Η εταιρεία, παρά την τελευταία διαγραφή ζημιών ύψους 400 εκατ. ευρώ και την αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου κατά 100 εκατ. ευρώ (2020), συνεχίζει να έχει αρνητικά ίδια κεφάλαια ύψους 132 εκατ. ευρώ. Επίσης είναι ζημιογόνος, παρόλο που οι ζημίες περιορίσθηκαν.
Η διοίκηση της εταιρείας δεν έχει ανακοινώσει τις οικονομικές της καταστάσεις του 2023, αλλά χθες ανέφερε ότι τα έσοδα της στη συγκεκριμένη χρονιά υποχώρησαν κατά 3%. Διαμορφωθήκαν σε 243 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) διευρύνθηκαν στα 18 εκατ. ευρώ, από κέρδη 3 εκατ. ευρώ το 2022 και τα καθαρά κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε ζημίες 7 εκατ. ευρώ, από ζημίες 17 εκατ. ευρώ το 2022.
Η κ. Σκλήκας εκτίμησε ότι η αναστροφή των αρνητικών κεφαλαίων θα γίνει μέσα από το business και όχι από νέα κεφαλαιακή ένεση. Ερωτηθείς αν βρίσκεται κοντά κάποιος στρατηγικός επενδυτής στα ΕΛΤΑ, κράτησε κλειστά χαρτιά.
Η πιο σημαντική κίνηση μείωση κόστους που πραγματοποιεί αυτή τη στιγμή η εταιρεία, είναι ασφαλώς η συγχώνευσή της με την θυγατρική ΕΛΤΑ Courier. Η ύπαρξη δύο εταιρειών δεν δικαιολογούνταν επιχειρησιακά ή οικονομικά, αλλά μόνον για πολιτικούς λόγους. Επιπλέον σε αυτό, οι δύο πολιτικά διορισμένες διοικήσεις, όχι μόνον δεν συνεργάζονταν μεταξύ τους, αλλά δημιουργούσαν συνθήκες ανταγωνισμού η μια στην άλλη, προκειμένου να είναι αρεστή στους πολιτικούς πάτρωνές της.
Τέλος, ο κ. Σκλήκας, άφησε ανοικτό να παράσχει τις υπέρογκες υποδομές των ΕΛΤΑ σε τρίτους, με βασικό στόχο την διεύρυνση των εσόδων. Με άλλα λόγια, τρίτοι ν’ αξιοποιήσουν τις υποδομές της εταιρείας και τα δίκτυά της, προκειμένου να διανέμουν προϊόντα και αγαθά. Η αξιοποίηση αυτή μπορεί να γίνει είτε από τις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις, είτε από τα ΕΛΤΑ.
Υπενθυμίζεται ότι αυτό είναι το δεύτερο σχέδιο μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ που παρουσιάζεται τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Το προηγούμενο είχε παρουσιαστεί το 2020 και στόχο είχε κυρίως τη μείωση του προσωπικού, αλλά και την αναδιοργάνωση των ΕΛΤΑ. Παρά όμως τα 100 εκατ. ευρώ που ξοδεύτηκαν τότε, φαίνεται να βρισκόμαστε στον ίδιο… παρονομαστή.