Το «κόστος πολέμου», η νέα μεταβλητή που προσθέτει βάρος στον καταναλωτή λόγω των επιπτώσεων στην τιμολόγηση των προϊόντων από τη διαταραχή που προκαλεί η ένταση στο Ισραήλ, βρίσκεται στο επίκεντρο της προσοχής του Απόστολου Βακάκη, επικεφαλής του ομίλου Jumbo, όπως ανέφερε ο ίδιος, στο περιθώριο της έκτακτης γενικής συνέλευσης της εταιρείας του που ενέκρινε χθες πρόγραμμα αγοράς ιδίων μετοχών.


Αν και η κίνηση της εταιρείας να προχωρήσει σε αγορά ιδίων μετοχών προκάλεσε έντονη συζήτηση με τους μικρομετόχους, ο κ. Βακάκης μετατόπισε το ενδιαφέρον στις εξελίξεις γύρω από το Ισραήλ και στην ακρίβεια, το «κόστος πολέμου», όπως το χαρακτήρισε, που είναι πλέον δυσβάσταχτο για τον απλό καταναλωτή. «Οι συνθήκες ευνοούν ορισμένους να κλέβουν υπεραξίες που υπό κανονικές συνθήκες δεν θα τους το επέτρεπε η αγορά» τόνισε. Σύμφωνα με τον κ. Βακάκη το κόστος πολέμου δεν διαφεύγει της προσοχής οικονομολόγων, πολιτικών, κεντρικών τραπεζών, επιχειρήσεων κ.ο.κ.. Απασχολεί τους πάντες και δεν είναι μόνο ότι δεν το αντέχει η Ελλάδα αλλά δεν το αντέχει και η Ευρώπη ενώ απειλεί καθεστώτα. Υπό αυτό το πρίσμα υπάρχει προσδοκία για συμβιβασμό και επίλυση. Κατά την άποψη του κ. Βακάκη ακόμη και το ανθρωπιστικό ζήτημα αναδεικνύεται λόγω της σημασίας του κόστους πολέμου, καθώς υπό άλλες συνθήκες θα είχε περάσει σε δεύτερη μοίρα.


Οι επιδόσεις των Jumbo και οι προκλήσεις της υπογεννητικότητας
Αναφορικά με τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε η Jumbo για το α’ εξάμηνο του 2024, o κ. Βακάκης σημείωσε ότι υπήρξε θετική επίδραση από τις αποζημιώσεις για τις πλημμύρες, οπότε η αύξηση δεν είναι διατηρήσιμη.

Στο 9μηνο ο ρυθμός ανάπτυξης είναι οριακά κάτω από το 4%, ρυθμό ανάπτυξης που είχε προβλέψει η διοίκηση της Jumbo για τις πωλήσεις του 2024. Η εταιρεία, που βρίσκεται στη σχολική σεζόν, αντιμετωπίζει τις επιπτώσεις της διατάραξης της τροφοδοτικής αλυσίδας, ήτοι ελλείψεις στο ράφι και ανατιμήσεις από τους προμηθευτές. Ο κ. Βακάκης επανέλαβε ότι δεν προβαίνει σε αγορές που σημαίνουν ανατιμήσεις στο ράφι αλλά επωμίζεται την καθυστέρηση στην παράδοση των παραγγελιών, από περίπου 45 μέρες σε 1,5 μήνα. Οπότε, για παράδειγμα, σχολικά είδη που παραλαμβάνει με καθυστέρηση θα μεταφερθούν στην επόμενη χρονιά.


Μια άλλη πρόκληση για την Jumbo είναι η υπογεννητικότητα που αναδύει έναν κίνδυνο ισότιμο με τον κίνδυνο που αναδύει το κόστος πολέμου. Η εταιρεία σε επίπεδο υποδομών έχει αναπτύξει κρίσιμο μέγεθος αλλά αντιμετωπίζει σημαντικό πρόβλημα με την υπογεννητικότητα. Σήμερα τα παιδικά είδη αντιστοιχούν σχεδόν στο 25% του χαρτοφυλακίου της, οπότε διευρύνει το μερίδιο άλλων ειδών.

Ένας άλλος κίνδυνος είναι οι περιορισμένες ημέρες λειτουργίας των περισσότερων καταστημάτων, σύμφωνα με τον κ. Βακάκη, που μετρά το κόστος αδράνειας σε 1,5% στην Ελλάδα. Πρόκειται για το μισθολογικό κόστος ως ποσοστό του τζίρου, που κινείται υψηλότερα στην Ελλάδα συγκριτικά με άλλες χώρες όπου έχει παρουσία το δίκτυο.


Ο ίδιος, ως «ιχνιλάτης», που προπορεύεται του στρατεύματος, όπως λέει, δεν είναι αισιόδοξος. Παρατηρεί ότι η κατάσταση δεν καλυτερεύει, πάει προς το χειρότερο αλλά η πλήρης αντίληψη του κόστους πολέμου και η ανάγκη αλλαγής δίνει σήμα αισιοδοξίας.

Το δίκτυο και η ανάπτυξη των Jumbo στο Ισραήλ
Αυτό αποτυπώνεται και στα σχέδια για την ανάπτυξη του δικτύου στο Ισραήλ. Η Fox Group, ο Ισραηλινός συνεργάτης της Jumbo στην τοπική αγορά λειτουργεί ήδη δύο καταστήματα και στοχεύει μεσοπρόθεσμα σε 8. Σύμφωνα με τον κ. Βακάκη αυτά τα σχέδια αποτελούν αχτίδα αισιοδοξίας. Εκτιμά ότι το Ισραήλ θεωρητικά δύναται να πλησιάσει σε τζίρο την Ελλάδα, λόγω της διαφορετικής δομής της αγοράς και των εισοδημάτων των καταναλωτών. Προς το παρόν πάντως σημαντικός αριθμός Ισραηλινών είναι στρατευμένοι, άρα λείπει κόσμος από την αγορά. Παρόλα αυτά, σύμφωνα με τον κ. Βακάκη το μέσο καλάθι είναι 3 φορές το μέσο καλάθι στην Ελλάδα.

Σημειώνεται ότι από τα franchise η Jumbo απολαμβάνει το 1/5 της κερδοφορίας χωρίς να αναλαμβάνει κάποιο κίνδυνο ενώ οι εξαγωγές αντιστοιχούν σε μικρό μονοψήφιο ποσοστό του τζίρου.

Αναφορικά με την ανάπτυξη του εταιρικού δικτύου αναμένεται το άνοιγμα δύο καταστημάτων σε Ρουμανία και Κύπρο στο προσεχές διάστημα. Σύμφωνα με τη διοίκηση του ομίλου υπάρχει πρόγραμμα για άνοιγμα νέων καταστημάτων και στην Ελλάδα, που θα ενισχύουν το υφιστάμενο δίκτυο που αριθμεί συνολικά 86 σημεία.

Βακάκης: «Εγώ παιχνίδια πουλάω αλλά παιχνιδιάρης δεν είμαι»
Αναφορικά με το πρόγραμμα ιδίων μετοχών, που ήταν και το θέμα της χθεσινής γενικής συνέλευσης, ο κ. Βακάκης σημείωσε ότι είναι προς το μακροπρόθεσμο συμφέρον των μετόχων, θεσμικών και μικρομετόχων.

Απάντησε έτσι στις ερωτήσεις μικρομετόχων που αναρωτήθηκαν για τον σκοπό της κίνησης. Ειδικότερα, η έκτακτη γενική συνέλευση της εισηγμένης ενέκρινε με απαρτία 80,25% των δικαιωμάτων ψήφου την αγορά ιδίων μετοχών μέχρι 10% του μετοχικού κεφαλαίου σε εύρος 1 ευρώ έως 27,20 ευρώ. Εν συνεχεία οι μετοχές θα ακυρωθούν και θα ακολουθήσει ισόποση μείωση μετοχικού κεφαλαίου. Το πρόγραμμα θα έχει διάρκεια 24 μήνες και σύμφωνα με τον κ. Βακάκη η κίνηση θωρακίζει την εταιρεία και εξυπηρετεί τον στόχο οι υφιστάμενοι μέτοχοι που μένουν πιστοί στην εταιρεία να απολαμβάνουν ένα κέρδος, που θα έρθει σχετικά σύντομα. “Γιατί να μην απολαύσει αυτό το κέρδος ο μέτοχος που έμεινε πιστός στην εταιρεία;”, αναρωτήθηκε σε συνέχεια ερωτήματος μετόχου που εξέφρασε προβληματισμό για το αν το πρόγραμμα θα επηρεάσει το μέρισμα 2024 και 2025 στην περίπτωση που η μετοχή βρεθεί στο πάνω όριο του εύρους του προγράμματος (27,20 ευρώ). Ο κ. Βακάκης διευκρίνισε ότι η εταιρεία θα συνεχίσει να δίνει μέρισμα επιβραβεύοντας και με αυτό τον τρόπο τους μετόχους.

«Εγώ παιχνίδια πουλάω αλλά παιχνιδιάρης δεν είμαι», τόνισε χαρακτηριστικά αναφερόμενος στα «χρηματιστηριακά παιχνίδια» και πρόσθεσε ότι κάνει κινήσεις που επιβραβεύονται από τους θεσμικούς επενδυτές κι ως εκ τούτου ωφελούν την εταιρεία και τους μικρομετόχους.

Εν κατακλείδι, η διοίκηση της Jumbo θεωρεί ότι το πρόγραμμα επαναγοράς ιδίων μετοχών επιβραβεύει τους υφιστάμενους μετόχους για την εμπιστοσύνη που δείχνουν στην εταιρεία δίνοντάς τους την ευκαιρία να επενδύσουν έμμεσα στην εταιρεία, αυξάνοντας το ποσοστό τους χωρίς την καταβολή μετρητών.

Ας σημειωθεί ότι η Jumbo είναι από τις εταιρείες με τους περισσότερους θεσμικούς στο μετοχικό της κεφάλαιο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του χρηματιστηρίου FMR LLC και Capital ελέγχουν περίπου 15% έναντι 16,4% που είναι το ποσοστό του Απ. Βακάκη ενώ το υπόλοιπο ποσοστό είναι στην κατοχή θεσμικών με ποσοστά κάτω του 5% και μικρομετόχους.