''Καμπανάκι'' για τον τουρισμό τα στοιχεία από Μύκονο & Σαντορίνη
Για 2η χρονιά μειωμένες οι τουριστικές τους επιδόσεις
Η Μύκονος και η Σαντορίνη, δύο από τους πιο διάσημους καλοκαιρινούς προορισμούς της Ελλάδας, είδαν για δεύτερη χρονιά φέτος τις τουριστικές τους επιδόσεις να κινούνται με μειωμένους ρυθμούς
Η Μύκονος και η Σαντορίνη, δύο από τους πιο διάσημους καλοκαιρινούς προορισμούς της Ελλάδας, είδαν για δεύτερη χρονιά φέτος τις τουριστικές τους επιδόσεις να κινούνται με μειωμένους ρυθμούς. Οι αιτίες είναι πολυπαραγοντικές και δεν αφορούν μόνο τοπικές ιδιαιτερότητες. Κάτι που κρούει τον κώδωνα του κινδύνου τόσο και για άλλους ελληνικούς προορισμούς που βαδίζουν στα χνάρια των δύο δημοφιλών κυκλαδίτικων νησιών όσο και για το σύνολο της χώρας και τη στρατηγική της σε ό,τι αφορά την τουριστική ανάπτυξη.
Τα μέχρι στιγμής επίσημα στοιχεία των αφίξεων για το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου 2024, δείχνουν μείωση των διεθνών αφίξεων στα αεροδρόμια της Μυκόνου και της Σαντορίνης κατά 4,8% (δηλαδή μείωση κατά 14.000 επιβάτες) και κατά 0,7% (μείωση κατά 5.000 επιβάτες), αντιστοίχως. Έτσι, στη Μύκονο σημειώθηκαν 282.000 αφίξεις και στη Σαντορίνη 408.000 διεθνείς αφίξεις. Αντίθετα, οι αεροπορικές αφίξεις εσωτερικού, δηλαδή οι επιβάτες, Έλληνες και ξένοι, που έφτασαν στα δύο αυτά νησιά μέσω κάποιου άλλου ελληνικού αεροδρομίου, σημείωσαν αύξηση, κατά 3,2% στη Μύκονο και κατά 9,5% στη Σαντορίνη. Σε απόλυτους αριθμούς, οι αφίξεις εσωτερικού στη Μύκονο ανήλθαν σε 151.000 (+5.000) και στη Σαντορίνη σε 368.000 (+32.000).
Ο Ιούλιος και ο Αύγουστος, που παραδοσιακά αποτελούν τους μήνες αιχμής της σεζόν, δεν είχαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα για τα δύο νησιά, παρόλο που οι Έλληνες επισκέπτες αναπλήρωσαν ένα σημαντικό κομμάτι του κενού που άφησαν οι αλλοδαποί. Παράγοντες όπως οι πόλεμοι, ο πληθωρισμός, οι επικείμενες αμερικανικές εκλογές και οι ευρωπαϊκές διοργανώσεις (Euro 2024, Ολυμπιακοί Αγώνες) έχουν επηρεάσει την κίνηση, με τους καλοκαιρινούς μήνες Ιούλιο και Αύγουστο να δείχνουν σημάδια «κόπωσης».
Ωστόσο, ο Σεπτέμβριος αναδεικνύεται σε πολύ καλό μήνα για τον τουρισμό, ενώ και ο Οκτώβριος δείχνει θετικά σημάδια μέχρι στιγμής. Παρόλο που αυτή η θετική πορεία των φθινοπωρινών μηνών είχε διαφανεί από νωρίς στη χρονιά, ταυτόχρονα παρατηρείται μια επιβράδυνση στη ροή των κρατήσεων τελευταίας στιγμής.
Η Σαντορίνη βρέθηκε αντιμέτωπη με μια σοβαρή μείωση στις διανυκτερεύσεις κατά 15% και στα έσοδα κατά 20%, σύμφωνα με τον Αντώνη Παγώνη, Πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης. Η τουριστική σεζόν δεν πλησίασε τις προβλέψεις, κυρίως λόγω εξωγενών παραγόντων, όπως ο πληθωρισμός και οι γεωπολιτικές εντάσεις. Η έλλειψη υποδομών και η ακριβή εικόνα της Ελλάδας, ιδιαίτερα στον τομέα της εστίασης, έκαναν τους επισκέπτες να αναζητήσουν πιο οικονομικές επιλογές. Τονίζει δε ότι η τουριστική κίνηση του Σεπτεμβρίου είναι ποιοτικότερη, κάτι που δίνει το στίγμα για την κατεύθυνση που πρέπει να πάρει η τουριστική στρατηγική του νησιού.
«Οι επιχειρηματίες του νησιού πρέπει να εξετάσουν πού μπορούν να έχουν ανταγωνιστικές τιμές ενώ το θέμα της βελτίωσης των δημόσιων υποδομών είναι κρίσιμης σημασίας τόσο για τον τουρισμό όσο και για τους μόνιμους κατοίκους του νησιού», επισημαίνει ο κ. Παγώνης.
Ο τοπικός ξενοδόχος Κώστας Κωνσταντινίδης σημείωσε πως παρόλο που οι αφίξεις ήταν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, η διάχυση των τουριστών σε νέες μορφές διαμονής, όπως το Airbnb, επηρέασε αρνητικά τον τζίρο των επιχειρήσεων εστίασης. Η κρουαζιέρα, αν και παίζει σημαντικό ρόλο στην τουριστική ροή, έχει επιβαρύνει την κατάσταση λόγω του φαινομένου του υπερ-τουρισμού. Σύμφωνα με τον ίδιο πάντως, η ζήτηση για κρουαζιέρα στη Σαντορίνη παραμένει ισχυρή και για το 2025 και πλέον οι κάτοικοι, που εμφανίζονται κουρασμένοι από τα φαινόμενα συνωστισμού, έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους στο σύστημα berth allocation που θα εφαρμόσει για τις κρουαζιέρες από την επόμενη χρονιά ο Δήμος Σαντορίνης και όχι τόσο στο αυξημένο τέλος που καλούνται να καταβάλουν οι επιβάτες.
Στη Μύκονο, σύμφωνα με τον δήμαρχο Χρήστο Βερώνη, η προσοχή στρέφεται πλέον στον εξορθολογισμό των τιμών και στην ανάδειξη της γαστρονομίας, του πολιτιστικού πλούτου της Δήλου και των εμπειριών ευεξίας. Ο ανταγωνισμός από νέους τουριστικούς προορισμούς, σε συνδυασμό με την κόπωση από παραδοσιακές αγορές, έχει επιβραδύνει τη ζήτηση από τις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι πολλοί ξενοδόχοι του νησιού, αναγκάστηκαν να μειώσουν τις τιμές έως και 40% το τρίμηνο Απριλίου – Ιουνίου, καθώς η πτώση της ζήτησης ήταν μεγάλη. Υπήρξαν όμως και κάποιοι που κατάφεραν να κρατήσουν τις πληρότητές τους σε καλά επίπεδα. Όπως τα boutique ξενοδοχεία που διαχειρίζεται η Square Lime, η οποία έδωσε βάρος στη βέλτιστη διαχείριση του μείγματος κρατήσεων με την άνοδο των απευθείας κρατήσεων.
Λίγο πάνω από τα περυσινά επίπεδα κινήθηκε και ο Όμιλος Katikies που διαθέτει μονάδες και στη Μύκονο και στη Σαντορίνη, με την πληρότητα φέτος να είναι αυξημένη κατά 10% σε σχέση με την περασμένη χρονιά. Όπως φάνηκε, οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής είχαν φέτος τη μεγαλύτερη δυναμική, επηρεάζοντας σημαντικά το τελικό αποτέλεσμα. Πάντως, το τέλος Ιουλίου και ο Αύγουστος σημείωσαν μια πιο ήπια πληρότητα, με τον Γενικό Διευθυντή του Ομίλου κ. Βασίλειο Κουμπή να αναφέρει ότι «θα πρέπει να καταρριφθεί ο μύθος που θέλει τα τόσο δημοφιλή νησιά να είναι κατάμεστα από κόσμο τις περιόδους αιχμής. Όπως αποδεικνύουν οι αριθμοί αφίξεων των τελευταίων ετών, ειδικά στη Σαντορίνη παρατηρείται μια σταθερή ροή επισκεπτών καθ’όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού, «αποσυμφορίζοντας» τους παραδοσιακά επιβαρυμένους μήνες, Ιούλιο και Αύγουστο».
Διαβάστε περισσότερα στο Powergame.gr
Τα μέχρι στιγμής επίσημα στοιχεία των αφίξεων για το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου 2024, δείχνουν μείωση των διεθνών αφίξεων στα αεροδρόμια της Μυκόνου και της Σαντορίνης κατά 4,8% (δηλαδή μείωση κατά 14.000 επιβάτες) και κατά 0,7% (μείωση κατά 5.000 επιβάτες), αντιστοίχως. Έτσι, στη Μύκονο σημειώθηκαν 282.000 αφίξεις και στη Σαντορίνη 408.000 διεθνείς αφίξεις. Αντίθετα, οι αεροπορικές αφίξεις εσωτερικού, δηλαδή οι επιβάτες, Έλληνες και ξένοι, που έφτασαν στα δύο αυτά νησιά μέσω κάποιου άλλου ελληνικού αεροδρομίου, σημείωσαν αύξηση, κατά 3,2% στη Μύκονο και κατά 9,5% στη Σαντορίνη. Σε απόλυτους αριθμούς, οι αφίξεις εσωτερικού στη Μύκονο ανήλθαν σε 151.000 (+5.000) και στη Σαντορίνη σε 368.000 (+32.000).
Ο Ιούλιος και ο Αύγουστος, που παραδοσιακά αποτελούν τους μήνες αιχμής της σεζόν, δεν είχαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα για τα δύο νησιά, παρόλο που οι Έλληνες επισκέπτες αναπλήρωσαν ένα σημαντικό κομμάτι του κενού που άφησαν οι αλλοδαποί. Παράγοντες όπως οι πόλεμοι, ο πληθωρισμός, οι επικείμενες αμερικανικές εκλογές και οι ευρωπαϊκές διοργανώσεις (Euro 2024, Ολυμπιακοί Αγώνες) έχουν επηρεάσει την κίνηση, με τους καλοκαιρινούς μήνες Ιούλιο και Αύγουστο να δείχνουν σημάδια «κόπωσης».
Ωστόσο, ο Σεπτέμβριος αναδεικνύεται σε πολύ καλό μήνα για τον τουρισμό, ενώ και ο Οκτώβριος δείχνει θετικά σημάδια μέχρι στιγμής. Παρόλο που αυτή η θετική πορεία των φθινοπωρινών μηνών είχε διαφανεί από νωρίς στη χρονιά, ταυτόχρονα παρατηρείται μια επιβράδυνση στη ροή των κρατήσεων τελευταίας στιγμής.
Σαντορίνη: Προβλήματα και νέες προκλήσεις
Η Σαντορίνη βρέθηκε αντιμέτωπη με μια σοβαρή μείωση στις διανυκτερεύσεις κατά 15% και στα έσοδα κατά 20%, σύμφωνα με τον Αντώνη Παγώνη, Πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης. Η τουριστική σεζόν δεν πλησίασε τις προβλέψεις, κυρίως λόγω εξωγενών παραγόντων, όπως ο πληθωρισμός και οι γεωπολιτικές εντάσεις. Η έλλειψη υποδομών και η ακριβή εικόνα της Ελλάδας, ιδιαίτερα στον τομέα της εστίασης, έκαναν τους επισκέπτες να αναζητήσουν πιο οικονομικές επιλογές. Τονίζει δε ότι η τουριστική κίνηση του Σεπτεμβρίου είναι ποιοτικότερη, κάτι που δίνει το στίγμα για την κατεύθυνση που πρέπει να πάρει η τουριστική στρατηγική του νησιού.«Οι επιχειρηματίες του νησιού πρέπει να εξετάσουν πού μπορούν να έχουν ανταγωνιστικές τιμές ενώ το θέμα της βελτίωσης των δημόσιων υποδομών είναι κρίσιμης σημασίας τόσο για τον τουρισμό όσο και για τους μόνιμους κατοίκους του νησιού», επισημαίνει ο κ. Παγώνης.
Ο τοπικός ξενοδόχος Κώστας Κωνσταντινίδης σημείωσε πως παρόλο που οι αφίξεις ήταν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, η διάχυση των τουριστών σε νέες μορφές διαμονής, όπως το Airbnb, επηρέασε αρνητικά τον τζίρο των επιχειρήσεων εστίασης. Η κρουαζιέρα, αν και παίζει σημαντικό ρόλο στην τουριστική ροή, έχει επιβαρύνει την κατάσταση λόγω του φαινομένου του υπερ-τουρισμού. Σύμφωνα με τον ίδιο πάντως, η ζήτηση για κρουαζιέρα στη Σαντορίνη παραμένει ισχυρή και για το 2025 και πλέον οι κάτοικοι, που εμφανίζονται κουρασμένοι από τα φαινόμενα συνωστισμού, έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους στο σύστημα berth allocation που θα εφαρμόσει για τις κρουαζιέρες από την επόμενη χρονιά ο Δήμος Σαντορίνης και όχι τόσο στο αυξημένο τέλος που καλούνται να καταβάλουν οι επιβάτες.
Μύκονος: Εξορθολογισμός και νέες στρατηγικές
Στη Μύκονο, σύμφωνα με τον δήμαρχο Χρήστο Βερώνη, η προσοχή στρέφεται πλέον στον εξορθολογισμό των τιμών και στην ανάδειξη της γαστρονομίας, του πολιτιστικού πλούτου της Δήλου και των εμπειριών ευεξίας. Ο ανταγωνισμός από νέους τουριστικούς προορισμούς, σε συνδυασμό με την κόπωση από παραδοσιακές αγορές, έχει επιβραδύνει τη ζήτηση από τις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες.Είναι χαρακτηριστικό ότι πολλοί ξενοδόχοι του νησιού, αναγκάστηκαν να μειώσουν τις τιμές έως και 40% το τρίμηνο Απριλίου – Ιουνίου, καθώς η πτώση της ζήτησης ήταν μεγάλη. Υπήρξαν όμως και κάποιοι που κατάφεραν να κρατήσουν τις πληρότητές τους σε καλά επίπεδα. Όπως τα boutique ξενοδοχεία που διαχειρίζεται η Square Lime, η οποία έδωσε βάρος στη βέλτιστη διαχείριση του μείγματος κρατήσεων με την άνοδο των απευθείας κρατήσεων.
Λίγο πάνω από τα περυσινά επίπεδα κινήθηκε και ο Όμιλος Katikies που διαθέτει μονάδες και στη Μύκονο και στη Σαντορίνη, με την πληρότητα φέτος να είναι αυξημένη κατά 10% σε σχέση με την περασμένη χρονιά. Όπως φάνηκε, οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής είχαν φέτος τη μεγαλύτερη δυναμική, επηρεάζοντας σημαντικά το τελικό αποτέλεσμα. Πάντως, το τέλος Ιουλίου και ο Αύγουστος σημείωσαν μια πιο ήπια πληρότητα, με τον Γενικό Διευθυντή του Ομίλου κ. Βασίλειο Κουμπή να αναφέρει ότι «θα πρέπει να καταρριφθεί ο μύθος που θέλει τα τόσο δημοφιλή νησιά να είναι κατάμεστα από κόσμο τις περιόδους αιχμής. Όπως αποδεικνύουν οι αριθμοί αφίξεων των τελευταίων ετών, ειδικά στη Σαντορίνη παρατηρείται μια σταθερή ροή επισκεπτών καθ’όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού, «αποσυμφορίζοντας» τους παραδοσιακά επιβαρυμένους μήνες, Ιούλιο και Αύγουστο».
Διαβάστε περισσότερα στο Powergame.gr