Από σήµερα οι αιτήσεις για καταπατηµένα του Δηµοσίου: Εξαγορά 90.000 ακινήτων µε ευνοϊκούς όρους - Οι πρώτοι 20 νοµοί και η διαδικασία
Οι προθεσμίες
Βασική προϋπόθεση του δικαιώµατος υποβολής αίτησης εξαγοράς είναι η αδιάλειπτη κατοχή του δηµόσιου ακινήτου επί 30 τουλάχιστον χρόνια µε τίτλο, 40 χρόνια χωρίς τίτλο
Αιτήσεις για την εξαγορά 90.000 καταπατηµένων εκτάσεων του ∆ηµοσίου µε ευνοϊκούς όρους µπορούν να υποβάλουν από σήµερα χιλιάδες δικαιούχοι µπαίνοντας στην ηλεκτρονική πλατφόρµα που έχει ανοίξει το Υπουργείο Οικονοµικών.
Οι πρώτοι που έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν αίτηση είναι όσοι έχουν ακίνητα για τουλάχιστον 30 χρόνια στις Περιφερειακές Ενότητες Αιτωλοακαρνανίας, Αρκαδίας, Έβρου, Εύβοιας, Ηρακλείου, Ιωαννίνων, Καρδίτσας, Κέρκυρας, Λάρισας, Λασιθίου, Λέσβου, Μαγνησίας, Ξάνθης, Πιερίας, Ρεθύµνου, Σάµου, Τρικάλων, Φθιώτιδας, Χανίων και Χίου.
*Διαβάστε ακόμα: Kαταπατημένα του Δημοσίου με έκπτωση έως και 80% - Από το φθινόπωρο οι αιτήσεις - Σε 60 δόσεις και από 100 ευρώ τον μήνα η εξόφληση
Το τίµηµα εξαγοράς εξοφλείται είτε εφάπαξ είτε τµηµατικά σε 60 ισόποσες άτοκες µηνιαίες δόσεις, µε τις εκπτώσεις να φθάνουν ακόµη και το 80% της αντικειµενικής αξίας (ανάλογα µε την προσωπική και οικογενειακή κατάσταση του αιτούντος).
Βασική προϋπόθεση του δικαιώµατος υποβολής αίτησης εξαγοράς είναι η αδιάλειπτη κατοχή του δηµόσιου ακινήτου επί 30 τουλάχιστον χρόνια µε τίτλο, 40 χρόνια χωρίς τίτλο (εφόσον ο αιτών χρησιµοποιεί το ακίνητο ως την κύρια κατοικία του ή ως βοηθητικό χώρο αυτής ή για να ασκεί τουριστική, βιοτεχνική, βιοµηχανική, εµπορική ή αγροτική δραστηριότητα) και να δηλώνεται το ακίνητο στο έντυπο Ε9 τουλάχιστον τα τελευταία 5 χρόνια πριν από την υποβολή της αίτησης, προκειµένου να είναι σαφές ότι οι αιτούντες θεωρούσαν πως το ακίνητο είναι δικό τους. Σύµφωνα µε τον νόµο που έχει ψηφιστεί, αίτηση µπορεί να υποβληθεί και για ακίνητα που δεν έχουν κτίσµα και συνεπώς δεν υπάρχει υποχρέωση προσκόµισης αεροφωτογραφιών.
1. Η είσοδος των αιτούντων (φυσικώννοµικών προσώπων) στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://aeda.apps.gov.gr. µε κωδικούς TAXIS.
2. Υποβολή αίτησης µε τριπλό έλεγχο:
3. Στην αίτηση εξαγοράς αναγράφονται το ονοµατεπώνυµο, ο ΑΦΜ, ο αριθµός τηλεφώνου, η ταχυδροµική διεύθυνση, η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδροµείου του αιτούντος, καθώς και το προς εξαγορά δηµόσιο ακίνητο. Εάν η αίτηση υποβάλλεται για λογαριασµό νοµικού προσώπου, συµπληρώνονται τα αντίστοιχα στοιχεία του νοµίµου εκπροσώπου του.
4. ∆ηµιουργία ψηφιακού φακέλου που περιλαµβάνει τα εξής:
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή
Οι πρώτοι που έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν αίτηση είναι όσοι έχουν ακίνητα για τουλάχιστον 30 χρόνια στις Περιφερειακές Ενότητες Αιτωλοακαρνανίας, Αρκαδίας, Έβρου, Εύβοιας, Ηρακλείου, Ιωαννίνων, Καρδίτσας, Κέρκυρας, Λάρισας, Λασιθίου, Λέσβου, Μαγνησίας, Ξάνθης, Πιερίας, Ρεθύµνου, Σάµου, Τρικάλων, Φθιώτιδας, Χανίων και Χίου.
*Διαβάστε ακόμα: Kαταπατημένα του Δημοσίου με έκπτωση έως και 80% - Από το φθινόπωρο οι αιτήσεις - Σε 60 δόσεις και από 100 ευρώ τον μήνα η εξόφληση
Αιτήσεις για καταπατηµένα του ∆ηµοσίου: Οι προθεσμίες και η τριακονταετία
Οι ενδιαφερόµενοι έχουν έναν χρόνο περιθώριο, έως τις 30 Σεπτεµβρίου 2025, για να συγκεντρώσουν τα δεκάδες δικαιολογητικά και πιστοποιητικά, προκειµένου να αποκτήσουν οριστικούς τίτλους κυριότητας. Από τις 31 Οκτωβρίου 2024 η πλατφόρµα θα είναι διαθέσιµη για τις υπόλοιπες Περιφέρειες της χώρας, µε την αντίστοιχη προθεσµία για τους ιδιώτες να εκπνέει στις 31 Οκτωβρίου 2025.
Για την υποβολή της αίτησης, οι δικαιούχοι θα πρέπει να καταβάλουν παράβολο 300 ευρώ, που συµψηφίζεται µε το τίµηµα εξαγοράς ή επιστρέφεται, εφόσον η αίτηση απορριφθεί. Μετά την υποβολή της αίτησης και στην περίπτωση που εγκριθεί από την αρµόδια επιτροπή εντός 5 ηµερών, εκδίδεται πιστοποιητικό αποδοχής, το οποίο κοινοποιείται στον αιτούντα και περιλαµβάνει την περιγραφή του ακινήτου (εµβαδόν και όρια), τα στοιχεία του αιτούντος, το τίµηµα εξαγοράς, καθώς και το ποσό της εφάπαξ και τµηµατικής καταβολής.Το τίµηµα εξαγοράς εξοφλείται είτε εφάπαξ είτε τµηµατικά σε 60 ισόποσες άτοκες µηνιαίες δόσεις, µε τις εκπτώσεις να φθάνουν ακόµη και το 80% της αντικειµενικής αξίας (ανάλογα µε την προσωπική και οικογενειακή κατάσταση του αιτούντος).
Βασική προϋπόθεση του δικαιώµατος υποβολής αίτησης εξαγοράς είναι η αδιάλειπτη κατοχή του δηµόσιου ακινήτου επί 30 τουλάχιστον χρόνια µε τίτλο, 40 χρόνια χωρίς τίτλο (εφόσον ο αιτών χρησιµοποιεί το ακίνητο ως την κύρια κατοικία του ή ως βοηθητικό χώρο αυτής ή για να ασκεί τουριστική, βιοτεχνική, βιοµηχανική, εµπορική ή αγροτική δραστηριότητα) και να δηλώνεται το ακίνητο στο έντυπο Ε9 τουλάχιστον τα τελευταία 5 χρόνια πριν από την υποβολή της αίτησης, προκειµένου να είναι σαφές ότι οι αιτούντες θεωρούσαν πως το ακίνητο είναι δικό τους. Σύµφωνα µε τον νόµο που έχει ψηφιστεί, αίτηση µπορεί να υποβληθεί και για ακίνητα που δεν έχουν κτίσµα και συνεπώς δεν υπάρχει υποχρέωση προσκόµισης αεροφωτογραφιών.
Η διαδικασία
Αναλυτικότερα, τα βήµατα για την εξαγορά των καταπατηµένων εκτάσεων είναι τα εξής:1. Η είσοδος των αιτούντων (φυσικώννοµικών προσώπων) στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://aeda.apps.gov.gr. µε κωδικούς TAXIS.
2. Υποβολή αίτησης µε τριπλό έλεγχο:
- πληρότητας φακέλου (από τη ∆ιεύθυνση ∆ηµόσιας Περιουσίας),
- ουσιαστικού περιεχοµένου του φακέλου (από την αρµόδια Κτηµατική Υπηρεσία) και
- συνδροµής των προϋποθέσεων του ν. 5024/2023, για εξαγορά δηµόσιας γης.
3. Στην αίτηση εξαγοράς αναγράφονται το ονοµατεπώνυµο, ο ΑΦΜ, ο αριθµός τηλεφώνου, η ταχυδροµική διεύθυνση, η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδροµείου του αιτούντος, καθώς και το προς εξαγορά δηµόσιο ακίνητο. Εάν η αίτηση υποβάλλεται για λογαριασµό νοµικού προσώπου, συµπληρώνονται τα αντίστοιχα στοιχεία του νοµίµου εκπροσώπου του.
4. ∆ηµιουργία ψηφιακού φακέλου που περιλαµβάνει τα εξής:
- Στοιχεία του δηµόσιου ακινήτου (τύπος, χωρική αρµοδιότητα, ΟΤΑ κ.ά.).
- Χαρακτηριστικά του ακινήτου (εάν είναι εντός σχεδίου, εάν είναι σε παραµεθόριο περιοχή, εάν υφίσταται δασική έκταση >20%, η ύπαρξη τυχόν κτίσµατος/αυθαίρετης κατασκευής ή νοµιµοποίησης, εάν εµπίπτει σε περιοχή Natura/Ramsar/υδροβιότοπο) το είδος της έκτασης, η προς εξαγορά έκταση, το εµβαδόν κτίσµατος.
- Στοιχεία οικοδοµικής άδειας (αριθµός και ηµεροµηνία ανέγερσης κτίσµατος).
- Στοιχεία που αφορούν την κατοχή ακινήτου (τίτλοι και αποδεικτικά έγγραφα, πράξη διοικητικού προσδιορισµού φόρου για τα τελευταία πέντε έτη που προηγούνται της υποβολής της αίτησης του ΕΝΦΙΑ, δήλωση του ακινήτου στο έντυπο Ε9 για τα 5 τουλάχιστον έτη που προηγούνται της υποβολής της αίτησης εξαγοράς.
- Στοιχεία που αφορούν εξαιρέσεις και εκπτώσεις για την εξαγορά.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή