Εκτός από τα 3,27 δισ. ευρώ που θα εισπράξει εντός των ημερών το Δημόσιο από τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, τελικά θα έχει πρόσθετα έσοδα άνω του ενός δισ. ευρώ στην 25ετία, επειδή αυξάνεται το ποσοστό επί του ετήσιου κύκλου εργασιών του οδικού άξονα που θα μπαίνει στα ταμεία του.

Στο πλαίσιο του τελικού οικονομικού κλεισίματος που γίνεται αυτές τις ημέρες, προκειμένου να καταβληθεί το εφάπαξ τίμημα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποδέχθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, να καρπωθεί το Δημόσιο το σύνολο της επιτοκιακής διαφοράς που προκύπτει, επειδή έχουν μεσολαβήσει κάποια χρόνια από την ώρα που ξεκίνησε ο διαγωνισμός μέχρι την υπογραφή της σύμβασης.

Η νέα σύμβαση παραχώρησης προβλέπει πως το Δημόσιο, πέρα από το αρχικό τίμημα των 3,27 δισ. ευρώ, θα λαμβάνει και το 7,5% των ετήσιων εσόδων της Αττικής Οδού. Επειδή το Δημόσιο θα λάβει το σύνολο του επιτοκιακού οφέλους, το συγκεκριμένο ποσοστό θα αυξηθεί σημαντικά και μπορεί να προσεγγίσει και το 9,5% των ετήσιων εσόδων, ποσοστό που μεταφράζεται σε πρόσθετο όφελος για το κρατικό ταμείο, που κινείται κοντά στο ένα δισ. για τα 25 χρόνια της σύμβασης παραχώρησης.

Αττική Οδός: O οδικός άξονας να παραδοθεί στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ την προσεχή Κυριακή 6 Οκτωβρίου

Η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού υπεγράφη πριν από λίγες εβδομάδες και απόψε (Πέμπτη) αναμένεται να εγκριθεί από τη Βουλή. Αυτές τις ημέρες βρίσκεται σε εξέλιξη ένας αγώνας ταχύτητας από πλευράς του νέου παραχωρησιούχου και του υφισταμένου (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ) και του υπουργείου Υποδομών, προκειμένου ο οδικός άξονας να παραδοθεί στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ την προσεχή Κυριακή 6 Οκτωβρίου, δηλαδή αμέσως μετά τη λήξη της σημερινής σύμβασης παραχώρησης.

Από την πρώτη ημέρα εφαρμογής της νέας σύμβασης, τα διόδια στον οδικό άξονα θα μειωθούν σε 2,5 ευρώ ανά διέλευση, από 2,8 ευρώ σήμερα. Μετά τη λήξη της πρώτης πενταετίας, ο νέος παραχωρησιούχος έχει τη δυνατότητα να επιβάλει αυξημένα διόδια για κάποιες ώρες της ημέρας, αρκεί ο μέσος όρος του 24ώρου να είναι πάλι 2,5 ευρώ. Μπορεί επίσης να επιβάλει διαφοροποιημένα διόδια στα φορτηγά, ανάλογα με την περιβαλλοντική επιβάρυνση, όπως προβλέπουν οι κοινοτικές οδηγίες.

Η μέση ημερήσια κίνηση κατά το τέλος του 2022 είχε ήδη ξεπεράσει τα προ πανδημίας επίπεδα, με τον αυτοκινητόδρομο να σημειώνει μια μέση ετήσια αύξηση κυκλοφορίας της τάξης του 4% τα τελευταία 10 χρόνια, ενώ πλέον η μέση ημερήσια κυκλοφορία κινείται στα 270.000 οχήματα.

Η Αττική Οδός είναι ο μεγαλύτερος σε έσοδα και κέρδη αυτοκινητόδρομος της χώρας, αφού διασχίζει την πολυπληθέστερη περιφέρειά της. Κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990. Έχει μήκος 70 χιλιόμετρα και αποτελεί τον περιφερειακό δακτύλιο της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τη ραχοκοκαλιά του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής, όπου κατοικούν περισσότεροι από 5 εκατ. άνθρωποι. Επίσης, αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας, ενώ συνδέει οδικά και το αεροδρόμιο της Αθήνας με το κέντρο της πόλης.

Η διοίκηση του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ανακοινώσει πως η χρηματοδότηση του έργου αναμένεται να προέλθει από έναν συνδυασμό ιδίων κεφαλαίων και τραπεζικού δανεισμού, όπως έχει προβλεφθεί και στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας. Ως αποκλειστικός χρηματοοικονομικός σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ για τη συναλλαγή ενήργησε η Mediobanca S.p.A., ενώ η χρηματοδοτική υποστήριξη προήλθε από τις ελληνικές τράπεζες (Τράπεζα Πειραιώς, Εθνική Τράπεζα, Eurobank και Alpha Bank).