Πράσινο φως άναψε η Βουλή στη νέα σύµβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού από τον Όµιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο οποίος αναλαµβάνει τον οδικό άξονα για τα επόµενα 25 χρόνια έναντι τιµήµατος-ρεκόρ ύψους 3,27 δισεκατοµµυρίων ευρώ, το οποίο θα αξιοποιηθεί για τη µείωση του δηµόσιου χρέους. Στην πραγµατικότητα τα έσοδα του ∆ηµοσίου από την 25ετή παραχώρηση θα είναι τουλάχιστον κατά 1 δισ. ευρώ υψηλότερα, καθώς -όπως αποκάλυψε χθες το powergame.gr- αυξάνεται το ποσοστό επί του ετήσιου κύκλου εργασιών του οδικού άξονα που θα µπαίνει στα κρατικά ταµεία.

Σύµφωνα µε τις πληροφορίες του powergame.gr, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποδέχθηκε να καρπωθεί το ∆ηµόσιο το σύνολο της επιτοκιακής διαφοράς που προκύπτει, επειδή έχουν µεσολαβήσει κάποια χρόνια από τότε που ξεκίνησε ο διαγωνισµός µέχρι την υπογραφή της σύµβασης.

Στο πλαίσιο αυτό, η νέα σύµβαση παραχώρησης προβλέπει ότι το ∆ηµόσιο, πέρα από το αρχικό τίµηµα των 3,27 δισ. ευρώ, θα λαµβάνει και το 7,5% των ετήσιων εσόδων της Αττικής Οδού. Επειδή το ∆ηµόσιο θα λάβει το σύνολο του επιτοκιακού οφέλους, το συγκεκριµένο ποσοστό θα αυξηθεί σηµαντικά και µπορεί να προσεγγίσει και το 9,5% των ετήσιων εσόδων, ποσοστό που µεταφράζεται σε πρόσθετο όφελος για το κρατικό ταµείο, που κινείται κοντά στο ένα δισ. ευρώ για τα 25 χρόνια της σύµβασης παραχώρησης.

*Διαβάστε ακόμα: Αττική Οδός: Φθηνότερα τα διόδια από την Κυριακή 6 Οκτωβρίου - Τι ισχύει για τα e-Pass


Η σύµβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού υπεγράφη πριν από λίγες εβδοµάδες και χθες εγκρίθηκε από τη Βουλή. Σύµφωνα µε το ρεπορτάζ του Φώτη Κόλλια, αυτές τις ηµέρες βρίσκεται σε εξέλιξη αγώνας ταχύτητας από πλευράς του νέου παραχωρησιούχου και του υφισταµένου (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις-ΑΒΑΞ) και του υπουργείου Υποδοµών προκειµένου ο οδικός άξονας να παραδοθεί στον Όµιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ την προσεχή Κυριακή 6 Οκτωβρίου, δηλαδή αµέσως µετά τη λήξη της σηµερινής σύµβασης παραχώρησης.

Η διοίκηση του Οµίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ανακοινώσει πως η χρηµατοδότηση του έργου αναµένεται να προέλθει από έναν συνδυασµό ιδίων κεφαλαίων και τραπεζικού δανεισµού, όπως έχει προβλεφθεί και στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας. Από την πρώτη µέρα εφαρµογής της νέας σύµβασης τα διόδια στον οδικό άξονα θα µειωθούν σε 2,5 ευρώ ανά διέλευση από 2,8 ευρώ σήµερα. Μετά τη λήξη της πρώτης πενταετίας ο νέος παραχωρησιούχος έχει τη δυνατότητα να επιβάλει αυξηµένα διόδια για κάποιες ώρες της ηµέρας, αρκεί ο µέσος όρος του εικοσιτετραώρου να είναι πάλι 2,5 ευρώ. Μπορεί επίσης να επιβάλει διαφοροποιηµένα διόδια στα φορτηγά, ανάλογα µε την περιβαλλοντική επιβάρυνση, όπως προβλέπουν οι κοινοτικές οδηγίες.

Η µέση ηµερήσια κίνηση κατά το τέλος του 2022 είχε ήδη ξεπεράσει τα προ πανδηµίας επίπεδα, µε τον αυτοκινητόδροµο να σηµειώνει µια µέση ετήσια αύξηση κυκλοφορίας της τάξης του 4% τα τελευταία 10 χρόνια, ενώ πλέον η µέση ηµερήσια κυκλοφορία κινείται στα 270.000 οχήµατα. Η Αττική Οδός είναι ο µεγαλύτερος σε έσοδα και κέρδη αυτοκινητόδροµος της χώρας, αφού διασχίζει την πολυπληθέστερη Περιφέρειά της. Κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 και έχει µήκος 70 χιλιόµετρα, ενώ αποτελεί τον περιφερειακό δακτύλιο της ευρύτερης µητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τη ραχοκοκαλιά του οδικού δικτύου του Νοµού Αττικής.