Σε διάλογο µε τους κοινωνικούς εταίρους θα προχωρήσει άµεσα η υπουργός Εργασίας για τη βελτίωση των προτάσεων της επιτροπής για τον µαθηµατικό τύπο που θα ισχύσει στον καθορισµό των αυξήσεων στον κατώτατο µισθό από το 2028. Η απόφαση της κυβέρνησης για µετακύληση του δείκτη αυξήσεων µετά από τρία χρόνια σχετίζεται µε την κυβερνητική δέσµευση αφενός διασύνδεσης του κατώτατου µισθού δηµόσιου και ιδιωτικού τοµέα και αφετέρου µε την κυβερνητική δέσµευση για αύξηση του κατώτατου στα 950 ευρώ το 2027 και στα 1.500 ευρώ µεικτά για τον µέσο µισθό.

Το Πόρισμα

Η Νίκη Κεραµέως απέστειλε χθες το πόρισµα της επιτροπής για την ενσωµάτωση της κοινοτικής οδηγίας σχετικά µε την επάρκεια των κατώτατων µισθών στην ΕΕ, που έγινε υπό την επίβλεψη της καθηγήτριας Πατρίνας Παπαρρηγοπούλου. Στο πόρισµα προτείνεται η χρήση µαθηµατικού τύπου ως πιο αντικειµενικού τρόπου υπολογισµού του κατώτατου µισθού, σύµφωνα µε το παράδειγµα του γαλλικού συστήµατος καθώς και άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Σύµφωνα µε αυτό, ο καθορισµός και η αναπροσαρµογή του νοµοθετηµένου κατώτατου µισθού και ηµεροµισθίου γίνεται αυτόµατα, µε βάση συντελεστή που προκύπτει από το άθροισµα:

  • του ετήσιου ποσοστού µεταβολής του δείκτη τιµών καταναλωτή µεταξύ της 1ης Ιουλίου του προηγούµενου έτους και της 30ής Ιουνίου του τρέχοντος για το χαµηλότερο 20% της εισοδηµατικής κατανοµής των νοικοκυριών,
  • του ηµίσεος του ετήσιου ποσοστού µεταβολής της αγοραστικής δύναµης του Γενικού ∆είκτη Μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο. ∆ηλαδή η επιτροπή προτείνει η αυτόµατη αναπροσαρµογή του κατώτατου µισθού να λαµβάνει υπ’ όψιν και τον πληθωρισµό και την αύξηση της παραγωγικότητας της οικονοµίας.
Ο µηχανισµός αυτός θα διατηρεί ακέραια την αγοραστική δύναµη των νοικοκυριών µε χαµηλό εισόδηµα και θα επιτρέπει στους αµειβόµενους µε κατώτατο µισθό να επωφελούνται από την αύξηση της παραγωγικότητας και των πραγµατικών µισθών στην οικονοµία. Η εφαρµογή του προτεινόµενου µαθηµατικού τύπου µπορεί να εκκινήσει το 2027, µετά την ενσωµάτωση της σχετικής οδηγίας στο εθνικό δίκαιο και την προετοιµασία από την ΕΛΣΤΑΤ των απαραίτητων δεικτών υπολογισµού.

Επισηµαίνεται ότι ο κατώτατος µισθός που θα διαµορφώνεται µέσω αυτού του συστήµατος δεν επιτρέπεται να µειωθεί, διασφαλίζοντας έτσι το γενικό επίπεδο προστασίας των εργαζοµένων. Στα πλεονεκτήµατά του συµπεριλαµβάνονται:

  • Η προβλεψιµότητα ως προς τη µελλοντική πορεία του κατώτατου µισθού.
  • Η προστασία από την απόκλιση σε σχέση µε τις δυνατότητες της πραγµατικής οικονοµίας.
  • Η προστασία της αγοραστικής δύναµης του χαµηλότερου 20% της εισοδηµατικής κατανοµής των νοικοκυριών.
  • Η δικαιότερη κατανοµή των µισθών.

∆είκτης Μεταβολής

Ο ∆είκτης Μεταβολής Μισθών στον ιδιωτικό τοµέα θα χρησιµοποιείται και για τον καθορισµό της αύξησης των εισφορών στους ελεύθερους επαγγελµατίες και αυτοαπασχολούµενους, προκειµένου να µην αυξάνονται µε µεγαλύτερο ποσοστό απ’ ό,τι σήµερα, που υπολογίζονται µε βάση τον ∆είκτη Τιµών Καταναλωτή.

Ουσιαστικά, οι εισφορές των µη µισθωτών, αντί να αυξάνονται κάθε χρόνο κατά το ποσοστό αύξησης του πληθωρισµού του προηγούµενου έτους, θα συνδεθούν µε τις αυξήσεις των µισθών του προηγούµενου έτους. Ωστόσο, για να αποφευχθεί η υπερβολική αύξηση των εισφορών βάσει του Γενικού ∆είκτη, θα λαµβάνεται υπόψη µόνο ο ∆είκτης Μισθών στον ιδιωτικό τοµέα.

Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή