Σχέδιο για τη βελτίωση των µισθών σε 500.000 εργαζόµενους που εργάζονται µε διάφορες ελαστικές µορφές απασχόλησης, ταυτόχρονα µε δικλίδα ασφαλείας για προστασία στον κατώτατο, ακόµα και αν οι δείκτες της οικονοµίας της χώρας κινούνται αρνητικά, περιλαµβάνει το πόρισµα της αρµόδιας επιτροπής του υπουργείου Εργασίας για επαρκείς κατώτατους µισθούς, που θα τεθεί σε εφαρµογή από το 2028.

Σύµφωνα µε το πόρισµα, η αυτόµατη αναπροσαρµογή των µισθών που προκύπτει από τον µαθηµατικό τύπο περιλαµβάνει δικλίδα ασφαλείας αν ο συντελεστής αυτός οδηγεί σε µείωση του κατώτατου µισθού ή του νοµοθετηµένου κατώτατου ηµεροµισθίου λόγω αρνητικών δεδοµένων στην οικονοµία. Σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει µείωση, αλλά δεν γίνεται αναπροσαρµογή. Προβλέπεται επίσης η δυνατότητα να µη γίνει αυτόµατη αναπροσαρµογή του νοµοθετηµένου κατώτατου µισθού και του νοµοθετηµένου κατώτατου ηµεροµισθίου, σε περίπτωση που η οικονοµία βρίσκεται σε σηµαντική ύφεση ή και υπάρχει σηµαντική απόκλιση του πληθωρισµού από τον στόχο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας ή και υπάρχει σηµαντική ανισορροπία στο ισοζύγιο εξωτερικών συναλλαγών κ.λπ.

*Διαβάστε ακόμα: Νίκη Κεραμέως: Μαθηματικός τύπος θα προβλέπει την αύξηση του κατώτατου μισθού από το 2028 - Δεν θα μπορεί να υπάρξει μείωση


Ταυτόχρονα, βάζει στο κάδρο την προστασία εργαζοµένων µε µη τυπικές σχέσεις απασχόλησης στον ιδιωτικό και τον δηµόσιο τοµέα, όπως είναι οι οικιακοί εργαζόµενοι, οι κατά παραγγελία εργαζόµενοι, οι εργαζόµενοι διαλείπουσας απασχόλησης, οι εργαζόµενοι µε δελτίο παροχής, οι εργαζόµενοι σε πλατφόρµες και όλες τις άτυπες µορφές απασχόλησης, καθώς και οι αδήλωτοι εργαζόµενοι. Οι ψευδο-αυτοαπασχολούµενοι, όπως τους ονοµάζει, εµπίπτουν επίσης στο πεδίο εφαρµογής της οδηγίας, εάν διαπιστωθεί η ύπαρξη σχέσης εργασίας µε βάση τις πραγµατικές συνθήκες εκτέλεσης της εργασίας και όχι σύµφωνα µε τον νοµικό χαρακτηρισµό τον οποίο τα ίδια τα µέρη προσδίδουν στη µεταξύ τους σχέση, όπως άλλωστε παγίως δέχεται όχι µόνο η νοµολογία των ελληνικών δικαστηρίων.

Για παράδειγµα, σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις εργάζονται χωρίς σύµβαση και οι εργοδότες τούς αµείβουν µε απόκλιση 300-400 ευρώ κάτω από τον κατώτατο µισθό (830 ευρώ). Αντιθέτως, οι γνήσια αυτοαπασχολούµενοι που παρέχουν υπηρεσίες µε σύµβαση έργου ή παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών δεν εµπίπτουν στο πεδίο εφαρµογής της οδηγίας και άρα και του παρόντος νόµου, διότι δεν πληρούν τα εν λόγω κριτήρια. Το καθοριστικό κριτήριο για τον χαρακτηρισµό κάποιου ως εργαζοµένου είναι η φύση της δραστηριότητας που ασκείται και όχι η νοµική φύση της σχέσης εργασίας ή η ένταση της δέσµευσης του εργαζοµένου. Το ίδιο ισχύει και για τους οικιακούς εργαζόµενους, περιλαµβανοµένων των οικόσιτων, οι οποίοι θεωρούνται εργαζόµενοι τόσο κατά το ελληνικό ∆ίκαιο (µισθωτοί) όσο και κατά το ενωσιακό ∆ίκαιο και άρα εµπίπτουν στις ρυθµίσεις της οδηγίας.


Ποιους αφορά

Οι διατάξεις εφαρµόζονται στους εργαζόµενους στον ιδιωτικό τοµέα και τους απασχολούµενους σε φορείς του δηµοσίου τοµέα που δεν έχουν ταξινοµηθεί ως φορείς της γενικής κυβέρνησης, µε οποιαδήποτε σύµβαση ή σχέση εργασίας ή µορφή απασχόλησης και ανεξάρτητα από τη φύση των παρεχόµενων υπηρεσιών.

Σύµφωνα µε το πόρισµα, ο καθορισµός και η αναπροσαρµογή του νοµοθετηµένου κατώτατου µισθού και ηµεροµισθίου γίνονται αυτόµατα, µε βάση συντελεστή που προκύπτει από το άθροισµα:
  • του ετήσιου ποσοστού µεταβολής του δείκτη τιµών καταναλωτή µεταξύ της 1ης Ιουλίου του προηγούµενου έτους και της 30ής Ιουνίου του τρέχοντος για το χαµηλότερο 20% της εισοδηµατικής κατανοµής των νοικοκυριών,
  • του ηµίσεος του ετήσιου ποσοστού µεταβολής της αγοραστικής δύναµης του γενικού δείκτη µισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο. ∆ηλαδή, η ε πιτροπή προτείνει η αυτόµατη αναπροσαρµογή του κατώτατου µισθού να λαµβάνει υπ’ όψιν και τον πληθωρισµό και την αύξηση της παραγωγικότητας της οικονοµίας.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή