Ενόψει της Παγκόσµιας Ηµέρας ∆ιατροφής ο Έλληνας καταναλωτής «γιορτάζει» µε µεγάλες αλλαγές στην καθηµερινή ρουτίνα του οικογενειακού τραπεζιού.

Σύµφωνα µε την έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεµπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, το 2023 ήταν µία χρονιά κατά την οποία οι πολίτες µείωσαν «αξιοσηµείωτα» την κατανάλωση πρωτεϊνών, γαλακτοκοµικών, ελαιόλαδου και φρέσκων φρούτων, πλήρωσαν όµως περισσότερα χρήµατα για αυτά τα προϊόντα.

Ξοδεύουν περισσότερα, αγοράζουν λιγότερα οι καταναλωτές 

Και αποτελεί το ορόσηµο µιας δύσκολης δεκαπενταετίας, στην οποία αποτυπώνεται η ραγδαία αλλαγή του τρόπου µε τον οποίο συντηρείται ένα νοικοκυριό, αφού από το 2009 -τελευταίο έτος πριν από τις αλλεπάλληλες κρίσεις, οικονοµική, υγειονοµική και ενεργειακήµειώθηκε ο όγκος αγορών κάθε οικογένειας, αυξήθηκαν όµως οι δαπάνες για τα βασικά αγαθά: η δαπάνη κατά κεφαλήν σε είδη παντοπωλείου διαµορφώθηκε το 2023 στα 2.144 ευρώ, αυξηµένη κατά 3,37% σε σχέση µε το 2022 και κατά 10,69% σε σχέση µε το 2009. Και όλα αυτά την ώρα που καλείται να ανταποκριθεί και σε άλλες καθηµερινές ανάγκες που είναι επίσης πιο δαπανηρές.

Έτσι, έπειτα από 15 χρόνια δυσκολιών και αιµατηρής οικονοµίας ο Έλληνας εργαζόµενος κατέληξε πέρσι να πληρώνει για τις δαπάνες της διατροφής, του παντοπωλείου, της εστίασης, του ηλεκτρισµού και των υγρών καυσίµων το 44,61% των συνολικών δαπανών το 2023 (έναντι 37,9% το 2009). Με βάση τα στοιχεία αυτά εκτιµάται ότι η συνολική δαπάνη των Ελλήνων για είδη παντοπωλείου το 2023 ανέρχεται σε 21,6 δισ. ευρώ (έναντι 22,1 δισ. ευρώ το 2009). Πιο συγκεκριµένα, το 2023 και σε σχέση µε το 2022 ο Έλληνας καταναλωτής πλήρωσε 10% περισσότερο για 6% λιγότερο ψωµί.

pinakas-proionta

Αντίστοιχα, πλήρωσε 64% περισσότερο για λιγότερο κρέας (µείωση κατανάλωσης 16%), ήπιε λιγότερο γάλα κατά 42% και έφαγε λιγότερο τυρί και αυγά, έδωσε όµως 15% περισσότερα χρήµατα για αυτά τα προϊόντα, µείωσε το λάδι κατά 5 λίτρα (35% µειωµένη κατανάλωση), αλλά αύξησε τη δαπάνη για το πολύτιµο υγρό κατά 28%.

Ανάλογη είναι η εικόνα και στα γαλακτοκοµικά, µε το πλήρες γάλα να παρουσιάζει µείωση κόστους σε αντίθεση µε το γάλα µε χαµηλά λιπαρά, τα αυγά και τα τυροκοµικά, η δαπάνη των οποίων αυξήθηκε πάνω από 15%, ενώ η κατανάλωσή τους µειώθηκε κατά 42% µε εξαίρεση το γάλα µε χαµηλά λιπαρά και τα αυγά, ο καταναλωτής έφαγε λιγότερα φρούτα και λαχανικά και ήπιε λιγότερο καφέ, αύξησε όµως τις δαπάνες του για αυτά τα προϊόντα κατά 14%-15%.


*Δημοσιεύτηκε στην «Απογευματινή»