Τέλη κυκλοφορίας: Αμετάβλητα αλλά µε κλιµακωτά πρόστιµα - Σε εφαρµογή αναλογικές ποινές από το 2025 - Από 15 Νοεµβρίου η πληρωµή
Το χρονοδιάγραμμα
Τι προβλέπει ο σχεδιασμός του υπουργείου Οικονομικών
Αλλαγές στα πρόστιµα αλλά όχι στα τέλη κυκλοφορίας προβλέπει ο σχεδιασµός του υπουργείου Οικονοµικών για το 2025. Από το νέο έτος µπαίνει σε εφαρµογή το νέο ποινολόγιο για όσους δεν πληρώνουν εµπρόθεσµα τα τέλη κυκλοφορίας, δίνοντας τέλος στις παρατάσεις.
Με το νέο σύστηµα τα πρόστιµα θα κλιµακώνονται ανάλογα µε τον χρόνο καθυστέρησης της εξόφλησης. Όσο νωρίτερα µετά τη λήξη της προθεσµίας γίνει η εξόφληση τόσο µικρότερο θα είναι το αυτοτελές πρόστιµο που θα επιβαρύνει τους παραβάτες. Σε κάθε περίπτωση, το πρόστιµο δεν µπορεί να υπολείπεται των 30 ευρώ.
Αναλυτικότερα, από το 2025 τα πρόστιµα θα κλιµακώνονται ως εξής:
- 25% επί του τέλους αν καταβληθεί εντός του Ιανουαρίου.
- 50% επί του τέλους αν καταβληθεί τον Φεβρουάριο.
- 100% αν καταβληθεί από 1ης Μαρτίου και έπειτα. Με το νέο πλαίσιο, οι ποινές καθίστανται δικαιότερες και αναλογικότερες, ενώ διασφαλίζεται ο στόχος για εισπράξεις 1,2 δισ. ευρώ από την επιβολή των τελών κυκλοφορίας. Για παράδειγµα:
- Για τέλη κυκλοφορίας ύψους 240 ευρώ, αν πληρωθούν µε έναν µήνα καθυστέρηση, τότε το πρόστιµο θα είναι 60 ευρώ και το συνολικό ποσό 300 ευρώ.
- Για δύο µήνες καθυστέρησης το πρόστιµο ανέρχεται στα 120 ευρώ και το συνολικό ποσό στα 360 ευρώ.
- Από τον τρίτο µήνα και µετά το πρόστιµο εκπρόθεσµης πληρωµής εκτοξεύεται στα 240 ευρώ και η συνολική οφειλή στα 480 ευρώ. Σηµειώνεται ότι σήµερα επιβάλλεται οριζόντιο πρόστιµο ίσο µε το διπλάσιο της αξίας των ετήσιων τελών ανεξάρτητα από τη διάρκεια καθυστέρησης της πληρωµής, ακόµα και αν αυτή είναι µία ηµέρα µετά την εκπνοή της καταληκτικής ηµεροµηνίας.
Σύµφωνα µε το χρονοδιάγραµµα, τα τέλη κυκλοφορίας για το 2025 αναµένεται να εκδοθούν µέχρι το τέλος του µήνα, ενώ η πληρωµή τους θα ξεκινήσει να τρέχει από τις 15 Νοεµβρίου έως τις 31 ∆εκεµβρίου 2024. Σε ό,τι αφορά το ύψος των τελών, αυτά διατηρούνται «παγωµένα» στα περσινά επίπεδα µε αποτέλεσµα να µην προκύπτουν νέες επιβαρύνσεις για τους οδηγούς. Όσα αυτοκίνητα είχαν ταξινοµηθεί στην Ελλάδα µέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2010 πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας µε βάση τον κυβισµό τους. Όσα κυκλοφόρησαν µετά την 1η Νοεµβρίου 2010 πληρώνουν µε βάση τις εκποµπές CO2 που αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας, ενώ τα πιο «καθαρά» από αυτά απαλλάσσονται πλήρως - κάτω από 90 ή 122 g/km, αναλόγως της χρονολογίας.
Στα σχέδια του υπουργείου Οικονοµικών προβλέπεται να ενταχθεί εκ νέου η δυνατότητα για την πληρωµή τελών κυκλοφορίας µε τον µήνα, οπότε ένας ιδιοκτήτης οχήµατος που θα προχωρήσει σε άρση ακινησίας µετά τον Απρίλιο του 2025 δεν θα πληρώσει το ποσό για όλο το έτος αλλά για τους µήνες που αποµένουν. Για παράδειγµα, αν ένας ιδιοκτήτης αυτοκινήτου µε ετήσια τέλη κυκλοφορίας ύψους 300 ευρώ άρει την ακινησία του οχήµατός του για διάστηµα τεσσάρων µηνών, θα πληρώσει 100 ευρώ (4/12). Στο µεταξύ, από τον Ιανουάριο του 2025 κάνει ντεµπούτο το µέτρο της υποχρεωτικής ασφάλισης των οχηµάτων για φυσικές καταστροφές, που θα ανεβάσει τα κόστη στα ασφαλιστήρια συµβόλαια.
Σύµφωνα µε τη νέα ρύθµιση, όλα τα οχήµατα θα πρέπει να έχουν ασφαλιστεί για σεισµό, πυρκαγιά και για πληµµύρα, κάτι το οποίο µέχρι σήµερα δεν ήταν υποχρεωτικό. Το µέτρο θα ισχύει τόσο για τα ιδιωτικά επιβατικά αυτοκίνητα όσο και για τα επαγγελµατικά οχήµατα, φορτηγά, ταξί και λεωφορεία. Οι τιµές θα κυµαίνονται ανάλογα µε την αξία του οχήµατος, τη γεωγραφική περιφέρεια και τον βαθµό επικινδυνότητας της περιοχής. Με την υποχρεωτική ασφάλιση θα αποζηµιώνονται άµεσα οι ιδιοκτήτες οχηµάτων που έχουν υποστεί ζηµιές από τέτοιου είδους καιρικά φαινόµενα, τα οποία λόγω της κλιµατικής αλλαγής αναµένεται να ενταθούν, ωστόσο αυτό δεν αντισταθµίζει τις νέες επιβαρύνσεις που θα γίνουν ορατές στην τσέπη.
Ταυτόχρονα, βρίσκονται σε εξέλιξη οι ηλεκτρονικές διασταυρώσεις από την ΑΑ∆Ε για τον εντοπισµό οχηµάτων που είναι ανασφάλιστα, χωρίς τέλη κυκλοφορίας και δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ. Οι διασταυρώσεις θα γίνουν µε τη νέα ψηφιακή εφαρµογή, στην οποία έχουν περάσει όλα τα αρχεία των οχηµάτων και µέσα σε µηδενικό χρόνο θα µπορούν να εντοπίζονται οι παραβάτες και να επιβάλλονται τα σχετικά πρόστιµα. Εκτιµάται ότι τουλάχιστον 500.000 οχήµατα κυκλοφορούν ελεύθερα σήµερα στους δρόµους χωρίς ασφάλεια αλλά και χωρίς ΚΤΕΟ.
Οι παραβάτες ανάλογα µε το είδος της παράβασης θα βρεθούν αντιµέτωποι µε τα εξής πρόστιµα:
- Από 250 έως και 1.000 ευρώ, αν τοόχηµα εντοπίζεται ανασφάλιστο. Συγκεκριµένα, ο νόµος προβλέπει πρόστιµο 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δηµόσιας χρήσης, 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήµατα κάθε φύσης και 250 ευρώ για τα δίκυκλα.
- Ισόποσα των τελών κυκλοφορίας (συν τα ετήσια τέλη) στην περίπτωση ανασφάλιστων οχηµάτων, αν διαπιστώνεται οφειλή τελών κυκλοφορίας ενός τουλάχιστον έτους.
- 400 ευρώ, αν το όχηµα δεν έχει υποβληθεί σε περιοδικό έλεγχο Κέντρου Τεχνικού Ελέγχου Οχηµάτων.
- Σε περίπτωση υποτροπής τα πρόστιµα διπλασιάζονται και αφαιρούνται η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες του οχήµατος. Επιστρέφονται µόνο µε την προσκόµιση του σχετικού συµβολαίου ασφάλισης ή του ισχύοντος δελτίου τεχνικού ελέγχου του οχήµατος ή της βεβαίωσης περί µη οφειλής των τελών κυκλοφορίας, κατά περίπτωση, και της απόδειξης καταβολής του προστίµου.
Ακόµα πιο αυστηρά είναι τα πρόστιµα για τα οχήµατα τα οποία έχουν δηλωθεί σε κατάσταση ακινησίας και συνεχίζουν να κυκλοφορούν. Για όχηµα για το οποίο έχει δηλωθεί ακινησία, αν εντοπιστεί στο πλαίσιο ελέγχων είτε διερχόµενο είτε σταθµευµένο σε διαφορετικό σηµείο από αυτό το οποίο έχει δηλωθεί στην ηλεκτρονική δήλωση ακινησίας, αίρεται αυτοδικαίως η ακινησία και επιβάλλεται από την ΑΑ∆Ε πέραν των τελών κυκλοφορίας και του προστίµου µη καταβολής αυτών και διοικητικό πρόστιµο 10.000 ευρώ.
Σε περίπτωση υποτροπής το διοικητικό πρόστιµο τριπλασιάζεται και φτάνει τις 30.000 ευρώ, ενώ µε απόφαση του αρµόδιου οργάνου αφαιρείται για τρία χρόνια το δίπλωµα οδήγησης του ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήµατος. Επισηµαίνεται ότι η ΑΑ∆Ε πραγµατοποίησε διασταύρωση για τον εντοπισµό ανασφάλιστων οχηµάτων τον Ιούνιο του 2017, µετά το πέρας της οποίας οι ασφαλίσεις οχηµάτων αυξήθηκαν κατά 510.000 σε σχέση µε τα προηγούµενα έτη, αγγίζοντας για πρώτη φορά το ιστορικό µέγεθος των 6.260.000 ασφαλισµένων οχηµάτων στη χώρα. Την πενταετία 2018-2022 η Τροχαία έριξε πρόστιµα πάνω από 21.600.000 ευρώ σε περισσότερους από 100.000 ιδιοκτήτες οχηµάτων.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή
Με το νέο σύστηµα τα πρόστιµα θα κλιµακώνονται ανάλογα µε τον χρόνο καθυστέρησης της εξόφλησης. Όσο νωρίτερα µετά τη λήξη της προθεσµίας γίνει η εξόφληση τόσο µικρότερο θα είναι το αυτοτελές πρόστιµο που θα επιβαρύνει τους παραβάτες. Σε κάθε περίπτωση, το πρόστιµο δεν µπορεί να υπολείπεται των 30 ευρώ.
Αναλυτικότερα, από το 2025 τα πρόστιµα θα κλιµακώνονται ως εξής:
- 25% επί του τέλους αν καταβληθεί εντός του Ιανουαρίου.
- 50% επί του τέλους αν καταβληθεί τον Φεβρουάριο.
- 100% αν καταβληθεί από 1ης Μαρτίου και έπειτα. Με το νέο πλαίσιο, οι ποινές καθίστανται δικαιότερες και αναλογικότερες, ενώ διασφαλίζεται ο στόχος για εισπράξεις 1,2 δισ. ευρώ από την επιβολή των τελών κυκλοφορίας. Για παράδειγµα:
- Για τέλη κυκλοφορίας ύψους 240 ευρώ, αν πληρωθούν µε έναν µήνα καθυστέρηση, τότε το πρόστιµο θα είναι 60 ευρώ και το συνολικό ποσό 300 ευρώ.
- Για δύο µήνες καθυστέρησης το πρόστιµο ανέρχεται στα 120 ευρώ και το συνολικό ποσό στα 360 ευρώ.
- Από τον τρίτο µήνα και µετά το πρόστιµο εκπρόθεσµης πληρωµής εκτοξεύεται στα 240 ευρώ και η συνολική οφειλή στα 480 ευρώ. Σηµειώνεται ότι σήµερα επιβάλλεται οριζόντιο πρόστιµο ίσο µε το διπλάσιο της αξίας των ετήσιων τελών ανεξάρτητα από τη διάρκεια καθυστέρησης της πληρωµής, ακόµα και αν αυτή είναι µία ηµέρα µετά την εκπνοή της καταληκτικής ηµεροµηνίας.
Το χρονοδιάγραμμα
Σύµφωνα µε το χρονοδιάγραµµα, τα τέλη κυκλοφορίας για το 2025 αναµένεται να εκδοθούν µέχρι το τέλος του µήνα, ενώ η πληρωµή τους θα ξεκινήσει να τρέχει από τις 15 Νοεµβρίου έως τις 31 ∆εκεµβρίου 2024. Σε ό,τι αφορά το ύψος των τελών, αυτά διατηρούνται «παγωµένα» στα περσινά επίπεδα µε αποτέλεσµα να µην προκύπτουν νέες επιβαρύνσεις για τους οδηγούς. Όσα αυτοκίνητα είχαν ταξινοµηθεί στην Ελλάδα µέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2010 πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας µε βάση τον κυβισµό τους. Όσα κυκλοφόρησαν µετά την 1η Νοεµβρίου 2010 πληρώνουν µε βάση τις εκποµπές CO2 που αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας, ενώ τα πιο «καθαρά» από αυτά απαλλάσσονται πλήρως - κάτω από 90 ή 122 g/km, αναλόγως της χρονολογίας.
Τι προβλέπει ο σχεδιασμός του υπουργείου Οικονομικών
Στα σχέδια του υπουργείου Οικονοµικών προβλέπεται να ενταχθεί εκ νέου η δυνατότητα για την πληρωµή τελών κυκλοφορίας µε τον µήνα, οπότε ένας ιδιοκτήτης οχήµατος που θα προχωρήσει σε άρση ακινησίας µετά τον Απρίλιο του 2025 δεν θα πληρώσει το ποσό για όλο το έτος αλλά για τους µήνες που αποµένουν. Για παράδειγµα, αν ένας ιδιοκτήτης αυτοκινήτου µε ετήσια τέλη κυκλοφορίας ύψους 300 ευρώ άρει την ακινησία του οχήµατός του για διάστηµα τεσσάρων µηνών, θα πληρώσει 100 ευρώ (4/12). Στο µεταξύ, από τον Ιανουάριο του 2025 κάνει ντεµπούτο το µέτρο της υποχρεωτικής ασφάλισης των οχηµάτων για φυσικές καταστροφές, που θα ανεβάσει τα κόστη στα ασφαλιστήρια συµβόλαια.Σύµφωνα µε τη νέα ρύθµιση, όλα τα οχήµατα θα πρέπει να έχουν ασφαλιστεί για σεισµό, πυρκαγιά και για πληµµύρα, κάτι το οποίο µέχρι σήµερα δεν ήταν υποχρεωτικό. Το µέτρο θα ισχύει τόσο για τα ιδιωτικά επιβατικά αυτοκίνητα όσο και για τα επαγγελµατικά οχήµατα, φορτηγά, ταξί και λεωφορεία. Οι τιµές θα κυµαίνονται ανάλογα µε την αξία του οχήµατος, τη γεωγραφική περιφέρεια και τον βαθµό επικινδυνότητας της περιοχής. Με την υποχρεωτική ασφάλιση θα αποζηµιώνονται άµεσα οι ιδιοκτήτες οχηµάτων που έχουν υποστεί ζηµιές από τέτοιου είδους καιρικά φαινόµενα, τα οποία λόγω της κλιµατικής αλλαγής αναµένεται να ενταθούν, ωστόσο αυτό δεν αντισταθµίζει τις νέες επιβαρύνσεις που θα γίνουν ορατές στην τσέπη.
Ταυτόχρονα, βρίσκονται σε εξέλιξη οι ηλεκτρονικές διασταυρώσεις από την ΑΑ∆Ε για τον εντοπισµό οχηµάτων που είναι ανασφάλιστα, χωρίς τέλη κυκλοφορίας και δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ. Οι διασταυρώσεις θα γίνουν µε τη νέα ψηφιακή εφαρµογή, στην οποία έχουν περάσει όλα τα αρχεία των οχηµάτων και µέσα σε µηδενικό χρόνο θα µπορούν να εντοπίζονται οι παραβάτες και να επιβάλλονται τα σχετικά πρόστιµα. Εκτιµάται ότι τουλάχιστον 500.000 οχήµατα κυκλοφορούν ελεύθερα σήµερα στους δρόµους χωρίς ασφάλεια αλλά και χωρίς ΚΤΕΟ.
Οι παραβάτες ανάλογα µε το είδος της παράβασης θα βρεθούν αντιµέτωποι µε τα εξής πρόστιµα:
- Από 250 έως και 1.000 ευρώ, αν τοόχηµα εντοπίζεται ανασφάλιστο. Συγκεκριµένα, ο νόµος προβλέπει πρόστιµο 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δηµόσιας χρήσης, 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήµατα κάθε φύσης και 250 ευρώ για τα δίκυκλα.
- Ισόποσα των τελών κυκλοφορίας (συν τα ετήσια τέλη) στην περίπτωση ανασφάλιστων οχηµάτων, αν διαπιστώνεται οφειλή τελών κυκλοφορίας ενός τουλάχιστον έτους.
- 400 ευρώ, αν το όχηµα δεν έχει υποβληθεί σε περιοδικό έλεγχο Κέντρου Τεχνικού Ελέγχου Οχηµάτων.
- Σε περίπτωση υποτροπής τα πρόστιµα διπλασιάζονται και αφαιρούνται η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες του οχήµατος. Επιστρέφονται µόνο µε την προσκόµιση του σχετικού συµβολαίου ασφάλισης ή του ισχύοντος δελτίου τεχνικού ελέγχου του οχήµατος ή της βεβαίωσης περί µη οφειλής των τελών κυκλοφορίας, κατά περίπτωση, και της απόδειξης καταβολής του προστίµου.
Ακόµα πιο αυστηρά είναι τα πρόστιµα για τα οχήµατα τα οποία έχουν δηλωθεί σε κατάσταση ακινησίας και συνεχίζουν να κυκλοφορούν. Για όχηµα για το οποίο έχει δηλωθεί ακινησία, αν εντοπιστεί στο πλαίσιο ελέγχων είτε διερχόµενο είτε σταθµευµένο σε διαφορετικό σηµείο από αυτό το οποίο έχει δηλωθεί στην ηλεκτρονική δήλωση ακινησίας, αίρεται αυτοδικαίως η ακινησία και επιβάλλεται από την ΑΑ∆Ε πέραν των τελών κυκλοφορίας και του προστίµου µη καταβολής αυτών και διοικητικό πρόστιµο 10.000 ευρώ.
Σε περίπτωση υποτροπής το διοικητικό πρόστιµο τριπλασιάζεται και φτάνει τις 30.000 ευρώ, ενώ µε απόφαση του αρµόδιου οργάνου αφαιρείται για τρία χρόνια το δίπλωµα οδήγησης του ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήµατος. Επισηµαίνεται ότι η ΑΑ∆Ε πραγµατοποίησε διασταύρωση για τον εντοπισµό ανασφάλιστων οχηµάτων τον Ιούνιο του 2017, µετά το πέρας της οποίας οι ασφαλίσεις οχηµάτων αυξήθηκαν κατά 510.000 σε σχέση µε τα προηγούµενα έτη, αγγίζοντας για πρώτη φορά το ιστορικό µέγεθος των 6.260.000 ασφαλισµένων οχηµάτων στη χώρα. Την πενταετία 2018-2022 η Τροχαία έριξε πρόστιµα πάνω από 21.600.000 ευρώ σε περισσότερους από 100.000 ιδιοκτήτες οχηµάτων.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή